Sormiruokailu

Meillä tyttö oikeen tunkemalla tunkee ruokaa suuhun.. Ei taas järjestä tietookaan, pitää meloneista leikata kuoret pois ku neki menee muuten. Jos jotain meinaa pudota, niin työntää ranteella sitä takas suuhun. Koska molemmat kädethän on täynnä tavaraa.. Ruokinkohan mä häntä liian vähän :'D Pinsettiote on kyllä löytynyt!

Täällä kans työnnetään kaikki kerralla suuhun ja sormet vielä perään :p Älyää se onneks kyllä poiskin työntää, kun alkaa kakoa (yleensä).

Meillä jääny sormiruokailut toai harvoihin kertoihin. Naksuja syö kyllä. Lähinnä kurkkua olen pari kertaa tarjonnut. Eilen sitten päätin kokeilla perunalla, bataatilla ja palsternakalla. Kaikki meni jotenki. Palsternakka siisteimmin ja bataatit katos hetkessä. Hirvee sotkuhan siitä tuli mutta yllätävän hyvin meni. Ehkä voisin lounaalla tarjota jatkossa sormiruokaa. Vois niitä pötköjä kokkailla jollekki kertaa. Ei kai se ole 8kk iässä vielä myöhäistä aloitella?

Ei kai koskaan oo liian myöhäistä :)

Meillä on nyt ilmeisesti kans jonkinasteista lusikkalakkoa, niin en oo pariin päivään edes kokeillu (paitsi vitamiinit). Vähän aikaa sittenhän soseet meni paremmin kuin sormiruoka :D Smoothie-pussit on nyt olleet pop. Tyttö imeskelee niistä puuron ja joskus välipalaakin, jos ei muuten maistu. Tilasin just sellasia uudelleentäytettäviä pusseja, ettei tarvi kaupasta valmiina ostella.

Alicee meiän tytöllä ei ollu ees mielenkiintoa ennen seittämää ikäkuukautta oikein tälle sormiruokailulle :P sitte rupes menee tavaraa suuhunki eikä vaan viskottu suoraan lattialle :) kyllä meillä yhä soseet menee pääasiassa, naksuja on aina mukana ja lähinnä huvikseen niitä saa sulatella sormiinsa/suuhunsa :grin

Tänään meni paljon siistimmin ruoka! Ja kaiken söi mitä annoin itse muusattavaksi. Lisäksi kyllä annoin sosettakin (tottumuksesta?). Täytyy tänään käydä kaupassa ja huomenna kokkailla lisää tikkuja ja ehkä jotain muutakin. Tästähän vois vielä innostua! :) me ollaan aiemmin varmaan liian aikasin kokeiltu, nyt on paremmin kypsä asialle.

Joo, toiset on valmiimpia vasta paljon myöhemmi ja tietenki ku on soseisiin tottunu ni voi olla alkuun takkusempaa.. Mutta jos nyt alkaa kiinnostua ni tarjoo vaikka jollain ruualla sormiruokaa :)

Meilläkin on tosi epäsäännöllisesti ja suppeasti syöty sormiruokaa. Soseita huomattavasti enemmän, ei tosiaan edes joka päivä oo ollut sormiruokia tarjolla. Mutta yllättävän hyvin silti handlaa senkin "lajin", vaikka on vaan lähinnä kurkkua, päärynää ja jotain apinaevästyyppisiä juttuja niiden maissinaksujen ja Talk murujen lisäksi syöty. Nyt oon tässä lähiaikona testaillut erilaisia "muffinsseja", jotka yhtenä päivänä menee hyvin nassuun ja toisena ei lainkaan.

