Sokerirasitus ja radi

Ei oo mullakaan koskaan ollu mitään altistavia tekijöitä ja silti neuvola aina laittais sokerirasitukseen. Jossain kaupungeissa riittää et on 25v täyttänyt.
 
Nykyään ilman rasitusta taitaa selvitä ainoastaan, jos on alle 25-vuotias, normaalipainoinen ja suvussa ei oo diabetesta. Eli suurin osa seulotaan joka tapauksessa juurikin siksi, että radi voi tulla kelle vaan altistavista tekijöistä huolimatta. Tai näin oon ite ainakin ymmärtäny. :)
 
Luulen kans että ikä omalla kohdalla (31) vei rasitukseen ja tosi hyvä että veikin kun kerran radi todettiin!
 
Itsellä ainoa kriteeri oli ikä (okei, tämän toisen kohdalla myös lievä ylipaino), ei siihen minusta muuta tarvita. Jos on geeneissä tms altistavia tekijöitä niin sitten käsittääkseni tulee näitä tuplarasituksia.
 
Nykyään ilman rasitusta taitaa selvitä ainoastaan, jos on alle 25-vuotias, normaalipainoinen ja suvussa ei oo diabetesta. Eli suurin osa seulotaan joka tapauksessa juurikin siksi, että radi voi tulla kelle vaan altistavista tekijöistä huolimatta. Tai näin oon ite ainakin ymmärtäny. :)

Jep, tässähän olis jo parikin altistavaa tekijää; ylipaino ja sukurasite.
 
Iik, matkalla rasitukseen. Lähinnä nyt eka jännittää, että miten se litku tällä kertaa pysyy sisällä. Nyt jo vähän heikko olo nälästä johtuen, sitten kun sen ällölitkun juo niin huhhuh...
 
Täällä litkut juotu ja hyi että se oli pahaa... Mutta toistaiseksi pysynyt sisällä ja olo ihan ok
 
Rasitus ohi :p ei tällä kertaa tehny ees tiukkaa, ei tullu huono olo eikä oikeestaan ole ees nälkä :wideyed: ja litku maistu lämpimältä spriteltä eli ei ollut niin pahaa kun viime raskaudessa.
 
Argh!!! Nyt on pakko purkautua tänne, v*tuttaa niiiin paljon!!! Lyhykäisesti, kärähdin myös tässä raskaudessa rasituksessa paastoarvosta, joka oli 5,6 (muut arvot 5,1 ja 4,0). Paastosokeri on kotimittauksissa ollut toisinaan yli rajan ja sain lähetteen synnytyssairaalaan, jossa kävinkin pari viikkoa sitten hyvät keskustelut asiaan vihkiytyneen kätilön kanssa. Sovittiin tarkemmasta ruokavaliohoidosta ja yhä liikunnan lisäämisestä (vaikka jo liikun päivittäin) ja että mittailen paastot kahden viikon ajalta päivittäin ja raportoin heille.

Eilen laitoin tulokset sairaalaan ja tänään tuli soitto. Lääkäri oli kuulemma sitä mieltä ,että pitää aloittaa lääkehoito, koska sen kahden viikon ajanjaksolla oli yksi viikon jakso, jossa yksi arvo rajalla ja kaksi yli (yhteensä kahdessa viikossa oli 4 ylitystä). Toinen oli yli siksi, että edellisenä iltana oli leffassa syönyt pienen pussin karkkia ja vähän arvelinkin että ylitys siitä napsahtaa. Se oli ainoa herkuttelu tuon kahden viikon aikana....

Muuten paastosokerit ovat tiukan kurin ansiosta pysyneet paremmin rajoissa kun ennen tuota käyntiä. Myös pitkäaikaissokeri mitattiin (kertoo elimistön sokerinsiedosta useamman viikon takaa) ja arvo oli normaali 28 (rajat 20-42).

