Soseet ja vellit

Ootteko huomannu että teillä maistuis paremmin soseet kun maito? Meillä ei meinaa poika millään juua korviketta päivisin. Lupsuttelee 20-60ml ja sit jää leikkimään tuttiosalla tai juttelemaan tai kääntää päänsä pois aina pullon eestä. Sit ku tarjoaa sosetta (bataattia,porkkanaa,kukka- ja parsakaalia) niin sitä vedetään hymyssä suin ja suu on auki ennen ku kerkee ees kaapasta kupista uutta lusikallista! Illalla vasta 6 jälkeen alkaa enemmän maito maistumaan plus tieten yöllä.

Papanat, joo ainakin 7 kertaa lienee se maaginen luku, joskin toiset tykkää uusista mauista nopeammin kuin toiset.oli vaan jotenkin niin reppana kun suu vääntyi alaspäin, mutta muuten oli ihan rauhallinen. Kun sai maitoa, niin hymyili taas.

Sande, teillä ollaan ilmeisesti valmiita kiinteisiin kun ne maittaa niin hyvin. Jännä ongelma tuokin. Auttaisiko jos sekoitettaisi soseet korvikemaitoon? Tai no, ei se kai tuota haluttomuutta poista, mutta jos saisi annettua korviketta soseissa?

Bataatti oli herkkua. Sain sen tosin soseutettua paremmin kuin porkkanan. Annoin sittenki sitä jo nyt niin voi sekoittaa siihen sit hieman parsa- ja kukkakaalta ja sitä porkkanaa. Peruna sit niiden jälkeen. Meillä tissillä olo on yhtä pään pyöritystä nykyisin eli lupsuttelee aina pieniä huikkia. Ajattelin kohta antaa jo vähän hedelmä- tai marjasosettakin maistaa (ehkä ens viikolla). Oon ollu tosi hidas soseiden kanssa ja nyt korvatulehduksen vuoksi jäi pari päivää antamatta soseita kokonaan. Syöminen oli muutenkin melko hankalaa ja maitoakin herui vähemmän, joten imetin tehostetusti. Tänään tosin sai lounaalla sit sitä bataattia uutena eli 4,5 kuukauden iässä vasta kahta makua maistellut.

Kobe, juu oon sekottanu maitoa joukkoon ihan senkin takia, että saa vähän löysempää soseista :) Otin täks päiväks sulamaan varulta muutaman kuution enemmän soseita. Annetaan sit jätkän vetää niitä jos maistuu. 18-06 välillä vetää kuitenkin 500ml korviketta ja päivällä ne muutamat kymmenet millit muutamana kertana. Mulla ois omaakin maitoa vielä pakkasessa ni pitäs melkeen kokeilla tarjota sitä päivällä.

Aion kans ostaa nyt niitä bonnen hedelmäsoseita ja tarjota niitäkin :)

Vauvanruokakurssilla taidettiin sanoo et 20 kertaa tarvii uutta makua maistattaa ennen ku voi sanoo ettei tykkää jostai. Voi olla ettei nii montaa kertaa tuu yritettyy jos ei joku ruoka kelpaa :D

Meillä on toistaiseksi kaikki kelvannut mitä vaan suuhun on laittanut.. Päärynäsoseesta vähän meni ilme ensialkuun hassuksi, mutta sitten syötiin sekin reippaasti.. Ruusunmarjasose meni tänään tosi nopsaan.. Taisi herkku löytyä.. Se on kuulemma ollut omakin suosikki vauvana :)

Vauva ei vissiin ole vielä valmis kiinteisiin jos sylkee ruuan pois ja vääntää naaman mutrulle. Tai ainakin mitä olen lukenut vauvantahtisesta kiinteiden aloituksesta niin kriteereitä on ollut mm. vauvan istuminen, vauvan kiinnostuminen muiden ruuasta ja suun avaaminen lusikan tullessa kohti. Tietty ei päde kaikkiin tapauksiin tuo, jolloin kiinteät tulee aloittaa aiemmin.

Vauva ei vissiin ole vielä valmis kiinteisiin jos sylkee ruuan pois ja vääntää naaman mutrulle. Tai ainakin mitä olen lukenut vauvantahtisesta kiinteiden aloituksesta niin kriteereitä on ollut mm. vauvan istuminen, vauvan kiinnostuminen muiden ruuasta ja suun avaaminen lusikan tullessa kohti. Tietty ei päde kaikkiin tapauksiin tuo, jolloin kiinteät tulee aloittaa aiemmin.

Sormiruokailusta vielä, te kenellä jo on lapsia entuudestaan, niin ettekö pelänneet, että vauva tukehtuu johonkin leivän muruseen/maissinaksuun? Ne ovat kuitenkin niin kuivia.. Ja herneet niin isoja! Nään jo silmissäni itseni syöttämässä 2v. soseita, kun pelkään, että tukehtuu :-D

Maissinaksu sulaa suussa hyvin nopeasti. Leivänmurut tarpeeksi pieniä. Sit ku hieman kehittyi syömisessä (meillä kakoi soseitakin, joten pientä vesihuikkaa tarjosin joka väliin) niin keitettynä esim. porkkanatikkuja yms.. Hyvin ne vauvelit niitä syö. Joskus kakoessa käänsin vain kasvot lattiaan ja taputin nätisti selkää. Enemmän niin kävi soseiden kohdalla, ku sormiruuan. :)
Meillä ei suu aukea ja sylkee pois, mutta oon syöttäny siitä huolimatta. Yritän kuiteski niin, että aukasis ite suun.

