Sisaruksia marraskuisille?

Noh,minä saan takuulla kuulla ikäviä kommentteja jos vielä yksi lapsi saadaan. Olisihan se jo minun viides. Miehen kolmas.
Meidän isoimmat on jo teinejä, miehen lapsi käy meillä tosi harvoin (äitinsä ei päästä!)
+kaikki on poikia ni takuulla tulis jotain "tyttö yritys" puheista mikä on tosi idioottimaista.
Mulle nämä riittäis jo, mut miehellä on suuri haave vielä pikku sisaruksesta marraskuiselle.

ellami, saanut kans kaupoissa kuulla että "eikö ole kivaa kun tuli tyttökin" jos olen kertonut että kaksi poikaa ennestään. Aivan kuin sitä sen takia niitä lapsia on yritetty lisää saada. :joyful: Minulle ei niin väliä kumpi tulee, yhtä rakkaita kaikki. Varmasti ihmetellään sitten selän takana aikanaan kun uutinen tulee julki, että miksi tehä enempää lapsia kun on jo molempia.
Mutta et varmasti ole ainut joka saa kuulla "tyttöyrityksistä" jos on pelkästään poikia ennestään. Jos itsekin sain kuulla jo raskausaikana, että "eikö olisi ihanaa kun tulisi nyt välillä tyttö?" ja minulla vain 2 poikaa. :meh:

Eniten yllätyin ja mieskin yllättyi siitä miten "nopeasti" tämä tulokas otti tärpin. En ole tokikaan imettänyt ollenkaan (koska rintaleikkaus). Olin varautunut tyyliin vuoden/hamaan tappiin saakka yritykseen. Koska ennen nykyisen vauvan yritystä olin stressaantunut, että pystynkö ees raskautumaan ja turvauduin Royal géle-kapseleihin ja lähes maidottomaan (+muut happamat tuotteet pois) ruokavalioon. Sitä olisin yrittänyt tälläkin kertaa jos mitään ei olisi muutaman kuukauden jälkeen kuulunut mitään.
Sen verran kyllä jäänyt kummittelemaan kaikki Terolut ja Clomifen -läträilyt edellisestä suhteesta ja se tunne kun mitään ei tapahdu. :sad001

Juu, tyttö on. Ja tosiaan minulle neljäs tulossa, miehelle toinen. Minkälaisessa tilanteessa itse olet?

Mulla on pojat 8/11 ja 3/13 edellisestä liitosta ja nyt poika 11/16 uuden miehen kanssa. :) Mulla on järkyttävä vauvakuume ollut kuukauden ajan mutta mies ei oo suostunut vielä uuteen vauvaan. Se on ollut alunperin mieltä että yks hälle riittää omia. Mutta on sanonut ettei haluaisi missään nimessä keskeytystä jos tulisin raskaaksi. Oon sitä yrittänyt nyt lämmitellä et alettaisiin tekee neljäs tähän perään niin olis kuopukselle leikkikaveri pienellä ikäerolla mutta ei hän ymmärrä. Ajattelee tätä nyt lompakollaan.. :/ meille mahtuis kotiin vielä ja tarkoitus on kuitenkin rakentaa jonku 5v päästä viimeistään... Täytyy vaan koittaa sen päätä kääntää. Mä niin haluaisin 4 lasta <3

Mua ärsyttää kaikki "kai te vielä tytön teette" kommentit. No ei oo mitään väliä kumpia tulee, rakkaita molemmat <3

Minä ainakin haluisin pian kaverin tytölle, tosin ei ole vielä kiertokaan käynnistynyt, kun vielä täysimetyksellä oltu, tosin nyt puuroa alettu antamaan illalla ja aamuisin, joten voi pikkuhiljaa kiertokin alkaa taas käynnistymään, katsotaan sitten josko saisin miehen puhuttua, että antaa tulla jos on tullakseen :)

