Sokerirasitus ja radi

Mä vähensin illan hiilaria puolella ja tadaa 4.6! Näyttää taas siltä että pitää hiilarit ajaa alas ja prodet ylös että noi sokrut olis aamullakin kunnossa... minä niin rakastan ruisleipää, en halua luopua kun ei saa sitä siemennäkkäriäkään syyä!

Mä kans oon jättänyt iltapalasta leivät pois, päivällä voi vielä syödä mutta jos iltapalaksi niin aamun sokerit on ylhäällä. Jos syön illalla ihan jtn muuta niin sokerit aamulla ok. Noh, näillä mennään...
 
Huomenna sitten olisi rasitus, 9.30.. :sad001 Noo eiköhän se hyvin mene, se että ei saa yöllä käydä juomassa niin huolettaa nyt eniten. Ihan varmasti valvon ja stressaan yön kun tietää että ei saa mennä juomaan. Pitää laittaa kello mahdollisimman myöhään soimaan niin saa sängystä hypätä suoraan tyyliin autoon..
 
Unelma86, tsemppiä rasitukseen :) suotta ei kannata stressata, koska omille arvoilleen ja tuloksilleen ei yksinkertaisesti voi tehdä mitään enää tässä vaiheessa :)
 
En mä tuloksia juuri stressannutkaan, (toivotaan joo turhaa käyntiä) mutta se litku :hungover: juotu on ja nyt lepoillaan vadelman makuisten röyhtäysten kanssa. Ei tartte hetkeen syödä vadelmia.
Ollaan taas askeleen lähempänä synnytystä, ja lopputulosta :dummy: kun tämä etappi on takana päin.
 
Musta se vadelma ei ollut edes kovin hurjan makuista. Joo makeeta kuin mikä, mutta ottaen huomioon, että pelkäsin saavani sitä kirsikkaa, niin vattu upposi oikein hyvin alas :grin

Aloititko vasta vai onko jo ensimmäinen tunti lusittu?
 
Musta se vadelma ei ollut edes kovin hurjan makuista. Joo makeeta kuin mikä, mutta ottaen huomioon, että pelkäsin saavani sitä kirsikkaa, niin vattu upposi oikein hyvin alas :grin

Aloititko vasta vai onko jo ensimmäinen tunti lusittu?

Esikoisen aikana 12 vuotta sitten join mustaa ja se vastaa pahaa olikin,ja happojakin muistaakseni.
5 minuutin päästä ensimmäisen tunnin verikoe ja sitten vielä se viimeinen toisen tunnin päästä.
 
Musta se vadelma ei ollut edes kovin hurjan makuista. Joo makeeta kuin mikä, mutta ottaen huomioon, että pelkäsin saavani sitä kirsikkaa, niin vattu upposi oikein hyvin alas :grin

Aloititko vasta vai onko jo ensimmäinen tunti lusittu?
Mun mielestä kans se vadelma oli ihan ok, odotin paljon pahempaa :D Makeetahan se oli ja en ole ennen ollut niin en tiedä millaisia muut maut on ollut mut tuo oli ihan ok :)

Tsemppiä Unelma86 jos oot siellä just kärvistelemässä!
 
Mun mielestä kans se vadelma oli ihan ok, odotin paljon pahempaa :D Makeetahan se oli ja en ole ennen ollut niin en tiedä millaisia muut maut on ollut mut tuo oli ihan ok :)

Tsemppiä Unelma86 jos oot siellä just kärvistelemässä!

Kiitos :happy: täällä vielä, viimeinen verikoe 20 minuutin päästä. Alkaa vähän olla jo nälkä..

Nopeesti menee aika kun saa olla omassa huoneessa, tuolla käytävällä istuminen kävisi kyllä pitkäksi.
 
Juu se vattu oo edes siitä pahimmasta päästä vaan kyl se kirsikka on aivan kauhia! Mahtais joku hiilihapotettu olla kans hiukan mielenkiintoinen o.O
 
Mutta sitäpä pohdin, että miksi rasitukseen tuleva ei itse saa valita makua? Vai onkohan vain niin, että varastossa on yhtä makua niin kauan kuin tavaraa riittää..?

