Sokerirasituskoe – "hirveintä ikinä" vai "paljon melua tyhjästä"?

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hanna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kanssa koen, että sokerirasituskoe on ehkä TOP10-listalla asioista, joilla ihmisiä pelotellaan aivan liikaa. Tottakai se voi olla ikävä kokemus, erityisesti jos on pahoinvointia muutenkin, mutta suurimmalle osalle se ei ole millään muotoa mieleenpainuva tai ikävä juttu.

Minustakin ikävintä oli se ruuhkainen laboratorio ja huonot, selkänojattomat penkit. Mitään erillistä tilaa ei ollut. Seuraavalla kerralla, jos sellainen joskus toivottavasti tulee, panostan vähän enemmän laboratorion valintaan ja selvitän, että on sentään kunnon tuolit. 🫣
 
Minusta "hirveintä ikinä". Kuitenkaan se nesteen juominen ei yllättäen ollutkaan pahinta mitä aluksi luulin. Join sen kylmän nesteen suoraan pullosta välillä taukoja pidellen. Se oli juomisessa hankalaa kun nestettä oli niin paljon. Varmaan se 3dl. Tosi harvoin mitä muutakaan nestettä juon kerralla noin paljon paljon. Pahinta oli kuitenkin se etova olo nesteen juomisen jälkeen. Mulla tuli odotusaulassa 45min kuluttua oksennus kun en saanut pidettyä itseäni kasassa ja nestettä pidettyä sisällä. Saikkupäivähän siitä sitte tuli. Itse ajattelen että mua ois saattanut auttaa jos oisin saanut edes suun huuhdella vedellä mutta sekin oli kielletty. Ens kerta jos tulee, niin aion salaa käydä vessassa huuhteleen suun kylmällä vedellä. Jotain tekemistä siinä odottelessa pitäs olla mikä sais huomion kiinnitymään muuhun. Mutta siinä olossa ei oikein mikään tekeminen tuntunut hyvälle. Ei musiikki, ei netin selailu, ei mikään. Ehkä paras ois ollu jos ois jonkun kaverin kanssa voinut jutella.
 
Minusta "hirveintä ikinä". Kuitenkaan se nesteen juominen ei yllättäen ollutkaan pahinta mitä aluksi luulin. Join sen kylmän nesteen suoraan pullosta välillä taukoja pidellen. Se oli juomisessa hankalaa kun nestettä oli niin paljon. Varmaan se 3dl. Tosi harvoin mitä muutakaan nestettä juon kerralla noin paljon paljon. Pahinta oli kuitenkin se etova olo nesteen juomisen jälkeen. Mulla tuli odotusaulassa 45min kuluttua oksennus kun en saanut pidettyä itseäni kasassa ja nestettä pidettyä sisällä. Saikkupäivähän siitä sitte tuli. Itse ajattelen että mua ois saattanut auttaa jos oisin saanut edes suun huuhdella vedellä mutta sekin oli kielletty. Ens kerta jos tulee, niin aion salaa käydä vessassa huuhteleen suun kylmällä vedellä. Jotain tekemistä siinä odottelessa pitäs olla mikä sais huomion kiinnitymään muuhun. Mutta siinä olossa ei oikein mikään tekeminen tuntunut hyvälle. Ei musiikki, ei netin selailu, ei mikään. Ehkä paras ois ollu jos ois jonkun kaverin kanssa voinut jutella.
Hmm… meilläpäin ohjeissa on kyllä mainittu että sen liuoksen juomisen jälkeen saa juoda vähän vettä ettei se maku jää vellomaan suuhun.
 
Oon joutunut käymään 4 kertaa sokerirasituksessa. Onhan se epämukavaa, mutta onneksi testit on aina onnistuneet. 4. kerta meni niin rutiinilla, että tein aulassa töitä koneella.
 
Hmm… meilläpäin ohjeissa on kyllä mainittu että sen liuoksen juomisen jälkeen saa juoda vähän vettä ettei se maku jää vellomaan suuhun.
Jännä että eri ohjeet 😱 minua nimenomaan erikseen kiellettiin ettei saa syödä, juoda eikä edes huuhdella suuta tai purkkaa ottaa. Voihan se olla että ohjeet muuttuneet. Mulla oli noin 2 vuotta sitten sokerirasitus. Vai muistanko väärin 🤔
 
Jännä että eri ohjeet 😱 minua nimenomaan erikseen kiellettiin ettei saa syödä, juoda eikä edes huuhdella suuta tai purkkaa ottaa. Voihan se olla että ohjeet muuttuneet. Mulla oli noin 2 vuotta sitten sokerirasitus. Vai muistanko väärin 🤔
Nämä vaihtelevat alueittain. En tiedä miksi 🤷 Minulla oli ohjeena ettei saa syödä eikä juoda mitään paaston aikana, paitsi kohtuullisen määrän vettä. Ja vettä sai juoda myös sokeriliemen päälle ja kokeen aikana. Mutta ei mitään purkkaa tai muuta tietenkään.
 
Hei, mulla oli tänään sokerirasitus ja arvot oli

Paasto 4,9
1h arvo 6,0
2h arvo 3,3

Varsinki tuo viimeinen arvo mietityttää että on kyllä aika matala ja viitearvojen ulkopuolella.

Onko muilla ollut matalia arvoja noissa? Miten niihin on reagoitu?
 
Ensimmäinen oli ihan iisi. Tein töitä siellä odotellessani ja homma meni tosi kivasti. Se seuraava, joka tehtiin pidemmällä raskaudessa, olikin sitten aivan hirveä. Tuskanhiki, oksetti, taju meinasi lähteä. Istuin koko ajan invavessan lattialla. Ja arvotkaan eivät olleet edes rajoilla vaan aivan normaalit!
 
Olen miettinyt, että eikö sitä verensokeria voisi nykyaikana mitenkään helpommalla metodilla seurata.

Ei minulla mitään erityistä ongelmaa muuten ollut, mutta kun se istuskeluaika oli pois työajasta, jota sitten piti paikkailla rättiväsyneenä illalla. Täälläpäin kun aikojakin oli mahdollista saada vasta kahdeksasta lähtien, kun työ olisi alkanut seitsemältä, eikä tietenkään ennen sitä ehdi työpaikalla käymään, niin kyllä siinä aika monta tuntia tuli sisääntehtävää joka kerralla.

Toinen juttu on tuo ravitsemuksellinen pointti. kun joka paikassa jankutetaan, että raskausaikana sokeria saisi syödä max 50g päivässä, ja kun tuossa sitten tulee kerralla se 150g kerralla, niin sitä miettii että pitääkö tässä sitten kolme päivää paastota kokonaan. (Ei tietenkään pidä, mutta kokeen aiheuttaman ankaran kiukutuksen kourissa olisi kovasti tehnyt tuosta asiasta mieli jollekin marista :D )
 
Takaisin
Top