Sokerirasitus ja radi

Onko kellää täällä mennyt kaikki arvot yli rasituksessa? Nyt menossa rv 30+6 ja arvo rasituksessa oli: paasto 5,3 (just rajalla),1 h 11,3 (raja on 11,0) ja 2h 11,0 (raja 8,jotain). Eilen aloitin mittaamaan ja heti tuli eka ylitys tunti aamupalan jälkeen :/ oon siis vasta 18v eikä oo sukurasitetta mut oon kyllä herkuttelut aika paljon raskauden aikana niin varmaan johtuu siitä... Luin että mitä enemmän arvoja pielessä niin sitä vakavampi radi
 
Mä istuskelen just tällä hetkellä sokerirasituksessa ja panikoin valmiiksi tuloksia. o_O Oon täysin varma, että radituomio on tuloksena ja etenkin paastoarvon uskon menevän yli. Oon tosi huono syömään tarpeeksi usein, koska mulla kestää aina tosi kauan ennen kuin tulee nälkä ja ruokailuvälit venyy sekä normaalisti että raskausaikanakin liian pitkiksi. No pianhan tuon sitten kuulee. Litku oli kyllä jäätävän makeaa mutta onneksi edes sitä vadelman makuista, kun pelkäsin niitä täällä mainittuja kirsikkaa tai kokista saavani. :D Jonkun pienen aavistusmaisen päänsäryn pukkasi 20 min litkun juomisen jälkeen, että kiva 2h tulossa siis... :rolleyes:
 
Minullahan paastoarvo on heitellyt 5.5-5.9 rajoilla, tällä hetkellä lähes tulkoon joka aamu 5.4. lääkityksenä menee metformiini aamuin illoin ja insuliini. Esikoisesta sama juttu mutta en silloin metformiinia käyttänyt ja nyt kun tuli insuliini niin kyseenalaistin samantien tabletin käytön että miksi sitä pitää syödä kun insuliinikin menee.. vastaukseksi sain että se on heidän ohjeistus. En mä kyllä uskalla olla ottamattakaan. Kyllä ottaisin radin kuitenkin tosissaan, sokerishokki syntyessään voi olla vauvalle melkoinen jos niikseen on. Ja tosiaan minulla tämä on toinen radi, ekalla ja nyt kolmannella. Tokalla ei ollut mitään, joten itselläni uskon puhtaasti raskaudessa (ehkä jopa vauvan sukupuolesta) olevan kyse.

Miten päin sulla nämä sukupuolet meni raskauksissa?
 
Mä en kyllä suostuis jollain 0.1 mmol ylityksellä aloittamaan mitään lääkitystä! Ennemmin just skarppaa enemmän (Ok, ei se aina niin helppoa oo... olen sen tässä raskaudessa huomannut!) miettii ruuat+liikunnan tarkkaan!
Tässä raskaudessa ei näillä mun arvoilla oo sit mitään järkeä... heittelee ihan mielivaltaisesti vaikka söis täsmälleen samaa, täsmälleen samaan aikaan ja mittais aamulla täsmälleen samaan aikaan paaston... kaikki muutkin arvot seilaa ihan ihmeellisesti o.O ihan pirun vaikeeta löytää minkään näköistä järkeä näihin mun arvoihin :eek: paastot seilaa 4.9-6.2 ja ruokien jälkeiset 4.9-7...
Usein jälkeen arvo on pienempi kun ennen arvo:eek: kuin voi olla?
Huvittaa just tää et 2 tyypindian raja-arvot on paljon isommat kun radin! Miksi näin? o_O välillä tulee semmonen fiilis että tämäkin vaan siks että saa mammoja lääkitä enempi ja lääkefirmat käärii massit taskuun :meh: huoh...
Täällä tänään mittailtu päivä käyrää ja läheltä piti tilanteita ollut pari! Lisä ketutuksena tässä on sit se et kaikki mansikat,melonit, mustikat, herneet sun muut marjat/hedelmät on nyt parhaimmillan ja niitä saa edes syödä niin paljoa kuin masu vetäis... normaalisti vetäisin kesän antimia kaksin käsin! Vaan ei... laskeppa siinä sit hiilareita:meh: ärsyttää!!!!