Niin ja noin puolivuotiaana aloitettiin sormiruokailu, kun sai istua syöttötuolissa suorassa.

Lapsilla on uskomaton taito mutustella ruokaa suussa ja pehmentää sitä syljen ja ikenien voimalla niin että siitä tulee helposti nieltävää. Ja jos vauva kakoo ruokaa niin se on vaan terve merkki refleksistä, joka estää ruokaa menemästä ruokatorven liian isoina paloina ja ehkäisee tukehtumisen! Vaikka se kuulostaa kamalalta ja sekunnissa ehtii tulla paniikki :rolleyes: Mutta enpä muista kuulleeni yhtään juttua, että lapsi ois kuollu sormiruokaillessa :joyful: Meidän hienohelma pikkumies ei koskaan kiinnostunut syömään sormilla, toki en sitä nyt niin hirveesti tyrkyttänytkään.

Jos lapsi ruokailee pelkästään sormiruokaillen niin se saattaa tuoda vähän haasteita jos lapsi on menossa nopeasti hoitoon. Tarhoissa ei sormiruokailijoista hirveesti tykätä :grin

• Tykkään
Reaktiot: DT
Meillä avautuu kyllä Pikkusen suu luumun ja porkkanan kohdalla apposen auki ja maiskuttelee nautiskellen. Porkkanan annan vähän haaleana ja luumun jääkaappi kylmänä jos purkki on jo avattu. Esikollekin annoin suoraan purkki hedelmät yms.jääkaappikylminä ja hyvin uppos!

Noissa sormiruokailukirjoissa sanotaan että sen pitäis nimenomaan vähentää tukehtumisen riskiä koska suun ja kielen motoriikka kehittyy paremmin kuin pelkkiä soseita syödessä.

Oon Pipanat samaa mieltä ja itsekään en panikoinu, vaikka kakomista olikin. Kyllä ne tukehtumisrislit liittyy asioihin/esineisiin, joita ei oo tarkoitettu suuhun.
Kuulin, että kouluissa ongelmana nyt sormin syöjät. Ehdotettiin, että syynä ois pikaruuat ka naposteltavat, joita lapset tottuneet syömään. Itellä tuli mieleen sormiruokailu. :D Minusta tärkeää opettaa myös lusikan käyttö ja siksi meillä syötiin soseita ja lisäksi oli sormiruokaa. :)
Oon nyt alusta asti tehny niinki, että annan lusikan lapselle ja ohjaan kaverina sen suuhun. Vauva aivan innoissaan tästä, vaikka soseet ei vielä uppoa tuosta noin vaan. Oma lusikka myös jo kädessä välillä. :)

Meillä taitaa tyttö harrastaa kohta "nyrkkiruokailua" kun se koko nyrkki on suussa joka lusikallisen välissä kun soseitakin syöttää.. Vitsinä miehelle sanoin, että neiti syö varmaan sitten niin, että kastetaan käsi ruokaan ja siitä sitten pistelee itse suuhunsa (kun ne sormet ovat olleet jo pitkän aikaa tuttipullon kanssakin yhtä aikaa suussa).. Vähän sinne suuntaan taitaa olla menossa o_O Pitää kai kohta hankkia sellainen hihallinen ruokalappu.. Ei taideta noin pienille tehdä.. Normaalista ruokalapusta huolimatta on kaikki vaatteetkin aina soseessa.. Sose suuhun -> nyrkit perään ja sitten niillä huidotaan ympäriinsä..

Koittanut pahimman häsläyksen aikaan saada tyttöä pitämään omista sormistani kiinni ja toimiikin useimmiten, mutta ei koko ruokailua.. Viime ruokailussa annoin pyyhkeen hypisteltäväksi, mutta saihan siitäkin hienosti levitettyä ruuat pitkin naamaa ja vaatteita :grin

Meillä oli tänään puheterapeutin aika kun antoi ohjeeksi viimeksi, että 3,5 kk eteenpäin (aloiteltiin pikkuhiljaa kyllä jo 3 kk>) kiinteitä ja tänään nyt sitten "loppuhuipennus" ja käytiin näyttämässä miten syöminen sujuu..

Ihmetytti vain kun terapeutti kysyi, että mitä makuja on saanut niin aloitin listaa; "perunaa, porkkanaa, vähän bataattia...." siitä kohtaa keskeytti ja hihkaisi, että "Hyvä! olette tehneet ohjeiden mukaan! Kasviksia, ei mitään hedelmiä!" ja lista olisi jatkunut "..maissia, luumua, päärynää, ruusunmarjaa, banaania ja velleissä riisi, maissi, porkkana/peruna sekä vadelma" Ja mukana oli päärynäsosepurkki :grin

Miksei hedelmiä?? :bored: Onko siinä joku ajatus, että jos tottuu liian makeaan niin ei enää mauttomammat peruna yms kasvikset kelpaa? Meillä ainakin menee perunat ja porkkanat paljon paremmin kuin nuo makeat soseet.. Mutta hedelmäsoseissa ajatus, että helppo matkallakin antaa pieni välipala kun ei vaadi lämmitystä..

En huomannut asiasta kysyä terapeutilta kun olo oli niin hölmistynyt siitä iloisesta hihkaisusta kun sain vasta ne kasvikset melkein lueteltua :grin

Pitääkö juuressoseet lämmittää? Vai onko se vaan makua parantamaan? Nimimerkillä: kylmänä/huoneenlämpöisenä olen antanut.

Mä oon lämpimänä antanu mut tämä myös siks et sulatan pakkasesta joka annoksen. Mutta lömmittäisin muutenkin, itsestä se maistuu kylmänä niin pahalta :p

Takaisin