Sormiruokailu

jemppu

Puuhakas puhuja
Lokakuunmammat 2015
Sormiruokailusta on tainnut olla jo muissakin ketjuissa juttua, mutta perustin nyt kokonaan oman ketjun :)

Meillä ei vielä kiinteitä olla maisteltu, eikä kiirettä pidetäkään... Kohta tulee vasta 4kk täyteen. Mua kiinnostaisi kokeilla kokonaan tai soseiden ohella sormiruokailua. Kokemuksia? Vinkkejä? Millä kannattaisi aloittaa? jne.
 
Mua kiinnostaa vinkit myös. Meilläkin soseiden aloitus on edessä tällä viikolla ja oon miettinyt että miten sormiruokailun voi siihen yhdistää mahdollisimman alusta asti. Tykkään ajatuksesta että vauva sais paljon itse kokeilemalla oppia syömään eri ruokia.
 
Meillä alotettiin kiinteiden maistelu jo ajat sitten kun mies halus aina antaa vauvan lipaista suklaata tai banaania tai kurkkua tai mitä milloinkin. Kun varsinainen soseitten aloitus alkoi, se meni "sormiruokailuksi" heti. Vauva innostui niin että tempaisi lusikasta ruokaa kouraansa tai suusta takas kouraansa ja imeskeli sormiaan. Sottaista puuhaa. En jaksa vielä tässä vaiheessa varsinaista sormiruokailua aloittaa. Pukluttelun hallinta riittää.
 
Meillä aloitettiin ekat tutustumisen sormiruokailuun viime viikolla (tyttö 5kk 1vko) maissinaksua maistelulla sylissä. Ajatus on sekaruokailla kuten esikoinenkin. Soseet aloitettiin 4kk kohdalla ja nyt kun istuminen ja ruoan suuhun vieminen onnistuu, niin pikkuhiljaa kokeillaan noita sormiruokailtu. Seuraavaksi varmaan kokeillaan tuorekurkkua. Viileä kurkku kun rauhoittaa myös kutisevia ikeniä.
 
Parsakaali oli pojan ehdoton suosikki. Kyllä hampaaton syö siinä missä muutkin. Ikenet on todella terävät. Mä aion myös antaa soseita pojalle koska varmemmin tiedän että mahaan myös menee ruokaa. En aio katsoa mitään puuro sormiruokailua..yöks. Leipää annoin torstaina ja ei tarvinnut sanoa että mitä se on kun hän jo tiesi kun mulla samanlainen pala ja onnellisuus paistoi kasvoilta. Huomenna ois tarkoitus tehdä kanakebakoita herralle saas nähdä miten maistuu.
 
Kyllä mä olen antanut päärynää raakana tai siis kypsentämättä, hmm.
Mitä leipää olette antaneet? En meinaa millään löytää vähäsuolaista leipää ilman siirappia tai jyviä?
 
Mä haluisin kovasti antaa tytölle muutakin sormilla syötävää ku vaan maissinaksuja.. Mut miks mua vaan pelottaa älyttömästi että toinen tukehtuu?
 
Mua pelottaa kans! Esikoisella on muutaman kerran jääny omenan pala kurkkuun ja mulla on jäänyt siitä kauhea trauma... Haluaisin kuitenkin sormiruokailla, mutta kauhee panikoiminen aina, kun jotain tarjoan :/ En osannut arvata että tulis tällästä!
 
Tyttö vetänyt jo banaania ja vesimelonia henkeensä. Aion silti rohkeasti jatkaa sormiruokien antamista. Esikoisen kanssa mulla oli kova pelko että toinen tukehtuu niin annoin liian harvoin mahdollisuuden syödä itse, samoin kun annoin liian harvoin lusikan omaan käteen ja se vaikutti kyllä huomattavasti motoriikan kehittymiseen.
On vaan rohkeasti annettava lapsen tutustua ruokaan käsin ja lusikan käyttämiseen.
 
Jos sitä rohkaistuis ja kokeilis vaikka pehmeiks keitettyjä bataattitikkuja. Mitä muuta uskaltas kokeilla? Tosi inhottavaa kun stressaa tästä asiasta niin paljon..

Lusikasta tyttö on jo nyt tosi kiinnostunu, välillä pitää hällä olla ihan oma lusikka mitä sitten pyörittelee käsissään ja järsii samalla kun syödään.
 
Minkä kokosia paloja annatte? Siis sellasia pitkiä joita voi pitää kädessä ja imeskellä vai iha sellaisia minejä? Annoin kesäkurpitsaa pikkuriikkisen palasen ja meinas tukehtua, nyt oon sit ihan paniikkissa mitä mä hälle ny annan! Maissinaksuista ei oikein tykkäis, mutta sitä ei sais vedettyä henkeen :D ja tuntuis et esim pitkästä raa'asta omenan palasta ei sais isoa palasta veettyä irti, mut jos sen höyryttää pehmeäksi nii saahan siitä kivan palan tonne kurkkuun. Minäkö hysteerinen?! :D
 
Kyllähän yleisesti käsittääkseni suositellaan antamaan isoja paloja, joista vauva sitten lähtee itse suullansa työstämään nieluun sopivia paloja. Sormiruokailun alussa siis.
Tilanteestasi sen enempää tietämättä.. Mun mielestä sormiruokailun yhteydessä käytetään liian herkästi termiä "meinasi tukehtua".
Meillä vauva kakoo ja yskiikin melko paljon sormiruokailua harjoitellessaan, mutta tukehtumiseen viittaisin vasta silloin, kun joudun oikeasti huolestumaan ja puuttumaan toimintaan rankalla kädellä.
 
Mä vaan inhoan sitä hetkeä, kun en vielä tiedä, kakooko vauva onnistuneesti ruoan pois vai tarviiko siihen puuttua. Olen antanut kurkkutikkuja, keitettyjä vihannestikkuja, riisiä, maissi- ja ruisnaksuja ja sit minipaloina lusikalla vesimelonia, hunajamelonia, mansikkaa ja päärynää. Muuten vedän soseilla, mutta kerran päivässä pyrin antamaan muuta. Enemmän menee viihdytyksen ja maistelun puolelle sormiruokailu..energia tulee soseista.
 
Takaisin
Top