Niin, mullahan on kyse nimenomaan tästä 0,1 mmol ylityksestä että haluavat aloittaa lääkityksen. Nyt siis äippäpolilla katsovat vielä tarkemmalla seulalla kun mitä tuossa neuvolan ohjeistuksessa, jossa sallitaan se 4 ylitystä kahdessa viikossa. Eilen google kertoi, että raja-arvot vaihtelevat paljon myös maittain, muistaakseni jenkeillä on samat paastoarvot kun meillä mutta esim. Tanskassa olikohan muistaakseni 6,1 :eek:

Ootko huomannut, että päivän aktiivisuus vaikuttaisi paastoarvoon vaikka söisit samat pöperöt? Mä oon alkanut epäillä, että kun liikun enemmän ja syön ns. liian vähän (aamulla kova nälkä myöhäisestä iltapalasta huolimatta) niin arvot on koholla...

Ootko saanut neuvolasta vielä lähetettä synnärille?'

Ja joo, ne marjat ja kirsikat sun muut, mä en kestä :inpain:
 
Mangusti mullahan tää arki on jatkuvaa liikettä... ei vapaa päiviä:wink joten en ole tullut ajatelleeksi että se vaikuttais mut melkeinpä vois katsella että jos aloittaisi (tai ainakin yritttäis) tehokkaamman lihaskunto treenin! Jotenkin ollut sen saralla hiukan laiskaa ajan puutteen ja väsyn takia... enemmän menty kardio/hyötyliikunnalla lasten kanssa, pyöräyly/rattaiden kanssa lenkkeily tms.
Mulla ois tulossa rv 30 istukka ultra ja siinä samalla katotaan sit jantterin koko! Mietitään mitä sit jatkossa... haluisin kyllä että tämäkin raskaus menisi luonnollisesti loppuun asti että ei tarviis käynnistellä tms..
Suomessakin tuntuu noi paasto raja-arvot heittelevät ihan kunnittain... en kyl ole tähän päivään asti ymmärtänyt että miksi ihmeessä Radi on niin eri ku 2 tyypin dia että pitää rajat laskea niin alas? Ok, kyllähän Radi häviää kun saa babyn ulos masusta mutta voihan 2 tyypin diastakin ”parantua” kun ottaa rotia elämästä...
kauhia ressi!
 
Onko kellää täällä mennyt kaikki arvot yli rasituksessa? Nyt menossa rv 30+6 ja arvo rasituksessa oli: paasto 5,3 (just rajalla),1 h 11,3 (raja on 11,0) ja 2h 11,0 (raja 8,jotain). Eilen aloitin mittaamaan ja heti tuli eka ylitys tunti aamupalan jälkeen :/ oon siis vasta 18v eikä oo sukurasitetta mut oon kyllä herkuttelut aika paljon raskauden aikana niin varmaan johtuu siitä... Luin että mitä enemmän arvoja pielessä niin sitä vakavampi radi

Sulla saattaa tosiaan olla toi herkuttelu syynä miks tommoset arvot saanut... joten kannattaa lopettaa herkuttelu jos vaikka pääsisit mittailuista eroon :wink eikö sillä että itsekin kuulen suklaan kutsun mutta pysyn kovana:p mä siis kärynnyt nippanappa paastosta ja muut arvot olleet priima... mulle lääkäri sano että herkuttelu kannattaa pistää tauolle viikkoa ennen rasitusta niin nippanappa ylityksiltä yleensä vältytään ja sillon tuomio napsahtaa yleensä oikeille ”ongelma” tapauksille:wink
 
Onko kellää täällä mennyt kaikki arvot yli rasituksessa? Nyt menossa rv 30+6 ja arvo rasituksessa oli: paasto 5,3 (just rajalla),1 h 11,3 (raja on 11,0) ja 2h 11,0 (raja 8,jotain). Eilen aloitin mittaamaan ja heti tuli eka ylitys tunti aamupalan jälkeen :meh: oon siis vasta 18v eikä oo sukurasitetta mut oon kyllä herkuttelut aika paljon raskauden aikana niin varmaan johtuu siitä... Luin että mitä enemmän arvoja pielessä niin sitä vakavampi radi

Kyllä, kaikki arvot rasituksessa pielessä. Tuttua hommaa..

