Sokerirasituskoe ja raskausajan diabetes

Mä kävin sokerirasituksessa jo rv24, neuvolasta varattiin aika. Ylipainoa on ja ikä 31, mut sukurasitetta ei. Mulla oli tosi tasaiset arvot rasituksessa, ainoastaan paasto lähellä rajaa, muut kaukana rajoista. Oon jotenki luottanu siihen ettei mitään radikaalia tapahtuis kun sokerit tosiaan virtsasta katotaan joka neuvolassa ja aina ollu ok. Kai ne siellä tietää seurata asiaa kuten kuuluu :)
 
FImlabin määräämät raskaus diabetes: paasto ≥ 5.3 ,1 tunti ≥ 10.0 ,2 tuntia ≥ 8.6

kannattaa tarkistaa käyttämänsä labran sivuilta ko. viitearvot.

Mulla oli 4.9 paasto,7.6 1h ja 6.5 2h. Ilmeisesti siis OK. Ei ole kyllä siis ollutkaan pissassa sokeria,ei sukurasitetta ja kohtu/vauvakin kasvaa alakäyrällä, mutta mistä sitä ikinä tietää. Löytyi niin ristiriitaista tietoa noista viitearvoista että säikähti..:confused: Oman labran sivuilta en löytänyt noita arvoja.
 
Minulla oli eilen sokerirasitus numero 2. Eka kokeilu tammikuussa päättyi oksentamiseen. Tällä kertaa testi onnistui ja oksensin vasta terveyskeskuksen pihalla verikokeiden jälkeen :D Pelottaa tulokset, koska meillä on sukurasitteena kakkostyypin diabetes. Painon ja elintapojen puolesta riskiä ei pitäisi olla, mutta mistä sitä tietää, mitä keho on kehittänyt.
 
Täällä seurailtu noita sokereita. Hyvin pysynyt arvojen sisäpuolella. Leipä mulla taitaa nostaa noita. Leivällä saanu arvon 7.0 korkeimmillaan. Muutoin en oo kyllä huomannu hirveesti verensokeria nostattavia tuotteita.
 
Mulla on muuten arvot pysyny hyvinä vaikka olisin syöny mitä (mm. iso possumunkki eräs päivä jälkkäriksi ja arvo oli 5,3 tunnin päästä) samoin paastoarvo ollu jotain 4 paikkeilla aina, mutta aamupalan jälkeen on joka kerta ollu siä ylärajalla yli 7 vaikka söisin vaan jotain pientä..
 
No niin täällä nimimerkistä huolimatta tuli radi tuomio paastoarvon ollessa 6,3 ja muut oli ok. Olen seuraillut pitkään foorumia, mutta kommentit on jäänyt aika vähäiseksi. Nyt tuli sitten tarve kirjoittaa itsekin tänne:) Muutaman päivän olen nyt seuraillut sokereita, niin kertokaa joku viisaampi miksi nuo aamuarvot tahtoo olla aina yli sen 5,5, mutta alle 6,0 kuitenkin. Ruokailurytmini on säännöllinen ja muutettu tosi tosi terveelliseksi. Siitä johtuen aterian jälkeiset arvot on ollut tosi hyviä, lukuun ottamatta yhtä kertaa kun söin lasagnea. Joudunko nyt oikeasti käyttämään insuliinia?:sad001 kokemuksia? soittoaika hoitajalle ois ensi keskiviikkona vasta.. nyt on toinen raskaus menossa ja ikäeroa lapsukaisilla tulee olemaan 1v7kk.:)
 
Kuinka pitkä sun paasto on ? Mulla viime raskaudessa jos meni yli sen 10 h niin alkoi aamun arvot nousemaan. Ja sama jos olin päivällä syönyt liian vähän. Monesti tein niin et söin tukevan iltapalan joskus aikaisemmin jo illalla ja sit vielä jotain pientä just ennen nukkumaan menoa ja siitä sit laskin sen 10 h. Ja iltapalaksi joillain toimii proteiinipainoitteinen, toisilla hiilaripainoitteinen. Kokeilemalla sen löytää mikä itsellä toimii. Myös pieni liikunta illalla piti aamun arvon mulla hyvänä. Tsemppiä!
 
Menen nukkumaan siinä 22-23 maissa, heräillään n. 6.30-7 aikoihin. Syön iltapalan (eilen oli kanaa ja salaattia) n. klo. 20.00. Tunnin jälkeen arvot oli 5,3. Ja sit vielä ennen nukkumaanmenoa 2dl piimää ja 2 siivua juustoa. Jotkut yöt on todella levottomia, kun tämä meidän esikoinen harrastaa edelleen yöheräilemisiä. Siinä kyllä oma unen laatu kärsii. Voisiko sekin vaikuttaa arvoihin? Pitäisi varmaan mennä aikaisemmin nukkumaan? Mies meinaa (hänellä on 1.tyypin diabetes) että tuo piimä juustoinen on ns. ylimääräinen ateria ennen nukkumaanmenoa, kun syön muutenkin 5krt/pv. :D ja joo.. tuo liikunta.. monesti tai itse asiassa olen koko ajan yksin esikoisen kanssa, mies tekee paljon töitä, niin harvemmin sitä jaksaa ulos lähteä varsinkin kun täällä pohjoisessa kelit on mitä on. Toki pitää yrittää skarpata jos jaksais käydä iltavaunulenkillä (meidän taapero on aina eri mieltä, tykkää kävellä ennemmin ite :D). Mutta kiitos vastauksesta!:)
 
Mä kans seuraan sokereita (nyt enää pari kertaa/vk) kun oli paasto 5,4. No ylityksiä ei oo kotona ollut kertaakaan mutta huomannut että n5,0-5,3 arvo tulee jos on yli 9h edellisestä syömisestä eli iltapalasta ja jos se on vaan leipää. Jos syön vaikka pinaattilättyjä ja raejuustoo niin arvo aamulla 4,6-4,9. Eli oon todennut et mun pitää syödä "raskas" iltapala joka sitten kestää ns sulaa sinne aamuun niin pysyy sokerit alempana.
 
