Sokerirasitus ja radi

Mä taas huutelen tuolta elokuun puolelta :) Se, että verensokeri alkaa paaston pitkittyessä nousta, johtuu maksan toiminnasta. Maksa alkaa puskea glukoosia verenkiertoon kun sen mielestä verensokeri on laskenut liian alas. Tätä kutsutaan aamunkoittoilmiöksi, ja tän takia joillakuilla yöpala voi auttaa. Mulla ei auta mikään..

Mua on aikanaan 7v sitten ekan radin aikaan opastettu mittaamaan tunti ruokailun aloittamisesta ja oon ollut aika hämilläni tästä että nykyään se on lopettamisesta. Varsinkin kun oon ymmärtänyt että tarkoitus on mitata se korkein verensokeri ja mulla on korkeimmillaan jo noin 50 min ruokailun aloittamisesta.

Kaloreita tai hiilareita en laske, mutta mulla on nyt 33 viikon jälkeen mennyt ihan mahdottomaksi. Nytkin söin täysjyväruisleipää, tunnin arvo 7.3 ja mulla on nälkä. Ihan koko ajan. Proteiinia sokerit kestää, pitäis vaan vetää joku puolikas lohi, kana tai lehmä joka päivä. Oon jo niin pitkällä että vähän päätin vetää viimeiset viikot silkalla raivolla. Varmaan saisin/ tarvitsisin ateriainsuliinin edellisten rinnalle jotta saisin syötyä, mutta en jaksa viimeisiä viikkoja varten en pyytää sitä polilta. Edellinen syntyi 38+3, mihin mulla on nyt tasan kolme viikkoa. Ei tässä enää kauaa mene.

Ja joo, edellisissä raskauksissa olen stressannut ja ajatellut vain ruokaa ja syömistä ja ollut syömishäiriön partaalla. Epäilen radin olleen osatekijä edellisen raskauden aikana puhjenneessa vakavassa masennuksessa. Tällä kertaa menee paljon paremmin, kiitos terapian ja muutenkin paremmassa tasapainossa olevan psyyken.

Tsemppiä ihan hurjasti kaikille!
 
Hei come on!!!! Nyt meni mullakin hermot. Se on ihan sama mitä syön illalla niin aina aamupaasto on vähintään 5.7. Eikä sekään, mutta kerran se oli 6.2. What the hell?? Ja valehtelematta oon kokeillut syödä eri komboja illalla (myös niitä ei niin terveellisiä :hilarious:) , mutta ei auta. Eikä sillä paastoajallakaan ole näennäisesti väliä, koska näihin mittauksiin on sisältynyt myös 8 tunnin paastoaikoja ja mun ymmärryksen mukaan ei ole millään tavoin mielekästä herätä keskellä yötä syömään vain ton paaston takia.

Äitipolille th laittoo lähetteen maanantaina, mutta vielä ei ole kuulunut mitään. Miten teillä muilla menee? Toivottavasti edes vähän paremmin!
 
Ymmärrän Imme sun ketutuksen, sama juttu täällä. Ja juuri kun luulet löytäväsi jonkun logiikan syömisen ja paastoarvon välillä niin tadaa, arvot on kohta taas perseellään :meh:

Mä aloitin pari viikkoa sit tablettilääkityksen ja minimiannoksella mennään. On jeesannut niin, että paastoarvot on tippuneet justiinsa rajan ali eli heiluneet 4,9-5,4 välissä. Yksi ylitys on kahteen viikkoon sisältynyt, mutta ei vielä tarvitse sen vuoksi lääkitystä nostaa.
 
Mä oon vähän kun unohtanut mitata tällä viikolla... ollu vaikka jos mitä o.O
Ens viikolla lähdetään mökille ja tiedän jo nyt että syömiset tulee olemaan, noh rehellisesti, ”huonompaa” ja ei niin aikataulutettua... seuraavat 2 viikkoa ollaan aikas tehokkaasti tienpäällä! Mulla kyllä toi hiilareiden vähennys tuonut helpotusta paastojen arvaamattomuuten, olleet 4.6-5.1:) tai ainakin toistaiseksi;)
 
Imme ymmärrän kyllä ton sun turhautumisen kun tuntuu että tässä ”taudissa” oo mitään tolkkua! Ärsyttävä vaiva...
 
Imme: Täällä oli ihan samoin.. Kaikki kikat kokeiltiin, jopa yöpalasta lähtien. Kokeilin vetää hiilarit iltaisin alas ja protskuja tilalle, kokeilin syödä "normaalisti", kaksi iltapalaa, testasin herkut tms. Joskus tuli 5.4 tms -> toistin saman asian ja kuitenkin oli seuraavana aamuna taas 5.7.

Suuret sympatiat tilanteeseen, oli todella turhauttavaa ja ite ainakin stressasin myös asiaa, mikä nostaa arvoja.

