Sormiruokailu

Voi mikä näky neiti joka söi tänään spagettia :'D hirveen tärkeenä asetteli sellasta pientä hitusta suuhun, yksi spagetti kerrallaan tietysti, ja suurimmaks osaks ne tippu syliin aina... Haha raukka, tais jäädä vähän tyhjäks masu sen lounaan jäljiltä :'D mutta kovasti hän yritti, niin uudestaanki tarjoon :D

Tänään 8kk neuvolas kovasti kannustettiin sormiruokailemaan. Meillä kun se on jääny maissinaksuihin ja joskus banaania oon antanut, viimme kerralla annoin banaania omasta kädestä niin sitten poitsu nappas ison palan ja laittoi suuhun niin että posket pullotti, ei antanut mun tyhjentää suutaan vaan nialaisi kaiken irvistäen, jotenkin en sen jälkeen oo antanut ite syödä, kun säikähdin että tukehtuu kun suu oli niin täynnä eikä antanut mun ottaa sitä banaania pois suusta...

Neuvola täti sanoi että vois antaa ruisleivän palasiakin, HUI KAUHEE, mähän meinaan itekkin siihen tukehtua :nailbiting: :hilarious:

Rohkeasti vaan kokeilemaan :) En itse kyllä heti uskaltais leipää antaa, ennen kuin ensin vähän tottuu käsittelemään ruokaa suussaan. Kypsät hedelmät on hyviä alkuun, banaanin lisäksi vaikkapa avokado, päärynä, mango, vesimeloni...

Meillä on siirrytty entistä enemmän syömään koko porukka samaa ruokaa, kun jäbä osaa syödä jo pienempiäkin paloja. Tarvittaessa otetaan pojalle oma annos sivuun ennen mahdollisen suolan tai kerman lisäämistä, mutta olen käyttänyt nyt jonkin verran kookos- tai kaurakermaa sekä lisännyt suolan vasta omalle lautaselle. Eilen syötiin kookoskermalla, chilillä ja yrteillä maustettua kasvis-tiikerirapuwokkia ja kaikille upposi, itsellenikin jopa ilman suolaa! Ravut olikin pojan mielestä tosi herkkua. Jonkin verran teen kyllä edelleen jätkälle pakastimeen myös omia ruokia, sillä hän syö kaksi lämmintä ateriaa (me aikuiset vain yksi) ja välipalojakin tarvitaan enemmän.

Myö syödään nykyää aina samaa ruokaa (paitsi kebabbi, pitsa, mäkkipäivinä).. On vaa niin helppoo ku ei tarvii miettii.. Eilen syötii tortilloja ni likka söi niitä täytteitä (broiskuu, kurkkuu, tomaattii) ja cantaloupea. Päivällä syötii eilisen munakasrullan jämät

Mulla on vielä pakkasessa lihaa ja kanaa pojalle. Oon joka toinen päivä keitelly kasviksia sekä itelle että pojalle. Kasvikset menee hyvin sormiruokana ja toisella ruualla vaikka muusaan haalukalla ne muutenki jo murentuneet palat. Lihapötköjä oon tehny samalla jos lihapullia meille teen. Ihan kätevä samalla laittaa. Varmaan ku saa pakastinta tyhjemmäksi niin enemmän yhteisiä ruokia tulee. Ja meillä kans aikuisilla vaan se yks lämmin ruoka.

Meilläkin ollaan nyt innostuttu sormi ruokailemaan yhedella aterialla päiväs. Kauheaa sotkemistahan se on, mutta eilinen lihamurke meni hienosti eikä kovinkaan monta murusta päätynyt lattialle :) kelpaa ruoka selvästi paremmin kun saa ite syödä, ja minä laitan välis sosetta suuhun että saa varmasti masun täyteen :rolleyes:

Eileen mun äiti oli käymässä meillä ja kun annoin pojalle kunnon palan banaanista käteen niin kauhistui siitä ja ajatteli että poika tukehtuu :cool: banaani menee kyllä niin kätsysti ettei edes meinaa yökkiä :)

