Soseet ja vellit

Meillä nyt viikon sisällä oon annoskokoja kasvattanut. Välillä tuntuu että poika söisi vaikka kuinka paljon :) kun todellakin jokunen aika sitten olin iloinen kun sain sen yht ruokalusikallisen sosetta tolle syötettyä kun ei vaan uponnut:D aloitettiin tänään lihat kanalla ja ihan pilttipurkista sai ekat maistiaiset :) hyvin maistui!

Meillä menee aamulla klo 8 puuroa n. puolen desin verran ja joukossa hedelmä tai marjasosetta vajaa puoli pilttipurkillista.. Hedelmä- ja marjasoseet ei sellaisenaan mene kun on halkion vuoksi liian happamia..

Klo 11 syödään kasvissose ateria. Noin puolesta desistä desiin. Klo 14 välipala, hedelmää ja nyt on ollut jonkin aikaa 5 kk:n jogurttivälipala.. Hedelmäsose olisi jos pystyisi syömään sellaisenaan.. Klo 17 kasvissosetta ja lihaa/kanaa. Taas 1/2-1 dl.. Klo 20 Iltapuuro ja hedelmäsose ja vielä nukkumaan mennessä ennen klo 22 vellimaidot.

Itsestä tuntuu paljolta ja usealta, mutta kolmen tunnin välein alkaa nälkähuuto.. Yöllä syö maitoa kerran klo 3-3.30..

Maissi-parsakaalisoseesta tuli pojan lemppari, avasi suuta aina isoksi, kun edellinen lusikallinen loppui <3 Ei haitannut vaikka äidin parsakaali"sose" oli enemmänkin parsakaaliKEITTO.. :D ruusunmarjaa maistoi aamulla muussatun banaanin kanssa ja eilen luumua :) Ensiviikolla aloitetaan puuro ja maistetaan avocadoa :)

En nyt löytänyt että olisin vastannut. Meillä uppoaa hirmuisia määriä ruokaa. Puuroa meni yhtenä iltana n. 2 dl, joukossa oli korvikejauhetta ja hedelmäsosetta ja koostumus löysähkö.
Perusrytmi on (noin-ajat)

Klo 7 Aamupuuro hedelmäsoseella

(Klo 9 Välipala; maitoa ja/tai hedelmäsosetta)

Klo 11 (10.30-12) Lounas - lihaa ja kasvissosetta ja jälkkäriksi hedelmäsosetta

(Klo 14 Välipala; maitoa ja/tai hedelmäsosetta)

Klo 16 Päivällinen - lihaa ja kasvissosetta ja jälkkäriksi hedelmäsosetta

Klo 19 Iltapuuro (mukana hedelmäsosetta)

Korviketta menee yöllä usein isoja määriä. Jos määrä on pienempi, herätyksiä tulee useammin. Syöttö on vaihtelevasti klo 21-22, melkein aina klo 23-00, klo 02 ja mahdollisesti vielä yksi syöttö ennen aamua. Eli poika syö maitoa "yöllä" 3-4 kertaa, joista 1-2 kertaa aiheuttaa äitinsä herätyksen.

Joskus annoin välipaloilla kasvissosetta mutta nyt en ole antanut. Maitoa tarjoilen myös usein ruualla, vaikkei kovin hyvin maistukaan.

Poika on itse rytmin löytänyt, mutta minä pidän siitä kiinni kun se kerran tuollaiseksi muotoutui, eli en odota että poika osoittaa nälkäänsä.

Mä en yleensä odota niin kauaa, että poika itkee nälkäänsä, vaan syötän suunnilleen samoihin aikoihin päivittäin, ehkä tunnin heitoilla. Päikkäreinä tpimin samoin, about samaan aikaan joka päivä :)

Mites te aamupuuroilijat. Teetteko puuroa isomman satsin kerralla ja laitatte jääkaappiin vaiko joka kerta uuden satsin? Mietin vain, että tosi hankalaa tehdä sopivaa määrää kerralla. Voiko esim tehdä niin, että laittaa 2 pilttipurkkiin puuroa ja käyttää ne 2pv aikana? :) eli neljä annosta.