Mä en nyt tiedä onko tässä kyseessä se, että mun on vaikeaa hyväksyä, että olen niin (elintapa)sairas että tarvitsen lääkitystä? Kun itsellä on sellainen olo, että oon ihan terve ja en todellakaan halua alkaa pistelemään itseeni insuliinia tai syömään metformiinia. Esikoisesta oli sama juttu, mutta silloin neuvola ei jostain syystä reagoinut noihin arvoihin kun olivat niin rajalla ja esikko syntyikin normi 3,5 kiloisena.

Vertaistukea, anyone? :sad001:sad001:sad001
 
Mangusti:
Radin kanssa vaan ollaan suomessa ihan tosi tosi tarkkana, kaikki diagnoosit eivät välttämättä ole "oikeita". Suomessa ennemmin radin kanssa diagnosoidaan vääriä hälytyksiä kuin jätetään yhtään ainuttakaan huomaamatta tai hoitamatta.

En tiedä lohduttaako mutta radi diagnoosin saa ns. "normaaleilla arvoilla" ja ehkä jopa vähän ylihoidetaan.. Jos jollain ei-raskaana olevalla on paastosokerit 5.7 niin siitä todetaan vain että hyvähyvä hienot arvot, jos on 6.0-7 niin seurantalinja ehkä 1x vuodessa(diabetesta ennakoiva tekijä jos paastot 6-6.9) ja vasta jos on yli 7.0 niin napsahtaa diabetes 2 diagnoosi.

Sitä en tiedä että onko jotain muuta syytä miksi radi napsahtaa jo alle 6.0 paastoilla kun taas diabetes diagnoosia ei.. ite olen asiaa ihmetellyt siitä lähtien kun radi tuomio tuli.

Siltikin siis hyvä hoitaa ja ottaa tosissaan kun ei ole vain omasta terveydestä kyse :) Ja tila on väliaikainen, eikä tosiaan läheskään aina riippuvaista omista elintavoista.

Veikkaan että itsellä viikon päästä sama edessä äippäpolilla, kun paastot on vaan sen 5.7-5.8 joka ikinen aamu.
 
Mä en nyt tiedä onko tässä kyseessä se, että mun on vaikeaa hyväksyä, että olen niin (elintapa)sairas että tarvitsen lääkitystä? Kun itsellä on sellainen olo, että oon ihan terve ja en todellakaan halua alkaa pistelemään itseeni insuliinia tai syömään metformiinia. Esikoisesta oli sama juttu, mutta silloin neuvola ei jostain syystä reagoinut noihin arvoihin kun olivat niin rajalla ja esikko syntyikin normi 3,5 kiloisena.

Vertaistukea, anyone? :sad001:sad001:sad001

Tiedän tunteen, itse olin ihan varma että selviän rasituksesta helposti, no vituralleenhan se meni ja kärähdin kahden tunnin paastosta. Vitutus on aika armoton, ja kun muutenkin kaikki ottaa tällä hetkellä päähän, tuntuu tämä sokereiden mittailu ja syömisen kyttääminen ihan hirveältä.

Ja varsinkin nyt kun sitten tällä meikäläisen mittailulla on nyt sokerit sitten liian alhaalla.

Pitäisi vaan saada se moodi päälle, että tämä on vain vauvan parhaaksi
 
Mangusti:
Radin kanssa vaan ollaan suomessa ihan tosi tosi tarkkana, kaikki diagnoosit eivät välttämättä ole "oikeita". Suomessa ennemmin radin kanssa diagnosoidaan vääriä hälytyksiä kuin jätetään yhtään ainuttakaan huomaamatta tai hoitamatta.

En tiedä lohduttaako mutta radi diagnoosin saa ns. "normaaleilla arvoilla" ja ehkä jopa vähän ylihoidetaan.. Jos jollain ei-raskaana olevalla on paastosokerit 5.7 niin siitä todetaan vain että hyvähyvä hienot arvot, jos on 6.0-7 niin seurantalinja ehkä 1x vuodessa(diabetesta ennakoiva tekijä jos paastot 6-6.9) ja vasta jos on yli 7.0 niin napsahtaa diabetes 2 diagnoosi.

