Soseet ja vellit

Kyllähän jotkut syöttää nopeasti jo purkillisiakin, mutta ei tuo määrä ainakaan omaan korvaan kuulosta liian paljolle :)
 
Jos mitään oireita ei ole tullu niin saa antaa niin paljon kuin vauva syö :happy: Mä annan nyt lounaalla porkkanaa ja iltapalalla luumua. Molempia menee joku pari -kolme lusikallista. Ens vkolla peruna ja sit ulkomaanreissun jälkeen vauhdikkaammin. Hyvin on nyt ainakin tähän asti maistunu!
 
Mä annan juureasosetta (bataattia/porkkanaa jne) 2 jääpalamuotillista kerrallaan 2x/pv ja lisäksi jälkkäriksi tai välipalaksi marjasoseeseen sen verran kun syö, muutamia lusikallisia. Meillä saanut kiinteitä nyt n. kuukauden, ikää viikkoa vajaa 5kk. Aloitin t-lusikallisella per kerta ja aika nopeasti se jääpalamuotillinen kerrallaan. Sit jääpalamuotillinen 2x/pv ja pari viikkoa antanu 2 palaa x2 ja marjasosetta lisäksi.

Meillä on ensimmäinen yönylireissu viikon päästä pe-la, kun tyttö tulee to 5kk. Mulla on la koulutusta toisessa kaupungissa ja äitini lähtee mukaan hoitamaan tyttöä tuoksi päiväksi. Aion aloittaa aamu- ja iltapuuron antamisen nyt viikonloppuna, jotta ehtii tottua siihen ennen reissua ja saa siellä jo sitten vähän "tanakammin" oikeaa ruokaa heti aamusta, jotta selviää vähemmällä maidolla. Toki omaa maitoa pumppaan niin, että pärjäävät sen muutaman tunnin kun olen poissa. Imettää aion kiinteän ruoan rinnalla kyllä, ei ole sitä tarkoitus jättää pois vaikka ruokalukertoja lisätäänkin päivään. Jokaisen ruoan yhteydessä olen myös imettänyt kiinteiden lisäksi.
 
Meillä pitäisi jo syödä (ensi viikolla 4 kk) vatsansa täyteen soseesta, mutta eipä olla onnistuttu kun on tyttö ollut niin huutava, että on saanut pari lusikallista ja sitten alkaa ilmavaivoista ja milloin mistäkin johtuva huuto.. 20. pvä pitäisi näyttää puheterapeutille miten syöminen onnistuu.. Toivottavasti on hyvä päivä silloin ja saa edes sen pari lusikallista alas.. Kuukauden verran siis silloin jo treenailtu.. Ja monta lääkäriä sanonut, että pitää aloittaa kiinteät jo refluksin ja vatsavaivojen takia, joten määrät ainakin meidän tytöllä lääkäreiden mukaan pitää olla sen mukaiset, että maitoa menisi puolet nykyisestä..
 
90 gramma on se kiinteiten suositus määrä. Banaania ei suositella alla vuoden ikäiselle. Oletteko antaneet vauvalle myös vettä?
 
Eikös rintamaito/korvike ole vauvan pääasiallinen neste? Ja miksei banaania suositella alle vuodenikäselle? o_O
 
90 gramma on se kiinteiten suositus määrä. Banaania ei suositella alla vuoden ikäiselle. Oletteko antaneet vauvalle myös vettä?

Neuvoloiden jakamassa Ensimmäinen ruokavuosi -lehtisessä luetellaan kyllä banaani vauvalle sopivissa hedelmissä (tosin siellä on myös ananas, kiwi ja mansikka, jotka helposti allergisoivia ja joita en ainakaan itse aio omalle tytölle vielä vauvana antaa kun olen niille itsekin allerginen) mutta siis kiinnostaisi myös mihin tuo mainitsemasi suositus perustuu?

Vettä ei alle vuoden ikäinen tarvitse, sillä maito on se tarpeellisin ja ravitsevin neste. Vesi vie vaan turhaan tilaa mahalaukussa kaikelta tärkeämmältä.
 
