Sokerirasituskoe – "hirveintä ikinä" vai "paljon melua tyhjästä"?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hanna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen miettinyt, että eikö sitä verensokeria voisi nykyaikana mitenkään helpommalla metodilla seurata.

Ei minulla mitään erityistä ongelmaa muuten ollut, mutta kun se istuskeluaika oli pois työajasta, jota sitten piti paikkailla rättiväsyneenä illalla. Täälläpäin kun aikojakin oli mahdollista saada vasta kahdeksasta lähtien, kun työ olisi alkanut seitsemältä, eikä tietenkään ennen sitä ehdi työpaikalla käymään, niin kyllä siinä aika monta tuntia tuli sisääntehtävää joka kerralla.

Toinen juttu on tuo ravitsemuksellinen pointti. kun joka paikassa jankutetaan, että raskausaikana sokeria saisi syödä max 50g päivässä, ja kun tuossa sitten tulee kerralla se 150g kerralla, niin sitä miettii että pitääkö tässä sitten kolme päivää paastota kokonaan. (Ei tietenkään pidä, mutta kokeen aiheuttaman ankaran kiukutuksen kourissa olisi kovasti tehnyt tuosta asiasta mieli jollekin marista :D )
Jonnekin jo kirjoittelinkin, että itse valitsin sen kotiseurannan. Pidän tuota sokerirasitustestiä hölmönä tuputtaa lähes kaikille odottaville. Toki jos on ylipainoa tai tietää, että ruokavalio ja liikunta ei ole hyvällä tolalla niin sitten. En tahtonut mennä, kun tuntuu niin teennäiseltä juoda suuri määrä sokeria kerralla noin. Ei myöskään yhtäkään riskiryhmätekijää: ei esiinny suvussa, ei ylipainoa, ei insuliiniresistenssiä, ei PCOS:ta, ei lääkkeitä käytössä, ei NAFLD... jne.

Mittasin kotona sitten muutamana päivänä paastosokerit ja 1h ruokailujen jälkeen arvot. Mittarin saa pyytämällä neuvolasta. Tulee samalla paljon järkevämpää tietoa itselle miten eri ruuat vaikuttaa ja kuinka hyvin eri liikunta laskee arvoja. Kannattaa tutustua insuliiniresistenssiin, se olisi kaikille hyödyllistä tietoutta.

Toinen vaihtoehto on sitten hankkia sellainen Freestyle Libre mittari käsivarteen. Sai tilattua nettikaupasta, mutta on toki hieman hintava. Varmasti joku, kenellä on diabetes voi hankkimisessa avustaa. Sen avulla saa myös hyvää eksaktia tietoa :Smiling Face With Smiling Eyes:

Itse koin tuon sokerirasituksen helpompana kuin olin ennakkoon luullut. Jotenkin olin ymmärtänyt, että sitä nestettä juodaan paaaaaljon enemmän. Lopultahan se oli kaksi semmoista muovipikarillista vadelman makuista, hieman limamaista nestettä. Pari kertaa hoitajalta tarkistinkin, että onko tässä siis oikeasti kaikki mitä juon koko päivänä tätä nestettä. :tears: Odotellessa tein läppärillä töitä ja hoitelin muita asioita. Aika nopsaa se aikakin sitten meni. :Ok Hand Sign: Itsellä ei tullut mitään erikoisia olojakaan siitä, joten siksikin kokemus oli ihan positiivinen. Ymmärrän, että fiilis on heillä aivan eri tuosta, joilla tulee kamala olo siitä tai ei elimistö kestä esimerkiksi syömättömyyttä aamusta. Toivottavasti tulevat kerrat olisi helpompia myös heillä, joilla on aiemmista tullut huono-olo.. ja tietenkin omallekin kohdalle toivoo, että tulevatkin menisi samalla tavalla. Muistelisin, että vielä toisen kerran olisi tuo rasitus edessä tämän raskauden aikana.

Eipä menny elämäni toinen sokerirasitus edes yhtä hyvin kuin ensimmäinen. Ensimmäisessä tuli 50min litkun juomisen jälkeen oksennus. Nyt tässä raskaudessa sokerirasitus 25+0 ja en saanut edes litkua juotua kun sen juomisen aikaan oksennus 😥 vain paastoarvo siis saatiin. Jotenkin jo se ajatus että juot jotain sokerilitkua oli etova. Ois pitänyt ajatella että juo vaan jotain mehua. Mutta sen vadelman lisäksi litkussa maistui sivimakuna se kaamea sokeri tai joku muu, joka oli paljon voimakkaampi kuin tavallisissa mehuissa ja limsoissa.

