Soseet ja vellit

Eiiikös se ollut, että niitä pienimpiä varhaisperunoita ei suositella? Niitä peukalonpään kokoisia? Tai sitten muistsn väärin..

Meillä taas blenderi toimii kyllä niiin paljon paremmin kuin sauvasekoitin :D

Nyt taas meillä omatekoiset soseet maistuneet. Porkkanasta en vaan saanu niin sileää mutta pottu, kukkakaali ja bataatti maistuneet. Mutta esim. Maissia olen minäkin tarjonnut purkista, samoin palsternakka-porkkana sosetta. Mutta kohta kun tulee lihat kehiin niin pieniin sattumiin on vain totuteltava :) puurot aloitetaan loppuviikosta kun mittariin tulee 5kk 1vk :)

Meillä aloitettiin tänään aamu kaurapuurolla ja yhdellä jääpalalla päärynää seassa ja oi että oli hyvää. :happy: Ikää nyt kahta viikkoa vailla 6 kk.

Joku täällä (?) tai jossain muussa ketjussa suositteli oolannin perunamuusipakastetta, sisältää pelkkää perunaa. Nyt alkukesästä kun ei oo hirveesti noissa perunoissa valikoimaa ni se on hyvä vaihtoehto. En vaa oo ite kerenny kokeilee :D Mut luomuversiona oottaa pakkasessa testiä.

• Tykkään
Reaktiot: DT
Meillä on aloitettu maistelu (teelusikan kärjellisiä) ikää 4kk 3vk, kun poika niiin kovin mielellään jo söisi, itku tulee kun loppuu.. Saa suolisto pikkuhiljaa sitten totutella, pari viikkoa kun on vielä 5kk neuvolaan :)

Mä myös annoin äsken pikku määrän teelusikan kärjestä maistiaiseksi, itse kun söin mangososetta välipalana. näytti ihmettelevän makua, imeskeli suussa ja sit suurin osa varmaan valuin kuolan mukana ulos..

Jossain lukee, että pienimpiä peukalonpään kokoisia tulis välttää suuren nitraatti- ja solaniinimäärän vuoksi, mutta oon myös lukenu, että yleensäki varhaisperunoissa perunan suoja-aineita (joita alkaa kehittyä, kun perunat saavat liikaa valoa, jos mukulat liian lähellä pintaa; yleisemmin varmaan just ne pienet) eli glykoalkaloideja (kuten solaniinia ja kakoniinia), jotka voivat olla haitaksi erityisesti pikkulapsille. Suositellaan myös, että pikkulapsille varhaisperunat kuorittaisiin, sillä solaniini kertyy perunan kuorikerrokseen ja keitettäisiin niitä kauemmin, jolloin suurin osa glykoalkaloideista liukenee veteen. Solaniini aiheuttaa esim. kuumeilua, vatsakouristuksia ja verenpaineen alenemista.
Oon syöttäny esikoiselle varhaisperunoita 1,5-vuotiaana, mutta taidanpa tänä kesänä olla vielä tarkempi valmistuksen suhteen.

Muokattu viimeksi:
Uudet perunat (isommat) voi vanhoja huomattavasti herkemmin aiheuttaa pienille vatsakipuja ja allergia oireita ja siksi esim tuo Oolannin pakasteperunamuusi on ainakin alkuun uusia perunoita varmempi vaihtoehto.

Miten nopeesti ootte lisänny soseiden määrää? Oon nyt kaks viikko antanut jääpalan verran 2 kertaa päivässä. Poika söis mielellään enemmänkin eikä toistaiseksi ole ollut suurempia maha vaivoja. Omaa maitoa riittää hyvin ja haluan osa imettää jonnekkin 8-9 kk. Sitten kun soseiden määrä kasvaa kannattaako imettää ennen soseiden antoa vai toisinpäin?

Joo minäki olin kuullu esikoisen ollessa vauva uusien perunoiden aiheuttavan vatsakipua ennen ku luin sitten noista suoja-aineista jne.

