Soseet ja puurot

Minua kummastuttaa se, miksi neuvoloissa ei tueta täysimetystä 6kk asti? Ymmärrän kyllä että kaikilla se ei onnistu mutta noiden kiinteitten aloittamisen suhteen oikein hoputetaan.

Eiköhän se kiinteiden aloitukseen hoputtaminen tuu vaan sillon jos on painoo tullu huonosti ja käyrät kääntyny laskuun. Hyvin rintamaidolla kasvaneelle suositellaan kiinteiden määrän lisäämistä vasta 6kk iässä, maisteluannokset toki ennen sitä mielellään 4kk iässä mutta siinähän riittää 1tl/pv. Vai onko joku kokenut tulleensa hoputetuksi turhaan vaikka täysimetyksellä vauva kasvanut hyvin?

IceQueen, kyllä minusta aika kovaa kiirettä neuvotaan pitämään. Meillä siis kasvaa yläkäyrillä kovaa vauhtia ja rintamaitoa pelkästään 5,5kk. Maisteluannokset aloitettiin, että voi 6kk neuvolaan mennessä sanoa maistaneensa.

Mä en koe, että olisi hoputettu. Th ottaa asioita puheeksi ja kyselee joka kerta nukkumiset, syömiset, jaksamiset ym perusjutut ja tiettyinä ikäkausina nyt vaan kuuluu kysellä, että mites kiinteet jne ja kertoa faktaa asioista, antaa neuvoja. Koskaan mulle ei ole neuvolasta sanottu, että pitäisi tietyllä tavalla tehdä. Kiinteistä sanoin, että aloittelen jos poika kiinnostuu syömisestä ja th sanoi, että niin sen pitäisi mennäkin eli huomioi sen lapsen herkkyyskauden syömisen suhteen. Mulla on tosiaan esikoinen, joka eli käytännössä ekan vuoden tissimaidolla ollen pullero ja täysimetin 6kk, mutta nämä kaksi nuorempaa hoikkista ovat selkeästi ilmaisseet kiinnostuksen syömiseen ja syöneetkin sitten kiinteitä hyvin.

Meillä onkin tosi ihana th, perillä asioista eikä tuputa 30v vanhoja ohjeita tms, kuuntelee ja tukee; kuitenkin varmasti puuttuisi kyllä jos laiminlöisi lasta eli olisi oikeasti joku hätä. Ja tarjosi neuvolan kautta kotipalvelua kun olin kahden vanhemman lapsen kanssa viikot yksin ja jossain välissä väsytti kamalasti keskimmäisen eroahdistuksen kourissa kun yötkin oli mitä oli ja vaikka mä en kokenut tarvitsevani lisäapua niin oli mukava, että tarjosi apua kuitenkin eikä nillittänyt "no sellaista se on pienten lasten kanssa".

Mä olen tässä skrollaillut lähteitä, ja netissä sanotaan monessa paikassa, että maistelu aloitetaan 4 kuukauden iässä ja "pitää" kasvattaa määriä ja lisätä aterioita 6 kuukauden iässä ("kaikki lapset tarvitsevat äidinmaidon lisäksi muuta ruokaa 6 kuukauden iästä"...häh?). Meillä ei ole terveydenhoitaja mitenkään hoputtanut, antanut vain hyviä listoja soveltuvista ruoka-aineista eri ikävaiheisiin inspiraatioksi.
Omaan korvaan kuulostaa tuo Imetyksen Tuki ry:n sivuilla oleva taulukko hyvältä. Siinä 5 aterian rytmiin siirryttäisiin 10-12 kuukauden kohdalla. Aikataulullisesti omaan elämäämme sopii, jos pieni saa rytmistä kiinni esim. syyskuun aikana. Tarkoituksena mennä marraskuussa töihin, ja mies jää kotiin.

