Sormiruokailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mileim
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo, mäkin mietin sellaisia silikonisia "jäätelön kerääjiä", mutta en vielä ole saanut aikaiseksi hankittua. Ne on varmasti tulevaisuudessa kätevät.

Mä tein tänään tytölle minipizzoja (täytteenä tomaattipyrettä, jauhelihaa, punasipulia, persikkaa ja paprikaa) ja porkkanasämpylöitä, jotka makunsa ja rakenteensa puolesta muistitti kyllä enempi skonsseja.. :wacky:

Molemmat tuli kivasti samasta taikinasta ja koska sämpylät ainakin teki kauppansa, täytyykin tehdä joku kerta isompi satsi niitä ja pakastaa, niin on tytölle sit nakerrettavaa.. tänään kun taas tuli todettua ettei puuro vaan uppoa, vaikka teinkin sen ämmään ja laitoin mansikoita joukkoon.

Eilen tein apinaevästä ja persikkalättyjä pojille iltapalaksi. Vauvan eväät päätyi lattialle, pikkuisen saattoi masuun saakka mennä. Tänään kiireissäni käytin mikrossa persikan ja päärynän lohkoja. Niistä tuli ihanan pehmoisia ja lattialle päätyi vain yksi pieni murunen, joten maistui. :)
Meillä kyllä ylipäätään maistuu kaikki. Puuro on mitä suurinta herkkua, etenkin trooppisen bonnesoseen kanssa.

Eilen tein apinaevästä ja persikkalättyjä pojille iltapalaksi. Vauvan eväät päätyi lattialle, pikkuisen saattoi masuun saakka mennä. Tänään kiireissäni käytin mikrossa persikan ja päärynän lohkoja. Niistä tuli ihanan pehmoisia ja lattialle päätyi vain yksi pieni murunen, joten maistui. :)
Meillä kyllä ylipäätään maistuu kaikki. Puuro on mitä suurinta herkkua, etenkin trooppisen bonnesoseen kanssa.

Joo meill kans puuro on pop ja etenki luumusoseen kanssa... ja itsetehty mangosose uppoo myös

Tyttö rakastaa syödä soseita pussista.. saisinkohan mä puuron uppoamaan, jos tekisin siitä niin löysää, että sen voisi tunkea sellaiseen pussiin..? Jos vaikka joukkoon laittaisi enempi hedelmäsosetta, niin pysyisi juoksevana.. toisaalta, jos ei tykkää, niin ei väkisin.

Ja keitetystä kananmunasta on tullut uusi lemppari! Mutta sitäkään ei voi sotkea mihinkään, vaan se pitää saada sellaisenaan.. :hilarious: Tällein kun asiaa oikein mietin, niin tyttö ei tykkää vieläkään syödä oikein mitään lusikasta - toki saan huijattua muutaman lusikan kärjellisen alas, mutta sit alkaa ruoan suusta räkiminen.

Ilyana, meillä tykkää "hörpätä" lusikasta, eli kokkareisemmankin puuron saan menee alas Bonnen soseen tuella :)
Tänään kokeilin paistaa kasvisröstejä ja syömättä jääneen Karu-puuron (mustikalla ja omenasoseella). Niistä tuli hauskoja pieniä lettusia uunissa. Ainakin ne kasvisröstit nyt upposi, kun tarjosin soseannoksen päälle. Pistin vähän gluteenitonta korppujauhoa ja psylliumia sitkoksi, kun en uskalla munaa edelleenkään tarjota. Sen verran vakavan reaktion sain kuukausi sitten pienelle aiheutettua.

Pitihän se tehdä jo heti aamulla kasvispihvejä ja kanapötköjä vauvalle. Tyytyväisenä hän niitä mutusteli. Kylläpä nämä vauvan oppii äkkiä tosi taitaviksi!
Vielä tekisi mieli tehdä vaikka mitä! Nyt tarvittaisiin lisää vauvoja niitä syömään.

