Sikiöseulonnat

Toi on sit loppupeleissä varmasti todella vaikea päätös, toivon sydämestäni ettei meidän vanhempien tarvitse sitä päätöstä tehdä. Mieluummin luonto hoitaisi asian. Ehkä niin kävikin viimeksi [emoji22]
 
Mun kevään raskaudessa eka arvio oli turnerin syndrooma (tytöllä vain yksi x-kromosomi, lyhyempi pituuskasvu, viivästyny murrosikä, sydänvika, normaali äly, oppimisvaikeuksia, suurin osa menee kesken) ison niskaturvotuksen takia. Biopsia ja lopulta ruuminavaus antoi sitten selvän tuloksen downista. Meidän tytöllä (sukupuoli selvisi kromosomituloksista) oli lisäksi sydämessä ja suolistossa vikaa.

Lääkäri sanoi ettei downin vaikeusastetta voi ennustaa ennen syntymä ja lapsi voi olla lähes normaalista täysin laitoshoidettavaan ja kaikkea siltä väliltä. Lisäksi raskaus olisi saattanut mennä itsestäänkin kesken suuren turvotuksen ja sydänvian takia. Jos diagnoosi olisi ollu tuo turner, keskeytyspäätös olis saattanut olla vaikeempi. Pelkällä sydänvialla en olisi keskeyttänyt ellei kyseessä olisi ollut todella vakava vika, esim. puoli sydäntä puuttuu.
 
Mä tiedän että downeja on hyvin eri tasoisia, itekin oon työssäni kohdannut downeja. Mut mulle joku keskeytyspäätös ois muutenkin älyttömän vaikea, oli sit mikä tahansa "vika". Toki varmasti se on suurimmalle osalle todella vaikea päätös.
 
Kaikkiin seulontoihin osallistun, ja mietin kans jopa NIPTiä yksityisellä, on vaan aika suolanen hinta... En toisaalta tiedä, mitä tekisin jos selviäisi jotain vikaa. Nyt on helppo sanoa että lievempi kehityshäiriö ei aiheuttais keskeytykseen menoa mut en tiiä tositilanteessa.

Yllatuksella rankka kokemus takana :sad001 Onneks todennäköisyydet puhuu sitä vastaan, että kävis uudelleen samoin.
 
Huh, on kyllä ollut tosi rankka kokemus teillä Yllätys! Toivotaan että nyt asiat menee paremmin! :)

Mekin osallistutaan seulontoihin.
 
Onneksi ei enää sitä lapsivesipunktiota, kun siinä oli 10%?? keskenmenoriski, sekin vaikutti viimeksi miksi en halunnut sitä
 
Minä haluan ehdottomasti tietää ja osallistua kaikkiin seulontoihin. Ja jos jtn kamalaa ilmenisi niin keskeyttäisin, mikä särkisi sydämeni, mutta niin tekisin. Saatan myös minä kuulostaa hirviöltä tai itsekkäältä. :/ Pitää vain toivoa parasta. Tietysti tosi paikan tullen mielikin voisi muuttua..
 
Vauva lehdessä oli muuten juuri koskettava juttu ko.aiheesta. kiva lukea bussissa, kun itketti tietty..
 
Aika hurjalta kuulostaa. Neljättä odottaessa kun ajattelen näitä asioita, keskeyttäisin tämän pienokaisen matkan tähän maailmaan vain jos häiriö olisi niin valtaisa ettei hän pystyisi itse nauttimaan elämästä suurin osin, esim elinajan ennuste lyhyt, vaikeasti liikuntavammainen. Muuten en keskeyttäisi vaikka ns "virheitä" olisikin kehityksessä.
 
Mä haluaisin teiltä kuulla, että minkälaisia ne teidän luvut ovat olleet ja millaisia turvotuksia siellä viikolla 12 on ollut terveenä syntyneellä lapsella ? :sorry:
Mulla esikoisen luku oli 1:22000 ja turvotus 1.2mm. Tätä tulevaa ultraa pelkään mielettömästi, vaikka esikoisessa en osannut yhtään pelätä. :sad001
 
Niskaturvotus oli 1,4, down-riskiluku 1:4300 ja down-ikäriski 1:1300. nt-ultra oli rv 12+0.
Katoin suoraan nlakortista. oli kuulemma hyvät luvut.

Edit. nämä siis esikoisesta.
 
Muistelen et 7v. Sitten sanottiin, et kaikki alle 3, on hyvä..mut varmaan taas asiat muuttuneet ja nykyään otetaankin myös verikoe. Siinä kävin jo, soittavat jos hälyttävää....
 
Se niskaturvotuksen raja-arvo vaihtuu myös viikkojen myötä, et riippuu millä viikoilla ultra on, et mitkä ne rajat on. ja tosiaan niskaturvotuksen, äidin iän ja verikokeiden tulosten mukaan lasketaan se riskiluku. siksi usein vanhemmilla odottajilla riskiluku on suurempi.
 
Mistä näette noita lukuja? Kävin verikokeessa maanantaina, eikä sieltä oo kuulunut mitään..
 
Mistä näette noita lukuja? Kävin verikokeessa maanantaina, eikä sieltä oo kuulunut mitään..
Edellisen raskauden neuvolakortista. :D jos et oo käyny vielä nt-ultrassa, ni et voi tietää noita lukuja.
 
Takaisin
Top