Soitin tänään neuvolaan, kun neljän mittauspäivän sisällä tuli neljäs ylitys. Tai toki olisin joka tapauksessa soittanut, koska kolmannesta piti jo soittaa. Th sanoi laittavansa lähetteen äitipolille, niin katson jatkoseurannan sitten diabeteskätilön kanssa Hyvinkäällä. Paastoarvot tuntuvat olevan tällä hetkellä se kompastuskivi.

Eilen illallakin söin iltapalan yhdeksän aikoihin ja tein mittauksen aamulla viideltä, kun heräsin töihin. Silloin arvo oli 5.5. Iltapalalla oli maitorahka-vadelma-punaviinimarja-smoothie, viipale ruisleipää margariinilla ja vähärasvaisella kermajuustoviipaleella. Lisäksi söin pari pähkinää. Mietin, mitä arvo olisi mahtanut olla vaikka klo 7 :meh:, kun paasto olisi ollut 10 tuntia.

Hiilareita en haluaisi alkaa leikata ihan älyttömästi, mutta pakko kai se on, jos paastoarvo ei muuten pysy kurissa :sour:

Onko teillä muilla mittailijoilla tullut stressiä tästä koko radista? Huomaan, että ajatus pyörii ruoan ympärillä jatkuvasti, oon nälkäinen, koska kalorit pyörii suositusten mukaan 1800 kalorissa ja muutenkin pelkään, mitähän mittari seuraavaksi näyttää.
 
Kyllä tuntuu jokatoisella olevan paastoarvoissa ongelma.

Imme: tuo sinun iltapala kuullostaa hyvältä. Ja se hiilareiden kokonaan poisjättäminen ei ole tarkoituskaan, sen tulet kuulemaan myös polilta. Voithan kokeilla vähentämällä että tapahtuuko muutosta mutta sitä ei oman jaksamisen uhalla kannata eikä ole tarkoituskaan tehdä. Jos et jaksa sen tiputusta tarvitset todennäköisesti lääkityksen mutta sille sinä et voi mitään, olet tehnyt kaikkesi.
Ja voin kertoa ihan näin kahden raskausdiabeteksen kokemuksella (insuliinihoitoisella) että joskus vaan on niin että vaikka mitä söisit tai tekisit, ylityksiä voi tulla. Paastoarvoylityksiä on minullekin tullut pari insuliinista huolimatta. Eivät olleet polilla huolissaan, näitä yllätysnousuja voi tulla. Se voi kertoa jatkossa tapahtuvasta noususuunnasta tai sitten ei. Sen näkee mittauksien kanssa ajan kuluessa.
Ja tuo ei nyt ihan hyvältä kuullosta että jatkuvasti on nälkä ja ajatus on sokereissa/ruoassa jne. Syötkö kuitenkaan ihan tarpeeksi? Oletko muuttanut paljon ruokavaliota ja millaiset sinun ruokarytmit nykyisin on?
Helpommin sanottu kuin tehty mutta älä stressaa. Ne arvot saadaan kyllä alas lääkityksellä viimeistään, mutta omaa jaksamista älä vie tämän mukana alas. Asia tulee kyllä hoitumaan ihn varmasti parhain päin.:)
 
Kyllä tuntuu jokatoisella olevan paastoarvoissa ongelma.

Imme: tuo sinun iltapala kuullostaa hyvältä. Ja se hiilareiden kokonaan poisjättäminen ei ole tarkoituskaan, sen tulet kuulemaan myös polilta. Voithan kokeilla vähentämällä että tapahtuuko muutosta mutta sitä ei oman jaksamisen uhalla kannata eikä ole tarkoituskaan tehdä. Jos et jaksa sen tiputusta tarvitset todennäköisesti lääkityksen mutta sille sinä et voi mitään, olet tehnyt kaikkesi.
Ja voin kertoa ihan näin kahden raskausdiabeteksen kokemuksella (insuliinihoitoisella) että joskus vaan on niin että vaikka mitä söisit tai tekisit, ylityksiä voi tulla. Paastoarvoylityksiä on minullekin tullut pari insuliinista huolimatta. Eivät olleet polilla huolissaan, näitä yllätysnousuja voi tulla. Se voi kertoa jatkossa tapahtuvasta noususuunnasta tai sitten ei. Sen näkee mittauksien kanssa ajan kuluessa.
Ja tuo ei nyt ihan hyvältä kuullosta että jatkuvasti on nälkä ja ajatus on sokereissa/ruoassa jne. Syötkö kuitenkaan ihan tarpeeksi? Oletko muuttanut paljon ruokavaliota ja millaiset sinun ruokarytmit nykyisin on?
Helpommin sanottu kuin tehty mutta älä stressaa. Ne arvot saadaan kyllä alas lääkityksellä viimeistään, mutta omaa jaksamista älä vie tämän mukana alas. Asia tulee kyllä hoitumaan ihn varmasti parhain päin.:)