Meillä isi on ollu tosiaan vähän skeptinen tämän sormiruokailun suhteen, mutta viikonlopun aikana annoin useamman kerran erilaista sormiruokaa, niin isipä ei enää ole niin pelokas. Osti jopa sushinälkäänsä parit avokadosushit että neitikin sai maistaa :D on se siis aiemmin nähny kuin mallikkaasti neiti kurkut ja banaanit vetää mutta kai ne parsakaalit ja kanasuikaleet sun muut munakkaat sai sen rohkaistuneeksi.
Tänään neiti sai sitten maistella vähän muikkuja :)

Muikkuja pitäiskin ostaa, nam!

Meillä oli pikaruokapäivä :) Broiskun suikaleille nopea ruskistus ja maustaminen pannulla ja uunivuokaan pakastejuuressuikaleiden kera. Päälle purkki kaurakermaa ja tomaattisiivuja. 175-asteinen uuni noin 45 minuuttia. Jätkä kauhoi kaksin käsin suuhunsa ja otti lisääkin. Broilerisuikaleet poimin erikseen ja pilkoin pieneksi, kun lihat uppoaa niin paremmin.

Heh..meillä kans mies on heti varpaillaan, kun tyttö vähänkin yskäisee syödessään.

Meillä syötiin tänään herneitä ekaa kertaa, eikä tyttö meinannu saada tarpeekseen! Saapa nähdä tuleeko kuinka pahan hajuisia päästöjä huomenna :D

Mä laitan lävikköön ja huuhtelen lämpimällä vedellä, niin sulavat nopeasti.

Mikähän siinä on, että lounas maistuu paljon paremmin, kun sen ensin viskoo lattialle ja sitten vähän myöhemmin löytää sen ihan itse pöydän alla konttaillessa?

Mä sulattelin herneet mikrossa. Nuo on ihan kotimaisia, niin en oo kiehuvaksi kuumentanu. Iteki tykkäsin pienenä (ja joskus vieläki) puolijäisistä herneistä. :D

Meillä jääny sormiruokailut toai harvoihin kertoihin. Naksuja syö kyllä. Lähinnä kurkkua olen pari kertaa tarjonnut. Eilen sitten päätin kokeilla perunalla, bataatilla ja palsternakalla. Kaikki meni jotenki. Palsternakka siisteimmin ja bataatit katos hetkessä. Hirvee sotkuhan siitä tuli mutta yllätävän hyvin meni. Ehkä voisin lounaalla tarjota jatkossa sormiruokaa. Vois niitä pötköjä kokkailla jollekki kertaa. Ei kai se ole 8kk iässä vielä myöhäistä aloitella?

Nykyisin meillä sormiruokaillaan melkein kolmella aterialla! Nyt tuntuu ihan hassulta ettei poika ite vois syödä osaa ruuastaan ite. Lihapötköt on tosiaan herkkua. Banaanit ja muut hedelmät menee marjana. Ruualla sitte kasvikset keitettynä (peruna, bataatti, yms) tai raakana (tomaatti, kurkku, ..). Makaroneista tykkää kans. Puurot menee lusikoiden ja vähän saattaa toisella ruualla tai toinen ruoka kokonaan sosetta. Kerran päivään vähintään omin sormin. Pitäis enemmän kehitellä variaatioita..

Nyt täytyy tuulettaa, neiti söi ensimmäistä kertaa niin,että näki että myös menee mahaan asti. Syöttötuolin ympärillä ei enää ollut juuri yhtään ruokaa ! ja oikein neiti oli keskittynyt. Nämä on,niitä sormiruokailun iloja :) kyllä harjoitus tuottaa tulosta

Meilläkin väheni jo sotkut kovasti, mutta nyt on joku ihmeen heittelyvaihe... Kaikki pitää viskellä lattialle. Poika heittelee myös leluja koko ajan ja oppi heittelemään palloakin, että jospa tämä olisi vaan joku (pian ohi menevä...) vaihe.

Takaisin