Soseet ja vellit

Tuo on muuten niin tyhmää kun kaikkiin pitää sitä sokerii lisätä... Piltillä oli ennen niissä lasipurkeissa ainakii omena ja päärynä täyshedelmäsoseina, viime syksynä ostin, nyt on niissäkii vaa jotkut tärkkelysversiot. Piltillä nykysin vaan pusseissa 100% soseet ja niissä hinta moninkertainen...

Minä suosin kans niitä hedelmäsosepusseja, joissa mahdollisimman vähän mitään.
Kyllähän sitä sokeria on lisätty vaikka mihin. Vältän antamasta jogurttejaki meidän 2-vuotiaalle sen vuoksi, mutta välillä lipsuu.
Hotelleissa aamiaisella ainakin keittävät vauvalle pyynnöstä kaurapuuron veteen ilman suolaa ja oon ravintolassa pyytäny kiehauttamaan vettä ja syvän lautasen vauvan puuroa varten. Tosin ravintolasta se mikroki löytynee, mutta esim. hotellihuoneista vain vedenkeitin. :) Laivalla en ole vauvan kanssa ollut, mutta luulis sekä mikro että vedenkeitin ravintolasta löytyvän. Hyttien varustukseen ei taida vedenkeitin kuulua, vai enkö vain muista?

Piltin kaikkiin makuihin ei oo lisätty sokeria, oikeen metsästämällä metsästänyt ja vertaillu kaupoissa niin et oon voinu ostaa versiot, joissa ei lisättyä sokeria. Ainakin omena-mustikka on tällainen. Ja Muksulta löytyy hedelmäsoseita joissa ei lisättyä sokeria tai säilöntäaineita. Niitä on välipaloina/jälkkäreinä/puuron kyljessä tarjottu.

Ihan älytöntä et niihin ylipäätään lisätään sokeria. Siis MIKSI?

Ei oo vedenkeitintä laivan hyteissä, ei ainakaan niissä perus hyteissä missä mie oon ollu. Enpä taas ajatellu että voihan sitä tehä erikoistilauksia ravintoloissa vauvalle, kiitos DT :) Ja hotellihuoneissa yleensä vedenkeitin on niin jauhepuuron pystyy tekee.

• Tykkään
Reaktiot: DT
Taitaa joutuu raahaamaan niin paljon tavaraa muutenkii mukana kun tuon pojan kanssa matkustaa että vedenkeitin jää kotiin :D Tietty pitemmälle reissulle jos lähtis ni miks ei :)

Me ei olla vielä aloitettu soseita mutta varmaan ensi viikolla aloitetaan testailu.. Millä kannattaa aloittaa? Porkkana? Ja jos tekee valmiin satsin jääkaappiin kuinka pitkään sellaista voi käyttää? Ja laitetaanko kaikkiin soseisiin äm tai korviketta mukaan?

Neuvolasta saa hyvän pienen ohjevihkosen tuohon aloitteluun. Mut joo porkkana on ihan hyvä ja bataatti. Soseuta kannattaa jäähdyttää nopeasti ja pakastaa. Korkeintaan seuraavana päivänä käyttäisin jääkaapissa ollutta sosetta. Keitinvesikin riittää maito vaan parantaa makua ja voi kelvata nirsolle vauvalle paremmin.

Meillä oli porkkana ja bataatti ensimmäisiä makuja joita kokeiltiin, molemmat herkkua :) Peruna ihan eka mut siitä ei tykänny :D Kaks vuorokautta oon säilyttäny sosetta jääkaapissa, eli kolme päivää siitä syö. Ne jääpalarasioissa pakastetut kuutiot on käteviä, saa just sopivan annoksen kerrallaan sulatettua näin maisteluvaiheessa ja myöhemmin sekotettuu eri makuja annoksiks. Ei tarvii säilöö jääkaapissa pitkään kun ottaa yhen annoksen kerrallaan sulamaan. Teen aina soseet veteen, enimmäkseen syö sellasenaan mut välillä oon ruikannu maitoa suoraan tissistä joukkoon tai pienen pakastetun maitokuution lisänny. Kannattaa pakastaa maitoo kuutioina jos pystyy pumppaamaan :)

Mä oon kans tehnyt soseet keitinveteen ja tissistä suikannut hieman maitoa sekaan ennen tarjoilua. :)

Pitäisi varmaan katsella löytyykö jostain pientä ns matkavedenkeitintä.

Meillä noussut nyt haasteeksi ettei neiti syö kuin äitin tekemiä soseita ja Muksun kaurapuuroa. Ja joku pikku reissu olisi tarkoitus heinäkuussa tehdä, mutta mitä me tuolle neidille otetaan ruoaksi mukaan :confused:

Minkälaisia määriä teidän muiden vajaa 5kk syö? Tyttö tulee juhannuksena 5kk ja oon tähän mennessä antanu kasvissosetta 3tl kerran päivässä ja saman verran hedelmäsosetta. Nyt viime päivinä on alkanut vaatimalla vaatimaan lisää..tässä sitten mietin lisätäkö määriä vai kertoja, kenties molempia?

Meillä poika tulee myös juhannuksena sen 5 kk, mutta mehän ollaan täysin korvikkeella. Tänään ekaa kertaa nieli aika hyvin, vain vähän sylki pois, jee! Selitin miehelle, että johtui siitä kun meillä oli väkeä syömässä ja poika näki kun ihmiset syö ruokailuvälineillä :p

Olen vaipunut taas siihen "kokeillaanpa vähän tätä ja tota" -metodiin, kun ne näppylät iholla eivät uusiutuneet. Mutta annan kahdesti päivässä, kolme todella kukkurallista teelusikallista sosetta. Lopuksi annan yhden teelusikallisen hedelmäsosetta, ehkä siksi että oppisi happamiinkin makuihin. Makeitahan ne on myös, mutta haluaisin pojan oppivan syömään kaikkea.