Victory! Keitin puuron veteen, jossa oli joukossa mustikkaa, ajoin sauvasekoittimella hienoksi ja laitoin pussiin ja kas kummaa, tyttö hörppäs heti vajaat kaks ruokalusikallista sitä. :happy: Lähinnä tässä nyt petailen ens viikkoa, kun oon ke-su töissä, niin saa mies sit syötettyä tytölle muutakin kuin pelkkiä soseita.

Tein tytölle lounaalle jauheliha-couscouspötköjä, söi muutamaa murua lukuunottamatta yhden kokonaan. Taidan tänään tehdä enemmänkin sormiruokia pakastimeen. Soseita suostuu syömään enää vaan lusikallisen tai kaksi mutta sormiruoat maistuu. Oikeastaan kaikkea syö mielellään paitsi maissinaksuja (eikä ne edes varsinaista ruokaa oo).

Sanokaas fiksut ja filmaattiset:
Joudun toteamaan, että meidän neiti se vaan ei tykkää banaanista. Ei missän muodossa. (Ei sellasenaan, muussina, pannarissa, smoothiekakussa. Ei niin ei.) Joten, mikähän vois toimia makeuttamassa just vaikka pannaria tai smoothiekakkua? Mietin päärynää, eikös sekin oo aika makee?

Marjasmoothiekakku esim on aika imakkaa tavaraa jos siellä ei oo mitään vähän tasottamassa makua :D pannariin tietty sopii marjatkin, mut ei nekään kauheesti makeutta tuo. Banaani ois ollu niin helppo ja hyvä, mut kun ei vaan voi tykätä :D
Syntymäpäiväjuttuja vaan VÄHÄN etukäteen mietiskelen, kun haluan sellaset synttärinaposteltavat että samaa saa lapset ja aikuiset, ja en haluu ihan mauttomia tai kirpakoita kaikista tarjottavista :D enkä pelkkiä hedelmiäkään vaan tarjota. Sokeria meinasin säästellä.

Muok. Hei valehtelin, tykkäähän tuo omena-banaani purkkisoseesta ja noissa parissa smoothiepussissa on banaania, oli ainakin mansikka-omena-banaani. Oisko se kun banaania on häviävän pieni määrä ja omena ja muut maistuu enemmän ku banaani :D omatekosissa se banaani ei kyl uppoo.

Muokattu viimeksi:
Mileim, päärynä on kyllä hyvä vaihtoehto. Tai makeampi omenalajike. Nektariineissa on ollut hyviä makeita lajikkeita tarjolla myös.
Meillä menee banaania, avokadoa, viinirypäleitä, vesimelonia, päärynää ja tuota nektariinia melko hyvin.
Tyttö on innoissaan viemässä evästä suuhun, jauhaa sitä ikenillään mutta ei pysty nielaisemaan leipää tai esim. kanapötköä. Että karkeamman tavaran joudun piilottamaan soseeseen lopulta.

Meillä vauvalle ei aluksi sopinut banaani. Laitoin marjojen lisäksi avokadoa ja ananasta. Ananas makeuttaa ja avokado tekee mukavan rakenteen.

Mua nyt vähän stressaa kun tyttö ei enää suostu syömään mitään syötettynä ja lähdetään loppuviikosta sukulaisille. Siellä myös syödään heidän tekemää ruokaa enkä voi olettaa että olisi aina jotain vauvalle sopivaa tai suolatonta ruokaa. Mitähän sitä keksisi? Ne kaupan valmiit pussiruoat olisi ihan hyvä vaihtoehto mutta ei tyttö osaa niistä imeä. Hedelmät tietty helppo antaa kun niitä ei tarvi mitenkään valmistaa. Mutta ei varmaan ilman kasviksia/lihaa/kalaa/munaa enää viitti antaa olla muutamia päiviä.