Me aloitettiin syömään kiinteitä 4kk iässä vaikka kasvun takia ei olisi ollut tarvetta. Lapsi kuitenkin oli todella kiinnostunut meidän ruokailuista ja suu kävi samaa tahtia kun itse syötiin. Myös kakkaamisväli oli piiitkä ja vaati jo hieman avustusta. Olenkin nauranut että minulta tuleva maito on enemmän kermaa.

Kohta on kuukausi syöty kiinteitä ja aika nopeaan tahtiin otettu uusia makuja. Kaksi ruokailukertaa päivässä ja yhdellä kertaa on 3-3,5 jääpalallista kasviksia ja jälkkäriksi hedelmäsosetta jos on maistunut. Maitoa saa lapsentahtisesti. Meillä kiinteät on auttanut vatsan toimintaan. Aiemmin kun väli oli 10 päivää niin melko pian alkoi vatsa toimimaan pikku hiljaa väliä lyhentäen. Nyt puhutaan jo lähes päivittäisestä kakkaamisesta. Lapsessakin huomaa eron kun vatsa ei ole vaivannut. Aiemminkaan ei mitään pahempia oireita ollut mutta kyllä reilun viikon kakan panttauksen jälkeen alkoi hieman kiukkuisempi aika.

Olin itse vaivaantunut kiinteiden aloituksen aikaan kun koin että teen vääryyttä lasta kohtaan kun en täysimetä 6kk vaikka maito olisi hyvin riittänyt ravinnoksi. Mutta kun näin kuinka innoissaan lapsi oli ruokailuista ja kun maha alkoi toimimaan, en kokenut enää huonoa omaatuntoa. Kukin tavallaan ja lapsen mukaan tässä mennään. Oma mielenterveys ei olisi enää kestänyt sitä kakan panttauksen seuraamista. Teki pahaa jo ajatella vaikka 10 päivää luokitellaan vielä normaaliksi.
 
Unohtui se vielä kirjata että hörppyytän hieman vettä kiinteiden jälkeen tuomaan hieman kosteutta. Saatiin neuvolasta ohjeeksi veden antaminen että löysentäisi vatsaa. Tämä jäi tavaksi kun aloitettiin kiinteät. Ostin venttiilittömän nokkamukin mistä muksu tykkää ottaa itse kiinni. Mukin nokka ohjataan jo hienosti itse suuhun mutta äitiä tarvitaan nostaan nokka pois suusta ettei tule liikaa vettä kerrallaan :)

Vettä juodaan vain muutama hörppy kiinteiden syönnin jälkeen. Muuten maitoa. Monesti kiinteiden jälkeen otetaan vielä maitohörpytkin.
 
Minä annoin esikoiselle aina vettä hörpyn syönnin päälle ja aion antaa juniorilleki, vaikka ei tarttis. Jotenki tuntuu, että pitää saada suu huuhtoa, etenki jos imettää eka ja sit vasta sosetta. Me ollaan aloitettu kiinteet hitaasti ja nyt vasta porkkanaa maisteltu. Sai tänään jääpalan verran, ois menny enemmänki. Toinen sosekerta jäi välistä, ku oltiin kylässä ja flunssan vuoksi nousi kuume niin pääasia, että saa maitoa juotua.

Meillä tullaan sormiruokailemaan osittain, samoin ku esikoisen kohdalla. Leivänmurusiaki syötin silloin pinsettiotteen harjaannuttamiseksi ja oli vauvalla mutusteltavaa ja syöttäminen onnistui paremmin. Annoin myös tarttua itse lusikkaan ja viedä sen ohjatusti suuhun. Motivoi tietyssä vaiheessa huomattavasti. Oma lusikka on ollut jo nyt kädessä.

