Sormiruokailu

Minä väsyin niin kovasti siihen alkusotkuiluun, että jäi somiruokailut kokonaan välipaloille... Laiska äiti. Ja kun kärsivällisyys on ollut väsyneenä minimissä, niin on kovasti helpottanut että ruoka on mennyt lusikoiden 5-10 min siististi suuhun hyvällä ruokahalulla, eikä mun tarvii jäädä edes sen jälkeen siivoilemaan. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että mun pitää käydä lusikoimassa tuolle vielä koulussakin ruuat suuhun?

Pitää taas jossain kohtaa tsempata. Ehkä ennemmin tarjoilen pieninä palasina, joita voi noukkia sormin suuhun. Tyyliin makaronia, kasviskuutioita, jauhelihaa jne.. Kun noita hampaitakin on hyvä rivistö, ja se niitä selkeesti käyttää mussuttaessaan esim. Talk muruja.

Meillä ei oo missään vaiheessa ollu oikeestaan hirveesti sotkua, välillä vaan ku läiskii pöytää ni tavaraa lentää.. Osan sotkusta on kyllä siivonnu tinydinerin kaukalo ja loput sit koira ;) parsa on ainut mistä aina kauhee sotku

Tuskin Jebsu sentään :) jos tuo sopii teille ni mikä jottei, kyllä ne jokainen joskus oppii ite syömään, luultavimmin ennen koulua ;) mutta jos teille pienet palaa menee ni ei mikään estä antamasta niitä.. Sormiruokailussa alussa isot palat on tärkeitä suutuntuman, kiinnipitämisen ja sen oppimisen kannalta mutta johan nää vähän vanhempina osaa käsitellä muunki kokosta ruokaa..

Kyllähän se viisi kertaa päivässä siivoaminen välillä pännii. Silloin annan vaikkapa jonkun siistin välipalan (esim. hedelmäsosepussin), niin pääsee jonkun ruokailun ajan vähemmällä siivoilulla. Kesäkelejä odotellessa, että voidaan syödä ulkona - pääsisi edes lattian pyyhkimisestä luistamaan :) Ajattelin laittaa terassille vahakankaan, sen voi huuhtaista puutarhaletkulla syönnin jälkeen.

Tänä aamuna aioin olla laiska ja annoin puuron sijaan talkmuruja ja marjoja, ettei tulisi niin paljon sotkua. Mitähän mä oikein ajattelin? Ettei se vadelma-punaherukka-mustikkamix sotke yhtään? :D

Koira on kyllä hyvä apu sormiruokailussa, meidän labbis odottaa kiltisti vuoroaan syöttötuolin vieressä ja kun nostan muksun pois niin koira kiillottaa lattian nopeeta, pöydältäki vaa pyyhkäsen kaikki lattialle :p

Onko ne kovia vai pehemitä ne talk-murut mistä ootte puhuneet? Tohtisko niitä antaa jo, 6 hammasta kyllä löytyy jätkältä edestä.

Talk-muruja kyllä varmaan voi antaa. Meillei yhtään hammasta ole ja hyvin uppoaa. Päältä vaikuttaa kovilta mutta suussa kyllä pehmenee hetkessä.

No siis salaattipöydästä löyty meillä kaikenlaista ja sit annoin rapulastuja, riisiä.. Omat eväät oli kyl mukana jos ei sieltä olis mitään saanu. Vuoden iästä eteenpäinhän voi antaa kaikkea..

Thaimaalainen maistu meidän tytölle, tuli tosta kiinalaisesta mieleen :)

Niin, joo, salaattipöydästähän löytyy. :-) mekin kerran käytiin, olis tehnyt mieli antaa katkarapulastu, mut en uskaltanut.

Niis varmaan onki suolaa mutta aattelin et ei se yks haittaa. Tyttö tykkäs hirveesti siit rouskuvasta lastusta

Pitäiskin mennä jonnekin all you can eat ja alle 4v. ilmaiseksi -mättöbuffaan, sillä täällä on nyt alettu tankkaamaan oikein urakalla! Poika on ollut aina ihan hyvä syömään, mutta nyt on mennyt viidesti päivässä todella reippaita ruokasatseja jokaisella aterialla. Aina loppuu annos kesken ja pitää vielä taikoa jotain lisää :D On kyllä kova fyysinen meininki nyt, kun jatkuvasti konttaa, pyörii ja säätää jotakin, joten eipä ihme että ruokakin maittaa.

Tääl reissus on vähä kyl ongelma nuo protskut.. Kasviksia löytyy kyllä mut ei mitään sopivaa lihaa oikei.. Aamupalalla ei kananmunakaan oikein uponnu.. Ja purkkiruokana ostettu liha sylettii pihalle ku ei oo tuttua koostumusta :D toki muutamalla päivällä nyt ei oo niin välii mut kummiskii

Kyllä meilläkin välillä sotketaan ruokapöydässä oikein urakalla, ja välillä syödään ihan siististi. Siivoamista helpottaa hihallinen ruokalappu (tai itse asiassa useampi, että voi olla osa pesussa) ja kourullinen ruokailualusta. Sitte yhen aika hyvän vinkin luin, en nyt muista oliko Minä syön itse -kirjasta vai jostain blogista vai kenties sekä että :) Eli syönnin jälkeen otan kostutetun harson ja pyyhin sillä ensin kädet ja kasvot, sitte riisun ruokalapun ja siirrän tytön kauemmas pöydästä, ettei pääse sotkeen uudestaan, ja sitten sillä samalla harsolla pyyhin syöttötuolin, pöydän ja vielä lattiankin tarvittaessa. Sen jälkeen harso vaan pyykkiin. Meillä kun noita harsojakin riittää, niin osan niistä puolitinkin ihan tuota varten.

Joo mie oon pyyhkiny harsolla tai sit äitiltä pyysin bambuliinoja joilla saa kätevästi kanssa ja menee pieneen tilaan..

Takaisin