Sormiruokailu

Huh, ekaa kertaa oli vähän tilanne päällä! Yliväsynyt lapsi + banaani iltapalalla, poika sai siitä lohkaistua liian ison palan ja näytti hetken aikaa olevan tukehtumaisillaan. Toden totta, se näyttää kyllä ihan erilaiselta kuin normaali kakominen. Silmät ja suu auki, katse tuijotti suoraan eteenpäin eikä kuulunut pihaustakaan. Huulien ympäryskin alkoi sinertää melkein heti. Pari napakkaa läpäytystä selkään auttoi, en ehtinyt vielä edes nostaa poikaa tuolista pois. Tilanne kesti ehkä vain viitisen sekuntia, mutta ehdittiin molemmat kyllä säikähtää. Tarkkana saa olla vaikka sekä minä että poika ollaan jo oikein rutinoituneita sormiruokailijoita!
 
Meillä kans joskus näyttänyt ihan pari sekunttia, että nyt meni pahasti väärään kurkkuu ruokaa, mutta se tuntuu ihan ikuisuudelta kun sydän alkaa hakkaamaan, että mitä jos nyt on tosi kysees ja poika tukehtuu... :confused: näin käynyt juurikin silloin kun poika ollut tosi väsynyt.
hannanna, hyvä että selvisitte säikähdyksellä!
 
Oho, 10 kk täyttyy ensi viikolla! Millä tuotteilla ja millaisella tahdilla aiotte aloitella hapanmaitotuotteita?
 
Meillä ikää kohta 9kk mutta sitten kun ajankohtaista nämä hapanpaitotuotteet niin varmaan hedelmäsoseen joukkoon lusikallinen rahkaa tai sitte sormiruuaksi / ruuan yhteydessä raejuustoa. Niillä luultavasti meillä aloitellaan kun ne todennäköisimmin tulee pysyvästi ruokailuun mukaan ja itse käytetään. Näin muistaakseni myös esikonkanssa tehtiin.
 
Meilläki vasta 9kk huomenna mutta luulisin että ruoanlaittoon maidot käyttöön ja maustamaton jugurtti, juusto sekä raejuusto
 
Annoinkin pojalle jo tänään pari nokaretta raejuustoa, ehkäpä se ei tässä ole enää muutamasta päivästä kiinni. Aijai mitä herkkua oli! Taitavasti nyppi nökkösiä tarjottimelta ja kerjäsi lisääkin.
 
Kyllä oli sukulaismummot viime viikolla ihmeissään, kun kyläreissulla poika söi monipuolisesti, ihan itse ja ihan kunnon kokoisia annoksia. Ottivat kuvia, koska "tätä ei kyllä kukaan usko", ja muistelivat miten omia lapsia ja lastenlapsia piti lusikan kanssa joskus suunnilleen jahdata ympäri kämppää ja leikkiä lentokoneita ja autoja. Kukaan ei kauhistellut mitään, totesivat vaan että olisipa heilläkin aikoinaan ollut tietoa tällaisesta mahdollisuudesta. Ihanaa kun ei ole tarvinnut kellekään puolustella tai selitellä tätä ruokailutapaa, kaikki ovat suhtautuneet todella hyvin ja aina kyläillessä oikein urakalla miettivät ja kyselevät, mitä kaikkea pojalle voisi tarjota :)
 
Yksi aamiaisvaihtoehto lisää, kun puuro alkoi pojalla tökkiä ja 10 kk tuli ikää: marjoja, talkmuruja ja turkkilaista jogurttia. Nam! Hyvin menee itse syötynä, kun sekoittaa kaikki yhteen, turkkijogu on riittävän paksua sormiruokailuunkin :)
 
Meil ei vielä oikein arvosteta noit märkiä koostumuksia. Ne jää kyl pöydälle
 
Oiskohan mikään kasvipohjainen jogurtti tarpeeksi tönkköä sormin syötäväksi? Kun tytöllä on maitoallergia, mutta ois silti kiva saada lisää vaihtelua syömisiin.
 
En ole testaillut kasvipohjaisia joguja, mutta tuli mieleen, että onnistuisikohan sen suodattaminen paksummaksi? Oma äitini joskus muinoin aina valutteli maustamatonta jogurttia kahvin suodatinpaperissa, että sai siitä paksumpaa.

Toinen juttu, mitä pitäisi itse testata, on dippailu, jokohan se onnistuisi...
 
Meillä kauhotaan käsin yosa naturellia. Joskus laitan talkmuruja päälle niin "saa paremman otteen".. Lusikkakin kädessä ja sillä saa jotain. Kokeilemalla parhaiten oppii.
 
Tytöllä on nyt uus herkku: tomaatti! Aikasemminki on maistellu, mutta huonolla menestyksellä. Nyt söis vaikka kuinka ja paljon. Ja kiiwiäkin söi useamman palan, vaikka ensin piti vähän irvistää :p
 
Porkkanaraaste oli tosi nam! Ainoa miinus on sen sotkun siivoaminen...
 
Minä ekaa kertaa tänään viimeinkin tein apinaevästä. No meidän neiti ei tyypilliseen tapaansa mitään pötköjä suuhunsa tunge niin nepä upposi sitten kun silppusin nokareiksi :D
 
Meillä kaikki menee nyt paremmin pieninä paloina, isot vaan syletään suusta kun ne on ensin tungettu kokonaan suuhu ja sit jää syömättä. Pieniä mukeltaa ja syö mieluusti
 
Oikeastaan taitaa muuten olla niin että kaikki mikä näyttää ailtä että äiti on käsissään muovannu ei mene pötkönä suuhun mitta esim kurkku, paprika yms menee tikkuina suuhun.
 
Sama juttu noiden pienien palojen kanssa! Jos ei valmiiksi ole pientä, niin poika kyllä repii ensin itse silpuksi ja syö vasta sitten :)
 
Takaisin
Top