Jonnekin jo kirjoittelinkin, että itse valitsin sen kotiseurannan. Pidän tuota sokerirasitustestiä hölmönä tuputtaa lähes kaikille odottaville. Toki jos on ylipainoa tai tietää, että ruokavalio ja liikunta ei ole hyvällä tolalla niin sitten. En tahtonut mennä, kun tuntuu niin teennäiseltä juoda suuri määrä sokeria kerralla noin. Ei myöskään yhtäkään riskiryhmätekijää: ei esiinny suvussa, ei ylipainoa, ei insuliiniresistenssiä, ei PCOS:ta, ei lääkkeitä käytössä, ei NAFLD... jne.Olen miettinyt, että eikö sitä verensokeria voisi nykyaikana mitenkään helpommalla metodilla seurata.
Ei minulla mitään erityistä ongelmaa muuten ollut, mutta kun se istuskeluaika oli pois työajasta, jota sitten piti paikkailla rättiväsyneenä illalla. Täälläpäin kun aikojakin oli mahdollista saada vasta kahdeksasta lähtien, kun työ olisi alkanut seitsemältä, eikä tietenkään ennen sitä ehdi työpaikalla käymään, niin kyllä siinä aika monta tuntia tuli sisääntehtävää joka kerralla.
Toinen juttu on tuo ravitsemuksellinen pointti. kun joka paikassa jankutetaan, että raskausaikana sokeria saisi syödä max 50g päivässä, ja kun tuossa sitten tulee kerralla se 150g kerralla, niin sitä miettii että pitääkö tässä sitten kolme päivää paastota kokonaan. (Ei tietenkään pidä, mutta kokeen aiheuttaman ankaran kiukutuksen kourissa olisi kovasti tehnyt tuosta asiasta mieli jollekin marista :D )
Mittasin kotona sitten muutamana päivänä paastosokerit ja 1h ruokailujen jälkeen arvot. Mittarin saa pyytämällä neuvolasta. Tulee samalla paljon järkevämpää tietoa itselle miten eri ruuat vaikuttaa ja kuinka hyvin eri liikunta laskee arvoja. Kannattaa tutustua insuliiniresistenssiin, se olisi kaikille hyödyllistä tietoutta.
Toinen vaihtoehto on sitten hankkia sellainen Freestyle Libre mittari käsivarteen. Sai tilattua nettikaupasta, mutta on toki hieman hintava. Varmasti joku, kenellä on diabetes voi hankkimisessa avustaa. Sen avulla saa myös hyvää eksaktia tietoa