Soseilut yms. Kiinteät ruuat

Meillä menee välillä 2 lämmintä ateriaa päivässä. Aamulla ei puuro onnistu ollenkaan, maitoa vaan.... lounaalla menee sit heti pilttipurkki sosetta (lihaa/kanaa/kalaa). Illalla puuro menee hienosti, eli välillä päästään se 5 ateriaa pvä...aamuun pitää ottaa joku smoothie/riisi hedelmä.
 
Miten te olette antaneet riisiä tai makaronia? Eli ootte varmasti keittänyt, mutta mites soseutus, määrä jne.?
 
Mä keitin normi makaroonin ja annoin sormiruokana. Hyvin suli ruoka masussa. Mut jos soseen seassa niin raketti spagettia haarukalla pilkkonu sekaan. Se onnistuu hyvin.
Mä teen joka päivä jasminille ruuan tuoreeltaa samaa kuin itekki syyään. Mä höyrytän kasvikset ja lisään siihe sit lihan riisin mitä nyt sitte ite satutaan syömään.

En tiiä onks muut puhunnu täst mut liha kannattaa laittaa eriksee myös jääpala muottiin. Siin on sopiva määrä yhteen annokseen aina.
 
Ostin eilen kokeeksi pari pilttiä jotka 8kk merkinnällä.Lusikalla vielä hieman pilkoin riisin jyviä pienemmäksi mutta saa silti suukin enemmän tekemistä.Ihan hyvin meni eikä yökännykkää. Vaikkei hampaita vielä olekkaan niin tuntui silti hyvin jauhaantuvan karkeampikin ruoka ikenillä.Sormiruokailun harjoittelua varten hommasin niitä naksuja ja sellainen eilen syötii yllättävänki hyvin.
 
Ehkä tyhmä kysymys, mutta: mausteet? Eli mitä ootte käyttäneet soseisiin, tuoreena vai purkista?
 
Mä en ole maustanut mitään. Oon ihan onneton kokki. Laittaisin varmaan jotain tuoretta yrttiä, jos pitäisi.

Yritin tänään tehdä apinaevästä, että Lilliputti saisi naksujen lisäksi muutakin sormiruokaa. Eipä ollut neidin mieleen se kokeilu. Ajattelin kyllä vielä koittaa jotain vastaavaa. Vaihdan banaanin johonkin soseeseen ja lisään sitten vaikka puurojauhetta tai kaurahiutaleita... ehkä tuollaiseen "taikinaan" saisi laitettua kananmunaakin joukkoon. Onko joku keksinyt jotain hyvää sormiruokaa? Tuollainen pehmeä uunissa muhinut patukka hajoaa onneksi helposti, eli niitä varmaan kokeilen vielä. Pehmeää päärynää olen myös antanut. Onko joku tarjonnut raasteita? Jos, niin miten hienoksi olette raastaneet ruoan?
 
Vinkkejä sormiruoka?? Meillä on vaan noita semperin miniringereitä ja ne ei oikeen onnistu menee suuhun. Millä vois alottaa?
 
Meillä raasteet ja ne minirinkulat löytävät tiensä lattialle. Pudottaa onnellisen näköisenä ja kurkottaa syöttötuolin reunan yli katsomaan, miltä ne näyttää lattialla. Ruisnaksut menee suuhun, samoin oikein ohuet ja pehmeät päärynän palat. Päärynä bruukkaa kyllä olemaan liian liukasta, ja usein Lilliputti kaipaakin äidin apua sen kanssa. Tykkää kyllä kovasti haukata pienen palan päärynää ja mutustaa sitä. Oon siis leikannut sellasia ohuen ohuita siivuja, joista voi sitten helposti napata palan. Ajattelin höyryttää parsakaalia tai antaa avokadoa syötäväksi, mutta en vaan ole jaksanut. Tuskin maistuisivat.