Voiko veteen tehty kaurapuuro oikeesti olla täyttävämpi iltapuuro kun omaan maitoon tehty riisipuuro? Mietin vaan ku itelleni jää aina nälkä kaurapuuron syönnistä ja riisipuuro tuntuu tuhdimmalta :D Th suositteli kaurapuuroo riisipuurokokeilun jälkeen kun kaura olis täyttävämpää. Ollaa nyt reilu viikko testailtu iltapuuroa jos se auttais tuota yöheräilijää nukkumaan pitempiä pätkiä. Ei apua vielä. Nostin parissa päivässä annoksen siihen yhteen desiin. Mietin et kannattaisko jo siirtyy kauraan vai katellaanko vielä tuon riisin kanssa...

En tiiä. Meillä syö jo valtavan annoksen kaurapuuroa ja parit tissittelyt vielä päälle ennen nukkumaanmenoa ja heräilly nyt silti tissille useita kertoja yössä, että se siitä nälänpitämisestä. ;) Nyt alan aamupuurolla kokeileen muutki viljat. Iltapuurona kaurapuuroa kuiteski niin saa ainaki antaa tuhdin annoksen.
Tänään en antanut särkylääkettä, huomenna taas kokeilen, ku nukkui eilen normaalisti pitkän pätkän alkuun, vaikka asmuyöstä heräiliki. Taidan alkaa lisäileen myös lihaa/kalaa/kananmunaa nyt ruokiin ja otan vielä välipalat ruokien väliin, ku tuntuu niinku tosiaan nälässä ois raukkaa pidetty. Imetän saman verran ku aiemmin, mutta sosetta painuu. Uskon silti hampaiden olevan pääsyynä nyt tähän jatkuvaan heräilyyn.

Liittyiskö siihen että kaura on ruokaisampaa kuin valkoinen riisi, mistä puurot tehdään... Meillä syödään kans aamu-ja iltapuuro ( kaura), lounas ja päivällinen eikä kyllä ole yö heräilyyn vaikuttanu mitenkään! Huoh...

Uusi perunahan on aina tärkkelyspitoista ja siitä tulee liisteriä soseutettaessa. Ei siis tule kuulumaan meidän pojan ruokalistalle ennen kuin syö itse kunnon paloja, mikä käytännössä taitaa tarkoittaa ensi kesää.
Kun soseutan perunan, niin olen valinnut joko yleisperunan tai mieluummin jauhoisen lajikkeen, kun itse en ainakaan sitä liisteriä söisi.

Meillä poika sylkee aika lahjakkaasti soseet pois, mutta silti olen saanut syötettyä useamman teelusikallisen. No, ainakin kaksi reilua. Meillä kakkaa onkin sitten joka vaipassa melkein, kun ennen pihdattiin monta päivää.

KoBe, ei tuu perunasta liisteriä kun lisää kunnolla keitinvettä (tai rintamaitoa/vastiketta). :) Pelkkää perunaa en anna eli aina jotAin muutaki soseessa. Kesäkurpitsa maistui tänään tosi hyvin. :) Koko ajanhan voi myös karhentaa ruokaa eli perunanki voi pian jo muussata, eikä ne sattumat haittaa mitään tai siis riippuu lapsesta. Esikoiselle piti olla pitkään aivan hienoa ruokaa, mutta kyllä ne isommat palatki alkoi mennä. :)
Niin sori, kyse olikin varhaisperunasta... Sitä annan iteki vasta ens kesänä. :)

Mäkään en oo tehny ihan sileitä. Joitain sattumia on ollu mut poika hyvin jääny pyöritteleen suuhun palasta ja sit sylkässy sen pois :D
Tänää syötiin kaurapuuroa ja päärynäsosetta sekotettuns ja hyvi meni alas vaikken hiutaleille mitään tehny :)

• Tykkään
Reaktiot: DT
Tein poitsulle omenasosetta, ja ai että kaveri tykkäsi :) söisi vsrmaan suuret määrät jos vain saisi, 1/2 tl ollaan vaan maisteltu. Makuina tähän mennessä päärynä, bataatti, omena ja banaani. Banaanista tuli vaan nokkosrokkoa suun ympärille siihen mihin banaani oli koskenut, muilla samaa? Nyt banaani ollut pannassa pari pv. En sitten tiedä oliko kyse vain noista ostetuista banaaneista, koska aiemmista ei ole tullut oireita.. :/

Meillä on vaan kerran maisteltu banaania. Ei tullut siitä mitään oireita. Ei oo annettu lisää kun ei tykännyt limaisesta koostumuksesta vaan yritti sylkee pois.

Takaisin