Soseet ja vellit

Jos maito vaan riittää ja poitsu kasvaa, niin täysimetän sinne 6kk kieppeille asti ja pikku hiljaa alotan kiinteät. Mielelläni imetystä jatkan niin kauan kun se tuntuu molemmista (äidistä ja poitsusta) mukavalta :)

Kovasti kuitenkin odotan jo, että pääsen tekemään soseita!

Hyvä vinkki, jonka itse aikoinaan sain, oli se, että laittaa makuannoksia jääpalarasiaan. Jäädyttyä siirtää ne pakastuspussiin. Sieltä sitte helppo ottaa pala (tai paloja) ja sulattaa/lämmittää. Voi tehdä vähän enemmänki kerralla, eikä mee hukkaan mitään. Perunaa ei suositella pakastettavan...

Milloin nostatte annoksen määrää siitä 1-2 teelusikallisesta?
Annetaanko soseita maistella vain kerran päivässä vai useammalla syöttökerralla?
Maito vai sose ensin?

Kai näitä neuvolassa kuuluu myös opastaa, mutten luota siihen että meillä niitä kerrotaan :p

Meillä mennään maito-sose-maito-sose-maito ja kerran päivässä on nyt maisteltu. Neuvola ohjeisti et kun muutama viikko on menty tolla 1-2tl systeemillä niin sit suuhun vaan niin paljon kuin vauva itse 'vetää'. Vähitellen sit toinenkin sose-kerta päivään ja sinne hedelmiä yms.

Minä otin jo aika (muutamassa viikossa) pian lounas + päivällinen + välipaloilla hedelmä- tai marjasose. Viiden kuukauden iässä annoin jo joka ruokakerralla maistiaisen, ku puuro aamuun ja iltaan lisäksi. Uusia aina lusikallinen, tuttuja makuja lisäsin koko ajan. Tein yleensä niin, että esim. yksi lusikallinen uutta makua ja sit päälle tuttua niin paljon ku vaan söi. Annoin ihan alussa maitoa eka, mut sit siirryin myös aika pian siihen, että ruoka ensin ja maitohörpyt päälle. Tyttö lopetti itse kokonaan tissittelyn 8 kk iässä. Yösyöminen jäi pois aiemmin. Nyt aion antaa eka maitoa puolen vuoden ikään asti ja ehkä sit toisinpäin.

Meillä alotettiin eilen kiinteiden maistelu porkkanalla. Olisi saatu neuvolan mukaan aloittaa jo heti kun 3kk tuli täyteen keskosuuden takia, mutta koska maito on riittänyt ja tuntuu pitävän nälkää hyvin, tyttö mm. jaksaa nukkua öisin jopa 9h putkeen heräämättä syömään, niin en ole pitänyt kiirettä. Alas saakka sitä meni tuskin yhtään, suussa pyöriteltiin ja työnnettiin kielellä kaikki ulos :grin hölmistynyt ilme vaan, että mitäs tää tällainen on. Mitta makuun totuttelu ainakin alkanut. Annoin sosetta eka ja imetin päälle. Tänään uudestaan. Kokeilen ensiksi antaa sosetta päivällä about lounasaikaan. Tein soseen parista porkkanasta ja pakastin jääpalamuotteihin, tuli 10 palan annos + mitä annoin eilen. Seuraavaksi annan varmaan bataattia viikon päästä about, kunhan saataisin tämä porkkana ensin uppoamaan. Mahavaivainen alku kun elämässä neitosella ollut niin säästän perunan tärkkelyspitoisuuden vuoksi vähän myöhäisemmäksi.

Joku sanoi, ettei perunaa voisi pakastaa. Mietin, että miksei. Yksi tuttu on tehnyt kuulemma jouluksi uusia perunoita keittämällä ne puoliksi ja pakastamalla, ja loppu kypsennys ennen syöntiä. En ole koskaan itse kokeillut, joten en tiedä miltä maistuu.

Oletin, että jauhoisia perunoita voisi soseuttaa pakkaseen, onko täällä mielipiteitä?

