Sokerirasitus ja raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyi, sokerirasitustesti on ihan hirveä. Itelle tehty ennestään pariin otteeseen, ihan vaan painon takia, vaikka en oo ollu ennen raskaana.

Saa nähä kuin nyt joutuu vakuuttelemaan, ettei sitä mulle saa tehä, vaikka painoa onki valtavasti vielä (bmi 33). Mie enn pysty millään niin isoa nestemäärää juomaan kerralla, saatika että sokerilientä. :S

Muokattu viimeksi:
Painon ja iän vuoksi viimeksi 2 krt raskausaikana rasitus. Ilmeisemmin on ihan käytäntönä tiällä päin. Elikkäs sekin kai sitten edessä taas. Mitään heittoa ei arvoissa ollut viimeksikään, joten jos ne vaikka uskois ku ei siitä nii kauaa ole

Esikoista odottaessa kävin painon + iän vuoksi sokerirasituksessa. Toiseenkin kertaan anto terkka lähetteen ihan raskauden loppumetreillä sen vuoksi, että yhden kerran oli sokerit koholla pissassa, mutta se oli selitettävissä sillä, että olin tyhmänä herkutellu ennen neuvolaa, joten kieltäydyin menemästä. Se paasto oli niin hirveetä, varsinkin kun ei saanu ees juoda, että ihan itse tein sitten sen päätöksen, etten mene. Olisin kyllä menny, jos sokereita olis ollu useemman kerran pissassa. Terkka sano, että se on mun oma päätös, mutta että hän sitä ohjeistuksensa mukaisesti suosittelee. Kiitin kauniisti ja sanoin, että nyt en vaan mene ja tiedostan riskit ja se oli sillä hyvä.

Sen paaston vuoksi en millään haluaisi tässäkään raskaudessa mennä, mutta katotaan nyt. Dieetillehän siinä lähinnä varmasti joutuu, jos arvoissa on häikkää, niin kelasin syödä joka tapauksessa niinkuin mulla ois radi. Ei oo varmasti huono idea painonhallinnankaan kannalta, bmi kun oli nyt ennen raskautta jo 31,5....

Mä kävin viime raskaudes, eikä se mulle ollu niin paha, mut se oli inhottavaa ku yks arvo oli rajoilla, ni jouduin sokruja sen takia seuraa koko raskauden.

Täs raskaudes joudun kans, aivan varmasti. Mä niin toivon ettei ny ois mikää arvo rajoilla ni selviäisin siitä ilman pistämisiä.

Siitähän voi kieltäytyä, mut jos kieltäytyy testistä, ni sit ne käskee seurata kotona sokruja.

Se riippuu paljon mitä lukemat näyttää rasituksessa. Joskus selviää pelkällä ruokavalion muutoksella ja sokereiden seuraamisella, mut joskus sit voi vaatia jopa insuliinihoidon.

Muoks olinkin jo aikasemmin sepostanu tänne saman. :smiley-ashamed008

Mulla oli radi edellisessä raskaudessa, ruokavaliolla selvisin.
Tässäkin raskaudessa meen testeihin. Eipä se sokerirasitustesti mua haittaa, täällä ainakin on ihan jees kamaa se litku.

Mulla on toi kans edessä, pitää kuulemma käydä viikoilla 12 + 0 - 16 + 6. Olkoon miten kamalaa se litku niin kyllä mä haluan itekkin sen testin tehdä.

Mä kans sanoin, että meen mielelläni rasitukseen. Haluan tietää samantien, jos radi-diagnoosi tulee, niin osaa tarkemmin katsoa syömisiään. Mä varasin ajan 5.3., silloin on viikkoja 14+5.

Mulla on ollut kahdessa edellisessä raskaudessa radi kummassakaan ei sokeri rasituksessa ole ollut arvot koholla. Virtsasta on ollut sokeria viikolla 30 ja siitä vasta diagnoosi. Ajattelin kieltäytyä rasituksesta tällä kertaa, tai korkeintaan sit joskus 28 viikolla menen.

Kävin ekassa raskaudessa sokerirasituksessa ja radihan sieltä sit napsahti, onneks kotimittauksilla ja ruokavaliohoidolla selvisin. Tässä raskaudessa en edes rasitukseen joudu kun olin muista syistä verikokeilla ja siellä sitten paastoverensokeri samalla otettiin ja se oli koholla... Joten ruokavaliohoito nytkin päällä ja mittailut aloitan kun pahoinvointi hieman hellittää, toivottavasti en joudu insuliinia pistämään (mulla on piikkikammo...)

Aamulla kävin sokerirasituksessa...voi yök. Olipa karmeen makuista litkua, mutta sisällä pysyi. Huomenna ilmeisesti saisi tulokset jo soittamalla neuvolaan.

Sain sokerirasituksen tulokset tänään ja kaikki arvot olivat tosi hyvät...huh! Tosin kait se voi tulla vielä sitten myöhemminkin...

Kauhulla jo odotan omaa vuoroani, joka on vajaan kahden viikon päästä ensimmäisen kerran. Yöks! Osallistuin vielä meidän sairaalan tutkimukseen, jossa siis ilmeisesti jatketaan seurantoja myös synnytyksen jälkeen.

Kuulin just, että paastosokerin raja-arvoa on laskettu ja on nykyään 5.3, jonka ylitettyä saa sitten raskausdiabetes diagnoosin. Mulla oli viimeks lukema 5.2, joten alkoi nyt pikkasen jännittämään. Sokerirastius tehdään vasta viikolla 24. Tosin eipä tähän mennessä ole mikään makea maistunut, jotta se varmaan ihan hyvä juttu :)

Mulla ei viime raskaudessa karkit nostanut arvoja, mutta kalapuikot, kaurapuuro ja hedelmät olivat aika pahoja arvoille..

Voi ei! Paasto arvo oli aamulla 5.3. Kyllä minun varmaan täytyy käydä rasituksessa , vaikka ajattelin etten menisi. Taitaa radi tulla aikaisemmin tässä raskaudessa.

Kummaa, ku mää joudun mennä vaan kerran tässä raskaudessa (muistaakseni joskus 20 viikon tienoilla) . Meillä toi on kumminki sukurasite, lisäks mulla ikä reilusti yli 25, myös BMI yli 25. Taitaa paikkakuntakohtaiset erot olla tässäkin asiassa aika suuria.

Takaisin