Soseet ja vellit

Sitterissä meilläkin syötetty. Lattialla tai nostettu se pöydälle. Kylässä sylissä istuen annettu marjapilttiä jos sattunu välipala-aika ja kyllä sekin luonnistuu :) tripp trapp odottelee kans, newborn -settiä ei hankittu.
 
Neuvolasta saatiin nytki "ensilusikallisia"-opas ja joku toinen. Vaikka onki samalla mainoslehtisiä niin niissä myös tietoa kiinteiden aloituksesta ja "reseptejä". :)
 
Onks kenelläkää kokemusta Bonnen hedelmä- ja marjasoseista? Löytyy kaupoissa hillohyllystä ja sisältö 100% hedelmää tai marjaa, ei mitää ylimäärästä. Ite oon välillä syöny niitä tai käyttäny leivontaan ja meinasin ruveta antaa niitä pojalle muutaman viikon päästä ku on vihannekset/juurekset eka maistatettu. Mietin vaa et miten pakastuvat... mut tuskin mikää ongelma on ku vissii kaikki tavan vauvojen soseetkii voi pakastaa. Sais helposti isosta 0,5 litran purkista kaadettuu jääpalamuottiin tai isompiin purkkeihin ja pakastettuu annoksina :)

Jotenkii vierastan vauvanruokahyllyn soseita ku ei paljoo oo olemassa sellasia jotka ois 100% tavaraa, ja ne mitkä on ni maksaa hirveesti.
 
Heei toihan on tosi hyvä vinkki! Meinattiin kyllä suurin osa soseista tehä itte sitten, mutta kokeilemisen arvoinen idea IceQueen!
 
Ellei niissä sokeria niin mikä ettei vois niitä käyttää. :)
 
Miekii meinasin soseet tehä ite (vihannekset, juurekset, lihat sun muut) mut tuntuu että hedelmäsoseiden tekeminen on jotenkii hankalampaa ku kasvissoseiden, en tiiä miks koen sen nii vaikeena :D Sit marjasoseet ku niitä pitäs tehä näin alkuun melko pieni annos kerrallaan pakastemarjoista ku ei tähän aikaan vuodesta kotimaisia saa tuoreena et vois soseuttaa ja pakastaa ite.

Bonnen soseet siis 100% sitä ihtiään, ei sokeria eikä muitakaan lisiä :)
 
Muokattu viimeksi:
Jossain niissä kaupan valmisvauvanruuissahan on lisättyä hedelmäsokeria, ja kaikenmaailman tärkkelyksiä. Itse kyllä käytän hedelmäpilttejä hillon korvikkeena, mutta en kyllä lapselle joka päivä syöttäisi.

Muoks. En siis tässä tuomitse ketään :D näin jälkikäteen luettuna kovin närkästyneen oloinen viesti,minä en sitä tarkoittanut :)
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon itte laittanut bonnen soseita maitorahkaan. On hyviä :) enpä ole ajatellut et vois vauvallekin antaa. Mä olen nyt muutaman marjasosepurkin ostanu ihan kaupasta, niitä en itse meinannut tehdä, juuressoseet ym teen itse.
 
Mä teen kans ruoat ite mutta välipala hedelmät/marjat ostan valmiina. Loistava vinkki nuo Bonnen soseet. En ole ennen kuullu/käyttänyt ja kun ne googletin niin yhdessä kohtaa luki erikseen et voi pakastaa! Seuraavalle ostoslistalle menee nuo! Niitä kun voi käyttää itekin ja esikoisellekin! Pikkuselle annan "herkkuja" vasta myöhemmin kun jo syödään kunnolla!
 
Sama täällä eli juuressoseet yms. teen ite, mutta varmaan taas hedelmä- ja marjasoseet annan ihan purkista. Onhan niissä kaikkea mahdollista, joten siksi nuo bonnien soseet alko kiinnostaa. Ostan yleensä luomusoseita ja menee edelleen esikoisella puurossa välillä; jonkin verran ite poimittuja marjoja vielä pakkasessa, joten niitä välillä puurossa tai viilissä ja hedelmät välipalana tietty sellaisenaan.
 