Sitä en tiedä että onko jotain muuta syytä miksi radi napsahtaa jo alle 6.0 paastoilla kun taas diabetes diagnoosia ei.. ite olen asiaa ihmetellyt siitä lähtien kun radi tuomio tuli.

Siltikin siis hyvä hoitaa ja ottaa tosissaan kun ei ole vain omasta terveydestä kyse :) Ja tila on väliaikainen, eikä tosiaan läheskään aina riippuvaista omista elintavoista.

Veikkaan että itsellä viikon päästä sama edessä äippäpolilla, kun paastot on vaan sen 5.7-5.8 joka ikinen aamu.

Riina, just tää mua tavallaan pännii, että ylihoidetaan. Metformiini läpäisee istukan ja sillä saattaa olla vaikutuksia myös sikiöön. Mm. tämä:

"Metformiinille altistuneet lapset olivat sekä pidempiä että painavampia 18 kuukauden iässä kuin insuliinille altistuneet lapset, mutta heidän motorisessa, sosiaalisessa tai kielellisessä kehityksessään ei ollut eroja." Lähde http://jultika.oulu.fi/Record/isbn978-952-62-0859-6

Siksi ei minusta oo mikään pikkujuttu alkaa lääkitsemään itseään raskaana. Varsinkin jos on yhtään kyseenalaista, onko lääke todella tarpeen....Ja se tässä varmaan nyt näitä karvoja pystyyn nostattaakin. Sovittiin kätilön kanssa, että keskustelen huomenna lääkärin kanssa lääkityksen tarpeellisuudesta. Saas nähdä millainen keskustelu on edessä. Niin ja myös mä olen ihmetellyt tuota, että ei-raskaana oleville tuo 5,5 on ihan hyvä arvo. Onko oikeasti jotain tutkimusnäyttöä, että noilla alle 6 paastoarvoilla on vaikutusta sikiöön?
 
Minullahan paastoarvo on heitellyt 5.5-5.9 rajoilla, tällä hetkellä lähes tulkoon joka aamu 5.4. lääkityksenä menee metformiini aamuin illoin ja insuliini. Esikoisesta sama juttu mutta en silloin metformiinia käyttänyt ja nyt kun tuli insuliini niin kyseenalaistin samantien tabletin käytön että miksi sitä pitää syödä kun insuliinikin menee.. vastaukseksi sain että se on heidän ohjeistus. En mä kyllä uskalla olla ottamattakaan. Kyllä ottaisin radin kuitenkin tosissaan, sokerishokki syntyessään voi olla vauvalle melkoinen jos niikseen on. Ja tosiaan minulla tämä on toinen radi, ekalla ja nyt kolmannella. Tokalla ei ollut mitään, joten itselläni uskon puhtaasti raskaudessa (ehkä jopa vauvan sukupuolesta) olevan kyse.
 
Mä en kyllä suostuis jollain 0.1 mmol ylityksellä aloittamaan mitään lääkitystä! Ennemmin just skarppaa enemmän (Ok, ei se aina niin helppoa oo... olen sen tässä raskaudessa huomannut!) miettii ruuat+liikunnan tarkkaan!
Tässä raskaudessa ei näillä mun arvoilla oo sit mitään järkeä... heittelee ihan mielivaltaisesti vaikka söis täsmälleen samaa, täsmälleen samaan aikaan ja mittais aamulla täsmälleen samaan aikaan paaston... kaikki muutkin arvot seilaa ihan ihmeellisesti o.O ihan pirun vaikeeta löytää minkään näköistä järkeä näihin mun arvoihin :eek: paastot seilaa 4.9-6.2 ja ruokien jälkeiset 4.9-7...
Usein jälkeen arvo on pienempi kun ennen arvo:eek: kuin voi olla?
Huvittaa just tää et 2 tyypindian raja-arvot on paljon isommat kun radin! Miksi näin? o_O välillä tulee semmonen fiilis että tämäkin vaan siks että saa mammoja lääkitä enempi ja lääkefirmat käärii massit taskuun :/ huoh...
Täällä tänään mittailtu päivä käyrää ja läheltä piti tilanteita ollut pari! Lisä ketutuksena tässä on sit se et kaikki mansikat,melonit, mustikat, herneet sun muut marjat/hedelmät on nyt parhaimmillan ja niitä saa edes syödä niin paljoa kuin masu vetäis... normaalisti vetäisin kesän antimia kaksin käsin! Vaan ei... laskeppa siinä sit hiilareita:/ ärsyttää!!!!
 
