Soseilut yms. Kiinteät ruuat

Meillä sapuskaa menee päivän aikana sellanen 5dl+maitoa 4-7dl (maito riippuu päivästä),lisäksi leipää mutustaa aamulla pienen palan ja päivällä pieni pala taaperoille tarkoitettua myslipatukkaa.
Ruuan märää pitäisi kai hieman jo lisätä,kun maitoo menny parina päivänä lähes litra (tai sit on rokote ollu syypää).
 
Meillä syödään paljon:grin Aamulla puuroa tai viiliä n. 1dl+ sosetta 1/2prkia, viiliin yleensä mukaan hedelmää. Käteen pala näkkäriä tai maissinaksu. Maito ja vesihörppy päälle.
Lounaalla 2rkl raejuustoa, josta suurin osa menee lattialle, purkki sosetta ja maitoa n.50ml+vesihörppy.
vaihtelee mitä kaapista löytyy: mandariini+sosetta tai luonnonjugua soseella/banaanilla...maitoa ehkä 50ml ja vesihörppy.
päivällinen jotain sormiruokaa (esim.kasvispihvi, kanapötkö tai höyrytettyjä kasviksia) ja purkki sosetta.
iltapala puuro keitettynä 1dl vettä ja maitoa+puol purkkii sosetta, joskus näkkäriä...n.50ml maitoa ja vesihörppy...
imetys jätettiin eilen pois illasta ja se nyt on sitten kokonaan loppu, vieroitusmaitoa menee hyvänä pvänä 2dl+ vettä. puuron päälle ja välillä ruuan sekaan "jemmaan" maitoa
 
Mulle sanottiin neuvolasta, että se 2 dl korviketta päivässä on liian vähän, ja ettei kannata vielä lopettaa imetystä... hyvänä päivänä tosiaan on saatu se kaks desiä menemään. Neiti juo siis vettäkin aika heikosti. En vaan jaksaisi ikuista imetystä.

Mietin tässä synttäritarjoiluja. Kuinka moni antaa lapsen maistaa oikeaa kakkua ja kuinka moni hedelmien yms. kannalla? Mun täytyy varmaan tehdä ihan vaan sellanen hedelmähai tms. Lilliputille. Vehnätön ja munaton kakku ei varmaan olisi kovin maukas....
 
Meilläkin syödään paljon. On aikoja kun mikään ei kelpaa ja kaikki syljetään pihalle mutta nyt on sellanen kausi menossa että syödään paljon.
Aamulla n. 1,5dl puuroa + 2tl hedelmäsosetta ja lähes mukillinen vettä
Päivällä purkillinen sosetta ja raejuustoa hiukan ja muki vettä +200ml maitoa
Välipalaksi hedelmäsosetta purkki tai viiliä tai jugurttia ja muutama hedelmäpala, maissinaksuja ja muki vettä
Illalliseksi purkki sosetta, leipää ja muki vettä ja ehkä jotain sormiruokaa
Iltapalaksi puuroa 2dl ja 2tl hedelmäsosetta ja muki vettä ja 150-300ml maitoa.

Mä en käsitä mihin mahaan toi syö. Ton lisäksi imetän vielä heti aamusta, puuron jälkeen, välipalan ja lounaan välissä ja sitten illalla nukkuun mennessä. Oon antanu vierotusmaitoa niin että seassa on oikeaa maitoa, koko ajan oon lisänny sen oikean määrää. Vettä toi jois varmaan litran kerralla :D toi muki vettä on sellanen joku 1,25dl kokonen nokkamuki, vaihtelee paljonko juo mutta yleensä ainakin puolet, usein kokonaan.

Mä oon ajatellu että annan maistaa kakkua. Mulla ei vaan oo vielä hajuukaan millasen kakun teen, täytekakkua meinasin mutta mitä väliin, millasen te muut aiotte tehä?

Oon koittanut antaa tytölle samaa ruokaa kun ite syödään, ei vaan oikeen maistu, makaroonilaatikkoakaan ei syöny yhtään, sosetta kyl uppoo.
 
Muokattu viimeksi:
Joo on mullekki sanottu että pitäis juoda korviketta vähintään 4dl...mutta ei saa missään tapauksessa pakottaa. Saa sitten toivottavasti tarpeeksi kalsiumia. On ollu kyllä puhetta että otettais extraa purkista, mutta jotenki on vaan jääny, on toi d-vita jo tarpeeks takkuilua välillä....
 
