Sokerirasitus ja raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miten pitkään pitää mittailla arvoja kotona? Minullakin oli paastoarvo ainoastaan 0,1 yli ja en nukkunut melkein yhtään ennen mittaamista. En tiedä mitä edessä on.

Mun piti mittailla 6 päivää 4-6 kertaa päivässä. Huomenna on terkkakäynti, jossa pitää esitellä arvot ja kuulee jatkosta.

Voin huomenna kertoa, miten kävi. Mun arvot siis olleet normaalit tolla 6pv jaksolla. Huomenna siellä on oma terkka, joka oli kesälomalla silloin kun sain mittarin ja ohjeistukset. Arvaan, että pitää välillä mittailla, muttei varmaan muita toimenpiteitä. Mut palaan huomenna.

Mulla oli paastoarvo 5,3 eli just siinä rajalla. Piti mitata 4krt/pv kuuden päivän ajan. Kaikki arvot pysyi reippaasti alle rajojen, joten ei tartte enää mittailla :) Sain kyllä sen laitteen omaksi että voin joskus oman mielenkiinnon vuoksi mitata.

Mulla oli rasituksessa paastoarvo raja-arvo eli just sen 5.3. Mittausohjeet on 2 päivänä viikossa, 4x mittauspäivänä koko loppuraskauden ajan, vaikka arvot ollu ok. Jännä miten nää käytännöt on niin erilaisia.

Eli ohjeeksi tuli mittailla n. kolmena päivänä viikossa sen 4-6x/pv. Ihan hyvä niin pysyy itsekin tietoisena ja skarppina herkkujen ja liikkumisten suhteen.

Täällä yllättäen arvot nousi korkeiksi ja paastoarvo joka ennen oli todella hyvä pysyy lujasti hieman yli 6 lukemissa. Viikko sitten kättärillä päätettiin alottaa insuliinihoito. Jospa ne nyt lähtisi laskuun. Sovittiin sitten vauvan kokoarviot viikoille 33, 36 ja 38. Käynnistys luultavasti viimeistään viikon 38 aikoihin. Nyt vaan loppurutistus ruokavalioon ja insuliinia lihakseen.

Huh, tsemppiä loppurutistukseen! Näemmä siis hyvä pitää mittausrutiini loppuun asti kun ne arvot voi noin muuttua yllättäen.

Mulla tosin oli kova sukurasite ja sokerirasitus tehtiin jo viikolla 12. Että kyllä tätä osasin jo odottaakin. Sf- mittakin vetelee ihan omaa käyrää ja vatsa on valtava. Moni luulee että synnytys edessä jo lähipäivinä vaikka deadlineen vielä 2.5kk.

Mulla oli Lulu samalla tavalla, että arvo ylittyi ainoastaan 0,1. Se oli se tunnin jälkeinen arvo. Silti sain diagnoosin ja vaikka arvot nyt kotimittailuissa ei oo ylittyneet kertaakaan, niin joudun niitä synnytykseen asti mittailemaan. Ruokavaliossa olisi kyllä vielä tsempattavaa ja sf-mitta menee yläkäyrillä. Ensi viikon neuvolassa mittaillaan vieläkö mennään yläkäyrillä ja sitten mahdollisesti lähetettä äitipolille, jossa tarkastellaan sikiön kokoa tarkemmin.. Tosin neukkutäti sanoi, että liikaa ei kannata noita sf-käyriä tuijotella, ne kun ovat vain suuntaa antavia.

Noista sokruarvoista vielä, niin oon huomannut et myöhäinen iltapala ainakin nostaa seuraavan aamun paastoarvoa ja samoin muutamalla pinaattiletulla illan tunnin ruokailun jälkeen mitattu arvo pompsahti aikasta paljon. Kai se on vähän yksilöllistä, että mikä nostaa arvoja kenelläkin :).

Niin ja mittausten määristä vielä. Ekat pari viikkoa mittailin joka toinen viikko neljä paastoarvoa (aamuisin) ja joka toinen viikko joka aterian paastoarvo ja tunnin jälkeinen arvo.

Nyt muutettiin mittaussysteemiä vähän, koska nimenomaan tunti ruokailun jälkeen mitattu arvo oli se joka oli koholla. Mittailen siis jatkossa joka toinen viikko kaksi paastoarvoa (ei väliä minkä ruokailun yhteydessä), jonka jälkeen kaksi arvoa siitä tunnin päästä. Joka toinen viikko mittaan päivän kaikkien aterioiden paastoarvot ja arvot tunnin niiden jälkeen :).

