Sormiruokailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mileim
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En kyllä kenenkään juhlissa siihen tuudittautuisi, että jääkaapista löytyy vauvalle jotain; kyllä ne jääkaapit varmaan on täynnä juhlatarjottavia jne ja jos ei tiedä mitä on tarjolla niin ei voi tietää mitä kaikkea siellä on. Enkä muutenkaan mene mihinkään oletuksella, että pienimmälle löytyy syömistä. Kyllä me jo nykyisellään kannetaan marraskuisella omat ruuat mukana ihan sama minne mennään koska hänellä kerran ruokarytmi kiinteiden myötä on niin silloin ruokaakin on oltava tarjolla hänelle. Maissinaksuja en edes varsinaisesti ruuaksi laske; ovat sellainen ylimääräinen naposteltava, jota voi antaa marraskuiselle jos muut vaikka kahvipöydässä syövät jotain tai jälkkäriksi varsinaisen ruuan jälkeen. Lauantain ylppäreihin otan pojalle siis omat ruuat mukaan, vaikka tarkoitus onkin juhlissa vaan piipahtaa eli todennäköisesti poika ei siellä erikseen ruokaa tarvitse koska välipalan ehtii syödä kotona ennen juhlia.

Naksuista ei kyllä nälkä lähde! Tämä pieni mies syö niin isoja annoksia, että en usko ilman soseita syövän riittävästi

Onkohan meidän sukulaiset sit jotenkin outoja, kun aina on kaikilla kaapissa kurkkua, banaania yms. pienelle sopivaa ruokaa..? :)

Ja kyllä mä varaan aina jääkaappiin jotain helppoja hedelmiä välipalaksi, jos on tulossa lapsivieraita - mieluummin tarjoan hedelmiä tai kasviksia kuin sipsiä, karkkia tai keksejä.

Mutta toki siis omat eväät mukaan, jos tarve niin vaatii - meillä kuitenkin kiinteitä menee vielä niin vähän, että kyläilyt pystyy hoitamaan pelkällä ämmällä.

Meilläkin kiinteitä menee vielä niin vähän, eikä ole vielä sen suhteen tiettyä rytmiäkään, että periaatteessa menisi imettämisellä mutta toisaalta kuitenkin menee koko päivä ja tyttö haluaa syödä jos näkee muiden syövän.

Ja en uskalla luottaa siihen että olisi vauvalle sopivaa syömistä, on siinäkin hommaa suoriutua itse juhlien tarjottavista muuten. Esikoisellekkin otan yleensä vieläkin joka paikkaan jonkun evään mukaan, vaikka yleensä sitä ei tarvitse kun löytyy jotain sopivaa syömistä. Vauva ei vielä edes niin monipuolisesti pysty syömään, että välttämättä löytyisi vaihtoehtoja. Ja kaikki ei aina tule ajatelleeksi noiden pienempien tarjottavia (vaikka itseltä löytyisi vähän vanhempia lapsia) :)

Meiän tyttö kans kakoo iha rauhakseen. Se kahtoo silmiin ja suuri piirtei hymyilee ja välil kakoo. Yllättävän hienosti on sujunu meillä tuo maistelu.

Tein vauvalle aamupalaksi ensimmäistä kertaa apinaevästä. Söi yhden melkein kokonaan :woot: ajattelin ettei siitä paljoa mahaan päätyisi. Esikoinen söi loput joten alettava taas useammin tekemään kerta maistuu niin hyvin molemmille.

Yksinkertaisimmillaan banaani muussattuna, kaurahiutaleita, vähän öljyä ja uuniin pötköinä :) voi laittaa myös muita hedelmiä banaanin tilalle tai marjoja mukaan tms.

Mie oon tarjonnu sen takii mautonta ruokaa ku en tienny et mausteita voi käyttää :grin Tunnen itseni tyhmäksi kun en oo ottanu selvää et vauvan ruokakin saa maistua joltai, kunhan käyttää mausteita kohtuudella :grin

On välillä vähän häilyvää missä menee ruuan ja mausteen välinen raja...mulle esim. kalakeitossa tilli ei ole mauste vaan välttämätön ainesosa, jota ilman keitto ei synny :)

Mä lähdin hetimiten kokeilemaan tuota apinaevästä. Meinaan aamupuuro tökkii niin, ettei mitään rajaa. Sitten on parina aamuna imeskellyt päärynää. Laitoin "evääseen" nyt kokeeksi banaania, päärynäraastetta ja omenasosetta. Aamupuurohetki on tärkeä, koska se on ainoa perheen yhteinen ateria arkisin.
Mä käytän jonkin verran yrttejä, kuten meiramia ja timjamia omissa ruoissa. Teen todella paljon kasvisruokia, tosin pitäisi varmaan laajentaa sitäkin repertuaaria :) (ei aina juureksia)
Mun ex pisti ihan kaikkeen ketsuppia, ja sitä minun oli vaikea sulattaa. Olisi edes kohteliaasti maistanut, ennen lisämausteiden lisäämistä! Maustekastikkeita tai soijaa meillä ei aikuisetkaan käytä, mitä nyt mieheni joskus jotain "texas pete"-chilikastiketta himoitseekin.

