Sokerirasituskoe ja raskausajan diabetes

toivotaan!

Onko kellään muuten ollut niin että pieni ylitys raditestissä ja sit kotimittauset->Jos kotona kaikki arvot ok niin radin seuranta jää siihen? Näin mulle sanottiin eikä mulla oo laitettu tuonne omiin terveystietoihin (omakanta) josta näkee noi kaikki kunnalliset lekurijutut siitä radista mitään merkintää? Vaikka siellä kyl näkyy kaikki muut raskauteen ja ennen sitä olevat terveystiedot, lääkärikäynnit, tutkimukset ja diagnoosit.

Voi, oispa meillä noin vaan ei :sad001 leima on otsassa sen vaivaisen kymmenyksen ylityksen vuoksi, ja vielä paastoarvosta. No, saan ylimääräisen ultran rv 36 mutta se vauvan sokereiden mittaus ärsyttää jo valmiiksi kun perusteita ei ole.
 
Joo, mullakin oli jo yksi neuvolalääkäri rv30 mutta se ultra olisi ehkä ollut meillä ensisynnyttäjille muutenkin. Toinen sitten kätilön ultra synnärillä.
 
Voi, oispa meillä noin vaan ei :sad001 leima on otsassa sen vaivaisen kymmenyksen ylityksen vuoksi, ja vielä paastoarvosta. No, saan ylimääräisen ultran rv 36 mutta se vauvan sokereiden mittaus ärsyttää jo valmiiksi kun perusteita ei ole.

Joo ymmärrän, ärsyttävää on kyllä. Varsinkin nyt kun oon mittaillu tota verensokeria ja aamuarvot ollu nyt n. 5.1 ja yksikään ruuan jälkeinen ole mennyt edes 5.9 yli. Ja oon kuitenkin ihan samaan tapaan syönyt, pastaa, riisiä, mehua ym.. Ihmetyttää jopa että mistä se paastoarvo silloin tuli testipäivänä tuli. kans se 0.1 ylitys.
 
Voi, oispa meillä noin vaan ei :sad001 leima on otsassa sen vaivaisen kymmenyksen ylityksen vuoksi, ja vielä paastoarvosta. No, saan ylimääräisen ultran rv 36 mutta se vauvan sokereiden mittaus ärsyttää jo valmiiksi kun perusteita ei ole.

Yleensä en kirjoittele muihin ketjuihin mutta luen näitä radi-ketjuja ihan jo työhön liittyen. Tähän on nyt pakko tarttua. Ensinnäkin miksi ajattelet että ei ole perusteita seurata vauvan sokereita? Sullahan oli paastoarvo koholla, toisin sanoen sulla on raskausdiabetesdiagnoosi. Johonkin ne rajat on vedettävä ja niihin on kyllä hyvät perustelut miksi ne raja-arvot on sellaiset kun on, ei niitä ole hatusta temmattu. Koeta nähdä asia sen syntyvän lapsesi kannalta koska ensisijaisesti sokeriseurannat on hänen takiaan (jotta vointi syntymän jälkeen olisi mahdollisimman hyvä). Ei niitä radi-diagnooseja anneta siksi että haluttaisiin kiusata jotakuta ja saada "leima" otsaan vaan siksi että radi on riski sekä äidin että lapsen terveydelle ja mitä paremmin se hoidetaan sitä pienemmäksi riski saadaan.
 
Joo, johonkin on raja vedettävä mutta jos yhden kerran on ollut ylitys turhan pitkän paaston takia, niin tekeekö se raskausdiabeteksen? Kyseessä todnäk kuitenkin aamunkoittoilmiö, kun paasto on ollut normaalia pidempi. En siis millään jaksa uskoa, että vauvan sokerit kohoaisi kun ei minukaan sokerit nouse muuta kuin silloin kun paastoa on yli 12h. Toki voin olla väärässä ajatuksieni kanssa, synnärillähän sen sitten näkee.
 
Joo, johonkin on raja vedettävä mutta jos yhden kerran on ollut ylitys turhan pitkän paaston takia, niin tekeekö se raskausdiabeteksen? Kyseessä todnäk kuitenkin aamunkoittoilmiö, kun paasto on ollut normaalia pidempi. En siis millään jaksa uskoa, että vauvan sokerit kohoaisi kun ei minukaan sokerit nouse muuta kuin silloin kun paastoa on yli 12h. Toki voin olla väärässä ajatuksieni kanssa, synnärillähän sen sitten näkee.