Tuloksena oli lähete äippäpolille ja metforem 500mg+500mg, sen avulla nyt 5.0-5.3 välillä paastot ilman erityisiä kikkailuja vaan perusterveellisellä ruokavaliolla.
 
Kiitos tsempeistä. Kuten about kaikki totesikin, niin tässä ei tunnu oikein kenenkään kohdalla olevan mitään erityistä järkeä eikä arvot yksinkertaisesti ole millään tavoin johdonmukaisia. Tänään ollaan menossa elokuviin esikoisen ja miehen kanssa (ihan eka kerta meidän esikoiselle!!!!) ja aijon syödä jotain herkkua leffassa.

Osaatteko muuten fiksummat sanoa, vaikuttaako tuo Metforem jotenkin synnytyksen jälkeiseen sairaalassaoloaikaan? Tai käynnistetäänkö synnytys aikaisemmin, jos on lääkityksellä?
 
Osaatteko muuten fiksummat sanoa, vaikuttaako tuo Metforem jotenkin synnytyksen jälkeiseen sairaalassaoloaikaan? Tai käynnistetäänkö synnytys aikaisemmin, jos on lääkityksellä?

Mä keskustelin puhelimitse juurikin tästä asiasta Hyvinkään sairaalan lääkärin kanssa ja suositus ainakin HUS:n alueella on, että lääkehoitoinen radi käynnistellään viimeistään laskettuna aikana. Hyvin painavasta syystä voidaan odotella LA jälkeen, esim että ultrassa olisi selkeästi näkyvissä sirokokoinen vauva. Näin siis mulle kerrottiin. Radivauvojen sokereita seurataan käsittääkseni pidempään kuin muiden, joten polikliininen synnytys on ainakin poissuljettu vaihtoehto.
 
Mä keskustelin puhelimitse juurikin tästä asiasta Hyvinkään sairaalan lääkärin kanssa ja suositus ainakin HUS:n alueella on, että lääkehoitoinen radi käynnistellään viimeistään laskettuna aikana. Hyvin painavasta syystä voidaan odotella LA jälkeen, esim että ultrassa olisi selkeästi näkyvissä sirokokoinen vauva. Näin siis mulle kerrottiin. Radivauvojen sokereita seurataan käsittääkseni pidempään kuin muiden, joten polikliininen synnytys on ainakin poissuljettu vaihtoehto.

Kiitos Mangusti, ihanasti olikin suora viittaus omaan sairaalaan! Olin jotenkin ajatellut, että ainoastaan insuliinihoitoinen radi vaikuttaisi käynnistämiseen tai vauvan sokerien seurantaan. Toivottavasti kohta pääsisi sinne diabeteskätilön juttusille niin ei tarvisi teitä vaivata mun hölmöillä kysymyksillä :hilarious:
 
Joo radivauvoilta mitataan verensokeri muistaakseni suunnilleen 0h 2h 4h 8h 16h 32h ja 48h iässä. 2 vrk niitä kuitenkin seurataan eikä sitä ennen pääse kotiin. Se on aika kurjaa kun sitä pientä pistellään :( muistakaa, että pistäminen onnistuu vaikka vauva olisi rinnalla ja sitä kantapäätä kannattaa lämmittää vedellä ennen pistosta.
 
Joo radivauvoilta mitataan verensokeri muistaakseni suunnilleen 0h 2h 4h 8h 16h 32h ja 48h iässä. 2 vrk niitä kuitenkin seurataan eikä sitä ennen pääse kotiin. Se on aika kurjaa kun sitä pientä pistellään :sad001 muistakaa, että pistäminen onnistuu vaikka vauva olisi rinnalla ja sitä kantapäätä kannattaa lämmittää vedellä ennen pistosta.
Onko noin usein seurattava myös ruokavaliohoitoista radi-vauvaa?
 
Mun esikoinen oli ruokavaliohoitoinen radivauva ja silloinkin seurattiin se 2vrk, olisiko ollut joko 3h välein tai 3 kertaa vuorokaudessa, en muista enää, varmaan tuo jälkimmäinen. Sen muistan, että kolme hyvää arvoa peräkkäin piti saada ennen kun päästivät kotiin.
 
Meillä esikoinen teholla 2vrk joten en tiedä miten usein seurasivat. Kuitenkin osastolle päästyä ei enää seurattu kun olivat niin hyviä teholla.

Tänään paasto 5,6. Aamupalan jälkeinen 11,1. Hups. Novorapid kutsuupi kohta..:rolleyes:
 
Hei come on!!!! Nyt meni mullakin hermot. Se on ihan sama mitä syön illalla niin aina aamupaasto on vähintään 5.7. Eikä sekään, mutta kerran se oli 6.2. What the hell?? Ja valehtelematta oon kokeillut syödä eri komboja illalla (myös niitä ei niin terveellisiä :hilarious:) , mutta ei auta. Eikä sillä paastoajallakaan ole näennäisesti väliä, koska näihin mittauksiin on sisältynyt myös 8 tunnin paastoaikoja ja mun ymmärryksen mukaan ei ole millään tavoin mielekästä herätä keskellä yötä syömään vain ton paaston takia.