Kokeilepa vaikka niin että syöt kaksi iltapalaa. Esim klo 20 jolloin se ns.normaali iltapala, vähän ennen nukkumaanmenoa esim leipä, hedelmä tms. Joskus pitkä paastoaika voi nostaa aamupaastoa. Sitä voi myös kokeilla että aamulla syö kahdessa erässä. Ensin esim. rahkaa+marjoja-taukoa- sitten leipää/puuroa tms. Itselläni 10h yöpaasto on liikaa, kyllä arvot nousee. Tämä toki yksilöllistä. Tälläisiä vinkkejä olen itse saanut ja joillain toimii joillain ei.:)

Ja sillä että miten pielessä arvot on ei kerro vielä siitä miten "paha taso on, sen näkee vasta ajan saatossa mittausten myötä. Kätilö minulle kertoi että ensimmäinen ja toinen radi voivat olla täysin erilaisia keskenään.
 
Argh!!! Nyt on pakko purkautua tänne, v*tuttaa niiiin paljon!!!

Mä en nyt tiedä onko tässä kyseessä se, että mun on vaikeaa hyväksyä, että olen niin (elintapa)sairas että tarvitsen lääkitystä?

Vertaistukea, anyone? :sad001:sad001:sad001

Moikka, terveisiä elokuisten puolelta. Ja roppakaupalla sitä empatiaa! Mulla on kolmas lääkehoitoinen Radi menossa ja tällä kertaa psyyke on jaksanut jo vähän paremmin. Vaikka onhan tää enimmäkseen aika perseestä.

Halusin tarttua tuohon (elintapa)sairas- heittoon. Mä en pidä itseäni sairaana, vaikka mulla raskausdiabetes onkin. Se on vain terveydenhuollon diagnostinen työkalu, jonka avulla pyritään löytämään ne odottajat, joiden vauvoilla on suurempi riski syntyä liian suurina ja joilla saattaa olla sokerin kanssa ongelmia syntymän jälkeen. lisäksi on tärkeää huomioida omissa elintavoissa mitä voi raskauden jälkeen, koska yhteys kakkostyypin diabeteksen puhkeamiseen meillä on. Mä ainakin lohdutan itseäni aina välillä että näillä arvoilla ei tosiaan vielä saa edes sitä kakkostyyppi-diagnoosia, puhumattakaan siitä miten vaikea ykköstyypin diabeetikkojen on ymmärtää näitä meidän raja-arvoja.

Mutta silti. Vaikeaa, just varsinkin paastoarvon osalta vaikeaa, raskausdiabetesta on paljon ihan normaalipainoisilla ja terveet elämäntavat omaavilla ihmisillä. Mä en enää ota mitään syyllisyyttä siitä että olisin tämän itse aiheuttanut. Oon tehnyt ihan todella paljon töitä kaikkien raskauksien aikana ja välillä liikkuakseni, pysyäkseni kunnossa ja syödäkseni terveellisesti. Niin varmasti jokainen raskausdiabetesodottaja tekee. Sen on riitettävä.

Ja terveydenhuollon puolella ei edelleenkään ollenkaan huomioida tai ymmärretä radin odottajille aiheuttamaa ahdistusta, huolta ja stressiä. Mullekin viimeksi joku sanoi että ”jos et saa ruokavaliolla arvoja kuntoon, aloitetaan lääkitys”. Ymmärsin sen niin, että lääkityksen aloittaminen tarkoittaa mun henkilökohtaista epäonnistumista ruokavaliossa. Se ei ole totta. Virallisen ohjeen mukaan virallisterveellinen ruokavalio riittää ja jos sillä arvot ei pysy, lääkitään. Se, että mä vältän perunaa, vehnää ja riisiä, on jo riman ylittämistä. Tarvitsen vähemmän lääkettä, kun syön näin, mitä pidän hyvänä asiana.

Tulipa pitkä avautuminen, mutta siis, itsesyytökset romukoppaan ja tarroja ja ylistystä meille joka päivästä, kun jaksetaan miettiä syömisiä ja mittaamisia! Tsemppiä!
 
