Sokerirasituskoe – "hirveintä ikinä" vai "paljon melua tyhjästä"?

Hanna

Näppärä viestien naputtelija
Sokerirasituskoe on nykyisin pakollinen lähes kaikille raskaana oleville, joten suurimmalla osalla on myös kokemuksia siitä. Ja ne kokemukset taitavat jakautua kahteen leiriin: "hirveintä ikinä" ja "paljon melua tyhjästä" – kumpaan porukkaan sinun äänesi kuuluu? Miltä sokerirasituskoe sinusta tuntui? Tai jos et ole vielä siinä käynyt, millaisia juttuja olet kuullut?

Isätön lapsi -bloggarimme kävi viime viikolla sokerirasituskokeessa, tässä hänen ajatuksiaan aiheesta
 
Oma rasituskokeeni meni suht kivuttomasti. Nuoruusvuosina on tullut juotua pahempiakin litkuja, ainoastaan harmitti kun ei saanut juoda vettä. Ja se, kun meidän labrassa on vessojen ovet lukittuna narkkien takia ja piti pyytää hoitaja avaamaan ovi. :bored:

Loppuvaiheessa olo alkoi olla aika heikko ja päätä särki, mutta kaivoin banaanin kassista heti kun koe oli ohi ja läksin hyvävoimaisena töihin.

Eipä sitä sokerirasitustakaan kannata etukäteen liikoja murehtia, se nyt on vain yksi asia, joka pitää hoitaa pois päiväjärjestyksestä.
 
Eihän se kivaa ole istua rasituksessa, mutta on tärkeää seuloa radi. Raskausdiabetes on lisääntynyt paljon eikä sitä saada hoidettua ilman diagnoosia!

Mä sain kolmannessa raskaudessa turhan diagnoosin 5,3 paastoarvolla, mutta johonkinhan ne rajat on vedettävä. (Tällä neljännellä kiekalla selvisin puhtain paperein.) Mieluummin kuitenkin turha diagnoosi kuin diagnosoimatta jäänyt raskausdiabetes. Tuo raja-arvo johtui liiasta hiilaritankkauksesta edellisenä iltana, kun en syönyt normaalisti.
 
Paljon melua tyhjästä :thumleft

Ekassa raskaudessa 2 rasitusta , tokassa raskaudessa kolme(!).

Onhan nuo tylsiä kun meidän labrassa ei saa omaa lepohuonetta niinkuin jossain muualla. Pienet perustuolit ja kasa (ehkä jotain tautia kantavia) kanssaodottajia on tylsyyttä parhaimmillaan. Varmistin joka kerta että kännykässä on akku täys että voi foorumitella ja/tai katsoa netflixiä. Jossain kohtaa tulee aina vähän etova olo (muistaakseni keskimmäisen verinäytteen jälkeen) ni toivois että pääsis makuulleen ..

Kanssaodottajilla meinaan siis niitä jotka odottavat näytteenottoon pääsyä..:grin
 
Ihan hyvin meni. Sokerineste oli vadelman makuista ja kylmää. Vähän oli tylsää ja meinasi alkaa nukuttaa, ei muita ongelmia. Kuulun sukurasitteen takia riskiryhmään, niin nyt pääsee vielä uudestaankin. Toivottavasti menee yhtä hyvin. :thumleft
 
Mulle se oli hirveää, jokaisessa raskaudessa. Tuli todella huono olo, pyörrytti jne niin että jouduin makaamaan veeinäytteiden ottoa odotellessani. Selvisin kyllä puhtain paperein.
 
Olin toisen kerran ja tuntu, et homma oli vielä helpompi. Nyt ei edes väsyttäny hirveesti ja kaikki oli hyvin. Juoma oli taas kylmää ja vadelman makusta. Ainut miinus oli et molempiin taipeisiin tuli kunnon mustelmat.
 
Ehdottomastihan se on vain hyvä asia että testaillaan, kyse on kuitenki niin omasta ku vauvanki hyvinvoinnista.

Esikoisen kohdalla mulla testattiin radi ja ei se häävi kokemus ollu, hyh! Litkun juominen meni ihan ok eikä ollu mun mielestä pahakaan mut se odottaminen ja huono olo oli kamalaa. Eka tunti meni vielä joten kuten mut toinen tunti oli melkosta kitumista, tuli tosi huono olo ja pyörrytti ja piti painaa päätä polvien väliin että helpotti.. Nyt toisessa raskaudessa ei tarvi testata ellei tuu merkkejä että vois olla radia.. Jos joudun niin aion pyytää päästä makuulle, en ees yritä istua..
 