Mäkin tein apinaevästä, vähän oli kaapit näköjään päässeet tyhjenemään, joten laitoin vain kaurahiutaleita, kookosöljyä ja banaania. Hyvin uppos! Tai no, suurin osa tais olla sipellettynä pitkin rinnuksia, mutta innolla tyttö kuitenkin mutusteli eikä irvistellyt tai näyttänyt puistattavankaan yhtään. :happy:

Saatiin miehen siskolta niitä sellaisia Squooshi-pusseja ja ChooMee-imunokka (joka käy joko niihin kaupan valmiisiin sosepusseihin tai sit noihin itsetäytettäviin Squoosheihin), niin oon saanut tytön innostumaan soseistakin! Laitan aina muutaman ruokalusikallisen sosetta pussiin ja annan pussin tytölle, niin hetken päästä pussi on jo tyhjä! Lusikalla syötettäessä ei syö juuri yhtään mitään, oli kyseessä sitten puuro banaanilla tai sose mansikoilla.

Ollaan nyt muutenkin testailtu aika surutta kaikkea: naksuja porkkanalla, tomaatilla ja omenalla, porkkanaa tikkuna, pensasmustikkaa, ja mansikkaa, soseena mustikkaa ja omenaa, broiskun jauhelihaa yms. Määrät on pieniä edelleen, mutta kunhan nyt maistellaan, niin hyvä tästä tulee - onhan tää nyt jo valtavaa edistystä, kun tytölle uppoaa muukin kuin pelkät kurkkutikut. :)

Mä luulen, että 90% eväästä päätyy lattialle meillä :) Kuten mainittua, hiljaa hyvä tulee. Parhaiten tuntuu menevän mahaan asti esim. päärynä ja appelsiini, jota saa pienittyä ja imeskeltyä suussa. Karkeat eväät on vielä vähän vaikeita...

Meillä soseet uppoaa hyvin, mutta sormin vain naksut. Yritin tarjota vadelmia, joista tykkää soseena. Vauva vain litisti ne ja pyyhki pöytään, ei edes vahingossa nuollut sormia. Kukkakaalille teki samoin ja sekin on herkkua. Lusikalla laittaa mielellään itsekin suuhun. Hankin myös hedelmäpussin, koska se oli mielestäni oiva keksintö. Kertaakaan ei ole suostunut syömään mitään siitä. Viimeksi tänään kokeilin ja herra vain irvisti, kun ehdotin suuhun laittamista. Tämä vauva ei siis muutenkaan tutki tavaroita maistelemalla.

Niinhän siinä kävi, että tämä mamma sokerihimoissaan teki myös itselleen apinaevästä. :shy:

Ajattelin, etten suklaan takia lähde enää tytön kanssa kauppaan, mutta jotain herkkua silti tekisi mieli napsia iltateen kanssa.. ajattelin, että miksi sen "hyvän" on oltava aina niin epäterveellistä ja pyöräytin sit tummalla kaakaojauheella ja hunajalla terästettyjä "keksejä" - muuten menin samalla ohjeella kuin tytön nöttösissä.

Katsotaan nyt, onko noista suklaan korvaajiksi - jos on edes sinne suuntaankaan, niin teen kyllä ens viikolla läjän pakkaseen maustettuna maa-pähkinävoilla (sokerittomalla), pähkinöillä, kookoshiutaleilla ja miksei myös kuivatuilla marjoilla.

Meillä ollaan niin huonoilla kantimilla sormiruokailun kanssa että vesimeloni, kurkku, banaani ja naksut on ainoot joita on kokeiltu. Nii ja kananliha. Mutta tää johtuu äitistä eikä neitistä. Sose vähä isommillakin kökkäreillä kyllä menee kuten parsakaali tai omena mutta kun nopeempaa on ite syöttää :shy: täytyy tässä asiassa terästäytyä kun likka on tosi hyvä pinsettiotteellaan ja mujtenki pitämään kaikkee. Lusikkaki pysyy jo kädessä ja ruokaa ohjautuu suuhunki välillä (äiti sitte laittaa aina ne loput 9/10 kerrasta ruokaa toisella lusikalla suuhun) :hilarious:

Takaisin