Sokerirasitus ja raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ei rasituksissa ikinään ole arvot ollu koholla, silti insuliinia joutunut pistämään. Tää on nyt kolmas raskaus jossa on radi. Ruokavalio on kunnossa. Taysin diapeteshoitaja on sen tarkistanut eikä ikinään oo valitusta tullut. Eikä kyllä ylipainoakaan ole. Aina se ruokavalio ei tehoa Ja sitten sillon on lääkkeet sitä varten. Kuitenkin oma ja vauvan terveys on tärkein.

Sehän se oikeastaan on että ruokavalio nimenomaan ei tehoa jos radi on tullakseen, terkalla ei tainnu olla kovin laaja kokemus? Oon käsittänyt näin että rasituksen raja-arvot on tiukat jotta se seuloo mukaan (lähes) kaikki riskissä olevat. Kaikki rasituksessa kiinni jäävät saa tosin diagnoosin, joutuu seuraamaan sokereita ja myös tarkkailemaan ruokavaliota mutta ne joille "oikea" radi sitten kehittyy, ei selviä ruokavaliohoidolla.

Pointti on se että keho tuottaa tavallista enemmänkin insuliinia, mutta raskaushormonit (kuten myös lihavuuden ja iän ja joillakin geenien aiheuttamat aineenvaihdunnan muutokset) estää sitä tehoamasta. Pillerilääke auttaa omaa insuliinia tehoamaan ja pistettävä lisäinsuliini taas nostaa insuliinitason niin korkeaksi että vähemmälläkin tehoamisella verensokeri laskee. Ja koska verensokerin lasku aiheuttaa nälkää niin siks insuliinia käyttäessä voi olla pakko syödä enemmän, ettei sokeri laske taas liikaa. Insuliini siis tavallaan altistaa painon nousulle, ylimääräinen sokeri menee verestä ( ja vauvasta) varastorasvaks. Maidossa on paljon maitosokeria joka imeytyy nopeasti, ite en ainakaan aamulla voinut käyttää yhtään maitotuotteita ku insuliinin teho on silloin huonoin. Leipä taas sisältää hiilareita kyllä, mutta elimistö tarvii hiilareita ja tekee niitä itsekin :) Kuitupitoisesta kokojyväleivästä hiilarit tulee hitaasti ja tasaisesti joten ne ei tee sokeripiikkiä. Mut esim puuroa en voimu syödä myöskään aamulla.. nyt oon syöny tattaripuuroa ku sen pitäis auttaa sokereihin. Ei kyl mitään herkkua..

No nyt on mittari haettu. Täällä ihan erilaiset mittausohjeet, ku mitä Turussa oli 2013. Mitataan 3-4 päivää peräkkäin, 4-6 arvoa päivässä ja tää vaan kerran kuukaudessa. Turussa mittasin paastoarvot joka päivä ja muita sit vähän harvemmin.

miuk, kuulostaa kyllä paljon mukavemmalta tommonen jaksoissa mittaaminen, ettei tartte sormenpäät ruvella joka päivä tökkiä!

Mun pitäis varmaan nyt varaa aika sokerirasitukseen kun tuolla kerran elämää on. Ei tunnu sekään niin inhalta nyt tällä puolen ultraa :)

Niinpä! Alkuun kyllä ainakin mittaan useemmin, oman mielenrauhan takia ja sit jos pysyvät hyvinä ni vähennän tohon ohjeistukseen. :)

Terkkariki oli muuten mukavampi, ku minkä käsityksen sai puhelimessa. Ohjeisti syömään radi-dieetin mukaisesti, jotta sit jos sokerit heittelee ni tietää tehneensä kaikkensa. "Kannusti" kuitenkin myös kokeilemaan, miten pieni määrä herkkuja silloin tällöin sopii, koska puol vuotta on aika hiton pitkä aika olla täysin ilman mitään hyvää. Ja sanoi, että jos tulee vaikka juhlat, niin silloin ei kannata radia miettiä, vaan syödä mitä haluaa. :) Nyt on hyvä fiilis ja eka ennen ruokaa-mittauski oli hyvä.

Mä kaivoin vanhan mittarin kaapista ja muutama liuska oli jäljellä.. paastoarvo ja aamupalan jälkeinen oli onneks ihan normaalit vielä! Mä niin toivon että pääsis siihen toiseen rasitukseen asti ainaki normaalilukemilla.. Koska täällä käsketään mittaamaan joka aamua ja 3 päivänä viikossa 6 mittausta ja sormenpäät on kovilla. Varasin ens viikolle sen ekan rasituksen, toivottavasti ei olis enää kovaanälkäpahoinvointia :)

Itse en oo jaksanut soitella noita sokerirasituksen tuloksia, vaikka kokeet tehtiin jo viime viikon ke. Ensi viikolla neuvolla, joten eiköhän ne siellä kerrota. Jännittää kyllä oliko kaikki arvot kohdillaan vai joutuuko aloittamaan seurannan.

Mua kammottaa jo sillä sokerimittarilla pistää se reikä sormeen, että saan sokrut mitattua, ni en kestäis sillä insuliinikynälläkään pistää itteä. Työni puolesta oon kyl joutunu asiakkaita pistää. Jos pitää lääkkeille lähtee, ni sit pyydän pillerinä. Kokeilen mieluummin sitä eka, ku pistämistä.

Mulle sanottiin, että täällä otetaan ensin vuorokausiseuranta ja sit päätetään millainen lääkitys aloitetaan. Jos siis arvot jatkuvasti pielessä..

Viime raskaudessa ruokavaliolla sain pidettyä sokrut kunnossa, ei tarttenut insuliinia :) toivon samoin nyt!

Huomisen ultratuloksen jälkeen varailem rasituksen... Tän kuun aikana täytyis mennä.

Nyt Olis sitten ruokapäiväkirja Kolmelta Päivältä tehy. Tiukensin hieman ruoka valtiota ja silti tuo paasto arvo on yli 5.5 joka aamu. Viikon päästä aika äippäpolille. Jännityksellä odotan joudunko insuliinille.

Mä mittasin tänään kaikkien aikojen matalimman vs-arvoni; ennen iltapalaa 4.2! Toivotaan, että aamun paastoarvokin olis hyvä..

Täällä ensi viikolle varattu aika sokerirasitukseen. Tiedän niin joutuvani lähteä mukaan tähän leikkiin. Noh ainakin jää sitten kaikki herkut syömättä jota onkin tähän mennessä mennyt turhan paljon.

Noin mäki oon Janki asian ajatellut. Ja kun herkuttelee, nii tulee varmasti valittua viisaammin, esim. pieni suklaapatukka sen suklaalevyn sijaan.

Kaikki eiliset sokerit priimaa, eka aamupaasto 5.2. Ja oon 600 g kevyempikin, ku viikonloppuna. :grin

Testasin tänään miten käy kun söin pullavapitkon 2 palasta kahvin kanssa. Huonosti! arvo tunnin jälkeen oli 8.7. Ei Siis Herkkuja. :-(

Oon ollu jonkun aikaa ilman ylimääräisiä sokereita, tuli tosi huono olo tuosta pullasta. Ja en tiedä johtuiko siitä vai oliko sattuma, tuli käsivarsiin kutiava ihottuma.

Minä kävin tänään neuvolassa ja monirakkulaisten munasarjojen takia joudun sokerirasitukseen, yöäää O.o

Miten kauan tuo toimitus tarkkaanottaen kestää ja mitä siinä tehdään? Jos tuo alkaa puol kasin aikaan aamulla nii mihin aikaan ois mahollisesti työkunnossa?

Ihan ulallla..

Takaisin