Miten päin sulla nämä sukupuolet meni raskauksissa?

Ensimmäinen oli tyttö jolloin siis tämä sana paastoarvo ongelma oli. Ja toinen poika eikä mitään arvo-ongelmia vaikka juoksin kolme vai neljä kertaa rasituksessa raskausaikana.
Tästä raskaudestahan ei ole tietoa onko tyttö vai poika, mutta vahvasti epäilen tyttöä. Syyskuussahan sen sitten näkee toimiiko elimistöni erilailla tyttö tai poika raskauksissa :wink
 
Kyllä, kaikki arvot rasituksessa pielessä. Tuttua hommaa..

Kokeilepa vaikka niin että syöt kaksi iltapalaa. Esim klo 20 jolloin se ns.normaali iltapala, vähän ennen nukkumaanmenoa esim leipä, hedelmä tms. Joskus pitkä paastoaika voi nostaa aamupaastoa. Sitä voi myös kokeilla että aamulla syö kahdessa erässä. Ensin esim. rahkaa+marjoja-taukoa- sitten leipää/puuroa tms. Itselläni 10h yöpaasto on liikaa, kyllä arvot nousee. Tämä toki yksilöllistä. Tälläisiä vinkkejä olen itse saanut ja joillain toimii joillain ei.:)

Ja sillä että miten pielessä arvot on ei kerro vielä siitä miten "paha taso on, sen näkee vasta ajan saatossa mittausten myötä. Kätilö minulle kertoi että ensimmäinen ja toinen radi voivat olla täysin erilaisia keskenään.

Mulla myös ongelma tämä pitkä paastoaika. 10h on liikaa ja se on usein se mikä mulla paastossa tulee. Oon testannut sitä välillä niin että kun käyn yöllä vessassa, paastoajan ollessa noin 7-8h on arvo oikein hyvä mutta kun jatkan uni pari-kolme tunti niin saattaa siinä ajassa nousta yli raja-arvon. Mulle kyllä ihan sairaalan erikoislääkäri sanoi, että ei tarvi kuitenkaan lähteä siihen että yöllä herää syömää koska se on aina unista pois ja sitä myötä omasta jaksamisesta. Sanoi myös että radi ja vuorotyöt (teen siis vuorotöitä) ei sovi yhteen koska säännöllisyys ruokarytmissä on aika huono juuri vaihtelevien työvuorojen takia. Ens viikko enää töitä ja saas nähdä muuttuuko tulokset kun saa perus rytmin arkeen...
 
Minullakin oli 1.6 sokerirasituskoe vaikka altistavia tekijöitä ei ole. En ole edes täyttänyt 25 vuotta. Mutta menin kyselemättä kuitenkin kokeisiin, mitään vikaa ei arvoissa ollut. Tulipahan käytyä vaikka tarvetta ei oikeasti ollutkaan. Ei tarvinnut käydä esikoista odottaessa mutta nyt jostain syystä piti. Mutta mulla vissiin niin hyvä sokerin sietokyky ettei tullut edes minkäänlaista huonovointisuutta, ei ollut kuin istua ja odotella se pari tuntia. Tabletilla elokuvaa katsoin odotellessa. Että voisin lähteä vaikka heti uudestaankin jos käskettäs. :D
 
Mulla myös ongelma tämä pitkä paastoaika. 10h on liikaa ja se on usein se mikä mulla paastossa tulee. Oon testannut sitä välillä niin että kun käyn yöllä vessassa, paastoajan ollessa noin 7-8h on arvo oikein hyvä mutta kun jatkan uni pari-kolme tunti niin saattaa siinä ajassa nousta yli raja-arvon. Mulle kyllä ihan sairaalan erikoislääkäri sanoi, että ei tarvi kuitenkaan lähteä siihen että yöllä herää syömää koska se on aina unista pois ja sitä myötä omasta jaksamisesta. Sanoi myös että radi ja vuorotyöt (teen siis vuorotöitä) ei sovi yhteen koska säännöllisyys ruokarytmissä on aika huono juuri vaihtelevien työvuorojen takia. Ens viikko enää töitä ja saas nähdä muuttuuko tulokset kun saa perus rytmin arkeen...

