Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Hyvä, että huolehditaan. Omasta puolestani voin kyllä sanoa, että käytännöissä todella on eroja! Ja oikeasti riippuu missä kunnassa asut kuinka hyvin diabeetikkoja seulotaan.

2 tyypin diabetes on meillä kansan sairaus ja raskausdiabetes kun iskee on se merkki siitä, että tulet sairastumaan 2 tyypin diabetekseen. Se, että heikkeneekö insuliinintuotantosi vuoden, kahden vai 30 vuoden päästä ei kukaan tiedä. Mutta raskaus on ns koetus ja jos raskaana jo on ongelmia tulee ongelmia myöhemminkin.

Osa hoitohenkilökunnasta ei diabetekseen ole vain niin perehtynyt että osaisi ohjata asiakkaita oikein, tietoa ja koulutusta ei ole-mennään olankohautuksilla.

Tsemppiä kaikille mittauksiin!
 
Tässä vaiheessa raskautta kun on enää reilut neljä viikkoa laskettuun aikaan, tuntuu sokerirasituskoekin niin pieneltä "vaivalta" vaikka ei se silloin kivaa ollut. Minulle ainakin tuli heikko olo eikä se sokerilitkukaan hyvää ollut
 
Minulla oli myös paastoarvo ihan rajalla 5.3, pidin päiväkirjaa syömisestäni ja luulin syöväni todella hyvin ja selvisi että syön ihan liian vähän hiilareita muuten kaikki ok. Jotenkin on tottunut siihen että hyvä ruokavalio on lihaa, vihanneksia, hedelmiä ja pari ruisleipää päivässä. Tein aamupalan paastomittaukset sekä mittaukset tunnin jälkeen ja arvot olivat hyviä. Laitoin nuo tulokset eteenpäin ja odottelen vieläkin tuloksia, heidän olisi pitänyt soittaa minulle jo viikko sitten tuloksista ja jatkosta mutta vastausta ei tule vaikka olen yrittänyt tavoittaa hoitajaa. Kiloja ei ole tullut kun se 8.5 raskauden aikana ja sf mittakin menee siinä keski- ja alakäyrän välillä kokoajan. Toivottavasti nyt vastaisivat minulle niin ei tarvitsisi odotella seuraavaan neuvola-aikaan asti.
 
Minulla oli myös paastoarvo ihan rajalla 5.3, pidin päiväkirjaa syömisestäni ja luulin syöväni todella hyvin ja selvisi että syön ihan liian vähän hiilareita muuten kaikki ok. Jotenkin on tottunut siihen että hyvä ruokavalio on lihaa, vihanneksia, hedelmiä ja pari ruisleipää päivässä. Tein aamupalan paastomittaukset sekä mittaukset tunnin jälkeen ja arvot olivat hyviä. Laitoin nuo tulokset eteenpäin ja odottelen vieläkin tuloksia, heidän olisi pitänyt soittaa minulle jo viikko sitten tuloksista ja jatkosta mutta vastausta ei tule vaikka olen yrittänyt tavoittaa hoitajaa. Kiloja ei ole tullut kun se 8.5 raskauden aikana ja sf mittakin menee siinä keski- ja alakäyrän välillä kokoajan. Toivottavasti nyt vastaisivat minulle niin ei tarvitsisi odotella seuraavaan neuvola-aikaan asti.
Täällä täysin sama tilanne, piti lisätä hiilareita (riisi, peruna, pasta, leipä) Olen kuitenkin tehnyt sitä todella maltillisesti (ruisleipä tai näkkileipä päivässä). pidän itse myös tervellisenä juuri liha, kasvis ja hedelmä linjaa. tunnin päästä odotan hoitajalta soittoa. Toivottavasti ei hirveesti tarvitsisi mittailla jatkossa.
 
Tänään sain vihdoinkin sähköpostia neuvolasta, eipä ollut mitään sen kummempaa mutta loppuraskaus mittaan aina joka toinen viikko 3 aamuarvoa ja joka toinen viikko yhden päiväkäyrän. Toivottavasti sinullakin Lulu kaikki hyvin! :)
 
Joudun myös mittaamaan. Joka toinen viikko 4 aamua ja joka toinen päiväkäyrän. Olin toivonut ettei tarvitsisi ainakaan enää mitata päiväkäyrää.
 