Miten teillä muilla syödään? Mun alkaa olla hermot aika loppu kun koko ajan saa tehä ruokaa roskiin. Meillä ei syödä mitään, maito ja maissinaksut kelpaa, ei mikään muu. Ei edes hedelmä ja marjasoseet tai puuro mikä ennen oli niin herkkua. Tekis mieli olla tarjoomatta kun aina on hirvee taistelu. Suuhun asti toi ottaa kyl ruokaa mut sit tunkee kaiken poskiin ja siel pyörittelee aikansa ja sylkee ulos. Tänäkin aamuna puuron kanssa odottelin tunnin josko se suu tyhjenis et sais antaa lisää mut ei niin ei.. kai ton ikäsen muutakin pitäs syödä kun maitoa. Ja nälkäki kyl olis mut ei vaan syö.
 
Meillä oli kanssa semmoata about kuukausi sitten ettei mikä kelvannut, ei mikään.. olikohan kuukauden verran silloin ja nyt syödään hyvällä ruokahalulla :) en tiiä onko nyt sitten kasvupyrähdys meneillään kun niin hyvin maistuu :) silloin kun siirtyi sama ruokaan mitä mä ja mieskin syödään alkoi oikestaan maistumaan. Tekisköhän Martza teijän taapero poskihampaita? Ne nimittäin voi tehdä huono ruokahalua. Itse jos ei ruoka maistunut niin en tuputtanut, muuten ruokailusta tulisi vaan negatiivinen kokemus ja se vaan pahentaisi. Itelläki useasti hermot oli kirellä ja aina kun mies oli kotona sai hoita ruokailutilanteen.
 
Meillä kelpaa vain avokado ja Talk murut. Välillä menee kana... puuron suhteen luovutettiin kauan sitten. Juo huonosti ja syö huonosti. Tietysti nyt kipeänä ei ole maistunutkaan. Lapsen pitäisi syödä monipuolisesti, mutta ei kyllä toteudu ainakaan täällä. Ei syö samoja ruokia kuin minä... olen tarjonnut ja maistaa joskus, mutta sylkee sitten ulos ja leikkii vaan ruoalla. Saan oikeastaan syömään vain soseutettua ruokaa, jossa korkeintaan raejuuston kokoisia paloja. Meillä ei myöskään tajuta lusikalla syömisestä mitään. Ei osaa viedä lusikkaa suuhun tai lautaselle.

Miten paljon suolaa nämä sietävät? Raejuustossa ja noissa muruissa sitä kuitenkin on. Meillä näyttää maistuvan "suolainen" paremmin kuin makea.

Millaista ruokaa olette laittaneet? Mietin, maistuisiko jokin riisi + herne-maissi-paprika + kana / jauheliha tyyppinen ruoka... olisi ainakin pientä purtavaa. En jaksa enää tehdä vauvalle juures- tai kasvisvuokia, joihin silppuan ainekset pieneksi, kun roskikseen ne ovat aina päätyneet. Lihapulliakin tekisin, mutta kun en tiedä, millaisia niistä tulee ilman kananmunaa. Paljonkohan nämä tarvitsevat lihaa? Meillä mennään edelleen samoilla määrillä kuin talvella, ja harvemmin syö kaiken.
 
Voi olla kyllä että toi johtuu hampaiden teosta, muitakin oireita on.

Meillä ei oikeen missään välissä oo kelvannu mikään sama ruoka mitä ite syödään, eilen tapahtu sellanen ihme että neiti söi makkarakeittoa, kumma kun se sentäs kelpas, se olikin sitte ainoa mikä meni, eilen illalla ei kelvannut maitokaan.

Tuntuu että tosta neitistä on tullu oikeen sihtikurkku, pienempänä ei haitannu jos ruuassa oli isompiakin paloja, nykyään jopa raejuusto syljetään pihalle.

Meillä neiti söi sillon kun vielä ruoka maistui, jonkin verran itse lusikalla, muuten onnistuu hyvin mutta ottaa lusikkaan niin paljon että puolet jää matkalle. Meillä juodaan nyt vesi normaalista mukista, sujuu todella hyvin, ei juurikaan enää lennä vettä päälle. Maidon saa siitä ainun trainer mukista.

Mä olen ihan pihalla tosta suola ja maustejutusta että mitä voi laittaa pienen ruokaan ja miten paljon. Mulla on vielä noita soseita pakastimessa niin oon niitä antanu ja sitte välillä samaa mitä ite syödään, vaikka perunaa ja jauhelihakastiketta.

