Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Just kun meinasin kirjoittaa ettei poika ole muutamaan päivään suostunut syömään muuta kun tissiä niin tänään söi melkein purkillisen bonan kalkkuna pataa :eek: ja oikeen mieluusti!
Niin ne on erilaisia nuo makumieltymykset kun meillä se on inhokkiruoka :D

Meillä ei oo puuro nyt oikein maistunu... Vissiin sen jälkeen kun viime viikolla oltiin mummolassa ja syötiin ihan kunnolla keitettyä kaurapuuroa.. Minun mikropuurot vissiin ei enää kelpaa. Ei vaan viittis keittää kattilassa kun tulee ihan liikaa...
Mä keittelen joka aamu ja ilta ja samalla syön itekkin! On niin hyvää puoliksi veteen ja puoliksi vastikkeeseen että Nam :)

No joo. Minä en osaa keittää niin pientä määrää että jaksaisin syödä kaikki :D

Illu taitaa olla tottunu isommalle lapsiporukalle vaan keitteleen puuroa :D ;)

Mä ostin joskus ihan sitä varten tommosen ihan pienen kattilan (max 1l), että on helpompi pikku määriä keitellä. 1dl vettä ja 0,5dl hiutaleita ja tulee ihan ok puuro suht nopeastikin.

Meillä ei uppoo kuin naksut :banghead: Ei oo neitillä vielä hampaita ja sekös se. Tosin tuntuu että ollaan odoteltu niitä naskaleita jo 3kk mutta ei. Ihan sama mitä oon yrittäny antaa ja teenkö voltin vai kuperkeikan samalla tekien mitä ihmeellisimpiä ääniä, niin ei :shifty: Koirakin syö vaan naksut :joyful: Alkaa tuntuu puuduttavalta kun pumpattu maitokaan ei auta ja kaikki vaan menee kompostiin....pienen voiton sain sentään kun pari lusikallista bataattia ja perunaa sain neidin syömään samalla kun se kikatti tälle pellelle - ollaan maisteltu näitä ruokia jo kohta 3kk niin luulin että nää menestys jo vähän paremmin :confused005

Minä jotenkin ajattelin että ne on turvallisia sitten kun edes yksi hammas on niitä pilkkomassa, niin oon sitten laittanu kaiken nyt alussa sileeks:oops: Mulla kun ei ole nuita vertailu/keskustelu kohteita enkä ehi kaikkea ettii netistä (enkä muista) niin oon tänkin asian kanssa ajatellu ajan vievän asiaa eteenpäin. Nii ja heti kun tänne tätä syömättömyyttä manasin niin neiti vetäsikin Onni-sarjan puuroa mukavan annoksen, jotta onko se vaan ollu 'väärää makua' kaikki muu tällä viikolla :hilarious:

Mä ajattelen niin päin, että turvallisempaa niin kauan kun ei oo niitä hampaita ollenkaan :D Hampailla saa niin paljon helpommin isoja paloja irti.

Niin tuosta maidon koostumuksen muuttumisesta vielä, eräs nainen sanoi tekevänsä vauvalleen ihan tavalliseen maitoon puuron, koska koostumus tosiaan muuttuu keittäessä. Totta? Tein kerran rintamaitoon, pärisytteli pitkin poikin. Sen jälkeen lypsin vähän kuppiin ja viilensin puuron sillä, ei silti kelvannut puuro, maidon ryysti lusikasta.. Ja veteen tehtynä en ihmettele, ettei syö, kamalaahan se on. Ei viitsis vaan tuhlata rintamaitoa pärisyttelyyn, tulee harvoin pumppailtua muutenkaan.

En ymmärrä miten lehmän maidon koostumus muka muuttuisi vauvalle sopivaksi keittämällä. :eek: Joskus oon laittanut äidinmaitoa puuroon ja muihin ruokiin. Oon huomannut sen "hajottavan" ruokaa, jolloin siitä tulee vähän ajan päästä löysää litkua. Mä teen tönkön puuron veteen ja lisään sitten valmiiseen puuroon korviketta. Meidän tytön lempiruoka on kaurapuuro. :)

Jotain siinä keittäessä tapahtuu, ja esim rintamaitoa ei suositella keitettäväksi koska siitä ravintoaineet katoaa. Mutta tuskin se pelkkä keittäminen lehmänmaitoa vauvalle sopivaksi muuttaa..