Huono sanavalinta. Perunasta sanotaan, ettei KANNATA pakastaa, sillä muuttuu rakeiseksi/vetiseksi. Taisin silti keittää aina perunat erikseen ja lisäsin pakkasesta jonku kuution kaveriksi.

^ anoppi pakastaa aina valtavat määrät uusia perunoita että on saatavilla sesongin ulkopuolellakin ja maistuu ihan juuri sille kun kuuluukin. :) minusta hän pakastaa ne raakana.

• Tykkään
Reaktiot: DT
Ite käytin bataattia hätäruokana eli jos en jaksanu keitellä perunoita eli söin ite muuta niin sai kasviksen kaveriksi sitä suoraan pakkasesta. Määrää oli myös helppo muuten lisätä, ku oli noi kuutiot eli tiesi tarkkaan, kuinka monta menee tai menny viimeksi. Ja siis kantsiihan sitä perunaa kokeilla pakastaa, että miten käyttäytyy. Toisaalta, vaikka nimittäin meniski vetiseksi nii ei haittaa, ku peruna menee tosiaan soseuttaessa liisteriksi niin joutuu joka tapauksessa lisään aika tuntuvasti keitinvettä tai rintamaitoa siihen.

Meillä maisteltiin eilen ekan kerran luumusosetta ja ai että sitä maiskuteltiin suussa. Yhtään ei räitty ulos suusta.

Luumu siksi että meidän neiti on kakan panttaaja. Vaikka pääasiassa kakka tulee sallituissa rajoissa, 10 päivän sisään, niin silti mua itseäni ahdistaa. Mitenkään lapsi ei oirehdi, mutta haluan kokeilla saisko luumulla aikaan vähän lyhyempää kakkaamisväliä. Edes vaikka viikon välein.

Kiinteiden aloitus on mulle myös päänvaiva, koska meillä on kyllä äidinmaito riittänyt ja toisaalta haluaisin täysimettää mutta toisaalta taas lapsi osoittaa kiinnostusta kiinteiden syömistä kohtaan eli nyt olisi hyvä hetki oppia uutta. Maito on kuitenkin ykkönen ja kiinteät vain maistelua. Tällä ajatuksella nyt harkitaan että otetaanko kohta lisää muita maisteluja.

Tätä äitiä kyllä kovasti innostaisi jo tehdä soseita pakkaseen ja nähdä lapsen oppivan uusia juttuja ja makuja. Lapsikin kun kuvittelee monessa asiassa olevansa iso ja reteä vaikka onkin vasta pikkuinen, niin voisi olla kiva lapsenkin saada uusia kokemuksia.

Huoh..

Snövit, kerro sit auttoiko luumu kakan tuloon!
Meidän neiti on myös kakan panttaaja (pisin väli 11 vrk). Mä en oo vielä aloittanut kiinteitä ja täytyy miettiä millä aloittaa ettei kakkavälit taas pitene, nyt on viime viikkoina vatsa toiminut hieman paremmin.

Me aloitetaan maistelut jo ensi viikolla vaikka tyttö vasta huomenna 3 kk.. Tuo erikoismaitokin kun alkaa olla epäsopivaa tytölle jo :( Pitänee koittaa ja toivoa, että kiinteät saisi vaivat vähän kuriin kun ei maitoa niin paljon tarvitse kuin nykyään.. Tai toinen vaihtoehto, että tilanne pahenee entisestään.. Gavisconea olen antanut lusikalla ja hienosti on kaikki pysynyt suussa ja mennyt alas asti :) Eikä sekään varmaan niin hyvää ole.. Soseiden koostumus tietysti voi kummastuttaa :)

Onko nuo kaupan vellit kaikki tuollaisia yhtä litkua kuin tavallinen maito?? :o Jouti meillä heti viemäriin kun oli tarkoitus kokeilla jos pitäisi nälkää vähän kauemmin pois kuin maito kun ei tytön vatsa näy kestävän syödä noin usein kuin nyt syö.. Mutta nykyinen maito tarvitsee vellitutin ja tuo velli olisi varmaan melkein itsekseen tullut tavallisesta vesitutista..

