Soseet ja vellit

Meillä kans neljä ruokailu ja tissittelyt. Mutta välillä tulee hirvee itku, kun tarjoaa sosetta tms. Ja siihen auttaa, että ensin käy tissillä. Ollaan kyllä useimmiten tehty näin, mutta osaa kyllä ilmoittaa jos kiinteät ei juuri sillä hetkellä kelpaa mitäs olette mieltä, pitääkö lihojen kanssa aloittaa heti 6kk? Eikös se siihen rautaan liity? Ja mitä se aiheuttaa, jos syö liian suuri määriä, siis pitkällä aikavälillä? Kun meillä tuntuu, että söis ihan niin paljon kun vaan kykenee enne kuin sitten puklais puolet pihalle..?

Mä olen kyllä aika lailla antanut sen verran kuin syö. Yhtenä päivänä uppoaa järkyttäviä määriä ruokaa, toisena sitten nirsoilee ja syö tosi vähän. Uskon, että tietää itse minkä verran syö (paitsi hedelmäsoseissa, ne tuntuvat uppoavan vaikka lihakasvissose ei enää menisikään).

Meillä maitoa menee pääasiassa öisin. Yritettiin nyt syöttää maitoa kylässä vaikka puuroaika oli käsillä, että voitaisiin sitten puuro antaa kotona. No, olihan se puuro annettava siellä kylässä kun maito ei kelvannut ja poika vain kiukutteli. Sen jälkeen olikin tosi iloinen poika taas.

Onks kellää kokemusta 1-3 vuotiaille tarkotetuista valmispuuroista? Mie taas mietin pojalle reissupuuroo, ei oikeen uppoo nuo jauhepuurot ni en viittis niitä ottaa mukaan ja hiutalepuuron keitto on vähän haastavaa vieraalla mikrolla jossai ravintolassa. Mietin tuollasta purkkipuuroo, esim muksun banaani-vadelmapuuro 1-3v, onkohan siinä hedelmän paloja tai jotai muuta minkä takia ei vois syöttää tän ikäselle? Hirveen vaikee löytää maidottomia ja sokeroimattomia valmispuuroja... Onhan noita 5kk purkkipuuroja sit jotai vaihtoehtoja mitkä kävis mut ajattelin jos ois jotai karkeempaa puuroo ku tuo poika nyt on karkeempaa suostunu syömään.

Noista ei ole kokemusta, mutta neiti on kerran reissussa syönyt Semperin puuroa, myydään sellaisissa pusseissa (kuin jotkut soseet) ja niissä ei ole maitoa, mutta hedelmää/marjaa on joukossa ja siksi luonnollisesti myös niiden sisältämää sokeria.

Jaa empä oo törmänny tollaseen että maha ei kestäis paistettuja ruokia.. Ainoastaan oon lukenu niistä karsinogeeneistä mitä tulee jos oikein käryyttää.

Miekii oon kerran antanu tien päällä just sellasta semperin pussipuuroa. Lämmittämättömänä söi. Itekkii maistoin ja sehä oli ihan hyvää :) Melkein kokonaan hedelmäsosetta ja vähän viljaa joukossa, en välttämättä puuroks sanois, mut niimpä ne taitaa kaikki valmispuurot olla sellasia.

ootko IceQueen kokeillut noita Onnin puuroja tetroissa? Niitähän on sitten 5 kk ja 8 kk ikäisille.. Kai se 8 kk ikäiselle oleva on sitten karkeampaa? Mutta hyvän makuisia omaankin suuhun ja meillä ainakin tyttö tykkää :) Välillä antanut sellaista kun on toisella jo kova nälkä niin on tosi nopea lämmittää.. Ja voi tarjota sellaisenaankin huoneen lämpöisenä.. En nyt äkkiseltään löydä ainakaan mainintaa maidostakaan purkin kyljestä..

Nuo Valion Onni puurot taisin ekana tarkistaa, mielellään kotimaista ostaisin, mut niissä on kaikissa joko maitoa tai lisättyä sokeria :/ En viittis ihan vielä luopua periaatteestani antaa mahollisimman pitkään täysin sokeroimattomia ruokia, en tiiä miks se sokeroimattomuus on nii tärkeetä miulle mut yritän vielä toistaseks pitää siitä kiinni. Ja sit mie kuitenkii annan välillä supermakeeta 100% mangososetta yms. :grin Maidoton siks ku ei oo vielä saanu kertaakaan korviketta.

Ja toi ^ oli omaan suuhunkin ihan hyvää. Samoin Onni 4-viljanpuuro, todin en tiedä onko siinä sokeria tai maitoa.

4 viljan puuroa löytyi jääkaapista avattuna eilisen iltapalan jäljiltä :grin On siinä maitoa.. Luontaisesti sokeria..

Lisättyä sokeria en miekää ymmärrä mut korvikemaitoa saa niin moni vauva et maito on ok joissakii vauvan ruoissa, ite vaan yritän vältellä ku ei oo ollu tarve antaa korviketta.

Mutta, on se tavallaan tyhmää, kun kaikki ei saa :( Tosin tosi vähän ostan valmisjuttuja muuteskaan, mutta kai sitä korvikettakin saisi itse lisättyä jos haluaa lisätä? O.o

Mä olen Onnia antanut, mutta laitan omienkin puuroihin korvikejauhetta, joten meillä se maito vaan parantaa makua eikä haittaa.
http://www.k-ruoka.fi/pirkka-tuotteet/pirkka-luomu-banaani-mustikkapuuro-5kk-110g/

Tuossa ei ole mun mielestä maitoa eikä lisättyä sokeria, mutta on kait tehty Virossa, eli ei valitettavasti ole kotimainen. Ainakin osa noista Pirkan valmistruuteista on tehty Virossa. Banaani nyt ei tietenkään ole mistään lähistöltä. Poika tykkää noistakin.

Miten mie olin ajatellu että tuossa pirkan puurossa on maitoo, eihän siinä oo. Vissii mietin mitä pirkan ruokia ostaisin, sillon harvoin kun k-kaupassa suostun käymään, ja jätin puuron hyllyyn siks ku sille ei oo tarvetta ollu, jotenkii ajattelin et en oo ostanu lisätyn sokerin tai maidon takia. Jännä miten nää imetysaivot toimii, koko ajan menee ajatukset sekasin :grin

Aika moni tuntuu välttelevän lisättyä sokeria vauvan ruuissa. Miksi? Ymmärrän kyllä, ettei mitään ällömakeaa haluta syöttää, mutta ainakin esim. ne Pirkan sosepurkit, joita itse olen maistanut ja joissa on ollut lisättyä sokeria, olivat edelleen aika kirpeitä omaankin suuhun verrattuna vaikkapa ihan pelkästä päärynästä itse tehtyyn soseeseen. Haluan siis vain perusteluja, jospa alan sitten itsekin vältellä. :wink

Mie ajattelen tuon lisätyn sokerin sillee et haluun totuttaa puhtaisiin makuihin, ei lisättyä sokeria. Vauvatkii tykkää tietysti makeesta mut niille yleensä myös kelpaa vähän happamammat/ kirpeemmät hedelmä/ marjasoseet joita aikuinen ei söis ilman lisämakeutusta. Miusta vaan ihan turhaa totuttaa pienestä asti lisättyyn sokeriin, sitä myrkkyä kerkee vielä elämänsä aikana ihan tarpeeks saamaan. T: itse pahasti sokerikoukussa oleva...

Takaisin