Kyllä monesti on sanottu neuvolassa, että nykysuositusten mukaan pitäis aloittaa 4-6kk iässä, ja yleensä kyselyt aloitetaan jo silloin 4kk. Ja kun ei suoraan sanota, ettei ole kiire kun kasvaa hyvin, niin varmaan aika moni jää miettimään ja aloittaa kiinteät ja tuntee siihen painostusta, kun kerran neuvolassa puhuttiin. Meille viimeksi sanottiin, että ei ole kiire, omaan tahtiin, neiti kasvaa pluskäyrillä. Aloitimme nyt 5,5kk maistelemaan, kun aika näytti kypsältä. Ja hienosti tyttö syö, ei edes juuri kielellä työnnä ulos, eli valmis oli :) Mutta mä olisin tehnyt joka tapauksessa niin kuin halusin, vaikka olis sanottu mitä ;) tietenkin, jos kasvu olisi ollut liian niukkaa niin olisin mennyt sen mukaan.

Viikko ollaan maisteltu, nyt on kokeiltu jo viittä eri lajia :) tänään otettiin jo kahteen kertaan päivän aikana.

Meillä on saldona 14 lajia maisteltuna. Pysyy hyvin kärryillä, kun kysyvät niitä aloiteltuja ruoka-aineita (kpl) Helmi-suolistobakteeritutkimuksen kyselyssä joka toinen viikko.
Jatketaan rennolla otteella maistelua :) Joo, ensi viikon neuvolassa kuullaan sitte, onko kasvanut "tarpeeksi" tissimaidolla.

Meilläkin tosiaan neuvolassa ennemmin sanoi ettei ole kiire kiinteiden kanssa vaikka tosiaan korvikevauva onkin. Mutta olen antanut sen verran kun neiti syö. Tuntuu maistuvan ns. oikea ruoka paremmin ku pelkkä maito. Maidon kanssa edelleen samaa ongelmaa ku alusta asti eli hirmuinen pulauttelu. Kun saa kiinteitä ni pysyy ruoka sisällä. Tulee välistä hirmuisia röyhtyjä mutta ei tule mitään ulos muuta ku ilmaa tietty ;-)
Varmaan siis neitikin ymmärtänyt tämän (ei kenties korvenna ruokatorvessa enää?) ja siksi oikein 'vaatii' ruokaa.
Voin olla väärässäkin asioiden suhteen mut mun mielestä meille sopii tämmönen iha hyvin. Uskon että tarvittavat vitskut yms kyllä saadaan.

Tiimpuu, meillä pulauttelu jatkuu, vaikka kiinteitä menee jo ihan runsaasti. Olin ajatellut lisätä ruokia hitaammin, mutta vauva suorastaan vaatii lusikkaruokaa. Hienon visioni mukaan kokeilin, että yksi ruoka olisi sormiruokaa, mutta pitkän pöydässä istumisen jälkeen herra oli litistänyt ruuat, pyyhkinyt ne pöytään ja pudottanut lattialle, ei mitään suuta kohti, sitten rintamaitoa päälle ja koko ajan kitinää seuraavaan ruokaan asti... Päätin että visio hylätään ja syödään kunnolla lusikalla. Herralla on painoa kuitenkin jo yli 10kg, niin energiankulutus on jo suurta. Maito ei pelkästään riitä, vaikka sitä tulee hyvin ja syödään paljon.

Kyllä on sottasta puuhaa toi soseiden syömine :D Ku sinne suuhun pitää ruoan lisäks tunkee myös sormet ja sit niitä hierotaa päähän ja vaatteisiin. Ruokalappuakin on kiva imeskellä samaa aikaa ku on ruokaa suussa tai sitä ihmetellään ja keskitytään sen ihmettelyyn enemmän ku syömiseen :D

Voihan ihmettä! Ihan koemielessä keitin illalla lapsille puuron kauramaitoon. Ennen aina veteen keittänyt. Eikä iltapuuroa ole vauva aiemmin vielä saanutkaan, eikä esikoinenkaan aikoihin. Noh, klo on nyt 9.15 ja lapset nukkuu vieläkin ihan täydessä unessa.
Viime aikoina vauva herännyt murisemaan yleensä 4-5 aikaan, mutta nyt ei ole tainnut yöllä herätä syömään ollenkaan. Meillä todellakin aletaan syömään tuota puuroa ihan joka ilta! :rolleyes:

Voihan ihmettä! Ihan koemielessä keitin illalla lapsille puuron kauramaitoon. Ennen aina veteen keittänyt. Eikä iltapuuroa ole vauva aiemmin vielä saanutkaan, eikä esikoinenkaan aikoihin. Noh, klo on nyt 9.15 ja lapset nukkuu vieläkin ihan täydessä unessa.
Viime aikoina vauva herännyt murisemaan yleensä 4-5 aikaan, mutta nyt ei ole tainnut yöllä herätä syömään ollenkaan. Meillä todellakin aletaan syömään tuota puuroa ihan joka ilta! :rolleyes:

Käytitkö mitä hiutaleita? Minä ostin sitä piltin jauhemaista puuroo, ihan kamalaa! Maistuu hirveälle ja koostumus ei kyllä uppoa vauvalle, sylkee pois..

