Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Riisiki on "varo" tätä ruokaa listalla :grin arseenin vuoksi.. Kohta ei saa syöttää enää mitää muuta ku tissimaitoo 1-v asti:shy:

Neuvolatäti oli sitö mieltä kans että 10kk iässä siten ne hapanmaidot. Niitä kaupan valmiita soseita voi antaa purkin ikäsuosituksen mukaan. Eli odotellaanpa kiltisti vielä 4kk! :) muutoin saatiin kovasti kehuja kiinteiden määristä ja monipuolisuudesta.

Ai niin, meillä annettiin neuvolassa vuoden 2004 suositukset. Sain jo pari vuotta sitten esikoisen vauva-aikana uudemmat...

Mutta nyt löytyvät uudet ohjeet THL: sivuilta täältä. (toivottavasti linkki toimii, jos ei niin sieltä THL:n ajankohtaista -sivulta pääsee katsomaan).

Minä taas :D mutta vilkaisin pikaisesti nuo kohdat, mistä täällä on paljon puhuttu, ja uusissa ohjeissa on seuraavasti:

• täysimetys 4-6 kk (ennen 6 kk)
  • hapanmaitotuotteet 10 kk --> (sama kuin ennen)
  • parsakaali ok
  • kesäkurpitsaa ei erikseen mainita suositelluissa, mutta vältettävissä ne on mainittu niin, että kurpitsalajeja, poislukien kesäkurpitsa, tulisi nitraattien vuoksi välttää alle 1-vuotiailla. Eli kesäkurpitsa olisi sikäli myös ok.
Vaikka siis, kaiken kaikkiaan mulle tulee sellainen olo, että mahdollisimman monipuolista ruokaa, niin ei tule mitään liikaa tai liian vähän :)

Tosin mitä tuoho imetykseen tulee niin suositeltiin vain haluttaessa makuannoksia 4kk ylöspäin, ei kiinteiden aloitusta

Täysimetyssuositus on kyllä mun nähdäkseni edelleen ennallaan? Suositellaan 6 kk täysimetystä, kiinteiden aloitus aiemmin (4-6 kk) vain jos äidinmaito ei riitä tai kyseessä korvikeruokittu vauva. Alle 4 kk ikäiselle ei edes maistelua. Näin mä käsitin uudet suositukset luettuani.

Joo ei alle 4kk maistelua mutta tuossa uudessa 4-6kk maisteluannoksia vauvan kehityksen ja tarpeen mukaan, eli jos maito ei riitä tai itse haluaa syödä (ei tarkoita että vie ruuan suuhun kuten kaiken muunkin). Who täysimetyssuositus on edelleen 6kk. Ja vaikka kesäkurpitsa nyt pois luetaan ei suositelluista kurpitsoista ni ei sitä tässä taulukossa ole mikä on tuosta julkaisusta ImageUploadedByVau Foorumi1453463360.870464.jpg

Jees, kiinteiden aloituksesta sivulla 68. Täysimetetyillä 4-6kk iässä aloitetut maistelut tukee suoliston kypsymistä ja sietokykyä erilaisille ravintoaineille. Näemmä korviketta käyttäville suositellaan kiinteiden aloitusta 4kk iässä.

Eli en sittenkään pilannut ihan kokonaan lastani, kun alettiin niitä kiinteitä syömään jo 4kk iässä (söi silloin jo pääasiassa korviketta). Jee!
:D

Edit. Oliko tuossa oikeastaan mitään kovin uutta ja ihmeellistä? Eikö tähänkin saakka ole suositeltu, että 6kk iässä alkaisi kiinteät sen allergiariskin ja raudan saannin takia?

Tarkoitin just tota samaa taulukkoa kuin Yomanda, että kesäkurpitsaa ei siitä löydy, mutta koska se on poisluettu kielletyistä kurpitsoista, niin itse tulkitsen sen olevan ok ainakin silloin tällöin syötettynä, vaikkei ehkä suositelluimmasta päästä. Meillä kesäkurpitsaa käytetään satunnaisesti, ajattelin pitää käytön samana. Lantun ja nauriin löytyminen tuosta suosituslistasta oli sen sijaan kiva yllätys, ne olivat aiemmin kieltolistalla.

