Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Nyt sokerirasituskokeessa ja eiköhän tästä selviä vaikka pitkä aika meneekin. Eniten jännittää tulokset, kunpa ei löytyisi mitään! Viime raskaudessa paastoarvo olo rajoilla, mutten joutunut seurantaan.. Mitenköhän nyt käy..
 
Huomenna olis rasitus. Toivottavasti muistan paastota :D laitoinkin muistutuksen illalle.. Syömättömyyden kans kyllä pärjään, mutta tuo juominen voi tuottaa hieman haastetta.
 
Ei ollut paha juominen. Itseä ainakin helpotti että sai jotain tyhjään vatsaan. Kuitenkin vain pari mukia sitä litkua ja oli mukavan kylmää :happy: Kannattaa vettä juoda just ennen, koska testin aikana ei saa sitäkään nauttia.
 
Mulla perjantaina rasitus edessä. Eniten pelkään sitä, että tulee maha kipeäksi pitkästä paastosta ja yhtäkkisestä sokerilitkusta tyhjään mahaan.. Mulla kun tuppaa välillä maha tulla tosi kipeeksi, jos oon pitkään syömättä.. :s
 
Mulla oli rasitus toissa pe ja olo ihme kyllä helpottui sen litkun juomisesta. Mua ohjeistettiin, et vedellä voi kyllä sen jälkeen suuta kostuttaa, muttei varsinaisesti juoda.

Arvot oli kohdillaan eli ei diabetestä. Huh.
 
Mä kävin tänään rasituksessa ja hengissä selvitty! Mulla oli kyllä jo yöllä karmee nälkä ja aamulla otin sit tilkan vettä et sai mahaa vähän huijattua. Litku ei ollut niin kamalaa mitä muistin. Mun mielestä maistu spritelta. Ekan tunnin aikana tuli vähän heikohko olo, mut se onneks sit helpotti. Testin jälkeen ei meinannut kalvava nälkä helpottaa. Testin lopussa alkoi myös väsyttään, mut nukuinkin viime yön huonosti. Päikkärit otin sit kotona ruuan päälle :) huomenna terkka soittelee tuloksia.
 
Tulokset oli normaalit :) 2-tunnin arvo oli aika hilkulla, mikä saattaa selittää sen kun välillä 1-2-tuntia syömisen jälkeen iskee törkee väsymys. Nyt pitää sitä tarkkailla täs kotosalla ja tarvittaessa sit saan mittausvehkeet lainaan.
 
Jos rasitustestissä on joku arvo kohollaan ja kotiseurannassa näyttää normaaleilta niin säilyykö diagnoosi silti? Ja oliko se niin, että yhdestäkin kohonneesta rasitusarvosta seuraa diagnoosi?
 
Kyllä mun käsittääkseni säilyy. Onko se sitten ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes? Mulla oli rasituksessa paasto 5,3 ja sain eilen mitarin, jotta voin viikon verran seurata mihin suuntaan sokerit muuttuu. Ainakin tänään on kaikki mittausarvot ollut reippaasti alle rajan.
 
Kyllä se säilyy ja diagnoosi pärähtää heti jos rasituksessa yksikin arvo liian korkee.
 
Noin olin kanssa netistä lukenut, mutta nyt terkka sanoikin että seurataan kotimittauksia viikko ja jos ne on ok niin ei tule diagnoosia.. Sain laitteen ja nyt alkaa jännittävä mittailujakso, miten käy..
 
Täällä ainakin diagnoosi jää.. itellä oli edellisraskaudessa ja kotimittauksissa ei ikinä tullut yhtään ylitystä, niin silti lukee kaikissa tiedoissa et on ollut raskausdiabetes. Tässä raskaudessa on sama homma..rasituksessa paasto oli liian korkee, mut kotimittauksissa ei ainuttakaan ylitystä vaikka oon syönytki huonosti
 
Niinpä, saa nähdä mitä oma terkka sanoo kun palaa kesälomalta kun nyt oli sijainen. Pitääkö sun nyt mittailla synnytykseen asti vaikka arvot on ollu ok?
Kyllä tässä nyt erilailla miettii mitä syö kun täytyy mittailla ja pitää ruokapäiväkirjaa. ehkä ihan hyvä pikku pysäytys kun on ollut aika höveliä syöminen.
 
Silloin tällöin on silti hyvä mittailla, kun usein loppua kohti voi alkaa enemmän heittään, mut ei tarvii joka päivä mittailla. Nopeeta sitä myös huomaa mitkä ruuat on sellaisia mitkä itselle nostaa sokereita. Mulla esim edellisessä raskaudessa ei kestäny syödä yhtään hedelmiä, kun nous sokerit, mut sit taas tyyliin rasvanen pizza ei nostanut.
 
Mitkä sun arvot oli namanna? Mulla myös terkkari puhui, että jos tässä seurannassa kaikki ok, voi olla ettei tarvitse enää sen jälkeen mitata. Muuten oli siis arvot kunnossa, mutta paasto siinä rajalla. Mä syön ihan samanlaisesti kuin ennen diagnoosia, mutta nyt arvot pysyneet reippaasti alle sallitun. Mulla varmaan nosti paastoa edellisillan kyläilyreissu, kun tuli syötyä tavallisesta poikkeavaa....
 
Mulla oli paasto 0,2 yli rajan. Nyt kotimittailuissa on ollut toistaiseksi kaikki arvot hyviä. Ei kolistele rajoilla. Vielä reilu puolet seuranta-aikaa jäljellä. Jos mittarin saa pitää niin voisi kyllä silloin tällöin seurailla jatkossakin vaikkei siihen sitten ohjattaisikaan.
 
Takaisin
Top