Olen samaa mieltä tosta päiväkäyrästä, oli semmoista säätöä minulla viimekerralla sen kanssa kun piti muistaa ettei vahingossakaan juo muuta kuin vettä välissä :/ parasta vain tottua ja eihän niitä päiväkäyriä taida tulla kuin 3 enään :D
 
Mites teillä muilla on mennyt nyt tää loppuraskaus diabeteksen kanssa? Meillä oli tänään käynti neuvolan lääkärillä rv 35+5 ja sf mitta oli 33 ja painoarvio n.3kg vauvalla. Oikeastaan nuo sokeriarvot on pysyneet todella hyvin kurissa eipä ollut valittamista niissä, nyt vain jatketaan loppuraskaus näillä mittauksilla :)
 
Arvot pysyny hyvinä ilman mitään ja vauvakaan ei mikään jätti ole. 36+2 painoarvio oli 2700g ja jos laskettuun menee, niin arviolta 3400g olis silloin.
 
Mulla ovat arvot olleet koko ajan nyt hyviä niin meinaa mittailut lipsua/unohtua. Varsinkin noi 1h syömisen jälkeen.
 
Mulle on myös ylitsepääsemättömän vaikeaa mittailla noita aterian jälkeistä arvoja...
 
Sama täällä, meinaa joskus unohtua ja siksi laitan nyt aina puhelimen soimaan.
 
Ei kyllä mielestäni ihan noin voi sanoa, että kun saat raskausdiabeteksen niin tulet sairastumaan 2tyypin diabetekseen. Mielestäni se kertoo ennemminkin et voi olla taipumus sairastua.
Mulle ainaki neuvolatäti sano et raskausdiabetes johtuu raskaushormoneista, joille ei itte voi mitään.

Ittellä on näissä molemmissa raskauksissa ollu sokerirasituksessa joku arvo raja-arvo ja siitähän sen leiman heti saa,
mutta kotimittauksissa molemmissa raskauksissa kaikki arvot ollu ok.

Suositus on nykyään kuulemma mitata arvoja synnytykseen asti, kun aikasemmin oli et rv 36 asti. Ihan sen takia, et on vauvan takia tärkeeetä tietää ne arvot loppuun asti.
 
Lisää voimakkaasti diabetesriskiä myöhempinä vuosina, kyllä ☺️ Puolet raskausdiabeteksen saaneista (joilla ins hoito)sairastuu tyypin 2 diabetekseen lähimmän 10 vuoden kuluessa.
 
Joo, mulla on niin voimakas sukurasite että todennäköisesti tulen joka tapauksessa sairastumaan kakkostyypin diabetekseen ennemmin tai myöhemmin. Sen sijaan että kiellän faktat, niin aion elämäntavoillani jarruttaa sairastumista niin paljon kuin mahdollista.
 
Seurataanko muissa paikkakunnissa tarkemmin vauvan paino loppuraskaudessa? Espoossa ei ole yhtään ylimääräistä ultraa missä tarkistettaisiin kuinka isokokoinen vauva on. Tiedän ainakin että porvoossa on enemmän ultrakäyntejä heille joilla on raskausdiabetes :/ tuntuu jotenkin hassulta että hoitaja vain painamalla mahaa arvioi vauvan painoa kun esim siskon ja muitten tuttujen kokemusten perusteella nuo oletetut painot laskettuna aikana on heittänyt jopa 1 kilolla
 
Täällä ei tarkasteta kokoa, ellei ole epäilystä et olis iso vauva. Eli jos sf-mitta ei oo liikaa tai käsiin tunnu isolta, niin ultraa ei ole, jos on ruokavaliohoitoinen radi. Lääkitys jos on, niin sitten ymmärtääkseni ultraan pääsisi.
 
niin voishan se täällä olla myös eri jos ois lääkitys siitä en tiedä :/ olisi vaan ehkä itsellä rauhallisempi olo jos se tarkistettaisiin kunnoll varsinkin kun lääkäri sano mulle rv36 ultras kun eka mittas sf mitaksi 34 että se ois yläkäyrällä ja siitä valitteli mulle, mut sit mittas uudestaan että on 33 ja kun sitten itse laitoin nuo siihen neuvolakorttiin niin 34 ois ollu just siin keskikäyrällä, hämmentävää
 
Mulla on insuliinihoitoinen radi niin vauvan koko katsotaan viikoilla 33, 36 ja 38. Mun mielestä muuten ei olisi ollut jos insuliini ei olisi tullut kuvioihin tai ollut muuta syytä miksi pitäisi seurata.
 
Takaisin
Top