Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Täällä avokadoa syöty hienolla menestyksellä :) tosiaan vaan mössöksi muussaan mutta ihan vähän lämmintä korviketta laitan sekaan niin että koostumus (mun mielestä) mukavamman oloinen ;)
Mä oon yrittäny myös tehdä vellit itse just noista riisijauhoista riisivelliä, ja pääasiassa maissijauhoista maissivelliä, mutta voin kertoa että mikäli ajatuksena saada siitä niin hienoa ja ohutta että voi pullosta vellitutilla juoda, niin ainakin mulla on se sellasen työn ja tuskan takana että ohhoh... En siis ymmärrä miten se voikin olla niin vaikeaa! Siis Vaikka ja kuinka tasaisesti ripottelee ne jauhot ja vatkaa, vispaa, sekoittaa ja vielä lopuksi siivilöi jne. niin siitä huolimatta en ymmärrä miten siitä tulee lähes aina liian paksua tai joku mini kokkare sinne jää tai ilmestyy!!! Ja sitten kun siitä saa vellipullosta juotavaa niin tuntuu että lopputulos sen verran laimeaa että yks ja sama koko velli... :D toivottavasti joku vellikonkari lukee tämän ja antaa hyvät vinkit miten saa lopputuloksena tasaista ja riittävän ohutta mutta kuitenkin koostumukseltaan "velliä" :D

Kun teen ite soseet niin voiko siis maissia ja hernettä soseuttaa ihan niistä pakastetuotteista? Kun ei tähän aikaan tuoreitakaan saa
Voi ja pakkohan se on oikeestaan tehdä ku tuoreita ei ole ja purkkimaississa tai herneessä on suolaa.. Kuorii varmaan alkuun joutuu siivilöimään pois..
Juu tuo avokado on varmaan kans hyvä. Just suoraan tuoreena. Se ja bansku ja päärynähän menee aika hyvin ku vaan haarukalla tilsii ja maitoo sekaan

Meillä taitaa täysimetys olla tiensä päässä, tänään ylimääräisellä neuvolakäynnillä ei edelleenkään ollut paino noussut tarpeeksi. 1,5 kk:ssa on painoa tullut vain puolisen kiloa. Terkka suositteli aloittamaan suoraan löysällä puurolla (riisi tai kaura), koska ikää on kuitenkin jo lähes 5 kk. Puuron sekaan voi laittaa äidinmaitoa pakkasesta. Olen nyt vähän hämilläni, sillä olin varautunut suositukseen kasvissoseista enkä ylipäätään ole yhtään perehtynyt kiinteiden aloitukseen, sillä tavoite oli täysimettää 6 kk. Apua siis! Eikö puuro ole aika tuhtia tavaraa aloittaa kiinteät? Toisaalta taas ihan järkeenkäyvää, kun ykköstavoitteena on painon nousu eikä maistelut sinänsä - onhan puurossa enemmän energiaa kuin monissa kasvissoseissa.

Pienesti olen ehkä pettynyt, kun en saanutkaan täysimettää puolta vuotta, mutta tilanteen mukaan on toki mentävä. Syystä tai toisesta ei pelkkä tissi vaan enää riitä. Olen silti onnellinen, että näinkin pitkään päästiin pelkällä rintamaidolla, alkuvaikeuksista huolimatta.

Jospa se suositteli siksi että ennen on suositeltu aloittamaan velleillä ja nykyään kun ei niitä suositella vaan puuroja niin siksi suositteli sitä. Soseethan alkuun olis vaan maisteluun eikä niinkään vatsaa täyttämään.
Eihän sille oikein mitään voi jos ämmällä ei vauva kasva tarpeeks, tosin ainakin imetystuki ryhmästä bongattuna, täysimetetyillä vauvoilla on yleensä notkahdus kasvussa 4kk kohdalla.. Onko vauva aiemmilla kerroilla saanut painoa tarpeeksi?

Juu, ennen on tullut vajaa kilo kuukaudessa. Itsekin ajattelin 4 kk neuvolalääkärin jälkeen, että on varmaan se "normaali" notkahdus, mutta nyt ylimääräisellä käynnillä oli tullut vaan 100 g/2 vkoa. Poika oli kyllä flunssassa, mutta se vaikutti ennemminkin niin päin että haki lohtutissiä normaalia tiheämmin. No, eipä siinä, tehdään niin kuin on poijjaalle parasta. Rintakumi saattaa olla yksi vaikuttava tekijä, en pysty imettämään ilman sitä ja rinta ei ehkä saa enää riittävästi stimulaatiota.