Mua nyt vähän stressaa kun tyttö ei enää suostu syömään mitään syötettynä ja lähdetään loppuviikosta sukulaisille. Siellä myös syödään heidän tekemää ruokaa enkä voi olettaa että olisi aina jotain vauvalle sopivaa tai suolatonta ruokaa. Mitähän sitä keksisi? Ne kaupan valmiit pussiruoat olisi ihan hyvä vaihtoehto mutta ei tyttö osaa niistä imeä. Hedelmät tietty helppo antaa kun niitä ei tarvi mitenkään valmistaa. Mutta ei varmaan ilman kasviksia/lihaa/kalaa/munaa enää viitti antaa olla muutamia päiviä.

Osta sellainen silikoninen ChooMee-korkki - täällä tytölle alkoi heti uppoamaan soseet, kun otettiin se käyttöön ja tajus kyllä jo ekalla kerralla, miten se toimii. Se vielä käy suoraan niihin pusseihin (paitso Semperin soseisiin), niin on tosi kätevä. Meillä on aina hoitolaukussa mukana se, niin vältytään suuremmilta katastrofeilta jos käydään jossain.

Mä olen myös ottanut ihan muovirasiaan muutamaan minigrip-pussiin keitettyä makaronia (joukkoon loraus oliiviöljyä), hedelmälohkoja, vihannestikkuja, keitettyä kananmunaa yms. jos ollaan lähdetty johonkin useammaksi tunniksi. Yhdellä kananmunalla kuitenkin hoituu pari-kolme ruokailua, kun lisänä on jotain kasvista, että ei nyt kummoisia esivalmisteluja tarvii mun mielestä tehdä, jos ei halua. Ja ihan varmasti voi siellä kyläpaikassa lainata sen verta kattilaa, että saa lapselle eväät valmistettua. :happy:

Ja sit jos siellä on jotain sellaista ruokaa (keitettyjä pottuja yms.) tarjolla, jota lapsikin syö, niin täydentää sillä omia eväitä. Esimerkkinä me ollaan tässä iltapäivästä lähdössä kyläilemään, niin mä olen varannut tytölle hedelmäsosetta pussillisen, talkMuruja kourallisen ja nektariinin. :hilarious: Ne kulkee näppärästi hoitolaukussa ja säilyy hyvin ens reissuunkin.

Ilyana, noiden korkkien kanssa pitää kuitenkin imeä niin en tiedä muuttaisiko se asiaa. Oon koittanut laittaa pillinkin siihen pussin suulle kun oon tehnyt niihin itsetäytettäviin smoothieta, mutta ei vielä ymmärrä imeä.

Tuo kananmuna vinkki onkin hyvä päivän kyläilyihin. Nyt ollaan useampi päivä niin pitää vähän muutakin keksiä. Ja varmasti saisi kattilaa lainata mutta emäntänä ja isäntänä on kaksi kokkia niin koen sen epäkohteliaaksi :D ehkä se pitää siitä huolimatta kysyä jos en muuta keksi.

Voikukka, näin kokkina myös voin kertoa sellaisen salaisuuden, ettei me olla oikeasti ihan niin natseja ruoanlaiton suhteen kuin aina luullaan. :happy: Eli uskaltaisin väittää, etteivät ole moksiskaan, jos kysäiset saatko lainata keittiötä vauvan ruokien valmistukseen - luultavasti huomaat, että kokit tekevät innoissaan jopa jotain lapsellesi sopivaa "siinä sivussa vasemmalla kädellä" tai näin mä ainakin toimisin.

Ja siitä silikoninokasta vielä sen verta ettei tuo meidänkään prinsessa tajunnut imeä siitä paljaasta pussin suusta (eikä oikein onnistu se vieläkään), mutta joku taika siinä korkissa on, koska sillä ruokailu onnistuu missä vaan. Pilliä en ole vielä testannutkaan, mutta jotenkin kuvittelisin, ettei tyttö oikein vielä tajua sen päälle - toki saatan olla ihan väärässä. :hilarious:

Takaisin