Ja niinä päivinä, kun sormiruokailu on vaan pelkkää sotkemista, ei mene kyllä sitten mikään muukaan ruoka... Luulen että jatketaan näin, sekakäyttäjinä, ja syödään vähän mitä milloinkin. Varsinkin kun huomaan, että mua rassaa toisinaan se ruokasotku ihan kamalasti, silloin kyllä turvaudun soseisiin, jotka menee (yleensä) siististi suuhun ja masuun saakka :D

Meillä sormiruokaillaan oikeastaan tällä hetkellä lähinnä kurkkua, tomaattia (joka tosin nyt on hetken tauolla), maissinaksuja/-renkaita ja jotain hedelmiä.. Ja juurestikkuja. Äitin kokkaamat sormiruuat ei kelpaa.. Sitten ku muussaa niin osan saa uppoamaan.. Pitäs vaan jaksaa noita juureksia esim kokkailla useammin.. Ja keksiä jotain muutakin lisäksi...
Eli aika pitkälti mennään soseilla.. (Ja reissuista jääny nyt päälle valmiit purkit... :/ pitäs vähän tsempata...)

Oon nyt joutunut kunnostautumaan sormiruokailun suhteen kun nuhanenä lusikkalakkoilee. Parhaiten maistuu isot makaroonit. Oon tehnyt puuromuffinsseja, munakasta, makaroonilaatikkoa ja pakastimeen jähmettymään mehujääpuikkoja joissa on päärynäsosetta ja banaanin paloja. Nyt kun noita ruokia on alettu pöydälle lätkimään, päätin käydä ostamassa siihen jonkin suojan. Lähdin hakemaan ihan perus ruokailualustaa, mutta päätinkin ostaa silikoonisen leivonta- alustan. Toimii hyvin ja on sitten muutakin käyttöä. :-)

Meil on kans tollanen ikean silikoninen leivonta-alusta pöydän suojana :) Tuli huomattavasti halvemmaksi kuin oikeat tuohon tarkoitukseen tehdyt suojat. Ja toimii ihan hyvin!

Just pari päivää sitte ostin lidlistä silikonisen leivonta-alustan. Pitääpä testata huomenna ruoka-alustaksi pojalle! Kiitos vinkistä :)

Meilläkin on ikeasta ostettu alusta, mutta se taitaa olla kyllä ihan toimistotarvike-puolelta eikä leivontapuolelta. Sellainen läpinäkyvä iso alusta kuitenkin. Sen lisäksi meillä on ikeasta ostettu iso alusta lattialla pöydän alla. Sekin on alunperin tarkoitettu siihen, että lattia säilyy kun toimistotuolilla rullailee, mutta kyllä se on ollut ihan mahtava myös sormiruokailijan kanssa :)

Mummo meinasi että heidän täytyy hommata samat suojat mummolaan myös, että saa sielläkin sitten sotkea rauhassa :)

Meillä oli alkuun kans tommonen silikoninen leivonta-alusta, mutta sit tuli vastaan tommonen TinyDiner ni ostin sen. Lattialle en oo nähny mitenkään tarpeelliseksi mitään suojaa ostaa, se olis varmaan vaan tiellä.

Meilläkinon tinydiner ja se on kyl hyvä vaikka maksoki. Kouru kerää ruuat, imukupit pysyy kiinni ja saa rullattuu helposti matkaan

Onpa kiva, kun 10 kk ikä alkaa lähestyä ja voidaan alkaa maistella hapanmaitotuotteita! Viisi kertaa päivässä kun yrittää keksiä vaihtelua, niin mulla ainakin alkaa välillä mielikuvitus ja viitseliäisyys loppua kesken. Samat jutut vaan kiertää. Mukavaa, kun saadaan vaikkapa rahkaa, jogurttia tai raejuustoa iltapalalle.

Meillä on ollu kaurajugurttia, tosin se vähä unohtu kaappiin mutta kumminkii :).. Mut helpottaa kyl tosi paljo sit ku saa maitotuotteita ruveta antamaa

Meidän lihalakkoilija innostui eilen syömään possun sisäfilettä oikein urakalla, kun sormiruokailuidean vastaisesti paloittelin lihan aivan pieneksi. Nyt kokeilin lihapullalla samaa ja sekin maistui. Jäbä ei ole moneen viikkoon syönyt lihaa paria nuolaisua enempää eikä se ole oikein koskaan ollut mikään ykkösjuttu. Kasviksista ja kananmunista tykkää, tofukin maistui kun sitä kokeiltiin viime viikolla.

Takaisin