Ja sitten muuten aiheesta:
Välillä olen laiska ja annan Pilttejä tai Bonaa tm., mutta toisaalta noi pakastekuutiot alkaa olla aivan liian pieniä. Kukkurallinen teelusikka on ehkä kaksi tuollaista jääpalaa, ja kerralla pystyy pakastamaan aika vähän kun on vain yksi jääpalamuotti. Niinpä ajattelin ottaa ne muffinivuoat käyttöön, eihän sitä koko muottia tarvi kerralla täyttää, pohja vain.

Huh, tulee pitkä tarina!
Termoksessa keitetty vesi pysyy kauan kuumana. Olen onnistunut polttamaan haarovälinikin autossa termarin kanssa säheltäessä. Omistan myös matkavedenkeittimen, joka joskus päätyi isälleni kun en itse sitä tarvinnut. Jos on kunnossa, niin olisi ihan kiva saada se itselle käyttöön. Ei vie paljon tilaa.

Onko kukaan hienontanut puurohiutaleita sauvasekoittimella? Vai pitääkö vasta valmis puuro hienontaa?

Hienonsin kaurahiutaleet sauvasekoittimella, mutta vielä en ole onnistunut tekemään kuin liisteriä ja lopulta tyttö syö joko valmiskaurapuuroa tai riisipuuroa jauheesta :grin Mökillä kun ollaan niin ei ole vielä ehtinyt panostaa tuohon puuron laittoon ja oudot välineet käytössä.. Mikrossa koittanut tuota puuroa, mutta tosiaan tulee niin paksua ettei viitsi edes yrittää tytölle syöttää.. Ja liisterimäistä.. Millaisilla suhteilla kaurapuuron tekijät laitatte vettä ja hiutaleita että saa vauvan suuhun sopivaa?

Riisipuurojauheesta teen puolet annoksesta, 1/2 dl vettä ja 2 rkl jauhetta. Sen määrän tyttö syö helposti ja lisänä (mausteena) on yleensä aina jotain marja- tai hedelmäsosetta.. Kaurapuuroakaan ei viitsisi isoa annosta kerrallaan tehdä ja siitä lämmitellä kun itsekin syö mieluummin tuoretta puuroa..

Voihan siihen valmiiseen puuroonkin viedä lisätä vettä/maitoa jos on jäänyt liian paksuksi :)

Valmista puuroa ei kannata yrittää sauvasekoittimella hienontaa, sillä saa tapetit seinälle :D

Täällä testailtiin eilen ekan kerran kaurapuuroa :) Hienonsin hiutaleet sauvasekoittimella, laitoin kulhoon reilu 1dl vettä ja 20g hiutaleita (puolikas aikuisten annos), valmiiseen puuroon jääpalakuutio maitoa. Veden olin valmiiks kiehauttanu vedenkeittimellä ja 2min pidin mikrossa, saatto olla vähän liian pitkä aika. Tyhmä kysymys: tietääkö joku miten tuo puuron keittoaika menee jos hiutaleet on hienonnettu? Olettaisin että lyhyempi mut en vielä ekalla kerralla lyhentäny aikaa.

Puuroa sai max 2tl syötyä nyt ekalla kerralla, vähän yökkien ja omenasoseen avustuksella :D Enempää en ekalla kerralla antaiskaan mutta lapselle ehkä puolikas aikuisten annos sopiva? Jauheriisipuuroa olen antanut koko annoksen, 1dl maitoa ja 12g puurojauhetta.

Muksulla on kaurapuurojauhetta (johon ei ole lisätty mitään maitoa tms) eli voi tehdä velliä omaan maitoon / veteen tai vähemmällä nestemäärällä puuroa ja on valmiiksi hienoa. Meillä on paketti, mutta ei olla vielä päästy maistelemaan muuta viljaa kuin riisiä :) (siinä paketissa lukee +5kk)

Tein tänään pojalle aamupalaks Hipp riisipuuroa siitä jauheesta. Sen jälkee kaikki puklit on haissu todella happamalle, niiku kunnon oksulle. Yleensä ne ei o haissu tollaselle. Voiko johtua tosta puurosta? Onko kellään muulla ollu samaa "ongelmaa"?

Meillä on syöty sitä riisipuuroa jo jonkin aikaa eikä tuollaista ongelmaa ole.. Silloin kun ei vielä käytetty refluksimaitoa niin jotkut maitomerkit kyllä tekivät oksennuksenhajua.. Jos ei sitten vaan sovi?

Kaveri sanoi, että ehkä se johtuu vaan siitä, ku puklissa on muutakin, kun pelkkää maitoa. Kuulostaa järkevältä. Tai sitten puuro ei vaan sovi vielä tähän mahaan.

Onko teillä muillakin maistelijoilla alkuun olllut kakka ihan ko. soseen väristä. Meillä poika maistoi bataattia, ja kakka oli ihan oranssin sekaista :( Meinaako, että massu ei ole vielä valmis kiinteisiin?

Ei meillä kyllä vaikuttanut mitenkään kakan väriin. Tosin kakkausväli noin viikko, eli siinä ajassa nyt kaikki ehtiikin sekoittua ja sulaa tasaiseksi mössöksi tjtn.. :rolleyes:

Takaisin