Edelleen tarkoitus jossain vaiheessa tehdä jotain pötkylöitä uunissa, mutta kun nämä meidän sormiruokailukokemukset on jotenkin lannistaneet...

Onko joku antanut jotain vähäsuolaista leipää?

Mua edelleen hirvittää vauvan kakominen, eli en ole kovin rohkea tarjoamaan erilaisia ruokia... marjoja varmaan seuraavaksi sormin. Saadaanpahan taas lisää väriloistoa lattialle hetkeksi.
 
Meillä käy täysin samoin noiden renkaiden kanssa, jännä ku kaikki pitäis saada heittää lattialle ja sitte niitä ihmetellä:laughing002

nyt vissiin tulee hammas poskeen tai jotain uutta tapahtuu ku tissi ei yhtäkkiä kelpaa, päivällä onnistuu vaan ku on osittain nukuksissa...yötä vasten ja yöllä meni ihan ok. Mikään ruoka ei meinaa maistua:gen113 tietysti oon nyt pari päivää ollu ihan paniikissa että miten saa nesteitä, tuttipullosta ei osaa ja nokkamukista menee tosi vähä.... suuta kaivelee ihan vimmatusti...
 
Mä oon jo parin kuukauden ajan antanu leipää. Ihan perus ruispaloja tai jotain muuta ruisleipää. Oon noin neljään osaan jakanut yhden leivänpalasen ja antanut syötäväksi. Hyvin uppoaa.
 
Meillä oli samanlainen tilanne kuukausi tai pari sitten, Nodde. Laitoin Afta med teething geeliä muutamana päivänä ja imeminen onnistui taas. Hampaat tuli vasta paljon myöhemmin... tietty silloin oli selvää, mihin kohtaan olivat tulossa, kun ien oli aivan paisuksissa. Panadolia taisi mennä myös. Onneksi ei kestänyt kauan. Lilliputti on harjoitellut nokkamukista juomista elokuusta asti enkä vieläkään uskalla lopettaa imetystä, kun mukista menee niin heikosti (ei osaa pullosta juoda).

Sanoja, eikö tyttö yritä niellä liian isoja paloja? Meillä pureskelu tuntuu olevan vähän hakusessa.
 
Ei juurikaan. Yhden ainoan kerran olen joutunut liian ison palan poistamaan suusta. Tuntuu tykkäävän kovasti tuosta pureskelusta ja mutustelusta. Siksi olen antanutkin aika isohkon palan käteensä, että siitä sitten murustaa itselleen sopivan.
 
Meillä mutustetaan kans leipää sekä ruis että moniviljaa.Hieman kovetettuna et on vähä tekemistä. Ja ite järsii sopivia paloja.Muutaman kerran on meinannu työntää koko loppu palan suuhun ja sit suuttunu kun ottanu sen suusta pois.
Nyt ollaan syöty 8kk pilttejä hyvällä menestyksellä.On myös annettu pieniä maistiaisia omasta ruuasta.Otettu siis pieni määrä sivuun mitä ei oo vielä kummosemmin maustettu. Ja tarjottu hämynä omalta lautaselta.Jos antaa omalta lautaselta niin ei kelpaa :meh::grin
 
Sormiruokana voi antaa vaikka mitä. Marjoja ihan semmosenaan, puolukka ainakin säilyy ehjänä sulatuksen jälkeen. Hedelmiä, mä olen antanut isoina lohkoina. Liukkaisiin hedelmiin voi jättää kuorta vähän matkaa kahvaksi, niin pysyy kädessä. Täytyy vaan pestä hyvin. Kasviksia ja vihanneksia, esim kurkkua 5-7 cm pätkä halkaistuna, uunikasvisia tikkuina/lohkoina. Sit makaroonia, vaikka niitä korkkiruuvin muotosia. Nyt kun pinsettiote alkaa löytymääm, niin herne-maissi-porkkana pakastesekoitusta, pikkupaloja munakkaasta/keitetystä munasta tai lihapullista.
Täytyy vaan muistaa aina olla vahtimassa sitä syömistä kun antaa paloja, että ei vaan satu tukehdusta.
 