Muistakaa sit että se kierto voi käynnistyä milloin vaan ja ekat kuukautiset ei ehkä kerkiäkkää tulla sen merkiks... T: yhen sellasen tytön äiti :) Tosin siinä meni yli vuosi synnytyksestä koska esikoinen oli tissillä tiheästi ympäri vuorokauden. Tää tyttö syö (yleensä) vaan kaks kertaa yössä nyt ni saattaa käynnistyy kierto nopeemmin, tällä kertaa se vaan ei olis toivottua :grin

Ei haittaisi yhtään, jos ei tulisi ennen seuraavaa raskautta ollenkaan kuukautisia! :D elämä ollut ihanan helppoa ja kevyttä, kun ei ole tarvinnut niistä pirulaisista huolia. :D Meillä joutuivat tarkistamaan tämänkin tytön lasketun ajan, kun minä niin päivälleen ollu muistanu, että millon oli viime kerran kuukautiset ja miten pitkä kierto...

Mulla ei keskimmäisen kohdalla tullut merkkejä kuukautisista ja tulin ekasta ovulaatiosta raskaaksi. Ja esikoinen oli silloin 10kk mut tiheästi rinnalla :)

Mulla on pojat 8/11 ja 3/13 edellisestä liitosta ja nyt poika 11/16 uuden miehen kanssa. :) Mulla on järkyttävä vauvakuume ollut kuukauden ajan mutta mies ei oo suostunut vielä uuteen vauvaan. Se on ollut alunperin mieltä että yks hälle riittää omia. Mutta on sanonut ettei haluaisi missään nimessä keskeytystä jos tulisin raskaaksi. Oon sitä yrittänyt nyt lämmitellä et alettaisiin tekee neljäs tähän perään niin olis kuopukselle leikkikaveri pienellä ikäerolla mutta ei hän ymmärrä. Ajattelee tätä nyt lompakollaan.. :/ meille mahtuis kotiin vielä ja tarkoitus on kuitenkin rakentaa jonku 5v päästä viimeistään... Täytyy vaan koittaa sen päätä kääntää. Mä niin haluaisin 4 lasta <3

Nooh, eikö se mies siitä jossain kohdin lämpene. Jankkaat vaan, että jää pieni vähän yksin ku sisarukset on sen verran isompia. Että hän roikkuu sitten vanhemmissaan enemmän kiinni ku kaveri puuttuu, ym. ym. :) Eikä pienet lapset osaa vielä rahallisesti niin vaatia ja vauvanvaatteetkin on niin edullisia. Sitten kun siirrytään sinne "isojen lasten" vaatepuolelle niin sitten vasta ne vaatteet alkaa maksaa lähes yhtä paljon kuin aikuisten vaatteet, mutta kirppareita kun jaksaa kiertää niin voi tehä löytöjä. Okei, pojille vähä hankalampi löytää mitään kun meilläkin suurin osa housuista menee puhki polvista ja pepusta niin ei siinä paljo myytävä jää.
Ja kierrätys yleensäkin, on nykyään niin paljon noita kanavia mitä kautta saa edukkaasti ihan hyvää, käytettyä tavaraa muksuille (likalle olen tainnut uutena ostaa vain matkarattaat ja tuttipullot+tutit).
Ja ruokaa tehdessä isommat paketit tulevat kaupassa edullisemmaksi kilohinnaltaan ja samalla vaivalla siinä ny tekee pöperöt isommallekin poppoolle. Ja yh:na ollessani tuli kyllä keksittyä lapsiperheen säästökikkoja kun ei sitä rahaa hurjasti ollut työttömänä.
Ja työttömänä olen ollut nytkin ennen marraskuisen alullepanoa.
Että turha on niin vedota siihen ettei lapsiin ole varaa. Nojoo, kullakin on toki oikeus perusteluihinsa ja mielipiteisiinsä. Mutta itse koen että olen henkisesti rikas, vaikka lompsa on laiha. :hilarious:

Jep oot oikeassa. Kaikki vaatteet jäisi suoraan tältä pieneltä, mun sisko omistaa ison kirppiksen jossa tulee pyörittyä ja meillä kaikki muut paitsi miehen vaatteet ja lasten kengät ja alusvaatteet ostetaan kirppikseltä. Mä oon aikoinaan elänyt niin vähällä rahalla kun ex veti muusikonrenttu keikoillaan mun rahat myös nahan alle. Nyt sit maksan nekin velat pois ja kohta velaton jee!! Joskus oli ruokaan rahaa viikossa 20e et sillä elettiin.