Ovatko muut täällä "joutuneet" sokerirasitustestiin jo ensimmäisellä kolmanneksella? Minulla oli tänään ensimmäinen neuvolakäynti, ja siellä sanottiin, että minun pitäisi mennä jo viikolla 12 eli kolmen viikon päästä.
(Olen 32-vuotias, itse normaalipainoinen ja perusterve esikoista odottava, mutta isälläni sattuu olemaan surkeiden elintapojen takia 2-tyypin diabetes.)

Olin ajatellut, että jos sen saa tehdä reilusti toisella kolmanneksella, niin se ei olisi niin paha. Mutta näin pian?! Pelkään todella paljon, etten saa sitä litkua nieltyä oksentamatta tai että koko loppupäivä menee oksennusta pidätellessä ja kylmää hikeä puskien.

Ja ilmeisesti sokerirasitus pitää uusia siellä toisella kolmanneksella, jos se tässä varhaisemmassa vaiheessa on OK ja lukemat viitearvoissa?

Tuntuu ihan kauhean epäreilulta, vaikka ei tämä varmaankaan ole, riskit on jossain kalkuloitu ja omaa ja lapsen parasta siinä mietitään... Mutta miten selvitä siitä testistä, kun muutenkin etoo ja heikottaa?

Itselläni se oli hirveä kokemus kun en liian makeaa siedä muutenkaan ja raskaus pahoinvointi vahvasti läsnä niin laatta lensi toisen verikokeen jälkeen, eli loppuun ei saatu tehtyä eikä onneksi tarvinnut uusia kun ne kaksi arvoa oli hyvät.

Ensimmäisessä en joutunut sokerirasitukseen lainkaan ja toisen kohdalla tarjottiin mahdollisuutta, mutta kieltäydyin. Minulla oli järkyttävää pahoinvointia koko alkuraskaus, inhoan teollista makeaa (en siedä lainkaan makeutusaineita) ja mulla oli matalaa verenpainetta sekä huimaustaipumusta, joten sovittiin neuvolassa että en mene. Seurailin jonkin aikaa itse verensokeriani raskauden aikana varmuuden vuoksi, mutta sen ollessa hyvissä lukemissa, seurailustakin luovuttiin.

Ovatko muut täällä "joutuneet" sokerirasitustestiin jo ensimmäisellä kolmanneksella? Minulla oli tänään ensimmäinen neuvolakäynti, ja siellä sanottiin, että minun pitäisi mennä jo viikolla 12 eli kolmen viikon päästä.
(Olen 32-vuotias, itse normaalipainoinen ja perusterve esikoista odottava, mutta isälläni sattuu olemaan surkeiden elintapojen takia 2-tyypin diabetes.)

Olin ajatellut, että jos sen saa tehdä reilusti toisella kolmanneksella, niin se ei olisi niin paha. Mutta näin pian?! Pelkään todella paljon, etten saa sitä litkua nieltyä oksentamatta tai että koko loppupäivä menee oksennusta pidätellessä ja kylmää hikeä puskien.

Ja ilmeisesti sokerirasitus pitää uusia siellä toisella kolmanneksella, jos se tässä varhaisemmassa vaiheessa on OK ja lukemat viitearvoissa?

Tuntuu ihan kauhean epäreilulta, vaikka ei tämä varmaankaan ole, riskit on jossain kalkuloitu ja omaa ja lapsen parasta siinä mietitään... Mutta miten selvitä siitä testistä, kun muutenkin etoo ja heikottaa?
Mulle kanssa ohjeistettiin että pitää mennä rv12-16 välillä ja uudestaan sit myöhemmin. En ihan tiedä miksi, luulen että pääsyynä pikkuveljen tyypin 1 diabetes.

Menin toissapäivänä aamulla kokeeseen ihan rennolla meiningillä ja 45 min jälkeen oksensin sen juoman ulos. Ja tämä siis ensimmäinen ja ainoa kerta koko raskauden aikana kun oon laatannut 🙃 Reaktiot kokeeseen ja siihen verensokerin heittelyyn on toki erittäin yksilölliset yhtään siihen katsomatta, napsahtaako radi-diagnoosi vai ei, mutta oman kokemuksen perusteella en kyl voi suositella jos kovasta pahoinvoinnista kärsii muutenkin.

Muokattu viimeksi:
Mulle kanssa ohjeistettiin että pitää mennä rv12-16 välillä
Ohhoh, minulle siis sanottiin että nimenomaan viikolla 12 eikä että aikaisintaan silloin ja viimeistään viikolla 16. Taidan soittaa ja kysyä, että voinko kuitenkin lykätä sitä – tai voisinko mitenkään kiertää sitä kotiseurannalla. Minua ei siis yhtään haittaisi pitää ruokapäiväkirjaa ja pistellä itseäni sormeen päivät läpeensä. Mutta en tosiaan tiedä, kuinka ehdottomia he haluavat olla ja saako tässä oikeasti panna vastaan ilman hirmuista syyllistämistä. Kun kyllähän minä uskon, että ne riskiryhmät johonkin perustuvat ja tiedän, että radi on yleistä...

