Sikiöseulonnat

Mie tosiaa ihmettelin, kun olin ainut ja keskussairaalan labrassa kävin?! Olikoha ne muut sit keskustaan ängenny :) No ei haitannut :D
 
Mulla oli eilen aamullla verikoe ja jännästi olivat varannneet 20min ajan vaikka alle 5 meni. Pääsin muutenki jo 5min ennen mun aikaa sisään :) mut tääl pikkukylän terveysasemalla onki vähemmän väkee
 
Tuleeko nuo sikiöseulonta vastaukset omakantaan vai kuuleeko vastaukset nt-ultran yhteydesssä? :) esikoisen aikaan vastaukset tuli omakantaan, mutta nyt vastauksissa näkyivät vain ne hiv,hepatiitti,pissanäyte ym. vasta-aineiden tulokset.
 
Hmm, mielenkiintoista keskustelua ja eriäviä mielipiteitä. Itse osallistun seulontoihin ja keskeytän raskauden jos on jotain sellaista epänormaalia ettei lapsi voi elää normaalia elämää. En vaan halua lapselle tai itselleni sellaista elämää.
 
Mie sain nuo seulonta verikokeet tänää paperilla kotiin. Ottaavat jos ottaavat nyt np-ultrassa sairaalaan tietoihinsa. Yleensä rv15-16 kuulemma annetaan nuo.

Tulokset on (ABO ja Rh) A RhD pos
ja (punasoluvasta-aineiden seulonta) neg.

Noitako ne kattoo. o_O En kyl ymmärrä mitään. Vai onko nuo veriryhmä juttuja.


Onkos ne muita ottanut sitten. Mitä kaikkea ne oikein ottaa. Esikoisen aikaan en saanu mitää tietoa noista. Mut nyt tää paperi ja hä
 
Seuloissa katsotaan yleensä beta-hcg ja s-pappa -arvoja ja niistä np-ultran jälkeen laskettuja vertailulukuja (mom-arvot). Mulla nämä oli 102 ja 792, mom-arvot ei vielä tiedossa. Mullakaan luvut ei ole vielä tulleet omakantaan, vaan siellä on vain muiden perusverikokeiden ja pissakokeen tulokset. Sain nuo seulaluvut tietää kätilöltä np-ultrassa. Kantaan tulevat kuulemma viiveellä vasta sen jälkeen, kun olen saanut joko henk.koht. tai postitse tiedon seulojen tuloksesta.

A Rhd pos tarkoittaa mielestäni, että veriryhmäsi on A ja rh positiivinen. Punasoluvasta-aineista en osaa sanoa.
 
toi punasoluvasta-aineet kai tarkoittaa sitä, et jos sikiöllä ois eri veriryhmä, niin tulis positiivinen tulos ja sit tarvis antaa se joku anti-d piikki vai mikä olikaan... :D jotenkin noin kuitenki.
 
Vasta-aineet ei suoraan liity vauvan veriryhmään. Vasta-aineet muodostuu yleensä verensiirron seurauksena tai raskauden aikana. Jos tarvii verta, niin nuo vasta-aineet pitää huomioida verensiirrossa ja osa vasta-aineista on haitallisia sikiölle. Rh negatiiviset äidit on suuremmassa vaarassa kehittää vasta-aineita, jos vauva on Rh positiivinen, ja tarvitsevat sen suojauspiikin. Ja siksi Rh negatiiviset äidit seulotaan vasta-aineiden osalta 3 kertaa raskauden aikana ja positiiviset vain kerran.
 
Miul selvis edellisen raskauden lopulla et oli nuo vastaaineet.sit alkokin verikokeissa ravaaminen jotta hki:sta tuli sopivaa verta tänne jotta olis ollu valmiina synnytyksen alkaessa jos olis tarvittu,ei sit tarvittu kuitenkaa.Nyt tässä raskaudessa kuulema hyvin mahdollista sama homma koska kyseessä sama isä.
Ite oon aika pihalla mikä tuo ees on mut teen niinku käsketää ja tarpeen tullen käyn verikokeissa
 
Mie oon kuullut kans tost jutusta. Sillo esikoisesta pelottelivat. En muista itsekään tarkalleen.
 
Keskustelujanne lukeneena en tiedä mihin päätökseen itse tulisin jos saisin tietää lapseni olevan kehitysvammainen. Etsin kuitenkin muita näkemyksiä netissä ja törmäsin Riikka Hapon blogitekstiin 2014/2015 nimeltä Ajatusteni Huonossa Seurassa. Jos haluatte iltalukemista ja kyyneleitä niin siellä rohkea tarina tähän aiheeseen liittyen. Herätti itsessäni kysymyksiä vaikka en välttämättä rohkenisi toimia samalla tavalla tuossa tilanteessa :shy:
 
Osallistun ja riskiseulonnan tulokset tulee 2-3 viikon päästä. Veikkas lähempää 3 viikkoa, kun on loppiainen yms välissä.
 
Onk teil tietoo niistä s-pappa ja s-hcgbv viitearvoista vai voiks ne vaihdella vai hähtäh?! Tyhmä omakanta ku sielt pääsee kyttäämää kaikkee mist ei tajuu mitää o_O
 
Takaisin
Top