Mie juttelisin ehkä eka imetystuki-äidin kanssa, ennenkun lähtisin kiinteisiin. Minkä verran oli pituutta tullu neuvoloiden välissä?

Kyselin jo silloin 4 kk neuvolalääkärin jälkeen tukiäideiltä apua ja niillä ohjeilla tehostin imetystä. Ja nyt siis siitä huolimatta painonkehitys on hidastunut entisestään. Pituutta on tullut vajaat 5 cm/6 vkoa, mutta silti painonkehitys on kovin heikkoa. Mulla on imetysmyönteinen neuvolatäti, joka ei tuijottele pelkkiä käyriä, mutta silti kehotti nyt tekemään näin.

Kyselin jo silloin 4 kk neuvolalääkärin jälkeen tukiäideiltä apua ja niillä ohjeilla tehostin imetystä. Ja nyt siis siitä huolimatta painonkehitys on hidastunut entisestään. Pituutta on tullut vajaat 5 cm/6 vkoa, mutta silti painonkehitys on kovin heikkoa. Mulla on imetysmyönteinen neuvolatäti, joka ei tuijottele pelkkiä käyriä, mutta silti kehotti nyt tekemään näin.

Okei! Kiva, että nlatäti ei oo ensimmäiseks ollu imetyksestä luopumassa, vaan vasta yrityksen jälkeen. Ja pitkällehän työ ootte muutenkin päässy. :)

Nii turha on potea huonoa omaa tuntoa ku tuohonki asti on päässy :) nyt vaan sit kokeilee vaikka sitä puuroo tai kasviksii

Mä oon antanut maistaa nyt parina päivänä bataatti sosetta vaikka 4kk tulee vasta 2viikon päästä täyteen... välillä kyllä tuntuu pahalta ku oon nyt jo aloittanut, :oops:mutta ajattelin kun toi poika täällä kierii, kiemurtelee ja ponkii itteänsä niin eteen päin ettei sillä pysy pelkkä maito sisällä. Ei oo ollut mitään vatsa vaivoja ja kun on saanu lusikan suuhun niin syö niin kuin vanha tekijä! :eek:(välillä tuntuu ylikehittyneeltä tää poika :nailbiting:ja kun se hammaskin on jo tulos:grin) ihan 2 vauvalusikallista oon antanut ja ajattelin pitääkkin annoskoon minimaalisena mahdollisimman pitkään. Eli maistellaan kaikes rauhas.

Hannanna teillä oli siis nyt se kontrolli? Meillähän oli myös heikko tuo 4kk suoritus +250g, mut ei oo käyty. Imetyksellä mennään, kun ei tuo vaan muuta osaa vielä syödä...luumua vähän maiskutteli, mut työntää kielellä ulos senkin. Hyvää tää maistelu, kun just jää päiviä välistä ym. En ota paineita. Tyttö on kuitenkin hyväntuulinen, touhuaa ja yrittää jo ryömiä. Jos ei sais tarpeeksi ruokaa, ni näkyisi varmaan tossa yleisfiiliksessä?

MammaMaria samaa itsekin mietin, sillä meilläkin asustelee oikein hyväntuulinen ja touhukas vauva. No, aloiteltiin nyt aamulla riisipuuron maistelu ja eipä siitä varmaan vielä pitkään aikaan mene juuri mitään alas asti... maistellaan nyt kuitenkin ja syödään myös tissiä urakalla. Joulun jälkeen sitten lisää ruoka-aineita mukaan, kun tulee 6 kk täyteen.

Huhhuh. Poika on ollu hereillä 1,5h ehtiny vetää jo 350ml maitoa ja kaks rkl porkkana-bataattisosetta. Jokohan riittäis.. vai vielä vähän lisää? :D