No nykyisillä kriteereillä tekee. Jos sulla nousee paastosokeri pitkän paaston takia niin ehkä sekin kertoo jostain. Erityisen tarkkana olisin jos on vähänkin sukurasitetta DM 2 osalta. En tiedä kauanko olet tehnyt kotiseurantaa mutta seurantaa tehdään synnytykseen saakka siksi että yllätyksiä voi tulla myöhemminkin vielä. Ehkä tiesitkin että mitä pidemmälle raskaus etenee sitä enemmän sokerinsieto heikkenee. Ymmärrän että diagnoosi ottaa aivoon mutta ei se nyt mikään maailmanloppu ole. Ja eikö se ole hyvä että seurataan?! Juuri näiden seurantojen ansiosta isoja vauvoja (sokereista johtuen) ei juurikaan enää tule.
 
Kaikki arvot perjantain rasituksessa onneksi reilusti raja-arvojen alapuolella. Itse pidin 14h paaston ja olikohan paastoarvo sitten muistaakseni 4,5. Viikkoja rasituksessa 27+6.
 
Pakko kyllä kysyä kun tuli mieleen. Voiko raskausdiabetes tulla vielä senkin jälkeen kun on jo käynyt sokerirasituksessa? Tai että näkyiskö siellä jo poikkeavaa jos jotain olisi, eikä se voi myöhemmin enää sitten tulla? Kävin muistaakseni viikolla 26+ rasituksen.
 
Pakko kyllä kysyä kun tuli mieleen. Voiko raskausdiabetes tulla vielä senkin jälkeen kun on jo käynyt sokerirasituksessa? Tai että näkyiskö siellä jo poikkeavaa jos jotain olisi, eikä se voi myöhemmin enää sitten tulla? Kävin muistaakseni viikolla 26+ rasituksen.

Mulle neuvolanterkkari sanoi,että suosittelee kaikille sokerirasitusta vasta 28.vkolla juurikin koska aiemmin tehdyt testit saattaa antaa väärän tuloksen ja radi jäädä huomaamatta. Ilmeisesti siis voi tulla myöhemminkin..
 
Kaikki arvot perjantain rasituksessa onneksi reilusti raja-arvojen alapuolella. Itse pidin 14h paaston ja olikohan paastoarvo sitten muistaakseni 4,5. Viikkoja rasituksessa 27+6.

Sama täällä. Ei radia siis,huh helpotusta..
 
Mulle neuvolanterkkari sanoi,että suosittelee kaikille sokerirasitusta vasta 28.vkolla juurikin koska aiemmin tehdyt testit saattaa antaa väärän tuloksen ja radi jäädä huomaamatta. Ilmeisesti siis voi tulla myöhemminkin..

Minulle neuvolassa sanottiin että pitää käydä 25-27 viikoilla. Aika jännä kun vaihtelee nää käytännöt!
 
Minulle neuvolassa sanottiin että pitää käydä 25-27 viikoilla. Aika jännä kun vaihtelee nää käytännöt!
LIenee paikkakuntakohtaista, meillä oli 24-28. Riskiryhmille aikaisemmin.
 
LIenee paikkakuntakohtaista, meillä oli 24-28. Riskiryhmille aikaisemmin.

Joo totta varmasti niin. Aloin vaan pohtimaan että voiko se tulla vielä sen rasituksen jälkeen. Kaikki arvot rasituksessa mulla kuitenkin oli kohdallaan, ettei ollut edes lähellä raja arvoja niin silläkin mietin :)
 
Luultavasti neuvolasta laitetaan lähete uuteen kokeeseen, jos on syytä epäillä, että se on tullut myöhemmässä vaiheessa.
 
Kyllä mä luulen, että tuo kokeen ajankohta on mietitty juuri sopivimpaan aikaan. Seurataanhan neuvolassa sitten edelleen pissanäytteillä sokeria ja mittaamalla ja tunnustelemalla vauvan kasvua. Mun piti käydä viikoilla 26-28, valitsin myöhäisen ajankohdan juuri siksi, ettei sitten jäisi ainakaan toteamatta niin helposti.
 
Siis mikä teillä on ollut paastoarvon raja? Niin ristiriitaista tietoa löytänyt. Osassa paikoista luki että raja on 5.3 ja osassa peräti 4.8. Itsellä 4.9 ja jäin miettimään että eikai mulla sittenkin ole radia?! :eek: labratuloksissa kyllä luki että viitearvoista poikkeavat merkitty * eikä tuota merkkiä ollut tai soittoa tuloksista ole kuulunut.
 
FImlabin määräämät raskaus diabetes: paasto ≥ 5.3 ,1 tunti ≥ 10.0 ,2 tuntia ≥ 8.6

kannattaa tarkistaa käyttämänsä labran sivuilta ko. viitearvot.
 
Takaisin
Top