Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

No, odotellaan nyt siis vielä, jospa maha lähtisi pian toimimaan.

Tänään aamupalapöydässä annoin pojalle pari kurkkutikkua natusteltavaksi ja nehän meni kuin vanhalla tekijällä! Ja ai miten oli hauskaa, toinen oli niin onnellinen ja innostunut. Puuroa syödessäkin poika haluaa aina itse viedä lusikan suuhun, joten eiköhän tuosta hyvä sormiruokailija tule :) Syöttötuoliin en uskalla vielä laittaa, sylissä istuen tutustutaan hissuksiin. Ikää viikkoa vaille 6 kk.

Miten nopeasti ootte suurentanut ruokamääriä? Esim.aamupuuro, nyt ollaan annettu pari päivää kaurapuuroa se muutama vauvan lusikallinen, mut mis vaihees vois antaa niin paljon kun suostuu syömään?

Ollaankohan me liian rohkeita, kun ollaan annettu alun totuttelun jälkeen melkein kaikkea ekallakin maistamisella niin paljon kuin muksulle maistuu...Paitsi sellaisia mitä ollaan ajateltu että saattaa allergisoida helposti. Itsestään on sitten sen myötä annoskoot kasvaneet. Aluksi esim. riisipuuroa tehtiin 1/4 annos, nyt 2-3/4 annosta.

Ollaankohan me liian rohkeita, kun ollaan annettu alun totuttelun jälkeen melkein kaikkea ekallakin maistamisella niin paljon kuin muksulle maistuu...Paitsi sellaisia mitä ollaan ajateltu että saattaa allergisoida helposti. Itsestään on sitten sen myötä annoskoot kasvaneet..

Iha samallai meilläkii on menty :) jokunen päivä syöty aina 'uutta' putkeen, nii tietää sit jos tulee jotain oireita..

Koitin eilen syötää aamupuuroa, kun tuntuu että tyttö olis kokoajan syömässä eikä nuku kunnolla, mutta eipä siitä paljon menny masuun :D Phuuuuuu piti huudella lusikkaan niin että maidot roiskui, ihan turhaa touhua tommonen syöttäminen, lusikka saa jäädä vauvalle leluksi :D

Ja ai että taas: oltiin lounaalla ravintolassa ja laitettiin tyttö istumaan omaan tuoliin, että saadaan syötyä. No se nakerti lasinalusta, ni mies meinas antaa palasen omasta hampurilaissämpylästään (tietysti kastikkeinen) syötäväks. Minä älähdin, että ei saa tuota antaa, okei olin vähän tiukkis tuskin se yks pala olis maailmaa kaatanut.. Mut mies siihen, että Kyllä sen pitää saada roskaakin syödä, minun sisarentyttö (se yli-lihava 5 v josta olen maininnut..) söi NAKKIA JO 3 KUISENA. Sanoin, siihen, että niin, ja katso häntä nyt. Mukana ollut kaveri kysyi, että ai onko hän iso tyttö? Mies siihen, se on hänellä geeneissä (!!!!!?!?!?) äitinsäkin oli pullukka pienenä.
Just. Ja kyseessä siis lapsi, joka juo kokista ja syö mäkkäriä aamupalaksi, suklaata vetää ainakin pari patukallista päivässä. Ruokavalio koostuu ranskiksista ja nugeteista. Ikinä ei syö illallisella samaa, ei edes tarjota, hänelle ostetaan lihapiirakkaa.

Ihan sama, kuka loukkaantuu, mutta mä sanoin ettei minun tyttärestäni tule samanlainen.

Pakko oli tulla vielä lisäämään, että hänen vaatekokonsa on housuissa 10. Taulukoiden mukaan se olisi 5. Mihin ruokaopin tunnille mä ton miehen vien? Eihän tuo siskontyttö raukka edes elä 40 vuotiaaks, kun sillä on jo sisuskalut niin kuonassa ja pettää...

Aaaa :D et lapsi pitäs opettaa jo alusta asti syömään kakkaa .. Huuh.. Ite katon kauhulla aina niitä ihan pieniä ihmisiä mäkkärissä tai muualla semmosissa paikoissa. Eihän lasta voi koko elämäänsä kieltää tai huijata ettei syö mitään kakkaa mut ei sitä tarvii kyl ihan pienellekään alkaa opettaa.. Eipä ne lapset osaa kaivata semmosta mitä niille ei joku anna (ennen ku oppivat muualta)
Onks siellä muuten annettu mitään ruokaoppaita ku täällä (vaikkakin se valion oli) annettiin nii oli hyvä jos ei ole perehtyny muute asiaan? Olis sille siun miehelle hyvä ;)

Mummo ois halunnu antaa tytölle hunajaa :D en antanu antaa ja selitykset päälle , mummo totes että höpöhöpöä tommoset.. Onneks kuitenki totteli ja jätti antamatta :D

En tiiä auttaako mitkää ruokaoppaat, musta tuntuu ettei tolla ihan leikkaa kuinka vaarallistaja harmillista se herkkujen ja sokerin syöminen on. Kyllä sitäki kauhistuttaa ne tän siskontytön syömät jutut, mutta se ei tajua just sitä, että sen lapsen kanssa herkuttelun aika tulee myöhemmin.. Tytöllehän voi suurin herkku olla vaikka bataatti! Ärrr.. Onneks se sentään (vielä) uskoo..

Porkkana-perunasosetta tehty pakkaseen valmiiksi samalla kun tein meille aikuisille siskonmakkarakeittoa :)

Siitä veden antamisesta kun on ollut monet kerrat puhetta, niin meille neuvolassa neuvottiin antamaan vettä suun huuhtomiseksi syönnin jälkeen kun hampaita on puhjennut. Helpottaa vähän happohyökkäystä. Korvikekin aiheuttaa happohyökkäyksen, mutta yöimetyksistä ei tutkimusten mukaan ole haittaa hampaille. Kunhan tuo pikku hammas on tullut kunnolla esiin, niin pääseekin hampaiden harjaus puuhiin. Tulee mielenkiintoista. :-D

Joo imetys ei pilaa hampaita vaikka niin hammaslääkäris saattaa väittääki. Meil on semmonen harja millä vois hinkkailla jo ikeniäki ku siin on toises pääs nystyräkumi. Kohtaha sitä jo kehotellaan antamaan niitä xylitol tai fluoritablettejaki

Jännä tuo fluori, täällä sitä lisätään veteen ja onkin tosi yleistä, että vesi filtteröidään sen osittaiseks poistamiseksi. Fluorillista hammastahnaa saa alkaa käyttää tosi myöhään, olikohan 2 veenä vasta, koska Suomessa?

Suomessakinha sitä on vesijohtovesissä. Miulla esim on ollu pienenä pilkulliset hampaat ku Kotkassa asuessa sitä oli liikaa vedessä. Eikä saanu käyttää fluoritahnaa siks.

Tosta fluoristaki on eri tutkimuksia, ois vissiin aika turha hampaalle eikä nieltynä kovin terveellistä. Tiiäppä sitte :)

Niin tää ajatus mullakin oli, että se ei ehkä olekaan niin terveellistä, kun kaikille meille on aina tuputettu. Jajoo niistä pilkuista oon kuullutkin.

Tääl on varmaan tosi paljon sitä, mulla tuli tänäänki maha kipeeks ku join vettä, aina välillä niin käy..

Meillä tytöllä silmät meinaa pullahtaa päästä kun saa äidin jämät eli konvehdin kiiltävän ja rapisevan paperin :grin yrittää sitä sitte syyä:facepalm:

Takaisin