Kysyin vielä joudunko uudestaan rasitukseen raskauden aikana, muttta kuulemma vasta vuosi synnytyksen jälkeen.

Kiitos Lily85 tiedosta. Ke mulla on aika ravitsemusterapeutille ja olen pitänyt kohta viikon ravintopäiväkirjaa. En usko että syömisissä on hirveästi korjattavaa mutta jännittää hieman.

Onpas näissä käytännöissä eroa! Me mietittiin terkan kanssa että mulla se rajalla ollut paastoarvo on voinut johtua edellisillan syömisistä (mitä itsekin epäilen) tai vaikka siitä että pesin hampaat aamulla. Ei siis pitänyt sitä mitenkään hälyyttävänä enää ja pääsin livahtamaan jatkomittauksista. Ajattelin kuitenkin oman mielenkiinnon vuoksi mitata muutaman kerran loppuraskauden aikana arvoja. Sf-mitta oli ensin yläkäyrän yläpuolella, mutta viime mittauskerralla putosi keskikäyrälle. Saa nähdä mihin suuntaan se muuttuu.

Määrättiinkö sulle Lulu neuvolasta mennä ravitsemusterapeutille? Onko sulla joku erityisruokavalio? Mäkin pidin ruokapäiväkirjaa, mutta vain siksi että voin näyttää terkalle että painonnousu ei johdu herkuttelusta. Viimeksi olikin tullut kyllä tosi minimaalisesti painoa, joten mitään valitusta ei tullut. Mulla tais vaan tulla alkuraskaudessa nopeiten niitä kiloja, nyt hidastunut tahti. Ainakin toistaiseksi.

Tsemppiä Lulu, hyvin kaikki varmasti menee :) Mä kävin vaan neuvolantädin kanssa sen "sokerikeskustelun" ja sain kauheesti kaikkia esitteitä. Samassa yhteydessä myös sen mittarin, liuskat ja ohjeet siihen :).

Mäkin odotan innolla tota uutta sf-mittausta. Tietyillä viikoilla neukkutädin mukaan ne mittaukset voi heitellä paljonkin, eivätkä vielä välttämättä kerro yhtään mitään.

Mulle soitettiin sokerirasituksen arvoista jostain, en ole ihan varma mistä. Nainen sanoi puhelimessa että laittaa mulle postissa jotain papereita ruokailuesimerkeistä ja että voisin pitää ruokapäiväkirjaa jota voin näyttää ensi viikolla "ravitsemusteraupeutille" tai kelle nyt sitten meen. Tapaaminen ei ole omassa neuvolassani.

Koko raskauden aikana on tullut alle 5 kiloa ja syön tosi terveellisesti. Karkkia en syö ollenkaan joten en tiedä miten voisin vielä parantaa ruokavaliotani. Veikkaan että huonontunit paasto-arvo tuli kun en nukkunut melkein yhtään ennen testiä.

Noihin arvoihin varmasti vaikuttaa monet asiat, joten hyvin voi olla mahdollista että nukkumattomuus tekee arvoista normaalista poikkeavia. Näköjään poikkeaa nuo käytännön jutut paljon riippuen paikkakunnastas ja neuvolasta :). Itsekin huomasin, että vaikka yhtenä mittauspäivänä en syönyt mitenkään superterveellisesti mutta liikuin päivän aikana hyvin paljon, olivat arvot mitatessa kuitenkin ihan kohdillaan :).

Käytännöissä tuntuu olevan aikamoisia eroja: itselläni sokerirasituksen 1h arvo oli koholla, ja siitä seurasi aikamoinen rumba:
Ensin mittasin joka päivä arvoja, jotka olivat normaalit. Sen jälkeen käynti diabeteshoitajalla TYKSissä, ja sieltä sain lisää ruokavalio-ohjeita. Painoa tullut koko raskauden aikana varmaan 8kg, ja mitatun "pitkän sokerin" arvo oli ihan normaali.
Hoitajalla käynnin jälkeen mittauksia on pitänyt tehdä joka toinen päivä, ja soittavat seurantasoittoja TYKSistä parin viikon välein, vaikka mitään erityistä arvoissa ei ole ollut.
Kohokohtana ylimääräinen ultra rv 38, jossa arvioidaan pikkumiehen koko ja tehdään synnytyssuunnitelmaa...
No, ainakin on käytetty terveyspalveluita koko rahan edestä.:wink

Takaisin