Kiitos Noksu tsemppaavasta viestistä. Ruokarytmi ja ruoat on pysynyt suurin pirtein samana, mutta jostain syystä tunti ruokailusta on taas nälkä ja odotan vain, milloin on seuraava ruoka. Ateriakalorit ovat myös ministi pienempiä. Kaloreita on leikkaantunut normaalista ruokailusta noin 300-400 kcal / vrk. Tuntuu, että elämä pyörii niin paljon ruoan ympärillä, etten nyt muuta osaa edes ajatella. Vatsani saan kuitenkin täyteen aterialla, joskin nyt vihannesten osio on himpun verran suurempi kuin ennen ja perunan/pastan/riisin määrä hieman pienempi. Proteiinia syön saman verran kuin ennen.

Mutta katsotaan, mitä tapahtuu. Ehkä kolmen päivän mittaustauko saa ajatuksetkin muualle, kun ei tarvitse mittailuja hoitaa tässä muun arjen ympärillä :)

Ja olipa siis kauhea valitusvirsi tämä ja tuo edellinen viestini, vaikka oikeasti ihmisillä on isompiakin ongelmia :hilarious:
 
Imme, on todellakin tullut stressiä. Ja mun havaintojen (joskin epäloogisten koska koko radissa ei tunnu olevan mitään tolkkua) stressi pahentaa noita aamuarvoja. Lääkärin kanssa kun puhuin puhelimessa lääkityksestä ni seuraavan aamun arvo oli karsea vaikka iltapala oli ihan sama kun ennen. Ja kun vihdoin alistuin kohtalooni ja aloitin tablettilääkityksen niin arvot laski vaikka lääke oli vielä apteekissa... :sad001

Sun iltapala tosiaan kuulostaa hyvältä kuten Noksukin sanoi. Ja Hyvinkäällä oli ainakin mulla tosi mukava diabeteskätilö, että reippaasti vaan sinne juttusille. Mä mielestäni syön runsaasti ja kun käytiin esimerkkipäivän ateriaa läpi niin sanoinkin että tuossa varmaan kalorit paukkuu yli, mutta kätilöpä oli sitä mieltä että ei laisinkaan (yli 2000kcal kuitenkin mentiin tai ainakin siinä tuntumassa). En todellakaan pode nälkää eikä se tässä kyllä mitään hyödytäkään.

Sitten noihin paastoarvoihin vielä sen verran että oon välillä vessakäynnillä just viiden maissa mitannut arvon ja sitten 2-3h myöhemmin kun oon noussut ylös. Ja se on laskenut. Että aina se käyrä ei ole nouseva, ainakaan mulla. Tätäkään en tajua, herääkö ne omat insuliinit sitten toimimaan kuitenkin - liian myöhään vaan? Täytyy kysyä seuraavalla polikäynnillä osaisivatko selittää.

Sitä piti vielä kaikille sanoa, että kun itse ainakin jurputin näistä paastoarvoista ja rajoista sun muista tuossa muutama sivu taaksepäin ja kysyin myös lääkäriltä, että en ymmärrä miksi olen arvolla 5,3 raskaana sairas ja ei-raskaana terve niin sainpa ihan järkeenkäyvän vastauksen (joka myös motivoinut omaa syömiskäyttäytymistä). Sikiön verensokeri on aina noin 0,5mmol korkeampi kun äidin vastaava eli kun mulla mittari näyttää 5,5mmol niin sikiöllä on sokerit jo 6,0mmol :meh:
 
Se varmaan on hyväkin Imme että juttelet diabeteskätilön kanssa jatkossa. Tuo että on nälkä koko ajan niin ei oikein hyvältä kuullosta. Se ei ole tarkoitus tosiaan kuten magnusti sanoi, se voi sotkea tilannetta vielä ennestään. Itse ensimmäisessä odotuksessa laskin tosiaan hiilareita ja ruokamääriä alas että saisin arvot alas. Eihän se mitään auttanut, sain itseni väsyneeksi ja hieman tuli noottia lääkäriltä että ei nyt kuitenkaan ole tarkoitus nälässä olla ja vetää hiilareita niin alas että kohta on koko kroppa sekaisin.:hilarious: Mutta olisi hyvä että pääset juttelemaan kätilön kanssa, heiltä saa todella paljon tietoa, sellaistakin mitä ei missään lue.