Käytitkö mitä hiutaleita? Minä ostin sitä piltin jauhemaista puuroo, ihan kamalaa! Maistuu hirveälle ja koostumus ei kyllä uppoa vauvalle, sylkee pois..
Ihan tavallisia elovena hiutaleita. Vauva söi mallikkaasti ja hyvällä halulla. :)

Mun kaikilla kolmella lapsella on ollut eri neuvolantäti. Pojan kohdalla painostusta kiinteisiin tuli 5 kk neuvolassa kun ei ollut tullut painoa kuin n. 200g muistaakseni lisää kuukaudessa. Ei puhunut mitään imetyksen tehostamisesta. Tyttöjen kohdalla ei minkäänlaista painostusta, vaan on tuettu 6 kk täysimetystä. Vaikka eka tyttö kasvoikin aina just ja just tarvittavan per kk. Maistelu aloitettiin hänen kanssaan siis 6 kk (tai tarkalleen 6kk 1pv) ikäisenä neuvolan tuella. Tämä toka tyttö kasvaa rytinällä ja kiinteät otettiin neuvolassa puheeksi vasta 5 kk neuvolassa. Th oli ihmeissään kun kerroin meidän jo aloittaneen kiinteät ja hän korosti, että ei ole mitään kiirettä kun tyttö kasvaa niin hyvin. Ei olla kertoja lisätty sitten vielä, eikä tyttö koskaan halua kerralla enempää kuin 1-2 tl sosetta. Nyt ajateltiin pian aloittaa viljat, eli puuro kehiin. Menestys tulee varmasti olemaan yhtä "hyvä" kuin siskollaan aikoinaan. Eli tuskin puuroa menee vielä moneen kuukauteen ollenkaan alas. :hilarious:

Haha, meillä taas iltainen tattaripuuro on superhitti! Esikoinen kun on, niin en voi verrata mihinkään. Mutta ihana katsoa tuota intoa :D Annoskoko on suhteellisen pieni minkä saan menemään, mutta eipä tässä taida kiire ollakaan. Katsotaan keskiviikkona taas vaakaan. Kiva mennä näyttämään tyttöä lastenneuvolan terkkarin sijaiselle, tämä sijainen oli mukana raskauden alusta 8. kuukaudelle äitiysneuvolassa.

Miten Katjusha (tai joku muu) teet tattaripuuron että siitä tulee syötävää? Mie esikoiselle joskus yritin muutaman kerran tehä tattarihiutaleista puuroa mut lopputulos oli jotai ihan kamalaa... :wtf: Koskaan en oo puurosta saanu liisteriä tehtyä vaan aina on syötävää ollu mut tuo tattari... sillä ois oikeesti voinu liimata tapetit seinälle! Ajattelin että se on vaan tattarin ominaisuus, hiutaleet lens roskikseen enkä oo sen jälkeen tattaria käyttäny.

Päivitin vähän ketjun nimeä kun puurot on niin iso osa vauvojen ruokailua, häirihti kun ei lukenu ketjun nimessä :hilarious: Ai mitennii tarkka... :grin

IceQueen, sitä ei voi verratakaan kaura- tai vaikka ruishiutalepuuroon. Hiutaleen ja nesteen suhde pitää opetella, ja musta tuntuu, että se vaihtelee tuotemerkistä toiseen. Lisäksi mä lisäsin pikkuisen mantelimaitoa tytön lautaselle, kun puuro pyrki hyytymään vielä enemmän. Hedelmäsose mausteena ja hienot ilmeet sain tytöltä :)
Ehkä vinkkinä, että pitäis vedenkeittimessä kuumaa vettä valmiina, jos keitos jämähtää kattilan pohjaan ;)

Takaisin