Kalaruokaohjeita kaivataan. Mitkä kasvikset sopii kalan kanssa? Muut kuin se iänikuinen peruna. Voisko seitä laittaa jo uunissa? Sitruunaa päälle? Miten olette käyttäneet kaura-, riisi- tai kookosmaitoa? Alkaa samat ruoat tympimään. Ajattelin yrittää tehdä jonkinlaista pannaria, jos uppoais paremmin kuin puuro. Onnistuiskohan näiltä jo makaronilaatikon syöminen? Pitää varmaan soseuttaa...
 
Mä oon vaan uksinkertaisesti laittanu kalaa vähän mihin sattuu, ei ehkä mieletön gurmee ruoka, mutta hyvin on uponnut :). Viikonloppuna syötin kuha tytölle, ihan uunissa tehtynä kun sitä syötiin itsekin. Mua ainakin 8kk neuvolassa kehotettiin jo antamaan yhteisiä ruokia. Ja eilen tein spagettia ja jauhelihakastiketta ja annoin sitä tytölle.
 
Meille sanottiin et 10kk jälkee voi antaa samaa ruokaa ilman suuria mauste määriä. Mut kyl mä oon antanut jo kauan samaa ruokaa. Helpottaa arjen pyöritystä kun sama ruoka menee.
Nyt aloitettiin maito tuotteita. Kun pullosta ei maito kelpaa ni ekaks laktoosia sisältävät huudatti öisin .sit oltii viikko ilman laktoosia no nyt menee hyvin jugurtit raejuustot ja osa kermoista. Ei tuu mahan puruja. Et kannattaa pikku hiljaa opella sietämään laktoosi tuotteita. Meinasin et 11kk vanhana alettais opettelee normi maidon makuun. Sillee pikku hiljaa vaikka imettäisinki vielä.
 
Annoitko, Sanoja, jauhelihakastikkeen ihan sellaisenaan? Spagetti varmaan pätkittynä.

Olisinpa mäkin noin rohkea. Lilliputti on vaan ollut niin herkkä ja masuvaivanen, että varon automaattisesti vähän kaikkea uutta ja ihmeellistä. Nyt kyllä oon antanut jälkiuunileipää, ja se on ollut ihan hitti. Ei ole edes tullut mitään kummallisia masuvaivoja vielä. Maissinaksuistakin enemmän vaivaa kuin ruisnaksuista. Kaipa tämä joskus vielä syö monipuolisemmin kuin äitinsä.
 
Joo jauhelihakastike oli sellaisenaan, toki lusikalla palastelin jauhelihat siten, että oli aika pienehköä mössöä. Kastikkeessa oli siis vaan jauhelihaa, sipulia ja ruskea kastike. Oon käyttänyt rakettispagettia, kun se on jo valmiiksi aika pientä, ja lisäksi toki sitten parhaani mukaan sitä vielä pätkinyt. Meillä tuo on uponnut (vähän epäilin ensin), ja etenkin tyttö on innostunut kun tuota spagettia on aika helppo syödä itse sormin. Eli mä syötän lusikalla, siitä kun tippuu jotain niin tyttö itse poimii siitä pöydältä :D
 
Kuin te käytätte mausteita,kun teette samaa ruokaa itselle ja muksulle? Esim tuo jauhelihakastike. Itse en siis käytä suolaa sellaisenaan vaan grilli/yleismaustetta,kuivattua oreganoa tai basilikaa yms.
Ajattelin itekin siirtyä 10kk jälkeen antamaan samaa ruokaa mitä itsekin syödään.
Miten tarjoilette nykyisin maidon?Lämmitättekö vai annatteko myös jääkaappi kylmänä?
 
Takaisin
Top