Sormiruokailu

Mä en muista mistä mä tosta avocadosta luin, nyt en löytänyt kuin tosi vanhan ja epämääräisen kemikaalikoktailin postauksen siitä. Ylipäätään koitan kyllä kuitenkin tarjota mahdollisimman paljon luomuna, kun eipä ne kuoret suojaa kuin ruiskutettavilta myrkyiltä ja niiltäkin vain osittain. Myrkkyjä päätyy joka ruiskutuksesta, kasteluista yms myös maaperään ja sitä kautta ihan niihin kasvien sisuksiinkin. Vaikka mahdotontahan se on kaikelta suojautua :)

Eilen kokeilin sitä verkkojutskaa kukkupalasen kanssa ja ei se kyllä ollu kovin hyvä, onneks sain sen ilmaseks, kun tais jäädä viimeseks käyttökerraks. Se verkkopussukka on vähän liian iso, niin se kurkku karkas koko ajan taemmas ja tytöllä oli pelkkää verkkoa suussa. Onko kukaan käyttäny sitä silikonituttia? Tuleeko siitä mitään läpi lapsen suuhun? Siis et onko siitä mitään iloa vai onko vaan vähän niinku isokokoinen tutti?

Annoin sit tytön imeskellä sitä kurkkua ihan paljaaltaan mun sylissä, niin että oli pystyasennossa, ni toinen oli ihan täpinöissään ja tosi hyvin aina työns suusta ulos heti jos irtos isompi palanen.

Meillä on pari kertaa kokeiltu silikonista.. Aika pian on siinäkin etuosa tyhjä ja päärynä ja banaani oli aika varressa ja sai vähän väliä avata koko pussin ja työntää hedelmän paloja kärkeenpäin.. Kyllä tyttö siitä syötyä sai, mutta harmitti kun ihan koko ajan sai laittaa hedelmät paremmin..

Mä oon antanut siitä silikonitutista vasta luumusosetta, kyllä se sen kanssa mielellään ähelsi ja sai syötyäkin, kunnes oli niin tyhjä että kaikki sose mahtui sinne tyviosaan. Eli ei niitä noin pienet kai tyhjiksi asti saa, kannattaa täyttää ihan täyteen niin saa jotain syötyäkin :)

Meilläkin vesimeloni oli jotain erityisen herkullista ☺️ Onneks alkaa nyt tulla hiljalleen kotimaisia marjoja ja vihanneksia, täytyy lähteä metsään ja mummolaan ruokahankintaan

Me ollaan nyt aloiteltu sormiruokailua viikon verran niin, että Oliver istuu aina ruokailun ajan mun sylissä ja saa eteensä pari palaa kurkkua. Kurkkua on laittanut kaksi kertaa suuhun asti :). Tänään aion höyryttää porkkanaakin päivälliselle.

Nyt ollaan tarjottu jo kurkkua, höyrytettyä porkkanaa ja paprikaa sekä banaania. Seuraavaks ajattelin tarjota avokadoa ja päärynää.

Banaani oli ilmeisesti todella herkullista ääntelyistä päätellen :) Se on myös vaan haastavan muussautuvaa... No, eiköhän ne kädentaidot vähitellen kehity. Tai sit kokeilen jättää vähän kuorta "kahvaksi".

Meillä myös banaani on suurta sormiruoka herkkua, itse jätän hiukan kuorta , juurikin kahvaksi niin pysyy paremmin neidin käsissä.
Nopeasti sormiruokailu kehittää sorminäppäryyttä.

Niin kehittää! Vajaa viikko sitten ei vielä oikein onnistunut kurkkujen laittaminen suuhun, nyt menee vähän löysempi paprikakin jo melko hyvin oikeaan paikkaan :)

Mä annoin pojalle palan mangoa kun oli sylissä. Otti käteen ja imeskeli sitä, pehmeä hedelmä tietysti liukui kädessä ja putoili koko ajan. Kurkkuun luisui tietty pala mangoa ja poika jäi kakomaan sitä. Löin pari kertaa voimakkaammin selkään ja mangopala luisui suusta ulos. Pelästytti enkä varmaan hetkeen anna mitään sormiruokaa... :-(

Olen tarjonnut soseiden ohella sormiruokana höyrytettyä bataattia, kukka- ja parsakaalia, porkkanaa ja kesäkurpitsaa. Kaikki muu menee kyllä kädestä suuhun suorilta, muttei ruoka. Liitsaa kaiken vain pöytään ja pudottelee lattialle. Noh, ehkä jossain vaiheessa. :D Maissinaksuja on pari onnistunut ihan oikeasti syömään.

Me aloitettiin maissinaksuilla ja alkuun jokusen kerran neiti alkoi siitäkin yskimään , kun tunki liikaa suuhun eikä ehtinyt sulaa yhtä nopeasti.
Mutta jatkettiin sormiruoan tarjoamista ja nopeasti kehittyi sen syömisessä ja oppi itse sylkemään liian suuret palat pois suusta.
Toki toinen meistä vanhemmista on koko ajan vieressä ja seuraa ruokailua, mutta en muutenkaan jättäisi yksin syöttötuoliin istumaan ellei toinen ole vieressä.

Meillä tykätään maissinaksuista, vaikka mun mielestä ne ei maistu millekään :) mutta sormiruokia syö soseiden ohella vähän joka aterialla; banaania, vesimelonia, tomaattia, avokadoa, mangoa, persikkaa, nektariinia, noita maissinaksuja, keitettyä porkkanaa ym.. kotimaisia tuoreita vadelmia on saanut siitä silikonisesta food feederistä -tykkää!

Maissinaksuissa varmasti viehättääkin makua enemmän se kiva rapea koostumus :)

Mietin samaa :D Itse on niin varovainen kaiken omaan suuhun vahvalta/kirpeältä yms maistuvan kanssa, että hyvä kun voi täältä kurkkia ideoita mitä kuitenkin uskaltaa antaa ;) Omaan kätöseen en tytölle vielä ole uskaltanut mitään antaa kun suurten palojen kurkkuun meno pelottaa kun tyttö on niin häslä syödessään(kin) :o

Meidän neiti ainakin tykkää tomaatista tosi paljon. Oon ostanut kotimaisia luomutomaatteja, pessyt ja leikannut lohkoiksi ja ottanut sen vetisen siemenosan pois. Tyttö pupeltaa tyytyväisenä siitä sen pehmeän 'hedelmälihan' ja heittää kuoren pois :grin

pehmeä kypsä banaani uppoaa suuhun niin ettei mitään jää jäljelle, mutta jos on vähänkään kovempaa niin sylkee palasina rinnuksille..

Olen keittänyt jauhelihaa vihannesten ja tomaattimurskan kanssa. Alkuun ei tykännyt mausta, mutta nyt tykkää. Mukana pieni määrä valkosipuliakin, kun haluan että poika oppisi mahdollisimman erilaisia makuja.

Täällä tuntuu että kädet toimii myös muualla kuin ruokapöydässä oikeinkin hyvin ja kaikki menee suuhun. Ruokapöydässä sitten maissinaksua raavitaan naamaan, ja poika muutenkin aukoo mielellään suuta kun vaikka pyyhin vain suun ympärystää puhtaammaksi.

Vesimelonia ajattelin tarjota. Kurkkua söi kun sai suuhun pienen palan, mutta käteen sopiva isompi pala sylkäistiin maistelun jälkeen pois. Mun mielestä taidot oli paremmat ennen kuin aloin syöttää isompia määriä kiinteitä.

Takaisin