Litku ei ollut hyvää, mutta kyllä sen sai kurkusta alas ongelmitta.
Ikävintä oli istua terveyskeskuksen odotushuoneen epämukavissa tuoleissa se 2 tuntia. Oli minulla mukana vaikka mitä ajanvietettä, mutta olin niin väsynyt, etten jaksanut tehdä muuta kuin kärvistellä epämukavilla penkeillä. Sokerirasituksen jälkeen oli hirveä nälkä, joten suunnistin terveyskeskuksesta saman tien ostamaan syötävää.
 
Luulin että litku olis ollu paljon pahempaa ja äklömpää kun oli kuullu kaikenlaisia huhupuheita. Mutta yllättävän hyvin meni kun ei jäänyt makustelemaan. Ja hyvin meni muutenkin olon puolesta testin aikana ja mikä tärkeintä että tuloksena oli "ei raskausdiabetesta". Mutta niinhän se on että me kaikki ollaan niin yksilöitä joten kaikkien kropat reagoi niin eri tavalla.
 
Mä kävin esikoisesta kerran rasituksessa. Litku maistui lämpimällä, ylimakeelle Spritelle. Meni hyvin alas eikä tullut pahaa oloa missään vaiheessa. Nälkäkiukku tosin meinasi iskeä loppuvaiheessa! :) Tulos "ei radia".
 
Raskausaikana ei ollut ongelmia sokerirasituksen kanssa mutta kuopuksen synnytyksen jälkeen kun menin kontrolliin niin sain sen jälkeen muutaman tunnin päästä niin kauhean migreenin että oksentelin vaan. Oli aivan paskaa... :/
 
Mäkin olin varautunut jotenkin siiheen että se litku on ihan kamalaa(ainakin kun ei ollut moneeeeeeeen tuntiin saannut mitään syödä)...mut ei se sit ollutkaan niin pahaa. Itse istuin katsomassa jotain tv sarjaa puhelimesta sillä aikaa kun odotin testien välissä että sai ajan kulumaan nopeammin.
 
Molemmissaa raskauksissa käyty rasituksessa kahesti, eikä ollu ongelmia. Kahessa rasituksessa kyllä tuli huono olo yhessä vaiheessa mutta meni nopsaan ohi kuitenki. Litku oli aika hyvää mun mielestä. Kylmää mansikan makusta mekukattitiivistettä.
 
Nyt esikoista odottaessa tarvitsi kerran käydä, eikä mulla ainakaan tullut mitään huonoa oloa tai muutakaan. Litku oli kuin mehua, jossa liian paljon makeutusaineita ja liian vähä makua :D
Tosin, mulla oli sovittu sekä neuvola, että neuvolalääkäri tuohon samalle ajalle, niin ei tarvinnut koko aikaa vain istua ja odottaa. :)
 
Olen juuri nyt sokerirasituksessa. Painoni nousi paljon lyhyessä ajassa jo ennen raskautta niin minulle tehdään tämä kahdesti.
Se litku ei sinänsä maistunut pahalle, mutta se oli niin imelää että korvensi kurkkua. Olin ajatellut että juon sen nopeasti alas, mutta en voinutkaan. Lipittelin sitä tahtiin kuin pystyin. Aluksi etoi jonkin aikaa juotuani sen, mutta keskityin vain katsomaan videoita kännykälläni. Nyt on ensimmäinen tunti ohi ja toinen alkoi. Olo ihan hyvä.:thumright
 
Minusta se oli ihan läpihuutojuttu. Litku ei ollut pahaa vaan liian makeaa mansikkamehua. Ekan tunnin aikana aavistuksen tärisytti, mutta ei mitenkään haitaksi saakka. Se pari tuntia oli nopeasti ohi ja verikokeet oli nopeat ja kivuttomat. Olen tyytyväinen, että pääsin näin helpommalla.
 
Minustakin oli aika läpihuutojuttu, ja aika meni nopeasti. Litkusta en erityisemmin pitänyt (en muutenkaan pidä makeista) mutta nieleskeltyä sen sai :D olossa ei tullut juurikaan muutoksia, nälkä oli loppuvaiheessa ja vähän väsytti, mutta ei muuta. Arvot olivat tosi hyvät eli kaikki reilusti alle.
 
Minä olin sokerirasituksessa esikoista odottaessani. Minulla meni siinä kyllä koko päivä puihin. Luulin istuskelevani ja lueskelevani kirjaa odottaessani, mutta sen verran tuli höntti olo, ettei kirjaa tullut yhtään luettua. Se ei ollut varsinaista pahoinvointia, mutta en pystynyt keskittymään mihinkään, väsytti ja tuntui oudolle. Kokeen jälkeen menin kotiin nukkumaan ja nukuin monta tuntia. Siinä meni koko päivä palautuessa. Arvot olivat kuitenkin oikein hyvät!
 
Mielestäni paljon melua tyhjästä! Eikä se litku ollu mitään pahaa mitä piti juoda. Se oli vadelmamehun makuista. Ei se ollu ollenkaan niin paha juttu mitä olin kuullu.
 
Takaisin
Top