Mä en kyllä suostuis jollain 0.1 mmol ylityksellä aloittamaan mitään lääkitystä! Ennemmin just skarppaa enemmän (Ok, ei se aina niin helppoa oo... olen sen tässä raskaudessa huomannut!) miettii ruuat+liikunnan tarkkaan!
Tässä raskaudessa ei näillä mun arvoilla oo sit mitään järkeä... heittelee ihan mielivaltaisesti vaikka söis täsmälleen samaa, täsmälleen samaan aikaan ja mittais aamulla täsmälleen samaan aikaan paaston... kaikki muutkin arvot seilaa ihan ihmeellisesti o.O ihan pirun vaikeeta löytää minkään näköistä järkeä näihin mun arvoihin :eek: paastot seilaa 4.9-6.2 ja ruokien jälkeiset 4.9-7...
Usein jälkeen arvo on pienempi kun ennen arvo:eek: kuin voi olla?
Huvittaa just tää et 2 tyypindian raja-arvot on paljon isommat kun radin! Miksi näin? o_O välillä tulee semmonen fiilis että tämäkin vaan siks että saa mammoja lääkitä enempi ja lääkefirmat käärii massit taskuun :meh: huoh...
Täällä tänään mittailtu päivä käyrää ja läheltä piti tilanteita ollut pari! Lisä ketutuksena tässä on sit se et kaikki mansikat,melonit, mustikat, herneet sun muut marjat/hedelmät on nyt parhaimmillan ja niitä saa edes syödä niin paljoa kuin masu vetäis... normaalisti vetäisin kesän antimia kaksin käsin! Vaan ei... laskeppa siinä sit hiilareita:meh: ärsyttää!!!!

Sepä se, kun aina ruokavalio ja liikunta ei auta. Ja toisaalta meitä radilaisia on niin monia että mikä toisella auttaa ja mikä toisella ei. Esikoisen kohdalla pääsin ruokavaliolla aika pitkälle, insuliinit tuli käyttöön vasta viimeisellä kahdella kuukaudelle. Nyt ne aloitettiin heti, toki syynä voi olla myös se, että en ole ensi kertalaisena tässä. Mulla ruuan jälkeisissä ei ole mitään ongelmaa, vika on vain tuossa paastossa. Hassuinta oli se, että ennen lääkitystä kun mittailin ja tein ruokapäiväkirjaa niin ylityksiä tuli joka aamu paitsi sinä aamuna kun edellisenä iltana olin lasten kans vetänyt lettuöverit sokerilla. Aamun paastoarvo oli alimpana kuin minään muuna aamuna :D
Mutta kyllä mä silti luotan meidän synnytyssairaalan lääkäreihin enemmän kuin omaan mutu-fiilikseen.
 
Heippa!

Olen seuraillut teitä muitakin syyskuun odottajia sivusta kovasti vaikken olekaan keskusteluihin osallistunut.:)

Itse olen jo esikoisesta radilainen, tällöin olin pitkävaikutteisella sekä ateriainsuliinilla, nyt tässä vaiheessa pitkävaikutteisella (toistaiseksi). Minulla on suvussa kova rasite diabeteksestä, kovin ylipainoinen en ole. Insuliini aloitettiin kun kaikki sokerirasituksen arvot +viikon omaseurannan tuloksena kaikki paastoarvot ylittyivät. Tiesin että se tarkoittaa sitä että jos en aloita lääkitystä nyt niin myöhemmin on vaikea saada "kiinni" sitä normaaliakaan tilannetta jossa tavallaan ollaan niskan päällä koko ajan eikä tarvitsisi kuroa kiinni arvoja kiireellä kuten kävi esikoisen kanssa.. Tästä odotuksesta lääkitys aloitettiin 17.viikolla. Tablettia kokeiltiin mutta se ei mahalle käynyt joten vaihdettiin insuliiniin.