Joo se kuuma pilkkoo maidon ainesosia ja ruuanlaitossahan sitä lehmänmaitoa saa käyttää 10kk eteenpäin

Miten te toimitte jos lapsi ei suostu syömään jotain ruokaa? Annatteko heti jotain korvaavaa ja lapsen mielestä parempaa, vai jätättekö ruokailun sillä kertaa siihen? Lähinnä siis soseista kyse.

Kun uuteen makuun kuitenkin kestää tottua, mutta oppiiko lapsi että jos kieltäytyy aina syömästä niin sitten saakin jotain paremman makuista tilalle?

Aloin pohdiskelemaan tota ni meillä ei taida olla oikein mitään sosetta tullu vastaan mikä ei yksinkertasesti vaan maistu useamman maistelukerran jälkeen :o tää nyt ei vastannu mitenkään annipanni sun kysymyksiin kyllä, vähän turha siis mutta tulipa pohdiskeltua :D

Ite tekisin niin että antasin ensin sitä mikä ei niin maistu ja sitte kumminki jotain maistuvaa.. Ettei ruokailusta tule ikävää tilannetta eikä ainakaan väkisin yritä syöttää jotain.. Eihän itsekään aina tykkää kaikesta niin ei sitä kyllä sillon syökään. Tälleen kumminki tottuu tähän uuteen makuun.. Toki jos syö pieniä määriä eikä haittaa jos yksi syönti jää tavallaan väliin niin sitten antas vaan pelkän jonkun mikä ei niin maistu.
Ei myöskään nii että lahjoo jollain (ehkei näin pienillä toimiskaan) mutta että siis tyyliin saa sit hyvää ku syö ensin pahaa.. Tai pystyskö jotain ei niin maistuvaa sekoittamaan semmoseen mikä maistuu? Sekava selostus :)

Pari kertaa on käynyt niin, ettei oo sose selkeästikään maistunut. Olen sitten vaan jättänyt sen syömishomman siihen, tarjonnut sitten seuraavalla aterialla jotain minkä tiedän maistuvan. Sitä "pahaa ruokaa" on sitten maisteltu taas jonain muuna päivänä, ja yleensä ne on alkaneet kyllä maistua. :)

Edit. Näin siis vielä tässä vaiheessa kun maito on kuitenkin se ykkösravinto. Poika syö kyllä "hyvänä päivänä" arviolta reilun 4 pilttipurkillista sosetta, mutta joskus ei maistu kiinteät ja tankkaillaan maitoa enempi. Nukkuu yöt silti ihan samalla tavoin eikä ole nälkäkiukkua tms.

Tässä vaiheessa tekisin kans just noin, että tarjoaisin muitten ohella (tai jos mahdollista niin sekoitettuna) sitä ei-niin-hyvääkin. Isompana kyllä saatetaan sit keksiä että "hei, ei mun tarvi ees maistaa, kun äiti kuitenkin antaa kohta jotain parempaa tilalle". Sekin on tosin lapsi- ja kausikohtaista :grin

Niin mekin ollaan tähän asti tehty että jos ei maistu, niin sitten jätetään syömiset siihen ja syödään seuraavalla ruokailulla jotain parempaa. Missään nimessä en ole pakottanut syömään. Olen ollut kyllä vähän laiska kokeilemaan noita vähemmän mieluisia makuja uudestaan, kun ärsyttää aina heittää kokonainen pilttipurkillinen roskiin. Pitää varmaan yrittää vaan pitkäjänteisemmin totuttaa niitä uusia makuja. Helposti sitä vaan tarjoaa eniten niitä lapsen lemppareita

Laita pakkaseen loput jos ei mene. Joku ruoka-aine voi vaatia 15 maistamiskertaakin. Nyt on vielä helppo totuttaa makuihin, jatkossa vähentää nirsoilua. Uhmaikäselle on turha tarjota jotain mikä ei maistu

Laita pakkaseen loput jos ei mene. Joku ruoka-aine voi vaatia 15 maistamiskertaakin. Nyt on vielä helppo totuttaa makuihin, jatkossa vähentää nirsoilua. Uhmaikäselle on turha tarjota jotain mikä ei maistu
Hyvä idea! Täytyykin ottaa jääpalakuutiot uudestaan käyttöön. Silloin alkuun kun tein omia soseita niin pakastin ahkerasti mutta voihan noita kaupankin mössöjä tosiaan pakastaa :)

Takaisin