Sormiruokailu

Kyllä ainaki henkeensä vetelee, ku vesi valuu silmistä ja taputtelen selästä, että tulis ulos se palanen.. sit sen jälkee tulee muutaki ulos varsinki jos on syöty sosetta hetkeä ennen :/ ehkä annan tolleen "tikkumuodossa" ja riisi kuulostaa hyvältä ettei ny kuitenkaan jäis liian vähälle tää sormiruokailu..
 
Meillä ei sormiruokailu onnistu. Yritetty on. Ehkä sitten myöhemmin. Harmi sinänsä, kun innoissaan kaikkea syö mutta joka kerta tulee oksennus. Ei jää pelkkään kakomiseen. Maissinaksuilla mennään pelkästään.
 
Mun esikoinen on kerran meinannut tukehtua ja tiesin todellakin mistä kyse. Hän oli ensinnäkin hiljaa. Oli selvää että hengitystie oli tukossa. Sitä kauhun katsetta ja omaa tunnetta en unohda koskaan. Hakkasin hänen selkäänsä kaikella voimalla ja kurkkupala tuli ulos. Poikaparka säikähti sitä itsekin niin paljon, ettei kurkku maistunut pitkää aikaan. Kakominen on aina hyvä merkki sinänsä, että tosiaan työstää palaa ulos. Ja kakomisrefleksihän on vauvoilla melko keskellä kitalakea.

Tuo samainen esikoinen oksensi usein syödessään kun pienetkin palaset saivat ykän tulemaan. Mutta hiljalleen ja (usein olemattomalla) kärsivällisyydellä lähti sujumaan. Joskus 8kk iässä poika kieltäytyi täysin syömään syötettynä, joten sormiruokailu tuossa vaiheessa ihan täysin, muuten meni sekaisin sosetta ja sormiruokaa.

Tämä kuopus syö sormin vain maissinaksuja ja välillä olen antanut makaronia. Nyt ei vaan riitä mun oma kärsivällisyys sormiruokailuun sen enempää ainakaan vielä.
 
Mä olen kaksi kertaa heittänyt pojan polvien päälle ja hakannut selkään. Tosiaan kyllä erottaa katoamisesta koska lapsi meinaa tukehtua. On hiljaa silmät lautasina. Munkin syke nousi heti ja veri kohisi päässä.

Tein kanapötköjä, olen antanut kanafilettä suikaleen, mikromunakkaasta poika tykkää!
 
Eikä munakas ole niin sottaista kuin luulisi. Vähän kirsikkatomaattia öljyä vettä basilikaa ja yksi muna. Täydellä teholla n.3 minuuttia.
 
Kiitos ohjeesta Hepsuli! Meillä soseillaan ja silloin tällöin yritän antaa jotain näppievästä kokeiluun että tulis vähän erilaistakin koostumusta kun vaan litkuja ja tahnoja. Hampaitten takia vaan arastelen antaa monia ruokia mut kuohkee munakas vaikutti sopivalta meidän typyn suuhun niin innostuin heti kokeilemaan! Tyttö tykkäs kovasti, aina oli suu auki odottamassa lisää. Vauva on niin tottunut syöttämiseen että annoin sormin suoraa suuhun paloja. Omin kätösin onnistuu kyllä maissinaksujen syöminen jo hienosti mutta muusta ei oikeen oo kokemusta. Saipahan uuden maun ja suutuntuman.
 
Hurjia noi kauhunkatseet :sad001 Pelästyy varmasti pitkäksi aikaa koko perhe.
 
Mä annoin tänään kurkkua ja avokaadoa. Omin kätösin läntättiin vaan pöydälle ja puristeltiin sormien välissä :laughing002 lusikalla ku anto, niin meni kyllä ihan hyvin. Kaikki muu kyllä menee sinne suuhun, paitsi se mikä pitäis :happy090 Nooh, harjoitus tekee mestarin. Munakasta seuraavaks :smiley-bounce012
 
Meidän esikoinen ei syönyt jauhelihaa vielä pitkälti yli 1-vuotiaanakaan, kun oli herkästi kakova ja ei tykännyt paloista. Hampaatkin toki tuli tosi myöhään (10kk->).
 
Meidän 8kk ja risat pojalla ei ole hampaita. Ihmeen hyvin kyllä pistelee ikenillä kaikkea mahdollista. Tämän hetken hitti on munakas. Lisäksi erityisen mieluisaa näyttää olevan nektariini ja leipä.

Lähetetty minun KIW-L21 laitteesta Tapatalkilla
 
Täälläkään ei hampaita kuulu. Eilen tyttö nappasi leivän isoveljen kädestä ja annoin sit syödä. Aika varovainen olen mitä tarjoan sormiruoaksi, mutta eihän sitä muuten opi ellei anna kokeilla.
 
Leivän kova päätypala on hyvää nakerrettavaa kun siitä ei niin hirveästi saa vielä irti. Monesti olen antanut jyystää kunnes kuolannut niin pehmeäksi että alkaa suuhun hajota liian isoja paloja.
 
Olisko kellään reseptiä korvaamaan aamu- ja iltapuuro? Se, kun ei tunnu menevän, kiinnostas vaan kaikki itse syötävä. Siis jotain mitä sais tyyppi itse syödä ja sais ravintoakin.
 
Joo, tota taisinkin etsiä! En muistanu edes nimeä. Olisko vielä jotain muuta ehdottaa vaihtelun vuoksi? Toimiiko apinaeväs muilla hiutaleilla (marjoja ja hedelmiä voi kyllä vaihdella)?
 
Mä oon tehnyt joskus neljän viljan hiutaleilla ja vehnä-kauralla.

Ja erilaisia munakkaitahan voi aamulla syödä?

Meillä syötiin tänä aamuna Talk-muruja, ruisleipää (Real), kananmunaa ja banaania. Puuroa maistui vain pari lusikallista.
 
Meillä maissinaksut ja talk murut käytössä (+ avokado, kiivi ja banaani) sormiruokana, ja niiden väliin saanu pari lusikallista puuroa menemään. Meidän tosiaan pitäis saada öljyäkin pojan sisuksiin menemään, niin tuo apinaeväs olis siinäkin mielessä kätevä. Kaikki lusikassa tarjottava on välillä hyvin epävarmaa meneekö sisuksiin... Kai tässä pitää muuntautua kokkailevaksi äidiksi.
 
Takaisin
Top