Minulla myös vuorotyö (tosin nyt sairaslomalla), ei se ainakaan helpottanut asiaa mutta jotenkin sitä pärjäsi.
Ja tuossa vinkissä en tarkoittanut että pitää kenenkään herätä yöllä syömään korkean paaston takia, jos se näin ymmärrettiin. Esim itse syön iltapalan klo 20 noin suurinpiirtein, klo 22 ennen nukkumaanmenoa saatan syödä vielä rahkan, tai hedelmän jne. Mutta nämä on niin yksilöllisiä juttuja että mikä toimii toisella ei välttämättä toimikaan toisella. Se pitää vaan kokeilla.
Ensimmäisessä raskaudessa vedin kaikki hiilarit alas jolla sain vähän arvoja alas kunnes tajusin etten jaksa elää niin pienellä määrällä ja pahimmillani aiheutan itselleni ketosidoosin elimistöön. Tästä tulikin palautetta lääkäriltä että kätilöltä: ei näin. Korjataan insuliinilla.

Itse en koskaan ole kokenut minkäänlaista vähättelyä terveydenhuollon puolelta mitä jotkut ovat ja se on ikävää. Minulle on sanottu ihan suoraan etten voi asialle yhtään mitään. Kovasti on tsempattu niilläkin hetkillä kun tuntuu että vaikka päällä seisoisi niin arvot on mitä sattuu. Oman ravitsemuksen lisäksi kun arvoihin vaikuttaa myös monet muut asiat joihin taas ei voi vaikuttaa (kipeänä olo nostaa arvoja, supistelut voi nostaa, jotkut lääkkeet kuten kortisoni).

Minulla tulee aikalailla tasan 10h paastoa ja sen se kestää juuri ja juuri. Ja jos ei kestä niin sitten nostan insuliiniannosta. En näe että sillä on mitään merkitystä pistänkö 10ky vai 20ky. Kunhan ylityksiä tule. Enkä jaksa stressiä ottaa enää asiasta, aina voi kokeilla erilaisia juttuja ja/tai lääkityksen muuttamista ja aina on paikka kuitenkin mistä voi kysyä.:wink
 
Sulla saattaa tosiaan olla toi herkuttelu syynä miks tommoset arvot saanut... joten kannattaa lopettaa herkuttelu jos vaikka pääsisit mittailuista eroon :wink eikö sillä että itsekin kuulen suklaan kutsun mutta pysyn kovana:p mä siis kärynnyt nippanappa paastosta ja muut arvot olleet priima... mulle lääkäri sano että herkuttelu kannattaa pistää tauolle viikkoa ennen rasitusta niin nippanappa ylityksiltä yleensä vältytään ja sillon tuomio napsahtaa yleensä oikeille ”ongelma” tapauksille:wink

Joo nyt on kyllä herkuttelu tauolla!
 
Kyllä, kaikki arvot rasituksessa pielessä. Tuttua hommaa..

Kokeilepa vaikka niin että syöt kaksi iltapalaa. Esim klo 20 jolloin se ns.normaali iltapala, vähän ennen nukkumaanmenoa esim leipä, hedelmä tms. Joskus pitkä paastoaika voi nostaa aamupaastoa. Sitä voi myös kokeilla että aamulla syö kahdessa erässä. Ensin esim. rahkaa+marjoja-taukoa- sitten leipää/puuroa tms. Itselläni 10h yöpaasto on liikaa, kyllä arvot nousee. Tämä toki yksilöllistä. Tälläisiä vinkkejä olen itse saanut ja joillain toimii joillain ei.:)

Ja sillä että miten pielessä arvot on ei kerro vielä siitä miten "paha taso on, sen näkee vasta ajan saatossa mittausten myötä. Kätilö minulle kertoi että ensimmäinen ja toinen radi voivat olla täysin erilaisia keskenään.

Mulla ei siis aamupaaston kaa oo vielä ollut ongelmaa mut veikkaan että se yksi ylitys johtui siitä että join appelsiinimehua koska tänä aamuna ei sit tullut ylitystä kun en juonut!
 