Mut nyt ruoassakaan ei mee paljon, varsinkin kun vielä alettiin marraskuussa käyttää foodieta ja haetaan ruuat kerran viikossa ja on ruokalista. Ollaan useampi satanen säästetty siinä :)

Mies ei näe näitä asioita näitä. Meillä mies näkee sen et tarvii ostaa isompi auto ja sit muka isompi kämppä jne jne.. Ja kaiken lisäksi mies tienaa tosi hyvin ja se saa kk päästä vuoden sisään kolmannen palkankorotuksen. Mut se on tollanen.

Mä oon sille yrittäny puhuu et jos tulis vauva niin ei tarvis olla montaa kk kh-tuella kun sais taas palkkaa kolme kk ja vanhempainrahaa taas :D

Se ei tajua näitä kun sen ei oo tarvinnu koskaan mitään laskea. Nyt se luulee et talous kaatuu vauvaan. Joopa joo :D

En oo koskaan ymmärtänyt tuota kun sanotaan että talous kaatuu vauvaan. Lapset ovat rikkaus, eikä niitä ikinä voi verrata rahaan. Olisin maailman onnekkain, jos minulla olisi liuta lapsia, vaikka maallista mammonaa ei olisikaan :)

Meidän taloudessa lapsiluku on täynnä, tosin näitä onkin jo neljä :grin Ensimmäinen lapsi mulla on aiemmasta suhteesta, kolme seuraavaa sitten nykyiselle miehelle. Alunperin tarkoitus oli pitää kolmessa, mutta sitten haaveisiin tuli neljäs.. nyt sterilisaatio tehty joten vauvakuumeet saa olla ja mennä ihan miten tahtoo, vauvoja ei tähän talouteen tuu :) (ellei sterilisaatio petä pahemman kerran :hilarious: )

Mä veikkaan et mies on samaa mieltä mutta hän on sellainen rationaalinen ihminen ja tarkkaan laskee asiat. Kyllä hänkin lapsia rakastaa myös minun lapsia ja on ihan varmasti onnellinen ja ajattelee noin mutta hän aina välillä ajattelee tai sanoo jotain mikä ei kyllä pidä paikkaansa :) Ja tosin, ehkä hän nyt luulee et uuteen vauvaan ja hankintoihin menis taas yhtä paljon kun tähän kuopukseen mutta eihän siihen menis enää juuri mitään kun on kaikki valmiina :D mies on ohjelmoija ja laskelmoi liikaa kaikkea. :D

Lapset on rikkaus eikä niitä rahassa mitata, mutta onhan nyt selvää, että esim kaksi lasta tulee halvemmaksi kuin neljä. Vauva ei ehkä rahaa vie paljoakaan, mutta eihän ne vauvoja ole loppuelämänsä ajan. Entäs kun lapset on 10v? Täytyy miettiä, että millaisen elämän haluaa lapsille tarjota; saako lapset harrastaa mitä vaan ja entäs jos kaikki haluaa pelata jääkiekkoa? Se maksaakin jo ihan kivasti, toisaalta joku voi haluta harrastaa ihan vaan ulkoilua tai ei yhtään mitään. Nykypäivänä oletuksena on, että varmaan kouluiässä olisi hyvä olla jo jonkunlainen puhelin; vähintään, että hätätilanteessa saa yhdeyden edes hätäkeskukseen (ennen vanhaankin sentään lankapuhelimet löytyi kotoa). Kuitenkin lapsiperheiden köyhyys on Suomessa olemassa oleva asia, monesti sitä selviytyy jotenkin tai esim tutut ostaa ruokaa tms ja entäs jos tukiverkkoa ei ole. Jakun on perheitä, joissa lapsille ei ole varaa ostaa lukioon kirjoja. Ja itse en valitettavasti uskalla luottaa, että yhteiskunta auttaa koska olen jo vuosia sitten katsotunut sitä kuinka hyvinvointiyhteiskuntaa ajetaan alas. Valitettavasti kun elämme kapitalistisessa yhteiskunnassa ja markkinataloudessa niin sillä rahalla on merkitystä.