Ja minkä ikäiselle uskaltaa antaa esim. Appelsiinia, ananasta, kiiwiä?

Oletteko maistattaneet marjoja yksitellen, vaiko sekaisin kaikkia? :) Kuumennatteko suomalaisetkin marjat vai otatteko suoraan pakastepussista?

Mie oon tehny puuroa aina uuden satsin. Jauhepuurosta on helppo tehä sopiva määrä. Jos käytän hiutaleita, teen paketin ohjeen mukasen annoksen ja syön ite loput. Aamupuuroa ei meillä oo vielä montaa kertaa syöty ku menee ainakii pari tuntii aamulla ennen ku on nälkänen, tissillä yritän torkuttaa poikaa ni ei mikää ihme ettei heti oo nälkä ku ylös noustaan :grin Iltapuuro joka ilta. Kai sitä puuroa voi tehä useamman annoksen kerrallaan, koostumus taitaa vain muuttua jos ei heti syö. Kokeile miten maistuu "vanha" puuro :)

Kotimaisia pakastemarjoja en kuumenna. Nyt on jo niin monta ruokaa kokeiltu ilman oireita että maistatan jo monta uutta makua kerrallaan. Ja kun soseita syötän, välillä saa vain yhtä makua mutta useimmiten monta makua samassa.

Aina teen uuden puuron, jotta ois sopivan löysää jne. Miksei puuroaki vois säilyttää. Mikrossa kuitenkin helppo tehdä pieniä annoksia ja varmasti samoin hellallaki, kun oppii suhteet.
En myöskään kuumenna kotimaisia pakastemarjoja.
Kiwiä maistatin eka kerran 2-vuotiaalla esikoisella. Huulet turpos eli jäi sit siihen. Muihin ruoka-aineisiin ei ole herkkyyttä,

Muokattu viimeksi:
Meillä aamupuuro maistuu huonommin, ehkä juuri tuosta aamun tissillä roikkumisesta johtuen. Tarjoan puuron usein niin että seassa on hedelmäsosetta puolet, niin jos menee vain muutama lusikallinen, niin en halua heittää sitä poiskaan.. Siksipä tyttö joutuu syömään joskus samaa puuroa illalla..

Meillä se puuro ei maistu oikein, jos menee liian tönköksi. Heitän siis pois syömättä jääneen.

Voihan sen lämittäessä notkistaa uudelleen laittamalla nestettä sekaan :) Mä en pidä yhtään ruuan pois heittämisestä (tietty jos on pilaantunut ) Jos pojalla harvoin sattuu jäämään lusikallinen niin syön itse/koira syö :)

Meillä ei o ole puurot ja soseet maistunu nyt muutamaan päivään, oisko tää kuumuus.
Eilen alko kitinä jo ruokalappua laittaessa. Sit tuijotellaan vaan kaukaisuuteen tylsistyneen näkösenä, ku pitäis syödä. Tai sit läpsitään lusikkaa, et ruokaa on kaikkialla muualla, ku suussa. Vesipullo kyllä herättää sit taas pojan tähän maailmaan. :)
Tänä aamuna sain kohtuullisesti riisijauhepuuron alas, puol desiä. Mut illalla syöty kaurajauhepuuro on tökkiny koko ajan. Pitäis varmaan kokeilla jotain maissijauhepuuroa, ku maissi maistuu muutenkin...

