Sokerirasitus ja raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miten paljon raskausdiabeteksen syntyyn vaikuttaa se, paljonko sokerista syö tässä raskauden aikana? Eli onko suurempi vaikutus sillä iällä ja painolla ja perintötekijöillä, vai pystyykö näillä tämän hetken syömisilläkin vaikuttamaan asiaan kovastikin?

Eikun perintötekijät ja noi muut riskit merkkaa enemmän. Syömisillä ei juurikaan voi sairastumiseen vaikuttaa.

Mä joudun ekan kerran menee nyt maaliskuussa ja tokan kerran sitte sillo puolessa välissä jos en narahda jo ekassa. Tämä siksi, että mulla oli edellisessä raskaudessa raskausdiabetes.

Mulla perintötekijät toi ton radin. Itse olin edellisessä raskaudessa normaalipainoinen, urheilullinen ja söin terveellisesti.

Mulla aivan sama tarina kuin Foxlandilla. yksi arvo oli koholla. Ja vasta sen jälkeen kuulun että sukurasite on vahva.

Juu ja mulla puhkes taudiksi vaikka olin tiukalla dietillä eikä painokaan noussut juuri sen rasituksen yhden 5.3 arvon jälkeen.. Raskaus lisää luonnostaqnninsuliiniresistenssiä ja jos sitä yhtään on valmiiksi jostain syystä niin tauti voi puhjeta. Mulla sitten juuri aamuarvot heitteli vaikka olisi syönyt vain ihan vähän jotain oikein vähähiilarista.. se liittyy aamun hormonitoimintaan joka muun lisäks on sokereita nostavaa, summavaikutus. Iltapäivällä mikäännruoka ei vaikuttanut. Löytyisköhän niitä liuskoja vielä, tekis mieli katsoa miltä aamu näyttää..

Kävin neuvolasta omaseuranta lomakkeen ja uuden mittarin, kun oli paasto arvo 5.5, siinä oli että kotimittauksilla paasto pitää olla alle 5.5 ja 1h ruuan jälkeen 7.8. Mulla on nuo 1h arvot kunnossa, mutta paastoa täytyy seurata

Nyt oon mittaillu tän viikon arvoja ja kaikki ruuan jälkeiset arvot on kunnossa, mutta aamu paasto arvot 5.6-6.9 kaikki koholla. Maanantaina soitan tulokset neuvolaan ja laittaa varmaan äippäpolille lähetteen.

Mä oon nyt mittaillu kans ja nyt ne paastoarvot on ollu ihan ok:t. Vaikuttaa paljon miten säännöllisesti syön päivän aikana ja mitä syön illalla. Ennen raskautta ja raskauden ekoilla viikoilla ei tullu syötyä säännöllisesti ja se varmasti vaikutti siihen miks mun paastoarvot oli niin koholla kans.

Mä en oo vielä tilanu aikaa, pitäis joku päivä tilaa ku sais vaan aikaseksi.

Hyvä juttu sinsu jos saat ruokavaliolla pidettyä arvot kurissa. Mulla on kahdessa aikaisemmassa raskaudessa ollut insuliini kun ei auta ruokavalio ja niin taitaa käydä tässäkin. Rasvat ja lisätty sokeri minimissä ja syön paljon kasviksia ja muutenkin tasaisin väliajoin. Paaston pituuksia ei vaikuta. Oon yrittäny syödä myöhempään ei mitään vaikutusta. Mittasin yöllä neljän aikaan jolloin syömisestä oli noin 6 tuntia niin arvo oli 6.3. Söin vähän sillon mutta aamulla oli kuitenkin 5.6. Vähän alempi mutta, yli rajan. Mikään ei tunnu auttavan. Tuntuu kurjalta pistää puoli vuotta insuliinia. Aikaisemmin rd on tullut vasta vk 30.

Siis joko kuuden lukemilla joutuu insuliinia ottamaan raskausaikana? Tuntuu, ettei se ny niin paljon ole... Mut toi radi on tietty eri kuin diabetes.

Soitin neuvolaan ja laittoi lähetteen äitiyspolille. Oli sitä mieltä että insuliinia joudun pistämään.

Onneksi! Pistäminenkin menee jo rutiinilla ja sormetkaan ei kärsi jatkuvasta mittailusta.

Ekassa sokerirasituksessa käyty. Yllättävän helpolla meni litku alas, eikä pahaaoloa ollut oikeastaan missään vaiheessa paastosta huolimatta. Nyt sitten odotellaan tuloksia ja pidetään peukut pystyssä, ettei arvoissa ole häikkää. :)

Mulla huomenna eka rasitus, oon ihan varma et joku arvo menee rajan yli.

Tsemppiä! Mä lykkään rasitusta viimeiseen saakka, siinä toivossa että pahoinvointi helpottaisi. Viimeistään 16 viikolla kuitenkin se hoidettava pois alta. Oon myös varma että arvo tai pari on yli.ja toivonkin että olis nyt niin sitten en joudu keskiraskauden lopulla sinne uudelleen...

Takaisin