Mutta siis, en minäkään nyt suoraan keksi mitään kovin järisyttävää uutta tuosta, vaikka pieniä muutoksia on paljon. Kivaa on, että korvikeruokituillekin vauvoille on annettu tässä ohjeet, aiemmissa (mun saamissa) ohjeissa jotenkin mentiin sillä, ettei muuta kuin täysimetystä ole olemassakaan, eivätkä valitettavasti meidän neuvolassa terkkaritkaan ole asiasta ihan kartalla. Itsekseni olen sitten koittanut pähkäillä ja järkeillä, kun ei etukäteen tullut omaankaan mieleen, että vauvat saisivat korviketta.

Lantun salliminen oli hyvä juttu, eikä se kesäkurpitsakaan kielletty ollut. Tietysti määrää voi itse kukin säädellä, eihän niitä tarvitse jatkuvasti olla syömässä. Joissain valmiissa lastenruoissakin on muuten sekä kesäkurpitsaa että tavallista kurpitsaa.

Ei muuten löytynyt avokadoa kummaltakaan listalta. Ehkä se on syy, etten oo osannu sitä ajatellakaan vauvalle, ennen kuin täällä oli puhetta. Itse en siitä juuri pidä (oon kuitenkin sillon tällön koittanu maistaa ja siedättää), mutta vauvalle oon nyt antanut ja on ihan tykännyt.

Se on tosiaan kiva, että lanttu onkin nykyään ok! Vähän suurempi juuresvalikoima vauvalle. :)

En tiiä onks avokado jotenki sit huono ku ei aikuisillekaa suositella sitä hirveitä määriä..

Joo uutta ja mullistavaa ei sinällään tullu, sormiruokailu oli lisätty ja raskauksia ajatellen kahvin suositusmäärä pienennetty ja lehden mukaan lakritsa mm. kielletty mutta eihä siellä lukenu ku että ei suositella..

Olipa taas järkeviä kommentteja, kun iltalehti jakoi uutisen noista suositusten muutoksista. "Kyllä meillä annettiin jo 2kk iässä liha soppaa" ja muita samanlaisia :cool: eräskin oli tehnyt vehnävelliä pari kuukautta vanhalle punaiseen maitoon... Ja sitten ne sanoo että maalaisjärkeä saa käyttää.

En tiiä onks avokado jotenki sit huono ku ei aikuisillekaa suositella sitä hirveitä määriä..
Ei kai avokadossa muuta "huonoa" ole kuin se, että sisältää tosi paljon energiaa (rasvaa)? Eli voi kasvattaa aikuisilla päivän kalorimäärää liikaa, jos paljon syö. Vauva tuskin ylensyö kovin helposti, jos ei väkisin mitään tuputeta.

Niin ja kasviksia & hedelmiä on maailmassa niin paljon, että ei kaikki mitenkään mahdu mukaan suositus-/kieltolistoille. Varmaan pyritty listaamaan yleisimmät suomalaisten ruokavalioon kuuluvat.

Olipa taas järkeviä kommentteja, kun iltalehti jakoi uutisen noista suositusten muutoksista. "Kyllä meillä annettiin jo 2kk iässä liha soppaa" ja muita samanlaisia :cool: eräskin oli tehnyt vehnävelliä pari kuukautta vanhalle punaiseen maitoon... Ja sitten ne sanoo että maalaisjärkeä saa käyttää.

Jospa ne on niitä 70-luvun äitejä, joille on suositeltu sitrusmehun antamista pari viikkoiselle vauvalle ja lehmänmaidosta itse tehtyä korviketta (vedellä lantrattu ja lisätty sokeria) neuvottu tekemään... :D

Tuolla taulukossa tuo kasvispakasteiden hyödyntäminen..tai siis ite kun tässä joku kerta mietin että laiskana vois ottaa noita pakasteita mutten sitten ole "uskaltanu" niin nyt sille on annettu siunaus :grin

Takaisin