Mä itse olen tunneihminen ja monesti tunne vie mukanaan mutta kyllä tietyt elämän realiteetit täytyy myös hyväksyä. Sehän on ihan hyvä pohtia, että haluaako asua esimerkiksi tilavammin lasten kanssa, toisen halu ei ole yhtään sen vähempi arvoisempi kuin toisen. Tai voihan ne miehetkin kokea epävarmuutta kun se taloudellinen vastuu laitetaan heidän niskoilleen.

Minä ainakin olen miettinyt, että koska en ole törkeän rikas niin lapsiluku on sellainen, että normaaleilla tuloilla on varaa kaikille lapsille tarjota ihan perusjutut. Ja siltikään en voi tietää, miten elämä menee. Jos mä esimerkiksi yhtäkkiä kuolen niin kyllä tosiasia olisi, että mies olisi taloudellisesti helvetin tiukoilla kolmen lapsen kanssa yksin kun on esimerkiksi pakko olla auto asuinpaikasta johtuen.

Mä olen kasvanut köyhässä perheessä - lukiokirjat (kuten kaiken muunkin, mihin ei opintotuki riittänyt) olen maksanut itse töillä, kun ainoa asia, jonka äitini maksoi oli 20 euron puhelinlasku muuttaessani pois kotoota 16-vuotiaana.

Ymmärrän siis, että ihmiset ajattelee rahaa ja lapsia samassa lauseessa, mutta kyllä mun mielestä lapselle voi sanoa, jos ei jääkiekkoa ole varaa antaa harrastaa ja että jos teini haluaa jonkun kalliimman puhelimen/vaatteita yms. niin joko se on ansaittava isommilla kotitöillä (ei koske imurointia yms. normiaskareita) tai sitten vaikka lehdenjaolla, jos ikä antaa siihen myöten. Ja aina on mahdollista säästää viikkorahoista - mikäli sellaisia saa.

Ja kun puhutaan niistä vauva-ajan hankinnoista, niin kaikkeahan ei ole pakko ostaa kerralla. Ja koska kierrätys on niin trendikästä nykyään, niin siinäkin kyllä säästää.

Muokattu viimeksi:
Me haluttais kyllä toinen mutta ei ihan perään, halutaan nauttia nyt tästä esikoisesta hetki :) ehkä kun marraskuinen täyttää 1,5v niin vois alkaa yrittää :)

Ihanaa et tulee keskustelua :) Ellukkainen, luulenpa että mieheni ajattelee sun kanssa ihan samoin :) Itse kun olen köyhästä perheestä ja siskoja on 4 niin mä näen sen puolen et kyllä me pärjättiin vaikkei kukaan harrastanut kalliisti tai saanut uusia vaatteita vaan kierrätettiin vanhempien siskojen vaatteet. Mut kyllä mä itse nyt haluan tarjota myös lapsilleni sen että saavat harrastaa jos haluavat ja haluan et meillä on kiva koti, eikä esim niin kuin mulla oli, pienessä vuokrakolmiossa sellaisella alueella johon en itse nyt lapsiani veisi. Enkä vähättele asiaa, moni on tyytyväinen siihen ja voi olla erittäin onnellinen siitä. Mä olin silloin suht onnellinen mutta meillä oli muuten kotona kurjaa vanhempien ja heidän alkon käytön takia.

Mut nää on mielipideasioita ja jokaisella on sellaiseen oikeus :)

Takaisin