Voihan notkistaa toki. Puuro vaan on sellanen, mitä en säilytä... Ja musta ällöä, jos soseet sekotettu siihen jne. ja sit säilöis ja tarjoais myöhemmin, yäk! :D

ootko sumppi tehnyt kaurapuuron mihin? meilläkään se ei maistu sellaisenaan veteentehtynä, mutta kun oon laittanut vähän kuumaa vettä ja noin puolet nesteestä lypsänyt tisseistä niin menee hotkimalla alas :grin

Voiko puuron keittää korvikemaitoon? Maidosta kai katoa ravintoaineet ja vitamiinit, mutta eipä niitä vedessäkään ole.. Mutta onko muita syitä miksi ei voisi? Koitin googlettaa asiasta, mutta löytyi vain neuvoja että keittää pieneen määrään vettä ja lisää maidon..

Kaurapuuron teen veteen ja hyvin menee alas.. Mutta riisipuuron ohjeessakin on vain maito mainittu ja kun koitin tehdä veteen niin tuli kyllä aika tympeän makuista ainakin omaan suuhun :D

Veteen teen puuron. Ostin nyt purkin korviketta, teen tänään siihen.
Meillä on Muksun kaurajauhepuuroa, sen voi tehdä veteen tai maitoon. Siinä neste länmitetään 50 asteeseen, ei keitetä, ni maidonkaan ei pitäis mennä "pilalle".

En mä ole kuumentanut tissimaitoa kun oon käyttänyt puuroon. Esim riisivellijauheen teen aina ämmään, jos otan pakastettua maitoa, sulatan ja lämmitän sen vaan kuuman hanaveden alla (tulee noin 40asteista, mikä riittää hollen pakkausten mukaan) ja sekoitan siihen puurojauheen :)

Mie ainakii kattelin joskus valion sivuilta vauvanruoka reseptejä ja siellä oli jotai puuro ohjeita joissa velli keitetään ja siihen hiutaleet. Eiks vellit oo melkein samaa tavaraa ku korvikemaito? Mie oon olettanu että maidon keittäminen on kiellettyy vaan siks ku ravinteet katoaa, tuskin muuta syytä kieltoon. Keittäisin ite puurot korvikemaitoon jos meillä sitä käytettäis, mutku pelkkää tissimaitoo saanu ni en oo puuron takia korviketta alottanu. Teen puuron veteen ja lisään tissimaitokuution tai pari pakastimesta. Riisijauhepuuron oon tehny kokonaan pumpattuun maitoon. Tissimaidon lämmitys vesihauteessa tai sekotan kuumaan veteen.

Onks joku pakastanu ite tehtyi soseita muffinivuokaan? :D No, mä nyt tein niin. Juuri sopivankokoisia annoksia. iso erä valmistui broileriperuna sosetta :)

• Tykkään
Reaktiot: DT
Mä tykkään edelleen jääpalamuoteista (puuroa pitäisi pakastaa kanssa niihin!!) kun niistä saa yhdisteltyä aina eri makuja :) varmaan lihan&kalankin pakastan sitten erikseen aina.

Mä en jääpalamuotteja enää käytä, kun kerralla menis puoli muotillista soseita.

Mä lämmitän säilytän puuron kertaalleen jääkaapissa, jos jotain jää. Liian jämäkkää ei puuro saa kyllä olla.

Eikö kukaan muu laita korvikehaujetta valmiin, löysän puuron sekaan? No, mä teen niin. Mies ei yleensä tee, joten osa puuroista on veteen tehty, osa ei. Ja soseet sotken myös mukaan.

Taitaa olla väärässä ketjussa, mutta onko joku muu kokeillut Pirkan luomu-truuttia? Siis samantapaisia kuin Ella's kitchen jne., sellaisia truutteja, mitä lie. Olivat alle 1€ kpl, eli eivät ilmaisia mutta jos käyttö on kohtuullista tai vähäistä, siedettävän hintaisia. Löysin liha-aterioita, kasvissoseita, hedelmäsosetta ja puuroa. Niitä ajattelin hyödyntää kun on reissussa.

Muoks. Siis säilytän ylijääneet puuron jääkaapissa ja lämmitän enintään vielä kertaalleen.
aika mennä nukkumaan...

Takaisin