Esikoisen kanssa sain olla todella tarkkana aterioiden kanssa, hiilihydraattien laskeminen aloitin silloin kun ateriainsuliini tuli kuvaan mukaan. Vielä en laske ruoilla hiilihydraatteja, tai ehkä se on takaraivossa että tietää suurinpiirtein mikä on hyvä ja mikä liikaa. Mutta yleensä ottaen katson enemmän kokonaisuutta lautasella että siinä on kaikkea (hiilareita, proteiinia, hyvää rasvaa, kasviksia jne). Verensokerin pitää kestää se että syö terveellisesti lautasmallin mukaan ja jos ei kestä niin sitten saa ateriainsuliini hoitaa asiaa.
Esikoisen kanssa tein aika paljon töitä asian kanssa että vauva saatiin pysymään painossaan rajoissa. Tähän varmaan vaikutti osittain se että hoito aloitettiin vähän myöhään. Joku sanoikin että kun arvot voivat olla mitä tahansa. Se se on vähän viheliäistä tässä hommassa. Esikoisesta sain pistää ateriainsuliineja kymmentäkin yksikköä ja silti arvot oli mitä sattuu.. kuulemma joillain voi sitten niin käydä etenkin loppuvaiheessa. Loppuvaiheessa kasvu olikin sitten nopeaa ja synnytys käynnistettiin kun en enää mitään mahtanut arvoille vaikka mitä olisi tehnyt.

Jokatapauksessa tahdon sanoa että "kanssasisaria" löytyy, tsemppiä!:hello2

Noksu 28+3 (la 1.9)
 
Noksu, antoiko ne lopettaa sen tabletin tosta noin vaan?
Mulla se käy myös mahan päälle ja sain vain vähentää annostusta hetkellisesti. Nyt kun on palattu taas siihen normi määrän niin maha on sekaisin koko ajan mutta lääkkeen lopettamista ei kuitenkaan suositeltu.
Mulla on huomenna jälleen aika äippäpolille ja taidan ottaa puheeksi taas, että voisiko sen tabletin lopettaa. En uskalla sitä kuitenkaan lopettaa omatoimisesti..
 
Tiutsi: keskustelin kätilön kanssa puhelimitse ensin asiasta ja kerroin että aamusta iltaan istun vessanpöntöllä että pikkuisen hankalaa tehdä töitä. Ruoan jälkeen oli minuutissa oltava vessassa kun kaikki tuli läpi samantien. Myös ihan hirveän paha olo koko ajan. Minulla oireet myös paheni annosnostosta. Sanoin että tällaiseen en kyllä ryhdy ja kätilö oli samaa mieltä, eihän sellaisessa ole mitään järkeä. Insuliini oli minulle tuttu ennestään joten kätilö kysyi lääkäriltä vielä asiasta ja vaihto meni lopulta ihan sutjakkaasti.
Ilmanmuuta ota asia reilusti vaan puheeksi, kun kerran on muukin vaihtoehto niin mitä sitä itseään kiusaamaan. :happy:

Niin ja vielä lisätäksesi että tällä hetkellä insuliiniannos 18ky kun aloitettiin 8ky:llä. Itse siis säätelen sitä arvojen mukaan, kysyn tarvittaessa lisäohjeita. Mutta kätilö minulle tuumasi että eipä olisi edes tainnut riittää tabletti (arvot eivät liikahtaneet mihinkään sinä vähäisenä aikana mitä tabletit oli käytössä).
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top