Moikka, terveisiä elokuisten puolelta. Ja roppakaupalla sitä empatiaa! Mulla on kolmas lääkehoitoinen Radi menossa ja tällä kertaa psyyke on jaksanut jo vähän paremmin. Vaikka onhan tää enimmäkseen aika perseestä.

Halusin tarttua tuohon (elintapa)sairas- heittoon. Mä en pidä itseäni sairaana, vaikka mulla raskausdiabetes onkin. Se on vain terveydenhuollon diagnostinen työkalu, jonka avulla pyritään löytämään ne odottajat, joiden vauvoilla on suurempi riski syntyä liian suurina ja joilla saattaa olla sokerin kanssa ongelmia syntymän jälkeen. lisäksi on tärkeää huomioida omissa elintavoissa mitä voi raskauden jälkeen, koska yhteys kakkostyypin diabeteksen puhkeamiseen meillä on. Mä ainakin lohdutan itseäni aina välillä että näillä arvoilla ei tosiaan vielä saa edes sitä kakkostyyppi-diagnoosia, puhumattakaan siitä miten vaikea ykköstyypin diabeetikkojen on ymmärtää näitä meidän raja-arvoja.

Mutta silti. Vaikeaa, just varsinkin paastoarvon osalta vaikeaa, raskausdiabetesta on paljon ihan normaalipainoisilla ja terveet elämäntavat omaavilla ihmisillä. Mä en enää ota mitään syyllisyyttä siitä että olisin tämän itse aiheuttanut. Oon tehnyt ihan todella paljon töitä kaikkien raskauksien aikana ja välillä liikkuakseni, pysyäkseni kunnossa ja syödäkseni terveellisesti. Niin varmasti jokainen raskausdiabetesodottaja tekee. Sen on riitettävä.

Ja terveydenhuollon puolella ei edelleenkään ollenkaan huomioida tai ymmärretä radin odottajille aiheuttamaa ahdistusta, huolta ja stressiä. Mullekin viimeksi joku sanoi että ”jos et saa ruokavaliolla arvoja kuntoon, aloitetaan lääkitys”. Ymmärsin sen niin, että lääkityksen aloittaminen tarkoittaa mun henkilökohtaista epäonnistumista ruokavaliossa. Se ei ole totta. Virallisen ohjeen mukaan virallisterveellinen ruokavalio riittää ja jos sillä arvot ei pysy, lääkitään. Se, että mä vältän perunaa, vehnää ja riisiä, on jo riman ylittämistä. Tarvitsen vähemmän lääkettä, kun syön näin, mitä pidän hyvänä asiana.

Tulipa pitkä avautuminen, mutta siis, itsesyytökset romukoppaan ja tarroja ja ylistystä meille joka päivästä, kun jaksetaan miettiä syömisiä ja mittaamisia! Tsemppiä!

Kiitos paljon tästä kirjoituksesta ja tsempeistä, sai ajattelemaan asiaa ihan uudelta kantilta. Mä olen ottanut ehkä liiankin henkilökohtaisesti nuo terveydenhuollon ruokavalio- ja liikuntakommentit, vaikka niitä ei varmastikaan ole pahalla tarkoitettu. Päin vastoin on kehuttu miten "vakavasti" otan tämän ja teen kaikkeni sen eteen, että arvot parantuisivat. Mutta tää on selkeästi arka paikka itselle, ehkäpä koska mitään sukurasitetta ei ole ja toisaalta kun oma BMI on aina pyörinyt siellä normaalin yläpäässä. Tuntuu myös, että moni eritoten vanhempi sukulainen vetää yhtäläisyysmerkit radin ja tyypin 2 diabeteksen välille.... itsestä tuntuu kurjalta ja hävettää. Samaan aikaan nämä mummot ja anopit ja mammat on kuitenkin työntämässä toisella kädellä pullasiivua naaman eteen, saatesanoilla voithan sä nyt tämän kerran, vähän ottaa. Ei varmaan heidän aikana näitä asioita vielä mitattu ja diagnosoitu niin senkin puolesta heidän vaikea ymmärtää.
 
