Sokerirasitus ja raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi harmin paikka miuk. Mut eihän sitä auta kuin sopeutua. Voin kuvitella, että se ruokien tarkkailu ottaa jo etukäteen päähän. Hmph.

Itseasiassa aika perus terveellinen ruokavalio. Kuitupitoiset leivät 6-8 kpl päivässä. Vähemmän riisiä, makaronia, perunaa noin 1-1.5 dl. Paljon kasviksia ja vähän päälle. Vähän hedelmiä. Marjoja kohtuudella. Maitorahkaa. Maitoa saa lasillisen juoda ruualla. Tasaisesti pitää syödä. Aamupala lounas, päivällinen, ilta pala ja yksi välipala.

Juu, ei se tosiaan auta ku sopeutua. :) Onneks vaan yksi arvo koholla, niin on hyvä todennäköisyys että pysyy nytkin ruokavaliolla kunnossa. Viikonloppuna annan itselleni luvan herkutella ja sit menee ruokavalio tarkempaan syyniin. Perusasiat toki kunnossa, mutta herkuttelua pitää vähentää ja esim. kasviksia syödä vieläkin enemmän.

Muokattu viimeksi:
Huh, saa nähä, miten itelle käy. Onneks ruokavalio on mulla muutenkin tuollainen, mutta hedelmien syöntiä joutuisi sit vähentään. Aika paljon leipää saa syödä :O Musta neljä leipää päivässä on ihan maksimi, mitä kannattaa ylipäätään ihmisen syödä. Piikittämiseen en kyllä pysty :S

Piikittäminen olisi itselleni niin tuskaa, että toivottavasti siihen ei jouduta.. Hyh, kammottaa niin suunnattomasti pelkkä ajatuskin! Ja jos tässä nyt tulee diabetes, niin sillon auttaisi jo maistua kaiken - muuten menee kovin haasteelliseksi.

Leipä pitää verensokeria tasaisena. On joutunut vähän itekkin lisäämään leivän syöntiä. Mulle tuo insuliinin pistäminen menee jo rutiinilla. Se kynä systeemi on tosi helppo.

Mä olen työssäni pistänyt asiakasta, tai no.. Hän pisti, minä tein sen mahdolliseksi, kun koulutusta pistämiseen ei ole. Mutta joka kerran se meinasi tehdä pahaa, kun joutui pistämään.

Mäkin yllätyin, kun ohjeiden mukaan leipää pitäis syödä oikeestaan joka aterialla. Muuten syöny vaan aamu- ja iltapalalla. Nyt vaan tiukka linja ens viikosta lähtien, jospa pysyis toi painonnousuki kurissa.

Muakin pelottaa eniten se pistäminen... noitten hoitojen aikana kun piti vatsamakkaroihin pistää niin mies sen joutu tekeen. Vikan lääkkeen pistin ite kun halusin voittaa pelkoni ja oli ihan kamalaa :S

Mä pitkitän siihen rasitukseen menoa, koska tässä pahoivoinnissa en kykene viel siihen "nornaaliin" ruokaan :(

Mä kyllä tiedän kans kuinka tässä käy..Taitaa olla kans laatoitusta tiedossa labramatkalla kun pitää paastota ja sit napsahtaa tuomio. Ohje oli se 1600ckal dietti missä tosiaan leipää oli sikana ja toisaalta esim maitoa ei sais paljon juoda. Musta dietti oli ihan ok noudattaa sit myöhäisemmillä viikoilla mutta jos nyt pitää jättää tuoremehu pois niin se tarkoittaa et pitää aloitaa oksentelu. Mä aion kinuta taas itelleni ne pillerilääkkeet kun ne toimi viimeks niin hyvin ettei lopulta tarvinu pistää insuliinia ollenkaan vaikka lääkäri sano et voi olla ettei niiden teho yksinään riitä loppuun asti. Ne autto painonhallinnassakin :thumleft. Ja kaikki sormenpäät oli jo ihan kovina vaikka alko mittaileen vasta sen myöhäisemmän rasituksen jälkeen joten jos nyt narahtaa jo tässä aikaisemmassa niin ehtio varmaan jo panssari tulla?

Jännä kyl toi maito :? Jotenkin sen mieltää terveelliseksi eikä mitenkään haitalliseksi, kun taas leivästä tulee olo et miten diabetes voi helpottas puputtamalla hiilareita

Minuakin kummastuttaa koko raskausdiabetes ohjeineen.. Just että leipää joutuu sitten popsimaan ja muuta. Mutta mikäpä raskaudessa ei olisi nurinkurista? :D

1600 kcal ja vois muka syödä noin paljon leipää. Leivän lisäks ei sitten muuta paljon voikaan enää syödä. Mä voisin kyl sit noudattaa mun vanhaa vhh 1600 kcal ruokavaliota. Siinä ei tullu nälkä ainakaan keväällä. Mihin aikaan yleensä ekassa raskaudessa joutuu testiin? Mun iskällä on diabetes 2, ni siks pelkään itekin.