Äitipolille th laittoo lähetteen maanantaina, mutta vielä ei ole kuulunut mitään. Miten teillä muilla menee? Toivottavasti edes vähän paremmin!

Ei mee hyvin täälläkään. o_O Tää on kyllä ihan perseestä koko tauti! :mad: Mitenkään muuten ei voi tätä kuvailla. Mulla aamupaastot on ollu ihan koko ajan selkeesti yli kuuden ja korkeella ovat sokerit myös usein ennen lounasta (oon siis mitannu joka päivä ennen kaikkia ruokailuja ja tunti jälkeen, koska mulla oli rasituksessa niin hurjat arvot) ja joitain ylityksiä on tullut ruokailujen jälkeenkin. Tablettilääkityksen sain pari päivää sitten ja siinähän kävi sitten niin, että lääke pisti mun mahan niin sekaisin, että tabletit ei edes ehtiny sulaa ja imeytyä. Niinpä mulle vaihdettiin lääkitys lennossa iltainsuliiniksi eilen ja nyt sit yritetään hakea oikea annos. Ihan pikkuisen alempi paasto oli tänään, että ehkä se nyt toimii mutta annosta varmaan tarvii nostaa. Mä oon jo ihan kypsä tähän kaikkeen! :( Ja tosiaan siis rasituksesta asti oon tosi tarkasti noudattanu ruokavaliota, mutta ihan sama mitä ja miten syö, niin samaa näyttää sokerit! :mad: Tai mikä vielä on mun suurin suosikki, niin näyttävät ihan jotain jäätävää just silloin, kun luulet tehneesi kaikki niin oikein kuin vain voit! :mad: :D Ärsyttävää! Onneksi vauvalla oli ultrassa kaikki hyvin. <3
 
Memminen, tosi harmi kuulla :sad001 jostain luin että monella se metforme saa vatsan sekaisin. Onneksi sait vaihdettua sen pois ja toivotaan, että insuliinillä löytyisi sopiva annostelu mahdollisimman pian. Tsemppiä!
 
Kiitos tsempeistä. Kuten about kaikki totesikin, niin tässä ei tunnu oikein kenenkään kohdalla olevan mitään erityistä järkeä eikä arvot yksinkertaisesti ole millään tavoin johdonmukaisia. Tänään ollaan menossa elokuviin esikoisen ja miehen kanssa (ihan eka kerta meidän esikoiselle!!!!) ja aijon syödä jotain herkkua leffassa.

Osaatteko muuten fiksummat sanoa, vaikuttaako tuo Metforem jotenkin synnytyksen jälkeiseen sairaalassaoloaikaan? Tai käynnistetäänkö synnytys aikaisemmin, jos on lääkityksellä?

Mä sanoisin, että käynnistäminen yms on yksilöllisiä asioita. Näissä on huomannut olevan eroja niin sairaalan kuin henkilöidenkin välillä. Varmasti myös vaikuttaa taustatkin asiaan (onko aikaisempia synnytyksiä ja miten ne on mennyt ja onko aikaisempia radeja yms) eli kannattaa ottaa asia puheeksi omalla kohdalla omalla sairaalakäynnillä.

Minulla on toinen lääkehoidollinen radi, eka käynnistettiin mutta koska minulla on myös tässä välissä yksi raditon spontaanisesti syntynyt lapsi niin tällä kertaa ei käynnistetä jollei siihen ole syytä (esim vauvan iso koko tai yliaikaisuus tai sokerit ei pysy ruodussa tai jokin muu hätä vauvalla). Pelkästään lääkehoito ei ole siihen täällä syy ja ainakin tällä hetkellä vauva kasvaa ihan keskikäyrillä. Minullahan on seurantakäynnit ollut koko ajan sairaalalla 2-3 viikon välein mitä taas monella muulla täällä ei ole. Minulla siis käytössä niin metformiini (jonka seurauksena maha koko ajan sekaisin) ja iltainsuliini.
 
Hahahahahahaha!!! Juuri kun pääsin sanomasta miehelle, että noi ruoan jälkeiset mittaukset voisi lopettaa kun ne ei ole kertaakaan ylittynyt, niin aamupalan jälkeen arvo oli 8.1 :hilarious: ei voi kuin enää nauraa
 
Mangusti80, tiedätkö mitä tarkoitetaan HUS:n kirjeessä tiheällä verensokeriseurannalla? Sain kutsun polille parin viikon päähän ja kirjeessä lukee näin: "tiheä verensokeriseuranta ennen vastaanottoa, käy verikokeissa muutamaa päivää ennen vastaanottoa". Mitään tarkempaa tuossa ei ollut. Soittelen lisätietoja HUS:lta, mikäli joku ei tiedä.
 
Takaisin
Top