Sektiolla synnyttäneitä?

No sitä mä täs koitin muistella, että koskahan niitä vatsalihaksia uskaltais alkaa treenailemaan.. olis kiva saada kroppaa kuntoon..
 
Nennaemilia: mulla kesti viime synnytyksen jälkeen (joka oli sektio) jälkivuoto noin 6 vk, sitten se oli jo pois mutta palasi noin 5 päiväksi uudelleen. Lääkäri oli sitä mieltä että taisi alkaa kuukautiset. Mutta eivät ne olleetkaan, silloin onnistui täysimetys, yöimetykset jätin pois 6kk iässä ja menkat alkoivat 8kk iässä.

Eli ei ne välttämättä ole menkat, mutta ei toki siihen kannata tuudittautua, ehkäisymielessä.
 
Mulla oli tänään jälkitarkastus, todella hyvin olen toipunut. Arpi tietty viel ihan kirkkaanpunanen, mutta eiköhän se siitä ajan kanssa vaalene. Lantiopohjanlihaksetkin on hyvät. Kipua en ole tuntenut viikkoihin. Kyselin uudelleen raskautumisesta, niin sanoi, ettei tarvisi 12kk odotella :) Otin kyllä ehkäsyn, mut kattellaan jossain vaiheessa sitten...
 
Onko joku jo uskaltautunut jumppaamaan tai tekemään vatsalihaksia? Tänään on 3 kk sektiosta ja kun eilen imuroin vähän reippaampaan tahtiin, niin maha kipeytyi leikkauskohdalta sisältäpäin. :/ En siis taida vielä hetkeen jumppailla...
 
Mullakin sektioista 3kk :) Haavan seudulla ei oo kun ihan muutaman kerran tuntunut kipua, vauva potkassu kovasti siihen tms. Jumppaa, lenkkiä jne. oon tehnyt :)
Kestikö sulla kauan toipuminen, tarkotan liikkelle lähtöä tms?
 
Lenkkiä ja siivoilua olen tehnyt, vielä ei oo uskaltautunut tekee vatsalihaksia. Tuntuu jotenki tiukemmalta muutenki tuol sisältä kuin ekan sektion jälkeen, liekö johtuu siitä et arpikudosta on siellä nyt vielä enemmän kuin ekan jälkeen? Pikkuhiljaa olis tarkoitus alkaa noit vatsoja tekemään kylläkin. Ärsyttää kun röllyttää ja kantaminen pitkää matkaa on hankalaa kun kroppa kipeytyy, täytyy siis myös noita selkälihaksia vahvistella.
 
Tuntuu jotenki tiukemmalta muutenki tuol sisältä kuin ekan sektion jälkeen, liekö johtuu siitä et arpikudosta on siellä nyt vielä enemmän kuin ekan jälkeen?

Mullakin sellaista sisäistä kiristystä, kirvelyä ja vihlontaa. Mun kipuihin neuvolalääkäri tarttui jälkitarkastuksessa ja määräsi jatkotutkimuksiin. Ultrassa ei mitään ihmettä. Varmaan useampi sektio ja nyt vielä tehty sterilisaatio vaan tuntuu. Pitää vaan antaa aikaa toipua. Mutta lihakset on jotenkin sen tuntuiset, että "heippa vaan, oli kiva tavata ja nähdään ensi elämässä".
 
Jos on useampi suunniteltu sektio, niin tehdäänkö se viilto aina samaan kohtaan?
 
Eka sektio oli kiireellinen. Vaakaviilto, sen tiimoilta samasta sisään sen jälkeenkin. Tää viimeinen kesti pisimpään, koska siinä avaamisessa meni aikaa arpikudoksen takia. Mulle kerrottiin siitä kyllä ennakkoon mut silti aika tuntui iäisyydeltä. Tuntui, ettei se vauva tule sieltä ikinä (joo, varmaan alateitse synnyttäneet kuoli just nauruun).
 
Mulla on kivut lakanneet jo aikaa sitten ja arven seutu alkaa jo tunnoltaan olla normaali. Mulle yllärinä arpi on kadonnut lähes kokonaan, liekö kiittäen sulavia tikkejä (mulla siis oli sulavat tikit myös iholla) ja toinen ylläri oli, ett kohdun suu on aina menkkojen aikaan sormenpäälle avoin vaikken alateitse olekaan synnyttänyt, tosin mullahan yritettiin 2,5 päivää käynnistää synnytystä kaikilla konsteilla ennen kuin päädyttiin sektioon. Treenaamaan en viel ole ruvennut, mutt muuten ihan normaalia elämää viettänyt. Hinku on kyllä kova jo salille ja pt:n rääkkiin.. Pt:lle tulee kivana yllärinä raskauden aikana kadonneet 9 kiloa :) Tästä on hyvä jatkaa siitä mihin syksyllä jäätiin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Mä lähdin liikkeelle heti seuraavana päivänä ja ihan hyvin on parantunut. Vatsaa painellessa arven kohdalta tuntuu sisällä vielä kovalta, mutta ulompi leikkauskohta on ihan ok. Tuntoa siinä ei kylläkään ole tai siinä vieressäkään. Kaipa se tästä pikkuhiljaa. :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Mä kävin tänään salilla ja en tuntenut kipua. Mulla arpi on kirkkaanpunainen ja "kovan tuntuinen". Tunto osittain palanut takasin. Tuo arpi on tosin niin alhaalla, että vaikka jäisikin rumaksi, niin eipä sitä kukaan sieltä nää :D
 
[QUOTE="Guang Xi, post: 1347690, member: Tuntui, ettei se vauva tule sieltä ikinä (joo, varmaan alateitse synnyttäneet kuoli just nauruun).[/QUOTE]

Hahahahahaha, terveisin 34 tunnin synnytys ;P
 
Mulla katottiin ultralla jälkitarkastuksessa muutenkin eikä sillon ollu mitää kiputuntemuksia, eikä siis oo kipua vaan semmosta kiristelyä jota muistelisin kyl nyt itseasiassa esikoisenkin jälkeen olleen vähän. Eikä tää mitenkää elämää haittaavaa ole :)
 
Takaisin
Top