Ohhoh, minulle siis sanottiin että nimenomaan viikolla 12 eikä että aikaisintaan silloin ja viimeistään viikolla 16. Taidan soittaa ja kysyä, että voinko kuitenkin lykätä sitä – tai voisinko mitenkään kiertää sitä kotiseurannalla. Minua ei siis yhtään haittaisi pitää ruokapäiväkirjaa ja pistellä itseäni sormeen päivät läpeensä. Mutta en tosiaan tiedä, kuinka ehdottomia he haluavat olla ja saako tässä oikeasti panna vastaan ilman hirmuista syyllistämistä. Kun kyllähän minä uskon, että ne riskiryhmät johonkin perustuvat ja tiedän, että radi on yleistä...
Onpa erikoinen ohje. Mulle sanottiin nimenomaan että rv12-16 välillä, ja että jos pahoinvointi on ihan hirveää niin sitten mieluummin myöhemmin kuin ennemmin. Toivottavasti pystyt pitämään puolesi, mä ainakin aion inistä niin paljon kuin kehtaan että saisin ton kotiseurannan 😆

Mä istun just nyt sokerirasituksessa, rv 16+4. Puolisen tuntia nesteen juomisesta, ainakaan vielä ei oo mitenkään huono olo. Mutta en kyllä aio tätä koetta toistaa tän raskauden aikana jos tulokset on nyt hyvät. Onneksi tuo nesteen määrä oli noinkin pieni, 3 dl.

Esikoisen raskaudessa sokerirasituskoe (joskus puolivälin jälkeen) oli helppo, ei ongelmia. Ja tuloskin onneksi hyvä. Tässä toisessa vielä odotan kokeeseen menemistä jonnekin sinne myöhemmille rv:lle.

Mä jouduin kans kahteen kertaan, vaikka normaalipaino, hyvät elämäntavat, mutta molemmilla mummoilla diabetes niin siks piti kaks kertaa käydä.

Eka kerta ei muistaakseni ollu kauheen paha, mutta tokalla kertaa oli muistaakseni jonkinlaista pahoinvointia 🤔 Vai olikohan toisinpäin 😂 Jonkun toisen potilaan vahva hajuvesi etoi ja pahensi omaa päänsärkyä, sen muistan että oli ikävä siinä hajussa siellä istuskella.

Kysyin neuvolasta, ja voin mennä sokerirasitukseen lähempänä viikkoa 16 eikä juuri viikolla 12, kuten arvelinkin. Kysyin myös, voiko sitä mitenkään korvata kotiseurannalla, ja kuulemma ensin on "pakko" kokeilla perinteistä rasitusta. Minulla on seuraava neuvola viikolla 15, joten voi olla, että lykkään sen yli ja yritän siellä vedota... :(

Päivitän tilannetta. 15. viikolla oli neuvola, ja kerroin, etten ole vieläkään pahoinvoinnilta uskaltanut mennä sokerirasitukseen. Hoitaja oli todella ymmärtäväinen ja sanoi, ettei sinne kannata mennä, jos on yhä huono olo, koska turhahan rasitus on, jos se keskeytyy oksentamisen takia. Yritän tsempata itseni sinne pian, mutta on tosiaan edelleen näin 16. viikolla aika älkö olo...

Hoitaja sanoi, että kotiseurantaan pääsee vasta, kun perinteistä rasitusta on kokeiltu kahdesti. Eli pahimmillaan pitäisi kahdesti käydä siellä oksentelemassa. 😩

Mua jännitti koe, kun on verikoekammoa, oksennusrefleksi on herkkä ja kestän nälkääkin vähän huonosti mutta hyvin selvisin. Tokassa raskaudessa rasitusta ei tarvinnut tehdä mutta ihan hyvillä mielin olisin sinne mennyt, jos olisi tarvinnut.

Itsehän kävin esikoisesta peräti 3 kertaa rasituksessa.
Sukurasitteen vuoksi (isällä 2 tyypin diabetes) alkuraskaudesta, sitten se perinteinen myöhemmin ja kolmannen kerran vielä siinä viimeisellä kolmanneksella(?).
Toisen jälkeen "pääsin" kotiseurantaan kun tunnin arvo ylitti viitearvot ja kolmannen otin itse, kun vaihtoehtona olisi ollut käydä antamassa virtsanäyte joka viikko neuvolassa, kun arvot oli pari kertaa vähän +/-.
Jotenkin ei enää innostanut käydä neljättä kertaa vuosi synnytyksestä ja olisin varmaan jättänyt käymättäkin, jos olisin tiennyt, ettei siinä ole sitä tunnin arvoa, joka itsellä ollut koko ajan se ongelma. 🙈

Mieluummin itse käyn labrassa kerran kuin pidän ruokapäivä kirjaa ja pistelen kotona.

Kirjoita tähän...
Takaisin