Tän toisen kans ei oo selvästikään itellä mikään kiire, vaan hiljalleen mennään, ku rintamaito riittää ja herää vain kerran yössä syömään. Omaa laiskuuttani myös osittain, ku imetys niin helppoa. Huomenna bataattia, jos vaan nuhanenälle maistuu. Lisäsin heti muuten porkkanasoseeseen persiljaa ja yhden valjosipulitouhepalasen.

Kiwiä annoin muuten eka kerran vasta nyt esikoiselle sillä seurauksella, että huulet turpos ja alko kurkkus kutittaan. Oon ite sille allerginen, kuten myös omenalle, päärynälle jne., mut esikoinen ei oo aiemmin reagoinu mihinkään muuhun.
 
Muokattu viimeksi:
Tyhmä kysymys: Kun sanotaan että kiinteiden maistatus aloitetaan teelusikallisella päivässä, tarkottaa vissii sitä koko mössöä 1tl? Ku mie oon antanu nyt sillee että esim bataattia 1tl + vesi mihin oon sen soseuttanu eli yhteensä n.2tl, tajusin just et ehkä se ei sillee mee ja oon saattanu antaa liian isoja maistiaisia...
 
Eihän siitä mitään haittaa ole. En oo itekään kovin tarkkaan mittaillu, mut arviolta. On saattanu pariki teelusikallista mennä siis aivan hyvin. :) Makuannoksistahan sitä puhutaan eli ei ihan koko purkillista kerralla kuiteskaan heti.
 
Meille ainakin sanottiin neuvolassa, että alkuun 1-2 teelusikallista.. Ja sitten suurentamaan annoksia kunnes lopulta siinä pisteessä että annetaan sen mitä vauva syö.. Kyllä tänään meillä meni päärynäsosetta reilu pari teelusikkaa ensimmäisellä kerralla.. Otin vain lautaselle suurinpiirtein ja ajattelin, että loput sitten viemäriin, mutta meni niin hyvällä halulla että annoin syödä loputkin..
 
Meillä aloitettiin tänään soseiden maistelu (ikää viikkoa vaille 5kk) porkkanalla ja hyvin neiti sen 1-1,5tl söi ja isikin oli näkemässä :Heartred
 
Mie mietin sitä ettei tuu annettuu liikaa uutta makua kerralla. Taian tehä jatkossa aina uutta alotellessa sillee et mieluummin annan liian vähän, ajattelin vaa jos tulee jotai (allergisia) reaktioita ni ei ois liikaa antanu kerralla. Muuten ei vissii oo hirveesti väliä annanko 1tl vai 5tl. Ei oo vielä tarvetta antaa maisteluannoksia suurempaa määrää soseita kun oma maito on riittäny ja poika kasvanu paremmin ku hyvin :D imetyksellä ja maisteluannoksilla ois tarkotus mennä puolen vuoden ikään asti ja sit lisätään kiinteiden määrää :)
 
Minä kasvatin annoskokoa esikoisen kohdalla niin, että annoin eka vähän uutta makua, sekoitin loput vanhaan, tuttuun ja sitä tuttua makua siis enemmän.
 
Kyllä kävi poikaa sääliksi kun syötin porkkanaa ja suupielet kääntyivät alaspäin. Pitää varmaan kokeilla muitakin makuja.
Tuntuu, että soseen jälkeen tulee vähän vatsavaivaa, vaikka määrät on olleet tosi pieniä. Toisaalta ihan varmaksi en voi vatsavaivan sanoa johtuneen kiinteistä, kun ekalla kerralla oli itkuinen kun olin poissa ja toisella kertaa ilmeisesti mies tervehti vanhempiaan kovaan ääneen ja poika oli sylissä ja alkoi itkeä. Itku loppui kuitenkin lyhyeen.
 
Lapset tarvii vähintään 10 maistelu kertaa uutta makua kohti ennen kuin ne siihen tottuvat. Älä siis KoBe vielä luovuta porkkanan kanssa :grin Meilläkin naama vääntyy rullalle ensimmäisten lusikallisen aikana esim luumusta vaikka siitä tykkää ja ollaan syöty sitä jo muutama vko.
 
Takaisin
Top