Soseet ja vellit

Mä olen syönyt semmoista päärynää, silloin kun ne tuli kauppoihin! :) Meillä poika ei tykännyt hhtään purkkiruuasta, kun reissussa tarjottiin :/ Ei sillä, kyllä ne omaan nenuunkin haisevat järkylle, mutta mitäs me reissussa sitten syödään?? Ei pelkillä hedelmilläkään viitsisi mennä.

Mie oon ostanu niitä pirkan pussiruokia, muuten en k-kaupoissa suostu käymään mut niitä oon hakenu ku on halvempia kun ella's kitchen. Ite teen kasvis ja lihasoseet mut yritän opettaa myös kaupan ruokia syömään et pärjää reissussa. Se pirkan 5kk lihasose kelpas hyvin mut oli turhan sileetä kun kotitekosta ruokaa syö, kerran maistettu. Myskikurpitsa-peruna kelpas kylmänä reissussa :grin Meinasin hakee ne 8kk soseet testiin, oletan et on vähän karkeempia. Pussipuuroa en osta kun siinä on maitoa, ei oo korvikemaitoa saanut. Ne hedelmäsoseet oli tosi hyviä, maistu myös äidille :) ja 100% hedelmää.

Niissä 8 kk ruuissa on isompia paloja seassa. Minä oon iteki soseuttanu niin sileäksi, ettei paloja vielä jää. Miksei vois vähitellen jättää hieman karkeammaksi. Minä oon antanu silloin tällöin alusta asti purkkiruokaa juurikin reissuja silmällä pitäen.
Pakastan kaikki erikseen edelleen jääpalamuotteihin. Oisko neljä palaa aika justiinsa pienen pilttipurkin verran eli sen verran saa. Niistä just helppo yhdistellä eri makuja . Kala valmiskuutioina (pakaste) on kätevä ja jauheliha- ja kanakuutiot oon tehny. Perunan keitän aina eli sitä en pakasta ja jos samalla tehdään itelleki ruokaa (jauhelihasta, kanasta, kalasta) niin otan aina siitä vähän vauvalle sosetta varten. Jääpalakuutiot sitten helppoja etenki sellaisina päivinä, ku ei ehdi tehdä ruokaa tai muuten vain laiskottaa. Perunan korvaa silloin bataatti. Mulla on pari muovista purkkia, jotka just pienen pilttipurkin kokoisia. Niihin pakastan, jos tulee yli kaksi annosta ruokaa eli niissä sit sekoituksia. Niihin saattanu mennä perunaaki.

Meillä on kanssa syöty pirkan luomupusseja, mango, päärynä, mustikka-omena, peruna-kurpitsa ja kasvissose sekä sitä banaani-mustikka-puuroa. Kaikki kelpaa tytölle hyvin, tai no mango ei yhtähyvin kuin ella's -ja munkin suuhun se on jotenkin mauttomampaa, litkumpaa ja vähemmän makeeta..

Noi pussit on paitsi luontoystävällisempiä (vähemmän jätettä) niin niin paljon kätevämpiä mukana ja kevyempiä kantaa kaupasta ja koska kelpaa energiajakeeseen niin helpompi hävittääkin. Oon tosi laiska raahaamaan laseja ja metalleja kierrätykseen ja sit niitä lojuu kaapissa ikuisuudet..

Minä tykkään ostaa hedelmä- ja marjasoseet kans niissä pusseissa ja mielellään luomuna. Oon tainnu Pirkkaaki ostaa, mut yleensä käydään S-marketissa tai Prismassa niin siellä ei niitä ole. Kaikki uppoaa meidän pikkuherralle kyllä.

Meillä kokeiltu sitä Pirkan päärynää pussissa ja se maistui neidille, kun muuten ei kaupan soseet meinaa mennä. Juuri reissuja ajatellen testattu. Ja Muksun hedelmäsoseita on kahta maistanut ja ne menee hieman paremmin kuin bona tai Piltti, en tiedä miksi.
Tein itse myös muffinivuokaan soseita, mutta aivan liian iso annos meidän sirpukalle , joten jääpalakuutioilla mennään.

Bona ja piltti on tosi mauttomia. Muksuissa on ainakin päärynään lisätty päärynämehutiivistettä, mikä varmaan tekee siitä paljon makeampaa :)

Oon suunnitellut ostavani pari tuommoista pussia ja peseväni ne käytön jälkeen ja pakastavani niihin itse sosetta :D olisi helppo reissueväs :)

Muoks. Noita siiis saa ostettuakin uudelleentäytettävänä, mutta olisipa hyötykäyttöä niille pusseille :)

Onkohan missään normi tavaratalossa/marketissa tms. noita sosepusseja myynnissä? Netistä olen pari paikkaa löytänyt, mutta olisko jollain tästä tietoa?