Täytyypä yrittää syödä vähän raskaammin ennen nukkumista! Kun monesti mulla se on vain joku rahka, marjoja, sokeriton maitotee tai just joku salaatti..
 
Toi kana ja salaatti kuulostaa aika kevyeltä iltapalalta. Mä söin aina ihan tukevasti vielä illalla, muuten heti pomppasi arvot. Mut kyllä se tasapaino sieltä varmasti löytyy, kun kokeilee vaan. Ei ne heti mitään lääkkeitä oo antamassa :)
 
Lääkäri sanoi, että jotkut tekee ja syö munakasta raejuuston kera yöpalaksi ja sillä säilyy arvot. Munissa ole yhtään hiilaria ja keltuaisetkin saa syödä, että vauva saa rakennusaineita. Itselle sopii puuro+raejuusto+mehukeitto. Leivät ei pidä... Fazerin real on paras, hk:n kalkkunaleike samaten... :)
 
Ei auttanut munakkaat täällä, insuliinia joudun nyt käyttämään, viikon verran oon käyttänyt iltaisin eivätkä vieläkään paastoarvot meinaa laskea alle 5.5 vaan hyppii siinä 5.5-6.0 D: ärsyttää... on se niin tarkkaa!
 
Mä oon siirtyny munahaukaksi :woot: :happy: yöpalaksi keitetty muna, raejuustoa ja muki vettä. Ja insuliiniakin jo koko kuukauden saanu pitää samassa yksikössä. Jospa näillä menis loppuun saakka...
 
Ei auttanut munakkaat täällä, insuliinia joudun nyt käyttämään, viikon verran oon käyttänyt iltaisin eivätkä vieläkään paastoarvot meinaa laskea alle 5.5 vaan hyppii siinä 5.5-6.0 D: ärsyttää... on se niin tarkkaa!

Sitä määrää on sitte lisättävä ja mittailtava, miten pysyy.. mullakin oli alussa että ei meinannu toimia, mutta sitten kö sopiva annostus löyty ni oon pärjänny ja vähemmän stressaa.
 
Eipä tahdo vieläkään löytyä (kuulauden verran oon nyt käyttänyt insuliinia) kun nyt rupesi taas hyppimään miten sattuu vaikka välillä on ollu myös niitä normiarvoja.. aamuisin täytyy pistää myös sen pitkäkestoisen jotta esim. paastosokeri ennen päivällistä olisi myös normiarvoissa :sad001 mietin et oiskohan stressillä ja mielialalla suoraa vaikutusta sokereihin?
 
Eipä tahdo vieläkään löytyä (kuulauden verran oon nyt käyttänyt insuliinia) kun nyt rupesi taas hyppimään miten sattuu vaikka välillä on ollu myös niitä normiarvoja.. aamuisin täytyy pistää myös sen pitkäkestoisen jotta esim. paastosokeri ennen päivällistä olisi myös normiarvoissa :sad001 mietin et oiskohan stressillä ja mielialalla suoraa vaikutusta sokereihin?

Miten usein syöt vrkssa? Mun eka aamupala on 5-6 aikaan aamulla ( yön paasto max 6h), seuraava pienehkö aamupala 8.30, lounas 11 paikkeilla, välipala n. 14, päivällinen 17, eka iltapala n.20 ja vika yöpala n. 23. Jos sun aterioiden väli ei ole rajoissa, voit olla sen 4kin tuntia syömättä, toisaalta liikkuminen auttaa tiputtamaan sitä arvoa.... nii ja koita syödä sellaista missä ei olis paljoa hiilareita. Myös hedelmissä kantsii kattoo vaikka niitä taulukoita,miten paljon kerrallaan voi syödä. Mittarillahan voit tarkkailla, mikä sulla toimii parhaiten. Huolellinen käsienpesu on kyllä yks, mikä voi auttaa jos on ihan rajalla se arvo. Koittaa vaan pitää säännöllisen rytmin ruokailuissa vaikka välistä se onkin vaikeaa järjestää...
 
Syön melkein samoihin aikoihin kuin sinäkin, tuo varhainen aamupala ei ole kuitenkaan aina läsnä..mittari on kyllä kovassa käytössä. Kerrankin söin lähinnä proteiinipitoista lounasta parilla pienellä hapankorpulla, minkä jälkeen nukuttiin oisko 3h päiväunet niin paasto 6,1... joskus tekisi mieli syödä vähän enemmän koska nälkä, mut sit se hiilarimäärä ylittyy luonnollisesti, mut sit on taas joskus myös sellaisiakin hetkiä ettei ruoka maistu yhtään eikä tarvittava hiilarimäärä täyty.
 
Takaisin
Top