Magnusti mainitsikin tuosta vauvan verensokerista. Ongelmiahan voi tulla myös synnytyksen jälkeen jos omat arvot on korkealla, kun vauva tuottaa myös insuliinia sokeriarvoa vastaan. Tämä voi jatkua myös syntymän jälkeen jonka takia vauvojen sokereita seurataan etteivät olisi liian matalalla.

Ja todellakaan ei aina ole mitään tolkkua arvoissa eikä aina vaan voi vaikuttaa välttämättä millään tavalla vaikka haluaisikin. Onneksi ollaan hyvässä seurannassa.:happy:
 
Imme kokeileppa lisätä sokeroimatonta kermavaahtoa rahkaan tai turkkilaista rasvasta jugurttia smoothien joukkoon ja vaihda noi rasvattomat juustot rasvasiin! Oon huomannut että rasva pitää kans kivasti sokrut alhaalla;)
Ja kyllä stressaa ja paljon! Aamulla pelottaa mitä mittari näyttää ja joka ruuan saa miettiä aivan liian tarkkaan... Voih kun tää olis jo ohi!
Mulla kalorit pyörii 1500-1700kcal/pv... en vaan saa syötyä enempää vaikka yritys on kova!
Mulla toi hillareiden laskeminen toimii mutta sitten pitää olla proden ja rasvan saanti reippaampaa... eikä se mua väsytä tms! Mut näin toimii mun kroppa eikä se nyt ole automaatio että jos tämä toimii mulla niin ei se välttämättä toimi muilla;)
Mangusti mahtavaa että sait selville tän munkin mieltä polttavaan kysymykseen vastauksen! Kieltämättä auttaa tsemppaamaan enempi kun tietää että pikkusen sokerit on noinkin paljon korkeammat kun itsellä:)
Mulla kyllä oikeasti meinaa taistelu motivaatio loppua näiden sokereiden kanssa... Huoh! Vielä 12 viikkoa... jaksaa jaksaa, tsemppaa tsemppaa!
 
Tosta paastoarvon mittaamisesta aamuyön/varhaisen aamun vessakäynnillä, mä oon monesti myös ottanut ja mulla on yleensä myös sillon korkeampi arvo, kuin kahen kolmen tunnin päästä, kun nousen ylös. Ja tietysti silloin merkkaan sen paremman arvon, jos kerta meen vielä vessakäynnin jälkeen nukkumaan, enkä mitään pistä suuhuni. Usein sitten puoli kymmenen kymmenenkin maissa on arvo alle rajan, kun aamupalaa rupeen syömään.
 
Mä sain äsken ton laitteen millä voi kotona mittaa arvot, en oo siis radilainen tai ainakaan en tiedä olevani koska en oo rasituksessa käynyt. Kysymys on nyt se, että mun pitäis mittaa arvo tunnin ruokailun jälkeen, niin otetaanko se aika ruokailun lopettamisesta ja kuinka tarkasti pitäis tunti olla ?:confused:
 
Ahven, ruokailun lopettamisesta juu. En tiedä ohjetta kotiseurantaan kuinka tarkasti, mutta rasituksessa kun mulla meinasi hoitajien ryssinnän takia jäädä 2h arvo mittaamatta niin sanoivat, että jos olisi mennyt enemmän kuin 7min yli niin siitä olisi pitänyt tehdä erillinen merkintä verikokeen tulkitsijoille. Olisiko se haarukka siis about +-7min kumpaankin suuntaan. Itse oon laittanut puhelimen herätyskellon soimaan että muistan mitata.
 
Joo, mokasin jo, söin lapsen ksylitolipastilleja joku 20min. ruoan jälkeen. Oletan että ei saa syödä tuntiin mitään ku mittaa. Yritän illalla uudestaan :grin
 
Takaisin
Top