Juodaanko muilla piimää? Meille suositeltiin neuvolas antaan piimää, pienet kuulemma yleensä tykkää siitä, meillä ei kelpaa, maistamaan suostui mutta ei enempää.
 
Kiitos muistutuksesta Martza, pitääki taas ostaa piimää ja kokeilla. Se vois olla helpompi juoda ite mukista ku ei tulis heti syliin o_O meil maistuu kyl aikalailla kaikki.. välillä enemmän ja välillä vähemmän. Joku aika sitte oli vissiin joku kasvupyrähdys, niin ruokaa sai lappaa ihan pohjattomaan kaivoon ja nukkuki paljon. Nyt ei tykkää syöttämisestä, sohii sit lusikalla ite minne sattuu ja vähä nirsoilee, mut tekee kyl seuraavaa poskihammasta ni kärtyää muutenki enempi!

Juomat uppoaa meillä parhaiten ku saa juoda lasista pillillä! Se on ihan pop! Oon nyt pätkiny pillejä vähä lyhkäsemmäksi ja hörsää sit maidot ja vedet sen läpi.. ei ees tuu niin paha sotku ku mukista suoraa hörpätessä :p tissiä saa vielä aamusin mut oon ite yön yli pois tos parin vkon päästä ni toivon et siihen loppuu sit imetys ku tulee yli vrk tauko :angelic: en kyl tiiä miten äiti pärjää ku en oo ollu viel yötä pois :think005 onneks mies pärjää kyl typyn kans :Heartred
 
Meillä poika tykkäs piimästä mutta se aiheutti sit yön itkua, maha ei siis ainakaan vielä kestänyt. Meillä on välillä ruokailut taistelua ja pitää keksiä kaikki temput että saa lusikoitua ruokaa suuhun. Toisinaan menee ihan helposti. Ei syö vielä samaa kuin me, mä en oikein osaa tehdä sellasta mikä kävis kaikille. Ollaan menty siis ihan täysin kaupan soseilla.
 
Meillä tykkää kans juoda pilllillä eikä tarvinnu sen kummemmin opettaa kun laitoin vettä pillipullossa eteen niin tajus heti ja ilme oli kyl hauska kun huomas että sieltähän tulee juotavaa! :grin Eli meillä on sellanen kaupasta ostettu pullo missä on kansikin.
 
Sama ku Kittyllä, lasi ja pilli vaan eteen ni heti hoksas mikä on homman idea :) ja paljo paremmin menee kyl nesteitä pillin kanssa.. pulloa meil on käytetty hyvin vähä (lähinnä yöllä tarjottu pullolla vettä janojuomaksi sen jälkeen ku yöimetys loppu) ja nokkamukia meillä ei ole ollenkaan ku tissin lisäksi hörppyytetty aina vaan vettä mukista ruoan päälle :)
 
Nyt kaipaisin vinkkejä viljattomista ja maidottomista välipala / pikapala / helppopala syömisistä. Jotenkin tuntuu, että en keksi mitään muuta kuin jugurtti ja leipä jos tarvii jotain helppoa ja nopeaa syömistä.
 
Meillä on syöminen ja ruoan monipuolisuus ihan retuperällä. Välipalat meillä yleensä just leipää / naksuja / hedelmäsosetta / hedelmää.

Haluatko HoosiAnna täysin viljatonta? Olen nähnyt jotain kivoja kauramuru-marjareseptejä jossain...

Mä olen yrittänyt kokkailla hiki hatussa täällä, että saisin tuon tytön syömään monipuolisemmin, mutta sylkee vaan ruoat ulos. Kiva kokata pari tuntia ja heittää ruoat sitten roskikseen tai koiralle. Mies on nirso ja mä olen kasvissyöjä, joten liharuoat jää syömättä. Ei kelpaa risotot, kiusaukset, laatikot, riisi, makaroni... peruna menee joskus paloina ja jotkut soseet kelpaa. Raejuustoa vetäisi varmaan purkillisen päivässä. Jauhelihakastiketta söi neljä lusikallista, mutta se nyt ei ole mitenkään kovin terveellistä.

Mitä teidän lapset syö? Perusruokia, jotka kelpaa ja on helppo valmistaa? En mä jaksais enää soseuttaa kasviksia ja kanaa jatkuvasti.
 