Siis tyhjiä/uudelleentäytettäviä sosepusseja? Mua kiinnostaa myös, en oo törmänny... kait

Laitatteko lihaan ja kanaan joitain "mausteita"? Kasviksista tms? Pelkkä jauheliha maistui ainakin melkoisen puulta.. :grin
Joku kirjoittikin pakastekalakuutioista.. Lohta nyt ainakin voi käyttää.. Miten seiti? Ja miten valmistatte nuo kuutiot syöntikelpoisiksi? :rolleyes:

Mä keittelin just seitikuution pojalle. Lunttasin netistä, voi antaa seitä vauvalle. Keittelin sitä sillee, et alkoi hajoomaan. Sitte muussasin kalan haarukalla ja sotkin maissisoseeseen (jätkän lemppari). Ei hurjan hyvää vastaanottoa saanu, mut huomen uudelleen. Pitäis vaan keittää ja soseuttaa useampi kuutio kerrallaan... Mut eiks pakasteis lue, et ei saa pakastaa uudelleen, vai onko se sit eri juttu, ku se on kypsennetty.

Tosta oli vissii aikasemmin puhetta marjojen ja maissin kohalla että saako pakastetta pakastaa uudelleen. Jos pakasteen keittää ni sen saa sit uudelleen pakastaa, oo tehny niin pakastemaissin ja pakastelohen kanssa. Lohen keitin ehkä 8min, soseutin tillin kanssa ja pakastin jääpalamuoteissa. Seitiä varmaan kans teen jossai vaiheessa samalla tavalla.

Jauhelihan tai kanan kanssa perunaa/bataattia ja lisäksi porkkanaa, kesäkurpitsaa, parsakaalta tai kukkakaalta eli niistä mitä milloinki. Tuoretta persiljaa ja valkosipulijauhetta mausteeksi. Tilliä kalaruokaan. Neuvolasta sai ruokaoppaita, joissa reseptejä. Ei oo vaan vielä tullu kovin lueskeltua niitä. :)

Onko tietoa saako tuollaiselle ~6 kk ikäiselle antaa kiisseleitä.. Onko perunajauhon käytössä jotain ikärajoitetta.. Ja saako tuoreraasteita antaa.. Kurkusta, porkkanasta, tomaatista yms..

Neuvolan lehtisessä ja nettiohjeissa lukee molemmista vain ikäryhmässä 6-12 kk.. Jostain olin lukevinani joskus että tuoreraasteita 7 kk:n ikäiselle, mutta sitten taas jostain, että kun on soseisiin tottunut niin voi antaa ja meillä se olisi ollut jo 4 kk ikäisenä..

Kiisselit olisivat hyvä lisä välipalalle kun noita hedelmä ja marjasoseita ei pysty syöttämään tuollaisenaan..

En oo kiisseliä antanut, mutta joitain itse tehtyjä soseita esim. persikka, olen jonkin verran paksuntanut pottujauhoilla. Ei lapsi niistä ole ollut moksiskaan. Tämä siis sen jälkeen kun peruna oli maisteltu ja allergisoimattomaksi todettu.

Mä olen ainakin antanut päärynää, avocadoa ja banaania tuoreeltaan jo. Omenaa en ole uskaltanut antaa vielä.

Uskoisin, että voisi antaa, kun onhan soseissakin riisitärkkelyksiä sun muita :)

Se miksei kiisseli ole listalla ensi ruoissa niin voisiko syy olla ennemmin sokeri siis ettei joku anna kaupan sokeroituja tai makeutusaineita sisältäviä kiisseleitä, varmasti eri kun tekee itse.
Raasteiden anto riippuu enemmän siitä syökö vauva jo karkeampaa ruokaa.
Täällä neiti niin sihtikurkku etten voisi edes ajatella vielä antavani raasteita.

Tänään on ollu huono päivä kiinteiden osalta.
Aamupuuro oksennettiin ulos, hyvä ettei tukehtunu. Tosta tripptrappin newbornista on inhottava ottaa lasta kiirrellä pois. :/ Välipala meni ihan ok, vähä luumusosetta, mut lounasta puklattiin kävelylenkillä ulos. Ja päivällisen kans sama juttu, ku aamiaisel, sai kipata vauvan naama kohti lattiaa ja tapsutella selkää, että kaikki tulee ulos. :(
Saa nähä uskaltaako tässä nyt antaa iltapuuroa ollenkaan. Tissi on onneks maistunu.
Eikä toi pikku-ukko oikee muutenkaa tykkää noist kiinteist, maissi ja luumu on ainuut, mitä syö mielellään.

Täälläkin oksentelupäivä.. Ei tosin noin paha.. Pahin oli vain kun tyttö oli leikkimatolla vatsallaan ja luulin, että itkee perus väsy kitinäänsä ja näin bodyn hihalla suuren ruokaklöntin ja kun nostin ylös niin oli silmää myöten oksennuksessa kun oli pyyhkinyt naamansa hihaan.. :(

Takaisin