Tyttö kiskaisi hienosti aamun velli-maito seoksen nokkamukista :happy:
Meillä kun tuo tuttipullosyöttö on aina ollut sitä, että joutuu painelemaan lisää maitoa suuhun kun se imuteho ei riitä ja nyton alkanut imuotekin välillä katoilemaan ja sitten sitä maitoa on väärässä kurkussa ja yskitään jne.. Ajattelin, että kun se 4 kk ikä on niin lähellä (n. viikko) niin kokeilenpa tarjota nokkamukia.. Kun meillä on tuo paksumpi maito ja välillä sitä velliä joukossa kun vielä ei pelkkää velliä olla uskallettu antaa niin se tulee nokkamukista niin, että se tippuu kolmena rinnakkaisena suurena tippana ja pitää pikkuisen imeä ettei tule suorana suihkuna kun mukia kallistaa.. Joten uskalsi antaa reilusti mukin nokan suuhun heti alkuun ja hienosti meni mukillinen hetkessä :)
 
Mites muuten työ ketkä ootte pakastanu soseita maisteluannoksina jääpalamuoteissa, ootteko käyttäny kovia vai pehmeitä muotteja? Mie ostin uuden muotin, sellasen pehmeen mitälie materiaalia, mut siinä luki et ei saa pakastaa mehuja yms. :/ Uskaltaakohan siihen laittaa pojan soseita? Ja miks ihmeessä ei sais käyttää muottia mihinkään muuhun kun jääpalojen tekoon?? Ei tullu mieleenkään ettei kävis soseille, ja se teksti tais olla siellä paketin sisällä että ei ees huomannu ennen ku oli repiny paketin auki ni ei voi avattuu käyä vaihtaa toisenlaiseen.
 
Mä pakastaisin semmoseenkin ihan vaan kylmästi :) ei niihin sais raakasuklaatakaan tehä, mut been there done that :D En ainakaan usko että pakkasessa niistä vois irrota mitään niihin ruokiin, toisin kun sit taas kuumennettaessa.
 
Taitaa mennä samaan kategoriaan kun "limsapullot vain virvoitusjuomakäyttöön" ja eiköhän jokainen ole vettä joskus moisesta juonut :D mä olen pakastanu porkkanasosetta ihan jääpalamuottiin :)
 
Hih, me annettiin tänään ihan pienen pieni nokare banaania poitsulle. Oli aika spontaani teko. Söin banaania ja mies sanoi et anna vähän pojallekin, ja näin tein. Vaikutti maistuvan. Maiskutteli ja näytti kuin ois ihmetellyt että "mitä herkkua mä nyt oikein suuhuni sain?" :)

Ensviikolla tulee 4kk täyteen ja vois jo ihan tarkoituksellakin antaa kiinteitä. Mekin varmaan aloitellaan porkkanalla, muuten en ookaan edes asiaa suunnitellut. Meillä ei oo edes sitteriä! Eikä varmaan enää tulekaan hankittua kun ei oo tähän mennessäkään hankittu. Sylissä täytynee syöttää kunnes syöttötuolissa voi istuttaa. Meillä ei muuten oo vielä syöttötuoliakaan :grin
 
Mä oon vähän suunnitellu että kokeilisin sormiruokailua meidän tyttösen kaa. Sen voi kuiteskin alottaa vasta kun tyttö osaa istua ja tarttua ja viedä asioita suuhunsa, eli varmaan vasta siinä 6kk paikkeilla. Onks täällä muita sormiruokailusta kiinnostuneita?
 
Me ollaa kans suunniteltu että siihen sormiruokailuun alettas, pääsee poju heti meidän kans pöytään syömään ko vaan oppii istumaan :) kirjastosta oo käyny jo hakemassa lainaan pari kirjaa, Omin sormin suuhun ja Minä syön itse. Tosi hyviä vinkkejä ja reseptejä. Facebookissa on myös Sormiruokailijat ryhmä
 
Mä haluaisin kanssa sormiruokailla, mutta aika näyttää kiinnostaako se tyttöä :)

Millaisilla määrillä te olette aloittaneet soseet? Mä jouduin siis mahan toimimattomuuden takia aloittaa soseen jo nyt reilu 4kk iässä, vaikka tarkoitus oli mennä pelkällä maidolla 6kk. Nyt siis saanut luumusosetta neljänä päivänä ½tl ja tänään annoin jo noin 3tl kun neuvolaan soitettuani sanoivat ettei toi puolikas riitä mihinkään. Onko liian paljon? Vai voisiko antaa enemmänkin? Nyt siis saanut kerran päivässä ja ihan tyytyväisenä kyllä mutustaa ja välissä kiljahtelee innoissaan :grin
 
Takaisin
Top