Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Miusta kannattaa mennä vauvan rytmin mukaan.. Maidon pitäs kumminki olla se pääasiallinen ravinto vielä ni ei jonkuu ruuan väliin jääminen satunnaisesti haittaa

Oon samaa mieltä. Eiköhän maito riitä, ja jos siltä tuntuu niin vaikka iltapuuro vähän aikaisemmin. Tai sit joku kevyempi välipala siihen väliin.

Meillä vaan neuvolassa sanottiin että koska painoa tulee aika niukasti, niin ensin aina sose ja jälkkäriksi vasta maitoa. Ja sanoi ihan suoraan että kiinteät on jo tässä vaiheessa pääasiallinen ravinto. Vähän ihmettelin sitä mutta ajattelin että johtuu tästä pienipainoisuudesta.

Mutta ehkä se nyt ei tosiaan ole vaarallista jos sillon tällöin sose jää välistä. Olen vain huomannut, että tyttö ei enää maidosta tule samalla tavalla kylläiseksi kuin ennen.

Kyllä ihan ravitsemussuosituksissakin sanotaan, että maito (äm tai korvike) on alle 1-vuotiaan pääasiallinen ravinto. Mistähän on neuvola oman käsityksensä saanut...

Jep meilläkin painotettiin soseiden tärkeyttä että ne eka ja maito sitten :D kasvaa kyllä hyvin , tuo viittaus tuli yösyöttöjen vähentämisen yhteydessä esille. Mainitsi loppuun toki että maitoa saa mennä 5-6dl päivässä (menee 7 tai yli). Ehkä neuvolatätskyillämme on ideana rohkaista antamaan sitä sosetta "reilummalla kädellä" ettei ainakaan aristele määrien kanssa.. Tai jotain :D

Meillä oli joku sijainen silloin joka väitti että soseet olisi pääasiallista ravintoa. En ottanut sitä silloin niin tosissaan, mutta aloin kyllä antaa kiinteät ennen maitoa niin kuin neuvottiin. Ainakin toistaiseksi se neuvo on ollut ihan hyvä, jospa saataisiin tytön kasvukäyrät pois sieltä alaviivalta

Jeee! Sillä pärjää sit hetken ;) Teitkö muuten minkälaisia sekoituksia? Sillä kysyn, kun joskus noille isommille tein niin et eri kasvikset omina soseinaan ja sit vaan purkkeihin eri sekoituksia. Mut olihan se melkosta, vois varmaan helpomminkin tehä :D

Mullakin olis tänään edessä vauvan ruuan tekoa, uunikasviksia sormiruoaksi tosin.

Soseutin erikseen kaikki kasvikset ja purkkeihin sekoittelin valmiiksi. Kaikkiin tuli joko perunaa tai bataattia ja sit kaveriksi kukkakaalia-parsakaali tai kesäkurpitsa. Oli ekat kesäkurpitsat mitä tein tuolle muksulle. Pakkasessa oli vielä jäljellä porkkana-perunaa, porkkana-palsternakkaa, kukkakaali-parsakaalia ja bataattia. Eli vähän kaikenlaista löytyy. Lihaa, kanaa ja kalaa löytyy irrallaan muruina. Ja saatan vielä sekoitella sulatuksen jälkeenki nuita makuja. Esim. maissia lisätä kaupan purkista. Oho. Tulipa pitkä viesti.

Ja tosiaan pieniin pilttipurkkeihin pakastin. Ja jätin vähän vajaaksi. Teen niin kiinteetä mössöä että tarjottaessa lisään korviketta joukkoon lorauksen!

No, samaan tyyliin mäki oon tehny sillon ku oon tehny. Nyt en oo tällä kertaa. Jonkun verran syö soseenakin, muttei sentään purkillisia.

Mä tein tänään pakkaseen peruna-porkkana-kukkakaalisosetta. Teen edelleen jääpalakuutioihin ja sulatan sit useamman kuution kerralla.

Meillä alko mennä niitä jääpalakuutiollisia 7 kpl tai yliki yhdellä kerralla niin tuntui järkevämmälle vaihtaa purkkeihin. Pikku määrä on myös niitä kuutioita edelleen et jos haluaa lisätä jotain joukkoon.

Mäki luovuin kuutioista ku rupes menemään niin paljo ja siirryin pieniin minigrip pusseihin , keittiövaa'alla punnitten 100g annoksiin :)

Mulla on semmosia silikonisia tähden mallisia muffinssi (??)vuokia, joihin oon pakastanut soseita. Oisko puoli desiä vetoisuus. Annokset alkaa olla aika isoja niin on helpompaa. Jonkun verran laitan myös suoraan purkkiin, mutta kun jännästi noita pilttipurkkeja ei ihan hirveesti ole kertynyt niin joutuu vähän soveltamaan. Pitää varmaan joltain kaverilta taas kerjätä.

Meil on aika isoja jääpalakuutioita ja eilen sit mittailin et 3 kuutiota on noin puol pilttipurkkia. Voi sitä käyttää mittana kun puolisen pilttipurkkia tyttö yleensä syö kerralla.

Tänään ei poitsulle meinannut kelvata millään kasvis sose ja meni ihan sotkemiseksi muutenkin, niin annoin sit lautasen käsien ulottuville niin kyllähän maistu sitten kun sai käsissänsä sosetta pyöritellä :rolleyes:
Isäntä olis varmaan saanut hepulin jos olis nähnyt sen sotkun määrän :joyful:

Meillä ainoa valmissose mikä ei kelpaa on Bonan (muistaakseni) kalkkunapata. Se on joku uusi maku kun purkissa lukee uutuus. Pari kertaa olen yrittänyt, ja aina hirveät puistatukset. Yhden lusikallisen jälkeen ei enää aukea suu. Maistoin sitä itsekin, ja se maistuu aika vahvasti porkkanalta. Olen epäillyt että tuo tyttö olisi porkkanalle allerginen, eli osaisikohan itse olla syömättä allergisoivaa ruoka-ainetta :o jostain joskus luin että vauvat osaisivat vältellä niitä allergiaa aiheuttavia ruokia.

Kyllä ainaki sormiruoka oppaissa sanotaan että vauvat jättää usein ottamatta niitä ruokia joille ovat allergisia, jos niitä tarjotaan..

Alkaa olla nuo sosemäärät sellasian kyllä että helpompi pakastaa suoraan purkkeihin.. tänään tuli bataatti,sipuli ja porkkana sose sekä lanttu,peruna porkkana. Yrttejä oon laittanut välillä sekaan. Viidesti syödään päivässä mutta joustetaan kyllä kun ollaan vaikka kylässä tai ei vaan maistu. Muistakaahan sitte just tää maistelun idea, eli tarvii n. 10 maistokertaa hyväksyä uusi (alkuun epäilyttävä) maku. Neljä ateriaa heitin yhden lusikallisen jälkeen roskiin kun mukana oli tomaattia, viidennellä kerralla ja siitä eteenpäin tykännyt tomaatista kovasti :) ei oo tullut vastaan vielä mitään, mitä ei viidenkään maistokerran jälkeen söisi, ja sama homma eri rakenteiden ja koostumuksen kans. Maltti on valttia ;)

Meillä ei oo puuro nyt oikein maistunu... Vissiin sen jälkeen kun viime viikolla oltiin mummolassa ja syötiin ihan kunnolla keitettyä kaurapuuroa.. Minun mikropuurot vissiin ei enää kelpaa. Ei vaan viittis keittää kattilassa kun tulee ihan liikaa...

Takaisin