Mä oon antanut maistaa nyt parina päivänä bataatti sosetta vaikka 4kk tulee vasta 2viikon päästä täyteen... välillä kyllä tuntuu pahalta ku oon nyt jo aloittanut, :oops:mutta ajattelin kun toi poika täällä kierii, kiemurtelee ja ponkii itteänsä niin eteen päin ettei sillä pysy pelkkä maito sisällä. Ei oo ollut mitään vatsa vaivoja ja kun on saanu lusikan suuhun niin syö niin kuin vanha tekijä! :eek:(välillä tuntuu ylikehittyneeltä tää poika :nailbiting:ja kun se hammaskin on jo tulos:grin) ihan 2 vauvalusikallista oon antanut ja ajattelin pitääkkin annoskoon minimaalisena mahdollisimman pitkään. Eli maistellaan kaikes rauhas.
Me alettiin samassa iässä maisteleen ja samasta syystä. Pojalla ei oo toistaiseksi menny maha sekasi mistään ja imetys ei oo kärsinyt mitenkään. kovasti tykkää touhusta ja on alusta asti näyttänyt merkkejä mitkä viittais että valmis maisteleen, aukoo suuta muiden syödessä ja lusikan lähestyessä, hamuaa lisää, ei ole ikinä kakonut tai työntänyt ulos uusiakaan makuja, ottaa itse lusikkaa käteen ja makustelee, imeskelee sormetkin. itsekkin maltoin pysyä näihin päiviin ihan niissä muutaman lusikan maisteluannoksissa. nyt sitten havahduin siihen että poika alkaa olla kärtynen jos sose loppuu kesken, ja olen alkanut antaa kahta jääpalaa kerralla. täyttää 30. pv 5kk joten saa sitä jo vähän isompia annoksia tieten antaakkin :)

Meillähän odotettiin pienen syntymäpainon ja pituuden jälkeen koko ajan "korjaavaa kasvua", pituuden puolesta ihmeteltiin jo erikoissairaanhoidossa että mikä on pielessä. 3kk iässä aloitin kiinteät ohjeen mukaan, jonka jälkeen kasvu kiihtyi ja tuli käyrälle sitä korjaavaa kasvua. Kai se voi olla että vauvoilla voi olla se yksilöllinen aika kun tarvitsee vähän maitoa tuhdimpaa tavaraa...? Täällä myös alusta alkaen maistunut hyvin, ei vatsavaivoja, tyytyväinen ja liikkuva pikku pallero :) meilläkään ei ole kertaakaan kakonut, työnnellyt ruokaa ulos kielellä tai muuta vastaavaa?

Olennaistaha onki et lapsi kasvaa ja voi hyvin eikä syötetä väkisin :) .. Mie panin eilen pakastemansikkasiivut maistelututtiin ku tuo jyysti koko ajan nyrkkiä ni ikenien mahdollista kutinaa helpottamaan. Oli ku olis puolukkaa suuhu laittanu, naama irvessä :D

Meillä seuraava uusi maku tulee olemaan mango :) piltti vai bona , purkista kumminkin. Tekis mieli mennä ostelemaan kaapit täyteen noita ihania pikkupurkkeja vauvan ruokia mutta ehkä pidä pidättäydyn ni tulee iisimmin tehtyä ite ainaki nuo "suolaset" ;)

mun tekis kanssa mieli rohmuta kaapit täyteen :D luumua kyllä sais ollakin useempi purkki, sitä ei ikinä sillon oo kaapissa kun tarvis.

nyt on sitte tehty 2 uutta makua, palsternakka ja herne. molemmista tykkäs, ja herneestä sai hyvin kuoret pois kun ensin soseutti sauvasekoittimella ja sitte paineli tiheän siivilän läpi. molemmat teki hyvin kauppansa, ja herneet tais osaltaan auttaa sitten kakankin tulemaan, kun sitä on nyt pari päivää ooteltu :P

löyty muuten meidän tämän hetken suosikkisose, tuoretta banaania soossattuna luumusoseeseen. ai että kun tykkäs, piti äitiltä ottaa lusikkakin joka haukun jälkeen omaan käteen että sai silmät kiinni maiskutella joka pisaran :D sai sillä kyllä hyvän sotkunki aikaseks kun kesken kaiken tuli mehevä aivastus suu täynnä sosetta..

Nyt kun meillä todennäköisesti alkaa maistelut ( ens vkolla lääkärineuvola jossa katsotaan tilanne) niin minusta on jotenkin alkanu tuntua että en taida jaksaa tehdä ite soseita. Helpoin olis kantaa kaupasta. Mutta kait se pitää koittaa...

Musta nuo kasvissoseet oli kiva ja helppo tehhä pakkaseen isot satsit kerralla. Helppo tehhä niistä eri sekoituksiaki!

Takaisin