Meillä tykkää kans raejuustosta ihan hulluna. Välipalana meillä on yleensä jotain hedelmää joko pilkottuna tak usemmin kyllä soseena. Kurkkua ja tomaattia. Ja sitä raejuustookin

Nolottaa myöntää mutta poika syö melkeimpä vallan purkkiruokaa. On kovasti sihtikurkku eli mikää isompi klöntti ei mene alas. Kaikki täytyy muussata. Jotain omia ruokia oon kokeillut antaa ja hieman vaihtelevalla menestyksellä ne on maistuneet niin oon sit jotenki pitänyt helpompana antaa vielä suoraan purkista. Jotain keittoja ja uunissa tehtyjä ruokia oon antanut.
 
Joo sillein viljatonta kun en haluaisi perustaa ruokavaliota pelkän vilja varaan. Maidotonta sen vuoksi, ettei olla annettu vielä maitoa ja en haluaisi sitäkään hirveästi korostaa ruuassa jatkossakaan.

Kaurapuuro syödään aamulla, lounaalla risottoa, välipalalla risottoa, iltaruokana Yosa kaurajugurtti, iltapalalla risottoa. Lisänä aterioilla mm. hedelmän ja kasviksen paloja, pilttipurkki hedelmäsosetta, naksuja, tummaa suklaata (70%). Sellaisina päivinä kun sattuu olemaan ylikypsää banaania, niin muussaan sen ja sekoitan kananmunaa sekaan ja paistan voissa pannulla letuiksi. Niistä pallero tykkää, mutta ei voi joka päivä antaa, ettei mene banaanista vatsa kovalle.

Toi banaanilettu olikin samalla vinkki helppoon ja hyvään ruokaan. Eli yksi muussattu banaani ja 2 munaa. Jos munaa on liian vähän, niin ne ei pysy koossa. Kannattaa paistaa tavallista matalammalla lämmöllä, ettei ne pala. Banaani täytyy olla tosi kypsä, semmonen kauttaaltaan pilkkuinen ja pehmeä.

En tiedä mikä tossa risotossa on kun se kelpaa aina. Kaupan valmisruuista pallero syö ainoastaan Hipp 'vihannesrisottoa ja kalkkunaa'. Kotona teen kasvis, kana, kalkkuna ja sika-nauta risottoja. Kyllä se varmaan söis niitä vauvamössöjäkin mitä tein karjalanpaistista ja kasviksista, mutta ne on niin suuritöisiä ja pitää pakastaa kaikki kun muut ei syö niitä. Kala ei kelpaa ollenkaan missään muodossa. Tänään annoin kalakukkoa, mutta heitteli vaan pois, ei edes vienyt suun lähelle. Olin ihan varma, että söisi kun siinä kala ei maistu eikä edes haise kalalle. Ei kelvannut kuorikaan :sad001

Nolottaa itseänikin myöntää, että on näin yksitoikkoisesti syövä lapsi. Onneksi tissi kelpaa vielä hyvin, niin ei tarvi olla kauheen huolissaan vitamiineista ja hivennäisistä.
 
Ai niin, yksi ruoka mikä meillä uppoaa on jauhemaksapihvit. Harmi vaan kun niitä ei voi antaa usein eikä paljoa kerrallaan. Tai en tiedä onko tän ikäsillä millaiset rajoitteet maksan syönnissä. Ohje on napattu Piltti Ruokahetki-keittokirjasta, jonka sai 1 v. neuvolasta.

Kuntopihvit

1 sipuli
120 g omenaa (tai perunaa)
3 porkkanaa
200 g jauhelihaa
150 g jauhettua maksaa
1 muna
ripaus valkopippuria
ripaus suolaa
1 tl meiramia

Kaikki kasvikset hienoksi raasteeksi ja sipuli silpuksi. Sekoita loput aineet joukkoon ja paista noin 10 min uunissa tai 5 min pannussa pihveiksi.

Mä tein uunipellille yhden ison levyn ja leikkasin paiston jälkeen. Ja kuullotin sipulin ennen taikinaan lisäämistä, koska en osaa leikata sitä niin pieneksi, että kypsyis paiston aikana. Noi kestää hyvin pakastamista (ainakin ilman perunaa).
 
Eikö teillä mene Hoosianna perunaa ollenkaan? Mut jos haluat gluteiinitonta niin voithan suoraan ostaa kaupasta gluteiinitonta pastaa yms, nykypäivänä ne on niin kovalla tasolla. Kaikkea on tarjolla.
 
Takaisin
Top