Sokerirasitus ja raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiips, joo mittailen! Täällä Käypä hoito-suositusten mukaisesti mittaukset. Eli mittaan kerran kuukaudessa 3-4 päivää putkeen, 6 kertaa päivässä. Jos tulee toistuvasti ylityksiä, niin tulee lähete äitiyspoliklinikalle ja tehdään vuorokausiseuranta ja sit mietitään mahdollisia lääkityksiä. :)

Noin! Lähete sokerirasitukseen napsahti tännekin. Tosin aika pitää varata niin,;et se on vasta 15.5 jälkeen,;rv:lla 24 tjs.

Sokerirasitus oli tänään. Ikinä ei oo sämpylä kahvilassa maistunut niin hyvälle kuin kokeen jälkeen. Vähän jännittää ne tulokset. Ehkä niitä voi jo huomenna neuvolasta soitella

Heh, onneksi pidin kiinni et kyl se yks rasitus riittää. Syönnin jälkeen noin tunti nii sokurit oli 4.2 eli oikein hyvät. Pääsiäsisen jälkee työterveydessä suap viel paaston niin jos sekin kohillaan nii voipi sannoo et kyl sitä ittesä ja oireensa tuntee :D

Radi napsahti mullekkin. Kaikki arvot sikinsokin. Huomenna alkaa mittailut. Kilo tullut painoa alkupainosta, huomenna 17 viikko.
Nyt oon ihmeissäni että mitä voin syödä, dieetti ja pahoinvointi ei oo hyvä yhdistelmä.

Ei kannata dieetille jäädä, itellä ei nälkä oo ollu kun syö terveellisesti, kannattaa lisätä kasviksia ja kyllä sillä leivän syönnillä pitäs nälkä pysyä loitolla. Siihenkin salaattia ja kurkkua paljon mukaan. Kananmuna on hyvä! Radi ruokavalio on oikeestaan sellanen että mulla ainakin tuli lisättyä syömistä kun sitä noudattaa. Kannattaa tietysti vehnä ja sokeri vähentää minimiin. Pitää muistaa syödä tarpeeksi usein. Marjoja ja hedelmiä kohtuudella ruokailun yhteydessä.

Kiitos tsempistä! Enköhän mä järkiini tuu. Ihan hyväkin päästä diabeteshoitajan kanssa äippäpolille näitä pohtimaan

Mulla on ainakin ollut ihan huippu diabetes hoitaja. Sieltä saa kyllä tarvittavat neuvot.

Tuleekohan huutia neuvolassa, kun en monesta eri syystä oo nyt saanu rasitukseen aikaa varattua ja tällä viikolla ois viimeistään pitäny käydä ymmärtääkseni. Ylihuomenna tulee siis 16 viikkoa täyteen. Ehkä se riittää jos käyn sitten viikon 24 paikkeilla...? Jos koitan syödä vähän niinkun radi ois jo.. Mitäs pitäs välttää muuta kun sitä sokeria ja vehnää. Rasvaa? Hedelmiä ja marjoja tulee muutenki syötyä liian vähän, mutta vihanneksia syön kyllä aika paljon, samoin kasviksia ja juureksia lämpimänä ruokana. Onks juusto pahasta?

Juuuuh, juusto on tosiaan hyvästä vaan. Itse en maitoa juo ollenkaan, niin yritän sen korvata jogurteilla, juustoilla ja raejuustolla päivittäin.

Olikse niin että rasvaa pitää radin kanssa myös vältellä? Kermajuustoissahan on helposti tosiaan 30 + % rasvaa.

Mulle neukus tänää sanottiin että iän puolesta pitää rasituksee mennä ja ajottaa se rv24-26.

Okei, no mun kolmas neuvola on Rv22, et ehkä silloin sanotaan tosta. Onneks ajoittuu kesälomalle :)

miuk: Nyt on mullaki uus mittari. Mitata pitää 2krt/vko ja 3krt/pv. Jännä miten erilaisia ohjeistuksia.

Eilen mittasin ekat niin paastohan se heti hyppäs silmille ollen 6.2..
mutta söin illalla jätskiä selittynee sillä. Muut arvot oli ok.
Tän aamun paastot oli 5.1 :) Jospa nää nyt pysyis kurissa.
Jostain luin, et tuhti iltapala auttaa pitämään paaston kurissa. Täytyy testata.

No on kyllä tosi erilaiset ohjeistukset! Juu, mä oon ainakin huomannut tuhdin iltapalan auttavan. Mun tyypillinen iltapala tällä hetkellä on 2 vpl ruisleipää, päällä margariinia, leikkelettä, kurkkua ja tomaattia. Lisäks viili tai rasvatonta rahkaa/jogurttia marjojen kanssa. Syön yleensä klo. 21 aikaan. Ainakin toistaseks on paastot pysyneet noilla eväillä kurissa. :)

Takaisin