Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Jotenkin ajattelen, että suositukset on hyviä, mutta ehkä lopulta jokainen äiti tietää itse parhaiten oman lapsensa... Tutkimuksia tutkaillen ja omaa lastaan kuunnellen. Varsinkin kun tosiaan nuo suositukset muuttuu ees ja taas...
Täysin samaa mieltä Jebsu kanssasi. Lapsen tahtiin, äidin vaistoon luottaen, ja sitä kuuluisaa maalaisjärkeä käyttäen. Ja suositukset ja tutkimukset luovat sitä viitekehystä, jonka sisällä sitten toimii sitä omaa vaistoa ja lasta kuunnellen, ja sen mukaan sitten toimien.
 
No näinpä se kyllä on. Tyttö kyllä kovasti kiinnostuneena seuraa aina, kun syödään, niinkuin tuntuu monen muunkin pikkuinen tekevän. Mutta ei kurottele ruokaa kohti (kai?) vaikka muuten osaa jo osoittaa, että haluaa lelun/syliin tms. Miehelle tietysti olisi hauska uusi yhteinen asia jos jotain saisi syöttää, ymmärränhän minä sen.. Mutta pelkään, että mielenkiinto maitoon kärsii, jos mieltyykin johonkin syötettävään. Ja ihan normaalipainoinen on jne, eli ei mitään syytä antaa kiinteitä..
 
Ainakii jos sormiruokaa alottelee ni sit pitää ite työntää ruoka suuhu ja olla työntämättä pois. Soseissa ei varmaa nii välii. Mut eipä se ole kellään ajankohtasta tuo sormiruokailu ku sit tosiaan pitää myöski istuu :)
 
Tän ketjun (ja Innan suuren uteliaisuuden) takia törkkäsin vavelle suuhun minibiitin turkkilaista jugurttia tänään :wideyed: hän niin seurasi kovin meikäläisen syömistä että oli ihan pakko:joyful: ilme oli hauska kyllä mut sit hää rupes viestittelee et lisää lisää! Kippasin tuttipullon korkilla sitten vettä suuhun , ai että oli hauskaa! Tyttö laitto jopa kädet korkille niinku ite muka jois:wink :p saatii sit vaihtaa body ku oli aeva läpimärkä ku eihä ne vedet aina menny kurkusta alas..:shy:
 
Nii ja ku äiti kertoi eilen et hän alotti kahdelle lapselle soseet jo ennen ku oli 3kk ni laskeskelin että ei se vavea tapa jos vähä maistaa:wink
 
Maitotuotteiden kanssa on ne omat alotusaikansa sitte (jopa 10kk)
 
Muokattu viimeksi:
Meidän neiti sai tänään 3kk kunniaksi bataattia maistella. Esikoisen refluksin vuoksi sillon aloitettiin jo 3kk iässä ja nyt lastenlääkäri suositteli samaa kun jäi painon nousussa aluksi niin jälkeen. Itsetehtyä riisivelliäkin on maisteltu muutamana iltana :)

Minä kyllä liputan täysin sen puolesta että kiinteitä aloitetaan maistelemaan jo hyvissä ajoin. Just toi lastenlääkäri sano että sen myötä kun kiinteiden aloitusikää on nostettu niin sen jälkeen on myös allergiat ja atooppisetihottumat lisääntynyt huomattavasti. Ei ole siis toivottuja tuloksia saatu näillä suosituksilla.
 
Kuinka moni teistä aikoo tehdä soseet itse? Minä olen pikkuhiljaa alkanut täyttää pakastinta noilla kasvissoseilla, ja tarkoitus olisi ihan lihapohjaisetkin tehdä itse niin pitkälle kun vaan suinkin jaksaa. En tiiä onko ihan hullun hommaa mutta haluan ainakin yrittää, tietääpähän varmasti mitä muksu syö.
 
ainakin alkuun aion tehdä itse nuo peruna/bataatti/porkkana jnee.. hedelmien kohdalla taidan kääntyä kaupan tarjontaan :)
 
Tarkoitus on tehdä mahdollisimman paljon itse, tulee varmaan halvemmaksikin? Ja tosiaan ainakin tietää, mitä ipanalle syöttää.
 
Nyt ainaki ku saa juureksia yms halvalla ni meinasin kokeilla mitä saa aikaseks.
 
Pystyyköhän muuten hedelmäsoseita pakastamaan? Onhan pakkasessa mangoakin, mut kestääkö vaikka päärynä pakastamisen soseena?
 
Itse oon aatellu tehdä hyvin pitkälle. Varmaan reissuun otetaan valmiita mukaan. Oon vaan huomannu, ettei valmiina oo montaakaan vaihtoehtoa, jossa ei olis porkkanaa :sad001. Meillä porkkana ei tuu olemaan ensimmäisten maistettavien ruokien joukossa, koska mä oon ite saanu siitä ihottumaa ja samaten tuo esikoinen. Hedelmiä oon antanut joko valmiina tai sit tuoreena, niitä kun ei tartte keitellä. Ja esim. banaanista (ja kypsästä päärynästäkin) saa helposti lusikalla rapsuteltua sosetta.
 
Annoin just lusikan kärjellisen omena-vadelmaa soseena. Näytti siltä että ois lisää halunnu :D katsoi niin lumoutuneena mun syömistä niin pitihän toisellekin antaa maistaa.
 
Minä oon tehnyt ite, pakkanen suunnilleen jo täynnä.. en sitte tiiä viittinkö lihoja alkaa keitteleen mutta sinne asti ainakin. Hedelmät annan tuoreeltaan ja kaappiin ostin jo luumupiltin. Moni sanoo noista pilteistä kun niihin on lisätty vettä niin eivät osta mutta jätetäänhän useimpiin ite tehtyihinkin soseuttaessa sitä keitinvettä sekaan..
 
Minä oon tehnyt ite, pakkanen suunnilleen jo täynnä.. en sitte tiiä viittinkö lihoja alkaa keitteleen mutta sinne asti ainakin. Hedelmät annan tuoreeltaan ja kaappiin ostin jo luumupiltin. Moni sanoo noista pilteistä kun niihin on lisätty vettä niin eivät osta mutta jätetäänhän useimpiin ite tehtyihinkin soseuttaessa sitä keitinvettä sekaan..

Mää en ny tajua, miksi se on huono jos pilttiin on lisätty vettä? :D
 
Mää en ny tajua, miksi se on huono jos pilttiin on lisätty vettä? :D
Varmaa lähinnä se et sit ne ei o niin ravinteikkaita ja ostat kaupasta vettä purkissa :wink
Mut tosiaa ite meinaan kokeilla jotain soseita, saa nähdä jaksaaks niit pidempää tehdä
 
Ajattelin tehdä itse niin pitkään kuin jaksan. :-) torstaina aloitetaan perunalla. En oo vielä pakkaseen tehnyt mitään, kun peruna ei kuulemma yksinään pakkasesta tykkää. Teen sit tarpeen mukaan pakkaseen kun saadaan lisää makuja. :-) En löydä mistään kaupasta silikonisia jääpalamuotteja. Tietääkö joku mistä saa?
 
Just eilen keitin bataatin ja pakastin sen jääpalamuotteihin. Eli tänään aloitamme maistelun! Koitan kyllä tehä mahdollisimman paljon ite, koska on huomattavasti halvempaa ja tietää tasan tarkkaan mitä antaa lapselle :)
 
Takaisin
Top