Moikka!

Lueskelin teidän kirjoittelua, ja aattelin, et kerron vähän omista kokemuksistani gestaatiodiabeteksen kanssa. Mulla on menossa neljäs raskaus, ja mulla on ollu insuliinihoitoinen diabetes ekassa raskaudessa kymmenen vuotta sitten ja nyt neljännessä. Mulla on ollu kans aikanaan ihan kamala piikkikammo, ja pistämisen ajattelu aiheutti aikamoista ahdistusta, joten pyrin ekassa raskaudessa välttämään insuliinihoitoa viimeseen saakka. Elämä oli kuitenkin melko kamalaa, kun koko ajan oli nälkä, ja esim. just maito ja perunat oli semmosia, jotka nosti sokerit aina pilviin. Viimenään sitten alotettiin insuliinit, ja pistämisharjotukset meni itkun kanssa. Ekan viikon mies pisti aina minua (sattu olemaan sopivasti kotona tuolloin) kun en itte pystynny. Kahden viikon jälkeen olin jo itte vanha tekijä koko hommassa, eikä pistäminen ollu enää mikään ongelma. Itseasiassa olin aika helpottunnu, kun sain ottaa ruokailulla lautaselle riittävästi ruokaa, eikä syömisestä jäänny nälkä. Vauva painoi syntyessään hurjat 2740g, eli "sokerivauvasta" ei ollu pelkoa.

Nyt odotan kaksosia ja raskausdiabeteksen todennäkösyys on suurempi. Ja niinhän siinä sit kävi, et sokerit alko kohoamaan jo ennen kun pääsin ekaan sokerirasitukseen. Nyt tajusin tahtoa insuliinit heti, ja olo helpottu ja elämä tasaantu kertaheitolla. Ei tarvi olla nälässä, päänsäryt loppu, samoin kun "sokeritokkurat", ja vauvat kasvaa just niin kun pitääkin. Maitoakin uskallan ottaa lasillisen tiettyyn aikaan päivästä. Älkää turhaa strssatko pistämisen kanssa. Siihen tottuu tosi nopeasti, ja neula on ihan pieni ja ohut. Itse pistän pakaraan, kun vatsaan pistäminen vauvojen takia tuntuu ikävältä ajatukselta.

Minis, muistaakseni joskus rv 24-26.

Joo, onhan tuossa monta nurinkurista asiaa. Mulle sanoi terkka, kun soitin aikaa mittaria hakemaan (meillä hoitaa viereisen kunnan terkkari keskitetysti kaikki radi-ohjeistamiset ja antaa mittarit), että "minä en tiedä KETÄÄN jolla ei olis arvot pysynut dieetillä kunnossa, kun on vaan yks arvo koholla rasituksessa". Muisti vielä sanoa, että jos paastoarvo kohoaa niin sitten on varmasti " syömiset rempallaan". Että kiitos, tuli jo valmiiks epäonnistunut olo, jos en dieetistä huolimatta saa pidettyä arvoja kurissa. :banghead:

Okei, et tossa käy noin päin. Mun iskällä taas ei ollut nälkä ollenkaan ja se laihtui. Sitten todettiin 2 tyypin diabetes. Nyt taas piikityksen takia ruoka maistuu ja paino nousee, vaikka ei tarvis.

Kiitti miuk, huh menee kesälomalle, ni ei tartte olla pois töistä. Oli kyllä kurjasti sanottu sulle :(

Tympeetä tuommosten sanominen. Ei se taida kuitenkaan ihan noin yksinkertaista todellisuudessa olla.. Ehkä sen oli tarkoitus tsempata, että ruokavaliolla saa pidettyä aisoissa, jos vaan on siihen valmis. Mutta aika hyvin epäonnistui :/ Älä anna tuommosen lannistaa ittees :)

No ei, jos asiat olis noin yksinkertasia niin harvapa joutuis esiom. insuliinia pistämään. En lannistu, esikoista odottaessa sain onnistuneesti pidettyä arvot kunnossa, niin se auttaa ku tietää, että se on mahdollista. :) Mut olispa kiva, jos ois eka radi kyseessä ja olis valmiiks paniikissa.

Takaisin