Sokerirasitus ja raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon nyt aina silloin tällöin mittaillu kotona sokereita ja hyvin on pysyny kurissa, vaikka on syöny epäterveellisemmin. Toivottavasti ei alakaan heittää ettei tarvis mennä kun sit vast puolessa välissä rasitukseen.

Mä oon menossa perjantaina siihen. Toivon todella, ettei ala oksettaa se litku!

Mä voisin iskän mittarilla kokeilla sokeriarvoja, niin millaiset arvot pitäisi olla? Paastoarvoa en pysty ottaan, mutta muutoin?

Täällä istutaan rasituksessa. Litku oli makeempaa ku muistin, hyhhyh.

Mistä ne siellä neuvolassa tietää, et ketä tän asian tiimoilta pitää syynätä? Tai siis kun voihan olla, et paino, ikä, bmi, ei sukurasitteita jne kaikki ok, mut silti tulee raskausdiabetes. Niin mistä sen näkee, pissasta?

Usein sit tulee sokeria pissaan ja lähettävät rasitukseen. :) Oon lukenut joskus jonkun tutkimuksen/artikkelin siitä, että loppuviimeks kaikki pitäis lähettää sokerirasitukseen, koska on niitäkin joilla raskausdiabetes tulee, vaikka ns. riskitekijöitä olekaan. Mutta resurssien säästämiseksi on päädytty noihin kriteeteihin.

Okei, niin mä vähän arvelinkin.
Eipä tuo kai haitaks olis kellekään, vaikka käviskin rasitukset. Ei oo kuitenkaan mikään leikinasia hoitamattomana. Mut ehkä sit on ihan riittävää, et nuo ns. riskiryhmät määritellään noin ja sillä mennään.

Mulla oli kahdessa edellisessä raskaudessa sokerirasitukset kunnossa, mutta silti rv 30 oli virtsassa sokeria. Jouduin molemmissa pistämään insuliinia. Tässä raskaudessa en suostunut menemään rasitukseen vaan mittailin itse kotona ja arvot rupes nousemaan jo tässä vaiheessa. Odottelen aikaa äippäpolille. Toivottavasti tulee pian kun arvot pahenee koko ajan.

Oon ruokavalion puolesta ollut tarkka ja paino on tähän mennessä pudonnut kilon. Eli mulla ei ruokavaliolla saa kuriin. Mitähän arvot olis jos ei noudattais sitä. Ei uskalla edes yrittää.

Äh, typerästi muuttunu toi omakanta meillä. Viime vuonna näin sieltä sokerirasitusten tulokset, nyt näkee vaan että oon käyny niissä. Täytyy huomenna soittaa neuvolaan ja kysyä miltä näyttää.. Paastoarvo on mulla se joka ekassa raskaudessa oli yli rajojen, keskenmenneessä taas kaikki arvot oli hyvät. Et se ois vähän niinku 50-50 mahdollisuus nyt kumpaan vaan. :P

Niinpä! Mut en mä stressaa, sen mukaan edetään, mitä tulokset sanoo. :)

• Tykkään
Reaktiot: aBu
Täällä paastotaan nyt huomisaamun rasitusta varten. Ällöttää jo ajatuskin, mutta lähinnä mietityttää, että miten saa ajan kulumaan siellä odotushuoneessa. Voihan tylsyys! :meh: Tuloksia en ole oikeastaan edes tajunnut jännittää. Sen mukaan sitten mennään, mitä pitää.

Voi tsemiä teille alkuvaiheen sokerirasitukseen menijöille! Itse en kyllä pystyisi tässä tilanteessa paastolla menemään edes ovesta ulos oksentamatta ja pyörtymättä. Toivottavasti pystyn sit kun puoli välissä mun rasitus.
Jossain vaiheessa kai kaikki ensisynnyttäjät pääsivät sokerirasitukseen aina halutessaan. Tiedän pari, jotka ei ole ylipainoa koskaan kokeneetkaan eikä sukurasitetta ja silti ovat radi diagnoosin saaneet. Ehkä hieman persoja ovat irtiksien perään olleet, mut kun sehän ei pitäisi olla syy..

Nyt tuli aika äitiyspolille. Ja tietysti samaan aikaan kun neuvola lääkäri. Jouduin perumaan lääkäri ajan. Mutta turhaan samana päivänä syynätä samat asiat kahteen kertaan. Nyt sit vaan ruokapäiväkirjan tekoon. Ja mittaileen arvoja.

Diagnoosi raskausdiabetes. Paastoarvo 5.8 (5.3), tunnin arvo 6.4 (10.0) ja 2 tunnin 5.0 (8.6). Eli paastoarvosta narahti taas. Tiistaina hakemaan mittari. Nyt kyllä v*tuttaa, vaikka osasinkin odottaa tätä. Ärsyttää, kun alkaa taas stressi syömisestä.

Voi harmi miuk. Tiedän tunteen. Ja varsinkin kun on vielä puolivuotta jäljellä. Tuntuu pitkältä ajalta mittailla ja kytätä syömisiä.

Takaisin