MaterAmat kiitti tsemppi viestistä:) mulla kans kaikki muu vilja boikotissa paitsi ruisleipä... sitä pakko saada ja onnkeksi se ei nosta arvoja mihinkään suuntaan, rakastan ruisleipää!!!
Lääkäri mulle sanoikin että joillain radilaisilla toi perusterve lautasmalli toi alkuunkaan ja sit vaaditaan rankalla kädellä hiilareiden karsimista tai lääkehoitoa...
Meillä neuvolassa on sallittua 3x vko ylittää rajat ja neljännestä napsahti lähete äippäpolille. Muutenkin tämä mun uusin Th on ihanan kannustava noiden arvojen ja radin suhteen näin muutenkin.. parhaansa tässä yrittää pysyä järjissään ja ”kaidalla” teillä ku julmettu ressi päällä syömisessä ja haluisin vaan istua kahvikupposen ja pullan kaa takapihalle aurinkoon niinku kuka tahansa odottaja, mutta ei... vain kahvi kupponen ilman pullaa :/ toisaalta pysyypähän roti syömisessä ja lapsi saa paljon ravinteita kun kaikki mitä naamaansa laittaa on mietitty ja kaksikertaa harkittu :wink
Mangusti, noi mummot on kyl ihan pahimpia sokeri diilereitä:D omalta mummolta kuullut sen tuhat kertaa että syöhän pottua/leipää/pullaa kahden edestä o.O eihän ne ymmärrä että ihan normi raskaudesssakaan se niin mee:/
 
No aamu taas oltu äippäpolin kontrollissa.
Arvot ollut nyt hyvät ja jatko samanlailla ja jos ylityksiä tulee niin rohkeasti nostamaan insuliinin määrää.
Noksu tuolla kirjoitti siitä että hiilarit alas on huono juttu niin siitä juuri puhuttiin, että syömättä ei pidä olla eikä tän takia vetää kalorimäärää alas vaan syö hyvin ja terveellisesti että itse jaksaa ja jos se ei riitä niin sitten asia korjataan lääkkeillä. Ei ole oikein vetää itteään piippuun sen takia, koska juurikin joskus asialle ei voi mitään eikä itse siihen pysty vaikuttamaan.

Mutta omaan napaan, vauva kasvaa hienosti keskikäyrällänsä. Painoarvo tällä hetkellä 1226g eli kolmessa viikossa on ylitetty kilon paino :) virtaukset normaalit ja lapsivettä normaalisti. Kaikki oikein hyvin ja loistavasti. Seuraava aika kolmen viikon päästä. Ja sitten viikkoja ilmeisesti sen verran paljon, että aletaan joka kerta ottaa vauvasta myös ekg. Ja käynnit tihenee 2 viikon välein. Pakko sanoa, että täällä kyllä seurataan radilaisia ihan huolella.
 
Jaahas. 2.kierros sokerirasitusta menossa! Vähän jännittää taas. Ja nyt jo väsyttäny kauan vaikka litkusta on 40min. Ekalla kerralla se tarkoitti että arvot oli hyvät. Nyt en oo niin varma tilanteesta
 
Ja taas koitin "fuskata" ennen rasitusta, eli syödä normisti ja vältellä herkkuja. Mutta eilen tuli leivottua ja ennen kuin huomasin niin olin jo vispilät nuollu. Se siitä. Katotaa ny "vaikuttiko" tulokseen
 
Mä luovutan :sad001 Hoitajan soiton jälkeen (kun ehdotti lääkitystä) molemmat aamuarvot olleet korkeammat kuin koskaan, en keksi muuta selitystä kun että stressaan tätä tilannetta. Eilen tuli illalla jo itku, tunnen itseni terveeksi, mutta samaan aikaan niin ristiriitainen tunne vauvan puolesta enkä halua aiheuttaa hänelle ongelmia tai ehdoin tahdoin vaikeuttaa synnytystä. Käynnistystäkään en haluaisi, mutta siihen tässä sitten vissiin joudutaan jos ei synnytys ala ennen LA. Jee, lisää lääkkeitä :meh:

Sanonpahan vaan, että en to-del-la-kaan halua lukea 10 tai 20 vuoden päästä kuinka radia on ylidiagnosoitu meidän aikana ja lääkitty terveitä ihmisiä. Ketutus on jo tällaisenaan aivan valtava.
 
Takaisin
Top