Sormiruokailu

Täällä irvisteltiin ja puistateltiin paprikalle. Silti piti tunkea heti uusiksi suuhun :)

Meillä lempparisoseet ja sormiruoka on uunissa haudutettua. Porkkana, bataatti, kurpitsa, peruna, lohi, sei, kana. Olen sekä mössännyt sekaisin, että antanut pehmeitä palasia, kaikki uppoaa. Sen sijaan meille ei uppoa mikään makea. Hedelmät syljetään ulos vaikka missä muodossa houkuttelisi. Olen antanut välipalana vain porkkanaa, mutta mietityttää, kun neuvola painostaa tarjoamaan hedelmäsoseita/paloja välipalana iltapäivällä.

Anna neuvolan painostaa, ei kai ne hedelmät mitään pakollisia ole. Maistuisiko välipalaksi avokado, jos vauva ei välitä makeasta? Entäs kotimaiset marjat?

Nii avokado tai sit hunajameloni joka ei ainakaa omaan suuhu ole makea, tai sitrukset

Ei ne hedelmät tosiaan mitään pakollisia ole, ei niissä ole mitään sellaista mitä ei muista kasviksista ja marjoista saisi. :)

Jätkä on koko ajan syöny tomaattia, mutta tänään oon kahdesti sitä tarjonnu, ja molemmilla kerroilla on heti maistettuaan alkanu hieroa naamaansa ja silmiään ja koko naama menee punaiseks. Jäänee siis vähäks aikaa tauolle..

Meillä on ruvettu puklailemaan paljon kiinteiden aloituksen myötä.. Joka välissä nousee puklua suuhu ja sitä on matot täynnä millo minkäki värisenä.. En sit tiedä onko liikaa ruokailuja ku on 4 päivässä et maha ei vedä kumminkaa vielä tarpeeks.. Ja osiltaa varmaa tuo touhuuminen ja jatkuva istuskeluki aiheuttaa mut minkäs teet..

Ettei olis hampaita tulossa? Meillä tuntui se aiheuttavan puklaamista..

Ei näy eikä tunnu mitää.. Mutta eihä se sitä sano.. Ite veikkaan liikaa ruokaa, pitää tarjota vähä vähemmi ja jättää vaikka aamul pois ruoka ni jos auttas.. Aamulla joi nii paljo ämmää ni ei puuro maittanu ja sit puklas vissii 4kertaa aina röyhtäyksen kanssa

Aamulla lätkäsin puurot vohvelirautaan kun muistin jostain lukeneeni puurovohveleista. Ni ei menny niinku römsössä ja tuli yli :D nyt sit illalla kokeilin puuron jämistä mitkä oli jääkaapista. Onnistu oikein hyvi :) eli jos puuro ei syötettynä maistu ni jos tollee maistus

Saadaan vihdoin sunnuntaina syöttötuoli ni päästään harjottelemaan pöydässä syömistä ja sormiruuan tarjoilemista :)

Harvoin hurahdan erityisemmin mihinkään, mutta alkukankeuden jälkeen täytyy todeta, että sormiruokailu on kyllä ihan meidän juttu. Kakominen on jäänyt melkein kokonaan pois, sorminäppäryys kehittyy hurjaa vauhtia, voi ja uskaltaa tarjota jo aika monipuolisesti kaikkea, ruokaa menee hyviä määriä jo ihan suuhunkin asti ja sotkun määräkin vähenee koko ajan. Ja mikä mukavinta, meillä on taas tänäänkin ollut monta hauskaa ja leppoisaa ruokailuhetkeä koko perhe yhdessä. Tykkään ja kannustan muitakin kokeilemaan, jos yhtään tuntuu kiinnostavalta :)

Mahtavaa hannanna että teillä tää on ollu "se juttu"! :) Ite en osaa ajatella, että on olemassa joku muukin tapa, kun toista kertaa mennään samalla tavalla. Mutta on se vaan helppoa ja mukavaa! Ei tarvii kyllä ressata mistään, ja vauva nauttii perheen kanssa syömisestä. :)

Harvoin hurahdan erityisemmin mihinkään, mutta alkukankeuden jälkeen täytyy todeta, että sormiruokailu on kyllä ihan meidän juttu. Kakominen on jäänyt melkein kokonaan pois, sorminäppäryys kehittyy hurjaa vauhtia, voi ja uskaltaa tarjota jo aika monipuolisesti kaikkea, ruokaa menee hyviä määriä jo ihan suuhunkin asti ja sotkun määräkin vähenee koko ajan. Ja mikä mukavinta, meillä on taas tänäänkin ollut monta hauskaa ja leppoisaa ruokailuhetkeä koko perhe yhdessä. Tykkään ja kannustan muitakin kokeilemaan, jos yhtään tuntuu kiinnostavalta :)
Mulla on ihan samanlaiset fiilikset! Ja itse myöskään juurikaan hairahdu mihinkään, enkä edes tiennyt sanaa sormiruokailu ennen kuin täältä Foorumilta lueskelin! Meillä ei myöskään terveydenhoitaja ole osannut kertoa/sanoa sen puolesta oikein juutalaisten eikä jaata, mutta itse huomaa tuon suuren kehityksen juuri sorminäppäryydessä ymv. Varsinkin kun on tuoreet muistikuvat sormiruokailun aloituksesta! Me syödään kyllä puurot pääosin puuroina + 2xlämmintä ateriaa, mutta aina ennen ruokaa saa sormiruokailla massun mahdollismman täyteen ja loput sitten vatsasta täytetään soseella :) Ja poju tykkää todella paljon kun saa ihan ite omin sormin syödä :)

Tomaattilohko menee jo kokonaan :)! jee! Paitsi hiisi kuoret jäi kurkkuun kii

Esikoisen aikaan sormiruokailtiin paljon,mitta nyt ei olla oikein uskallettu aloittaa, kun istuminen on nii etukenoa ja huteraa.sylissä,olen pitänyt muutamia kertoja ja antanut kurkkua ja banaania, pelkään vain, että tämä rasittaa selkää myös..

Takaisin