Tuolla helmikuisten puolella on mun mielestä useempikin ketkä on alottanu vellien syöttämisen, ni kannattaa varmaan kysellä myös sieltä kokemuksia.

Hassua kun huomaa et ekan kanssa oli kauhee kiire ottaa aina seuraava askel. Oli myös kiire aloittaa kiinteät ja aloitinkin heti kun poika oli 4kk. Nyt mun pikkunen täyttää 4kk sunnuntaina enkä kyllä vielä aijo aloittaa kiinteitä! Tissimaitoa riittää ja sillä mennään vielä, ehkä vielä 1kk..

Meillä oli alunperin tarkoitus odottaa kiinteiden aloitusta neljään kuukauteen, kun pelkällä korvikkeella menty jo pitkään.. Ruokailuista on tullut vaan niin haastavia (Refluksin vuoksi?) kun tyttö ei ala millään syömään, huutaa vaan pää punaisena jonkin aikaa.. Ruokailun jälkeen tulee välillä niin kamalat röyhyt, että varmaan jo sattuu ja tyttö itkee niitäkin.. Ja nuo ilmavaivat.. :confused:

Aikaistettiin siis vähän Tyksin ohjetta 3,5:stä kuukaudesta kun neuvolan täti ei ajatusta vastaan ollut ja aloiteltiin jo eilen maistelemalla ekat bataatit ja on tainnut tyttö käydä salaa treenaamassa tuota syömistä ;) Meni niinkuin olisi aina syönyt.. Ulos ei suusta puskenut yhtään ja söi vielä aika vauhdilla.. :grin Tytöllä oli hauskaa kun oppi paremmin ottamaan lusikan suuhun ja bataattisoseet suupielessä hymyili niin leveästi että.. :smug: Taisi olla hyvää kun olisi enemmänkin syönyt..

Meillä nyt sitten tänään aloitettiin maistelu porkkanalla 4kk ja jatkuvan tissillä olon kunniaksi. Kiitettävästi sylki pois maistiaiset :D

miten muut oletteko ottanu yhden vai kaks makuu/vk? Th sanoi että aloittele porkkanalla ja perunalla. Eli kannattaako vasta loppuviikosta koklata pottua? Kertokaa kokeneemmat :) mä luulin että maku per viikko :)

Muutaman pv voi kokeilla ekaa makua ja jos kaikki ok niin sit voi ottaa loppu vkosta toisen maun. Me aloitellaan tosi hitaasti kiinteitä ennen reissua ( 3vkon päästä) ja sit kunnon tahti päälle kun tullaan kotiin. Luumua ollaan nyt 3pv maisteltu, välillä menee hyvin ja välillä koko naama rullalla ja sylkee kaiken pois :rolleyes:

Meillä taitaa olla kaikkiruokainen tyttö, kaikki menee mitä suuhun pistää, eikä sylje pois.. :) Bataattia annettiin alkuun, mutta luultiin että aiheutti vatsnväänteitä niin vaihdettiin perunaan ja sitten lisättiin porkkana makuihin.. Mennyt tosi hitaasti aloitus tuon refluksioireisuuden takia kun maitoakin vaikea useimmiten syöttää niin lusikkaa ei saa lähellekään.. Mutta silloin kun on hyvä hetki niin ollaan annettu sosetta ja koitettu kasvattaa varovasti annosta..
Tänään kokeilin kaupan valmista peruna-porkkanasosetta kun olisi helpompi esim miehen äidin luona pitkän matkan päässä vieraillessa ja hyvin upposi :) Melkoista pelleilyä tytön syömisen harjoittelu kun on niin kivaa puuhaa, että pitää ruoka suussa jokellella ja naureskella, mutta ehkä parempi niin kuin että pitäisi pakolla koittaa syöttää..

Takaisin